Pagina 1 van 2

Toekomstplannen: nota Schaalsprong OV (2018)

BerichtGeplaatst: 01 maart 2018 17:35
door wattman

Re: Toekomstplannen: nota Schaalsprong OV (2018)

BerichtGeplaatst: 03 maart 2018 13:55
door Hageneis
Dat zijn best vergaande plannen. Wordt de tramtunnel verlengd naar Leyenburg? Loosduinseweg lijkt verlaten te worden als ik naar pagina 49 kijk.

Re: Toekomstplannen: nota Schaalsprong OV (2018)

BerichtGeplaatst: 03 maart 2018 15:48
door iljitsch
"Bovendien zijn de exploitatiekosten van het huidige bus- en tramnet op dit moment relatief hoog doordat het systeem relatief traag is."

Mooi dat ze daar wat aan willen doen! Alleen of zo snel mogelijk naar CS nu in alle gevallen de oplossing is...

"Concreet betekent dit dat lijn 6 uit de Tramtunnel kan worden gehaald, waarmee ook de capaciteit van de tunnel wordt verhoogd."

Hoe komt 6 dan van 't centrum naar bezuidenhout??

Op zich goed dat er plannen gemaakt worden voor sneller regionaal vervoer, maar met drie corridors kom je er niet, de stadslijnen zijn ook belangrijk.

En WTF is CID??

Re: Toekomstplannen: nota Schaalsprong OV (2018)

BerichtGeplaatst: 03 maart 2018 16:27
door max01
Ik zie op de plattegrond op pag. 49 helemaal geen lijn 6 meer staan, dus waarschijnlijk wordt deze opgeheven.
Jammer dat grote delen van den haag zuid-west (waaronder ik) verbinding met het centrum/cs gaan verliezen, doordat lijn 2/3/4 gezamenlijk eerst naar Leyenburg rijden.

Re: Toekomstplannen: nota Schaalsprong OV (2018)

BerichtGeplaatst: 03 maart 2018 18:34
door iljitsch
Ja, nogal bizar dat 2/3/4 voor 80% dezelfde route gaan rijden. En dan nog een 4k erbij ook!

Het lijkt erop dat 16 CS - mariahoeve over gaat nemen van 6 maar in de schilderswijk vervalt 6. Scheelt weer lastige dingen met smallere trams en natuurlijk overlapt die nieuwe tunnel flink met de route van 6. Wat ik kwalijker vind is dat 2 van de Loosduinseweg verdwijnt, dat is wel een groot gemis ook al omdat 3 en 4 ook al door die verlengde tunnel gaan.

Op het eerste gezicht vreemd dat 3 een groot deel van z'n route verliest maar op deze manier is het voor mensen uit kijkduin/loosduinen natuurlijk een stuk sneller om in het centrum te komen en 17 gaat weer een groot deel van de oude route van 3 van voor RR rijden. Wat ik niet snap is waarom er dan niks meer over de Lijnbaan en Waldeck Pyrmontkade rijdt, dat kan echt niet.

Wat ik ook niet snap is dat 12 enorm ingekort wordt. Wat overblijft is nagenoeg gelijk aan 11. Er komt wel een kort lijntje 7 erbij van kijkduin naar leyenburg. Laat die in plaats daarvan lekker doorrijden over de routes van 2/6.

Hier moet echt nog wel het nodige aan bijgeschaafd worden.

Re: Toekomstplannen: nota Schaalsprong OV (2018)

BerichtGeplaatst: 03 maart 2018 19:10
door buschauffeur
Het lijkt er op dat 6 wordt opgeheven. 16 neemt het stuk naar Mariahoeve over.
Met het schrappen van 6 door de Hobbemastraat en omgeving en het schrappen van 12 vanaf de Laan van Meerdervoort naar Duindorp men je meteen een hoop gedoe over de smalle trams kwijt.
3 komt niet meer in Loosduinen maar gaat via Leyenburg over de Thorbeckelaan naar Kijkduin. De nieuwe 7 gaat van Kijkduin naar Rijswijk
17 gaat vanaf het Zeeheldenkwartier net als 3 vroeger de Laan van Meerdervoort af tot aan het De Savornin Lohmanplein.

Dat betekent dat 23 vanaf Scheveningen niet verder meer rijdt dan Rijswijk. Ook 24 en 26 komen niet meer in Kijkduin (en Bohemen (24) en Loosduinen (26)).
18 wordt ingekort, evenals 25 die niet meer over de Lozerlaan rijdt. 26 rijdt bovendien niet meer over de Binckhorst.

De enige buslijnen die ongeschonden uit de strijd lijken te komen zijn 21 en 22.

Re: Toekomstplannen: nota Schaalsprong OV (2018)

BerichtGeplaatst: 04 maart 2018 09:21
door Hageneis
Gisterenmiddag bij het lijsttrekkersdebat begrepen dat er inderdaad tunnels naar Madurodam en Leyenburg zouden moeten komen. CID zou Central Innovation District moeten zijn. Denk maar aan Binck36 nu.

Re: Toekomstplannen: nota Schaalsprong OV (2018)

BerichtGeplaatst: 09 maart 2018 20:40
door YC52000
Hoe gaat het traject van lijn 7 Kijkduin - Rijswijk eruit zien? :?:

Re: Toekomstplannen: nota Schaalsprong OV (2018)

BerichtGeplaatst: 10 maart 2018 10:02
door buschauffeur
De route van 26 vanaf Kijkduin, dus ook via wat nu lijn 3 is in de Pisuissestraat (3 komt daar niet meer en de tram verdwijnt dan ook uit de Aaltje Noordewierstraat en het Beethovenplantsoen),
dan via lijn 2 naar de Volendamlaan en dan langs Leyenburg tot aan de Melis Stokelaan.
Daar links en dan rechts Loevesteinlaan (zo als 16) en door over de Schaapweg zoals 23 rijdt.
Rechtsaf Prinses Beatrixlaan en links via lijn 17 naar Rijswijk station.

Je begrijpt dat 26 dan niet meer tot Kijkduin maar tot Leyenburg rijdt en 23 vervalt tussen Kijkduin en Rijswijk.

Re: Toekomstplannen: nota Schaalsprong OV (2018)

BerichtGeplaatst: 10 maart 2018 12:56
door Tiktak
Het is maar giswerk, maar dan toch maar.
Kijkduin - kijkduinsestraat - links af laan van Meerdervoort - rechtsaf Aaltje Noordewierstraat - rechtaf Beethovenlaan - linksaf Pisuissestraat - linksaf Listzstraat - linksaf Oude Haagweg - rechtsaf Houtwijklaan - Linksaf Escamplaan - rechtsaf Leyweg Ov knooppunt - rechtsaf Zuidwoldestraat - Linksaf Dedemsvaartweg - Laan van Wateringseveld - linksaf route lijn 17 - Rijswijk station - eindpunt in de keerdriehoek Volmerlaan.

Ook hierin zijn weer mogelijkheden om de tram vanaf de Laan van Wateringseveld (rechtdoor) naar ander woonwijken te sturen bv. Nieuwbouw Harnaspolder (gemeente Delft en Den Hoorn) - via het Reinier de Graaf ziekenhuis - aansluiten op de Buitenhofdreef op lijn 1 naar het eindpunt Tanthof. Of rechtsaf bij de Pr. Beatrixlaan richting Delft ( links en rechts nieuwe woonwijken ) met aansluiting bij Broekmolenweg Delft (lijn 1 en lijn 19 ) eindpunt station Delft.

Bij mij gedachte heb ik zoveel mogelijk het bestaande spoor gebruikt tot het einde van de Laan van Wateringseveld, nieuw aan te leggen Kijkduin - Laan van Meerdervoort/Aaltje Noordewiersstraat,
Listzstraat, Houtwijklaan, Escamplaan, aansluitwissels Dedemsvaartweg/Meppelweg, en aansluitwissels Laan van Wateringseveld/Middenweg. na de nieuwbouwwijken is natuur een geheel nieuw spoor traject.

Re: Toekomstplannen: nota Schaalsprong OV (2018)

BerichtGeplaatst: 10 maart 2018 13:36
door buschauffeur
Nou, zo is het niet ingetekend. De Aaltje Noordewierstraat wordt verlaten en de tram rijdt langs Westduin.
Eigenlijk vervangt lijn 7 een groot stuk van bus 26 en 23.

Re: Toekomstplannen: nota Schaalsprong OV (2018)

BerichtGeplaatst: 10 maart 2018 22:38
door YC52000
Ik zie vooralsnog graag Lijn 17 door de Binckhorst

Dus vanaf halte Oudemansstraat rechtsaf de Laakweg op, daarna links de Rijswijkseweg op. Vanaf de verkeerslichten rechtsaf de Neherkade op, over de Trekvlietbrug en Mercuriusweg. Vanaf de kruising, linksaf de Binckhorstlaan op en vervolgens doortrekken tot de sporen op de Lekstraat

Klinkt als gekkenwerk, maar ach.. :lol:

Re: Toekomstplannen: nota Schaalsprong OV (2018)

BerichtGeplaatst: 11 maart 2018 12:45
door buschauffeur
Die rol gat volgens de voorstellen lijn 1 krijgen. Het lijkt op een tunnel want ik zou niet weten hoe je anders een tram vanaf 's Gravenmade via Laan van Hoornwijk in een nagenoeg rechte lijn naar de Binckhorst krijgt.
In de plannen rijdt 17 gewoon vanaf Wateringen naar CS en dan via het centrum door de Zoutmanstraat en de Laan van Meerdervoort naar het De Savornin Lohmanplein.

Die Zoutmanstraat blijft dat het enige knooppunt in Den Haag waar de brede trams niet doorheen passen. Ben benieuwd hoe ze dat dan zouden willen oplossen.

Re: Toekomstplannen: nota Schaalsprong OV (2018)

BerichtGeplaatst: 11 maart 2018 13:59
door Tiktak
buschauffeur schreef:Die Zoutmanstraat blijft dat het enige knooppunt in Den Haag waar de brede trams niet doorheen passen. Ben benieuwd hoe ze dat dan zouden willen oplossen.



De enigste oplossing is strengelspoor met een passeer mogelijkheid op het Prins Hendrikplein waar tevens een tramhalte geplaats kan worden waardoor de tramhalte in de Zoutmanstraat vervalt.
Het strengelspoor moet natuurlijk wel beveiligd worden met seinlampen.

Re: Toekomstplannen: nota Schaalsprong OV (2018)

BerichtGeplaatst: 13 maart 2018 00:36
door trambestuurder
Tiktak schreef:
buschauffeur schreef:Die Zoutmanstraat blijft dat het enige knooppunt in Den Haag waar de brede trams niet doorheen passen. Ben benieuwd hoe ze dat dan zouden willen oplossen.



De enigste oplossing is strengelspoor met een passeer mogelijkheid op het Prins Hendrikplein waar tevens een tramhalte geplaats kan worden waardoor de tramhalte in de Zoutmanstraat vervalt.
Het strengelspoor moet natuurlijk wel beveiligd worden met seinlampen.


Heb verleden jaar een raadvergadering gezien waarin ze de zoutmansstraat bespraken, de bedoeling is dat de parkeerplaatsen zouden verdwijnen en er aan beide zijde een vrij liggend fietspad komt, zo is er voldoende ruimte om de tram
door deze straat te laten rijden met de halte op het plein (deze is dan niet rolstoelvriendelijk).
voor de parkeerplaatsen zou een oplossing gezocht gaan worden door middel van een parkeergarage onder de grond

Re: Toekomstplannen: nota Schaalsprong OV (2018)

BerichtGeplaatst: 13 maart 2018 08:50
door willem
Is het geen probleem als de halte op het plein in een bocht ligt?

Re: Toekomstplannen: nota Schaalsprong OV (2018)

BerichtGeplaatst: 19 maart 2018 22:45
door trambestuurder
willem schreef:Is het geen probleem als de halte op het plein in een bocht ligt?


Het is natuurlijk niet een gewenste plek maar uit noodzaak ivm diverse garages in de zoutmansstraat.
voor de bestuurder geen probleem omdat hij via de camera zijn tram kan overzien ( halte komt links van de tram te liggen).
voor minder valide reizigers wel nadelig omdat het niet roelstoelvriendelijk kan zijn

Re: Toekomstplannen: nota Schaalsprong OV (2018)

BerichtGeplaatst: 20 maart 2018 16:44
door YC52000
waarom kan de tram gewoon niet recht door dat plein

Re: Toekomstplannen: nota Schaalsprong OV (2018)

BerichtGeplaatst: 20 maart 2018 16:46
door Slagathor
Dat wordt een gezellige voorlichtingsbijeenkomst met omwonenden...

Re: Toekomstplannen: nota Schaalsprong OV (2018)

BerichtGeplaatst: 15 apr 2018 20:24
door buschauffeur
Naast een hoop tegengeluid wat betreft bus 23 en 18 zie je een andere verandering aankomen.
Lijn 16 (Statenkwartier - CS) gaat overbodig worden. Die wordt nu nagenoeg ingenomen door bus 28. Alleen het stukje door de Zoutmanstraat, Vondelstraat, Torenstraat blijft er over voor de traam, maar of dat nou genoeg reizigers op gaat leveren?
Vast een vooropgezet plan om weer een moeilijk traject te schrappen.