Toekomstplannen: nota Schaalsprong OV (2018)

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: Toekomstplannen: nota Schaalsprong OV (2018)

Berichtdoor trambestuurder » 17 apr 2018 20:55

buschauffeur schreef:Naast een hoop tegengeluid wat betreft bus 23 en 18 zie je een andere verandering aankomen.
Lijn 16 (Statenkwartier - CS) gaat overbodig worden. Die wordt nu nagenoeg ingenomen door bus 28. Alleen het stukje door de Zoutmanstraat, Vondelstraat, Torenstraat blijft er over voor de traam, maar of dat nou genoeg reizigers op gaat leveren?
Vast een vooropgezet plan om weer een moeilijk traject te schrappen.


als je goed kijkt in de nota schaalsprong dan veranderd er een hele hoop.
lijn 16 rijdt van Wateringen naar Leidschendam
lijn 17 rijdt van Wateringen naar de Savorin Lohmanplein via de torenstraat en Laan v Meerdervoort
lijn 1 rijdt van Delft naar Scheveningenhaven via World forum, statenlaan, van Boetzelaerlaan

dus het stuk tussen statenplein en de laan van meerdervoort wordt tramloos volgens de plannen :?
Avatar gebruiker
trambestuurder
 
Berichten: 544
Geregistreerd: 29 maart 2010 11:21

Re: Toekomstplannen: nota Schaalsprong OV (2018)

Berichtdoor iljitsch » 18 apr 2018 11:44

En de Loosduinseweg, waarmee je ook niet meer met de tram naar het westeindeziekenhuis kan. Dus hier moet toch nog wat verder gepuzzeld worden.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Toekomstplannen: nota Schaalsprong OV (2018)

Berichtdoor Daan76 » 26 apr 2018 13:28

Ik weet niet precies of dit de juiste plek op dit forum is voor dit artikel.... maar vooruit maar:

BRON: www.ad.nl

HTM-baas: Ik kan niet zomaar extra trams op de rails toveren

INTERVIEW

De cijfers van HTM zijn keurig, maar de toekomst is ongewis. Op populaire trajecten rijden straks met een beetje pech overvolle ploftrams, terwijl rustige buslijnen deels geschrapt worden. Directeur Bierman over de toekomst: ,,Het eerste of laatste stukje kan met de fiets.’’

Niels Klaassen 26-04-18, 12:28


Ook Jaap Bierman (47) kan een euro maar één keer uitgeven. De oud-Hollandse wijsheid geldt zeker voor de directeur van de HTM, met landelijke, regionale en lokale ov-budgetten die al jaren niet overhouden. En dus is het voortdurend passen en meten voor de voormalig Shell-manager. Steeds moet Bierman bijschaven en aan knoppen draaien om iedereen in Den Haag zo goed mogelijk van A naar B te brengen: extra trams hier, een kortere buslijn daar.

Bij populaire trajecten moeten alle zeilen bij om ‘ploftrams’ te voorkomen, maar tegelijkertijd worden vrijwel lege buslijnen geschrapt. Bus 23 bijvoorbeeld, zal als het aan HTM ligt, alleen nog in de zomer doorrijden naar Kijkduin vanaf het De Savornin Lohmanplein. De grootste partij van de stad, Groep de Mos, stond meteen op z’n achterste benen.

,,We moeten alles zo goed mogelijk verdelen’’, zegt Jaap Bierman in de directiekamer van HTM in Stichthage, de grijze kantoortoren met uitzicht op het Koningin Julianaplein, momenteel een grote bouwplaats. ,,Als ik de spitsdrukte naar Scheveningen iets wil verlichten, moet ik dat èrgens vandaan halen. Maar als de politiek straks collectief zegt: ‘gij zult doorrijden naar Kijkduin’, dan reageer ik: prima, maar weet dat het niet zo’n dikke lijn is en dat deze dus zoveel euro per jaar extra kost.’’

In de recente toekomstvisie Schaalsprong OV gaat het stadsbestuur nog een stap verder: sommige trams (lijn 12, deel van lijnen 3 en 6) verdwijnen volgens die nota zelfs helemaal.
,,Welke lijnen er zijn, bepaalt uiteindelijk de politiek. Maar in principe vind ik: de HTM is van en voor de stad. Dus we willen zoveel mogelijk mensen vervoeren en mobiel houden: jong en oud, groot en klein, Nederlander of Nieuwe Nederlander.’’

Maar de rustige tram- en buslijnen staan onder druk.
,,Kijk: wat je overal ziet is dat dikke lijnen dikker worden en dunne lijnen dunner. Onze Randstadraillijnen 3 en 4 bijvoorbeeld, puilen echt uit. Alleen al die twee lijnen staan voor veertig procent van de kaartverkoop. Het aantal reizigers op het Haagse deel van de Randstadrail is in tien jaar tijd gestegen van dagelijks 17.000 naar 50.000. Maar neem lijn 19 van Delft, via Ypenburg, naar Leidschendam: die is veel rustiger. Dus proberen we dat traject aantrekkelijker te maken en rijdt de tram ook door naar de Delftse universiteit.’’

Het houdt ergens op toch? Wanneer besluit je dat een lijn niet meer rendabel is?
,,Dat is aan de politiek. Maar we zijn niet voor niks bezig met deelfietsen. Zo kun je mensen ook helpen om van huis of werk naar de eerste halte te gaan. Uiteindelijk moeten we als HTM ervoor zorgen dat je goed vervoerd wordt, liefst met het ov, maar ook met andere middelen als het nodig is.’’

Uw grootste uitdaging is de verwachte groei van de stad. En het aantal reizigers steeg vorig jaar al met een miljoen naar ruim 82 miljoen.
,,Als je nog eens tienduizenden mensen erbij krijgt in Den Haag, moet je wel rigoureus voor meer openbaar vervoer kiezen. Want hoe gaan al die mensen straks anders naar hun werk? Naar het strand? Naar oma?’’

De HTM-directeur roept de onderhandelende partijen voor een nieu-we Haagse coalitie op om zeker vijftig miljoen euro extra per jaar vrij te maken voor mega ov-projecten als een metrolijn naar de kust en een verlengde tramtunnel naar het Haga-ziekenhuis aan de Leyweg. In de verkiezingsprogramma’s van Groep de Mos, VVD, D66 en GroenLinks staan grootse ov-plannen. Bierman: ,,Dat waren mooie teksten, maar nu moet dit ook in een akkoord terechtkomen.’’

,,Ik kan niet zomaar extra trams op de rails toveren. We zetten al zoveel mogelijk materieel in, we proberen onderhoud slim te plannen: aan veel meer knoppen kunnen wij niet draaien.’’

De hartenkreet van Bierman zal zeker gehoord worden door de onderhandelende partijen aan tafel bij formateur Edith Schippers.

Maar veel geld is er niet, waarschuwde de wethouder van financiën vorige week. Wat is het gevaar als de politiek de miljoenen niet vindt?
,,Dan loopt het verkeer hier vast. Schiphol is al vol, de NS-treinen zitten tjokvol, onze Randstadrail puilt uit. Zo’n metro naar Scheveningen is hard nodig. En als je de Binckhorst niet ontsluit, maken we dezelfde fouten als bij de Vinexwijken, waar het ov vergeten werd. En het openbaar vervoer houdt een stad bij elkaar, verbindt mensen letterlijk met elkaar.’’

Wanneer worden alle trams vervangen? Sommige beige-rode GTL-trams uit de jaren tachtig kunnen linea recta door naar het OV-museum.
,,Haha, ja: sommige trams zijn al 35 jaar oud inderdaad. Vanaf 2024 willen we de hele vloot (circa 140 trams, red.) vernieuwd hebben. De helft van de trams is al vervangen, de rest moet nog. Idealiter nemen we dit jaar een besluit welke soort trams het worden.’’

Gaan jullie niet voor dezelfde zwart-rode Avenio’s?
,,Die zijn heel succesvol en natuurlijk zou uniformiteit mooi zijn, maar we moeten ze laten aanbesteden. Dat traject gaat nu lopen. Dit jaar moeten alle voorwaarden op een rij worden gezet: breed of smal, één of twee kanten op rijdend, laagvloers of niet.’’

En de bus? Verdwijnt de klassieke grote bus uit het straatbeeld?
,,Die grote twaalf meter lange bussen zijn ’s avonds vaak niet vol, dus dan kan het beter zijn om met die Mercedesbusjes voor 9 personen te rijden. Die worden nu voor het Wmo-vervoer gebruikt en staan ’s avonds juist geregeld stil. En dan op afroep, ja. Dat is minder belastend voor het milieu en minder duur. Ik denk dat we daar steeds meer naartoe gaan.’’
Daan76
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 26 maart 2016 17:34

Re: Toekomstplannen: nota Schaalsprong OV (2018)

Berichtdoor buschauffeur » 26 apr 2018 16:49

Bierman zou ook kunnen besluiten 19 geheel op te heffen. Dan heeft ie 5 wagens over voor de drukke lijnen. En stuur lijn 1 op termijn naar de TU. Tanthof-Delft Station kan prima met de bus die er al rijdt.
Verder kun je natuurlijk op buslijnen makkelijk de dunne stukken er af schaven. Alleen krijg je dan weer nieuwe dunne stukken want naar de meeste eindpunten gaan maar weinig passagiers.
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Toekomstplannen: nota Schaalsprong OV (2018)

Berichtdoor Edwin » 26 apr 2018 19:13

buschauffeur schreef:Bierman zou ook kunnen besluiten 19 geheel op te heffen.


Hoe komen we dan vanuit Ypenburg op Delft station, Ypenburg station of bv Leidsenhage?
Edwin
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 02 sep 2013 16:00

Re: Toekomstplannen: nota Schaalsprong OV (2018)

Berichtdoor buschauffeur » 27 apr 2018 08:37

Edwin schreef:
buschauffeur schreef:Bierman zou ook kunnen besluiten 19 geheel op te heffen.


Hoe komen we dan vanuit Ypenburg op Delft station, Ypenburg station of bv Leidsenhage?

Wie zijn 'we'? Die paar mensen die met lijn 19 reizen? Wat dacht je van bus 50 en 60?
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Toekomstplannen: nota Schaalsprong OV (2018)

Berichtdoor Ype » 27 apr 2018 09:28

Met lijn 50 naar Ypenburg of Leidsenhage? Dat zal ik maar als een slechte grap beschouwen. Het is je goede recht om voor te stellen dat lijn 19 maar moet worden opgeheven, maar verwacht niet dat iemand dat serieus neemt.
Dit heeft trouwens niets meer met de Nota Schaalsprong te maken.
Ype
 
Berichten: 35
Geregistreerd: 22 jan 2010 21:52

Re: Toekomstplannen: nota Schaalsprong OV (2018)

Berichtdoor Slagathor » 27 apr 2018 09:37

Extra trams op de lijnen 3 en 4? Dat lijkt me haast uitgesloten.

Die lijnen zijn vooral problematisch druk tijdens de spits wanneer de frequentie hoog is en er ook al dubbele trams Monstersestraat-Zoetermeer rijden. Hoe wil je op die on-ge-lofelijk drukke Lijnbaan/Tramtunnel nóg meer trams laten rijden? Dan moet de tramtunnel inderdaad verlengd gaan worden anders loopt het helemaal vast.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Toekomstplannen: nota Schaalsprong OV (2018)

Berichtdoor wattman » 27 apr 2018 13:48

buschauffeur schreef:Wie zijn 'we'? Die paar mensen die met lijn 19 reizen? Wat dacht je van bus 50 en 60?

Lijn 19 heeft zeer drukke momenten (ook balkons geheel gevuld), zeker in de ochtendspits. En in beide richtingen. Ik geef toe, op de meeste ritten overdag is een RegioCitadis zeer ruim. Maar als je het aantal passagiers in een PCC zou stoppen dan zou de bezetting vergelijkbaar zijn (of zelfs beter) dan lijn 1 met dezelfde frequentie tussen Den Haag en Delft in de jaren '80.
Lijn 60 is geen alternatief voor Ypenburg centrum, laat staan Leidschenveen. Lijn 60 bedient de Bras in een 30' frequentie, sukkelt door Nootdorp en heeft geen fatsoenlijke aansluiting op lijn 15. Zelfs van mijn werkadres in Delft waar lijn 60 voor de deur stopt, ben ik met lopen naar Delft station en dan lijn 19 sneller thuis.
Met lijn 50 zal wel lijn 30 worden bedoeld. Die heeft een geheel andere vervoersfunctie.
Lijn 19 is een voor Ypenburg zeer handige en zeer snelle verbinding naar Delft en Leidschendam. Niet iedereen wil naar Den Haag centrum. Dat schijnen veel mensen te vergeten.

Het hele interview van Bierman begrijp ik niet. HTM is slechts uitvoerder, de Metropool Regio is opdrachtgever en bepaalt dus. Hij heeft dus ook niets te zeggen over de doortrekking van lijn 19, die trouwens al jaren op de agenda staat. Die metro naar Scheveningen is een losse flodder, en ook hier zal de Metropool Regio in samenspraak met de gemeente Den Haag de beslissing moeten nemen. In plaats van dit soort praatjes en een nota met wat vergezichten hebben we dringend een Prof Lehner II nodig.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Toekomstplannen: nota Schaalsprong OV (2018)

Berichtdoor iljitsch » 27 apr 2018 14:30

HTM is uitvoerder en mag dan geen mening hebben??
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Toekomstplannen: nota Schaalsprong OV (2018)

Berichtdoor PAV » 27 apr 2018 15:08

buschauffeur schreef:Bierman zou ook kunnen besluiten 19 geheel op te heffen.

Nee, dat kan hij niet. Tenzij hij de MRDH daarvan weet te overtuigen.

iljitsch schreef:HTM is uitvoerder en mag dan geen mening hebben??

Jazeker, ook op Bierman (of andere individuele HTM'ers) is artikel 7 van de grondwet van toepassing (vrijheid van meningsuiting). Maar als uitvoerder is hij dus wel gebonden aan de eisen van de MRDH, dus zoas ik hierboven al zeg: die moet hij overtuigen. En dan kun je je afvragen of je mening in de media te delen een handige/effectieve strategie is.
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Toekomstplannen: nota Schaalsprong OV (2018)

Berichtdoor iljitsch » 27 apr 2018 15:52

Dat mensen die ergens over gaan publiek uitleggen hoe ze de zaken zien vind ik beter dan een half jaar in achterkamertjes verdwijnen en dan met onnavolgbare compromissen naar buiten komen...

Nu kunnen wij bijvoorbeeld allemaal wat zeggen over die schaalsprong en kunnen er nog dingen bijgestuurd worden.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Toekomstplannen: nota Schaalsprong OV (2018)

Berichtdoor PAV » 27 apr 2018 20:39

Transparantie en (vroegtijdige) inspraak is in een democratie inderdaad belangrijk. Neemt niet weg dat de organisatorische en juridische structuren rondom MRDH en HTM wel vastliggen en blijven bestaan. Zo'n stuk in de krant kan wellicht helpen om de MRDH wakker te schudden vanuit de HTM. Het kan ook zomaar een ander effect hebben. Bierman kent zelf de onderlinge verhoudingen beter dan wij, dus zal hij zijn keuze om in de krant te gaan vast goed overwogen hebben.

Nu had je al ver van tevoren aan kunnen zien komen dat lijn 19, de enige lijn die niet door het centrum van Den Haag komt maar alleen door buitenwijken gaat, niet enorm succesvol zou worden. Temeer omdat de lijn pas jaren na de oplevering van de woningen in de wijken werd gebouwd. De vervoersvraag van de bewoners was toen door hen zelf al op andere manieren ingevuld. Maar de aanleg van lijn 19 is zo besloten door de politiek jaren voordat Bierman HTM-directeur werd. Ze zullen zo'n gloednieuwe lijn niet omwille van Biermans interview in het AD nu ineens weer buiten bedrijf stellen. Hoe dan ook komt het erop neer dat lijn 19 veel geld kost. De lijn frequent leeg laten rijden is zonde van het exploitatiebudget is, maar ermee stoppen zonde van de vele investeringen die erin zijn gedaan.
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Toekomstplannen: nota Schaalsprong OV (2018)

Berichtdoor wattman » 28 apr 2018 09:34

PAV schreef:Nu had je al ver van tevoren aan kunnen zien komen dat lijn 19, de enige lijn die niet door het centrum van Den Haag komt maar alleen door buitenwijken gaat, niet enorm succesvol zou worden. Temeer omdat de lijn pas jaren na de oplevering van de woningen in de wijken werd gebouwd. De vervoersvraag van de bewoners was toen door hen zelf al op andere manieren ingevuld. Maar de aanleg van lijn 19 is zo besloten door de politiek jaren voordat Bierman HTM-directeur werd. Ze zullen zo'n gloednieuwe lijn niet omwille van Biermans interview in het AD nu ineens weer buiten bedrijf stellen. Hoe dan ook komt het erop neer dat lijn 19 veel geld kost. De lijn frequent leeg laten rijden is zonde van het exploitatiebudget is, maar ermee stoppen zonde van de vele investeringen die erin zijn gedaan.


Bierman heeft het juist niet over opheffing, maar over verlenging om het aantrekkelijker te maken. Maar dat dit iets uit de koker van de HTM zou zijn, wat hij suggereert, is niet juist want lijn 19 was juist altijd gepland te rijden naar Delft TU Wijk. Al die vertraging komt door de Sint Sebastiaansbrug in Delft. Dat ligt helemaal buiten de HTM. De infra ligt er op het grootste deel al jaren, en de opening was ook al jaren aangekondigd.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Toekomstplannen: nota Schaalsprong OV (2018)

Berichtdoor iljitsch » 28 apr 2018 09:39

Probleem met openbaar vervoer is natuurlijk dat je een aantal heel drukke stukken hebt en de uiteinden van het netwerk zijn veel rustiger. Als je nu de rustige stukken afknipt dan raak je ook reizigers kwijt op de drukkere stukken, waardoor iets dat eerst nog net wel rendabel was het nu net niet meer is. Dat ook weg, zelfde verhaal voor het volgende stuk. En voor je het weet is het OV voor mensen die een alternatief hebben niet meer interessant.

Zie ook die opmerking over fietsen naar de halte. Tuurlijk, dat's leuk als je een afstand van meer dan 10 km moet afleggen, bijvoorbeeld Zoetermeer - Den Haag. Maar ik woon 1 km van station Laan van NOI, 2 km van Den Haag CS en 200 meter van lijn 6. Zouden ze nu lijn 6 afschaffen of maken dat de halte veel verder weg komt, dan zou ik niet de fiets nemen naar LvNOI en dan twee haltes met de tram, maar dan zou ik gelijk doorfietsen naar CS of het centrum en zou ik dus zelden nog de tram nemen.

Goed dat in die schaalsprong gekeken wordt naar de mensen die tussen de rand van de stad en het centrum reizen, maar dat zijn niet de enige reizigers... En de fiets kan ook niet oneindig groeien, zeker niet in de oude wijken waar er weinig ruimte is om ze (binnen of buiten) te parkeren.

Een ander risico is dat je zo wel steeds sneller naar het spui en de grote stations komt, maar dat tussen twee willekeurige plaatsen in de stad reizen steeds moeilijker wordt. Met een overstap ben je nu toch al gauw 45 minuten onderweg met de tram over een afstand van hemelsbreed 5 km ofzo. In het nieuwe plan worden heel wat wijken een stuk slechter bediend en wordt dat dus niet beter qua tijd en slechter qua halteafstanden.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Toekomstplannen: nota Schaalsprong OV (2018)

Berichtdoor buschauffeur » 28 apr 2018 11:04

iljitsch schreef:Probleem met openbaar vervoer is natuurlijk dat je een aantal heel drukke stukken hebt en de uiteinden van het netwerk zijn veel rustiger. Als je nu de rustige stukken afknipt dan raak je ook reizigers kwijt op de drukkere stukken, waardoor iets dat eerst nog net wel rendabel was het nu net niet meer is. Dat ook weg, zelfde verhaal voor het volgende stuk. En voor je het weet is het OV voor mensen die een alternatief hebben niet meer interessant.

Dit is precies het probleem. En dat knippen kan vooral makkelijk bij buslijnen. De laatste stukken van een lijn zijn over het algemeen het minst bezet. Als je dat stuk er af knipt ontstaat er weer een nieuw stuk dat minder bezet is. En zo knip je uiteindelijk een hele lijn kapot.

Als je 23 een nieuw eindpunt geeft op het De Savornin Lohmanplein geeft dan verlies je reizigers. Een deel zal er wel heen lopen maar als je een eind op de Lobelialaan woont dan laat je dat wel. Bovendien is de halte Hoefbladlaan een redelijk goed gebruikte halte en bovendien de enige overstap tussen 23 en 3. Dat is ook nu weer handig omdat 3 nu op dit moment niet rijdt vanwege een aanrijding.
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Toekomstplannen: nota Schaalsprong OV (2018)

Berichtdoor Slagathor » 28 apr 2018 11:21

iljitsch schreef:Zie ook die opmerking over fietsen naar de halte. Tuurlijk, dat's leuk als je een afstand van meer dan 10 km moet afleggen, bijvoorbeeld Zoetermeer - Den Haag. Maar ik woon 1 km van station Laan van NOI, 2 km van Den Haag CS en 200 meter van lijn 6. Zouden ze nu lijn 6 afschaffen of maken dat de halte veel verder weg komt, dan zou ik niet de fiets nemen naar LvNOI en dan twee haltes met de tram, maar dan zou ik gelijk doorfietsen naar CS of het centrum en zou ik dus zelden nog de tram nemen.


Exact. Ik woon tussen het Zuiderpark en de Bomen- en Bloemenbuurt in en kan met de trams 2 en 4 naar het Centrum (of de 6, als ik om wil rijden). Bij mooi weer neem ik vaak de fiets, bij minder weer neem ik de tram.

Als ik in de toekomst naar de tram zou moeten fietsen, zou ik het laten. Dan moet ik op de klok kijken om te zien hoe laat ik het huis uit moet, hopen dat het verkeer een beetje meezit en dat ik fatsoenlijk m'n fiets kan parkeren, om dan hopelijk op tijd de halte op te lopen om de tram te pakken. Als er een rood licht tegenzit, mis je de tram en wordt je reis direct 10 minuten langer.

Dat doet geen weldenkend mens. Dan fiets je gewoon in één keer naar het Centrum. Met een regenpak aan als het moet. Dat regenpak had ik sowieso toch al gekocht, want ik zou het nodig hebben om naar de tram te fietsen(!)
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Toekomstplannen: nota Schaalsprong OV (2018)

Berichtdoor Lange_Dre » 28 apr 2018 17:09

Ik ben het vaak eens met de HTM, maar met wat Bierman zegt dat reizigers in de toekomst eerst maar even op de fiets moeten stappen of een stukje verder naar een halte moet wandelen vind ik eigenlijk wel bizar. 1. Niet iedereen is instaat om een stukje te fietsen of nog een stuk verder te lopen. Nee die gaan juist met het OV omdat ze die andere twee dingen niet of minder makkelijk kunnen doen om welke rede dan ook. 2. Niet iedereen die in Den Haag reist woont in Den Haag of omstreken. Dagjes mensen of hagenezen en Hagenaars die niet meer in Den Haag wonen hebben meestal geen fiets tot hun beschikking voor het voor en na transport. 3. Lijnen inknippen zorgd ervoor dat andere delen van de lijn nieuwe zwakke delen/lijnen worden.


Wat de HTM meer zou sieren is nog meer lobbyen, bij het MRDH, bij de gemeentes binnen het HTM gebied, bij de provincie en het rijk en bij het kabinet. En dan niet alleen maar vooral met andere vervoerders om te beginnen met de RET en het GVB. Jaar op jaar word er namelijk bezuinigd op het OV, zeker nu men zegt dat het beter /goed gaat met de financiën is het tijd om te invensteren. Tuurlijk zullen ze dat wel doen, maar door dit soort onzin rond te roepen kweek je geen steun onder je reizigers. :?
Lange_Dre
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Vorige

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron