Pagina 1 van 1

Tramlijn 31

BerichtGeplaatst: 11 jun 2018 20:40
door hharry
Geplukt van www.htm.nl

Tram 31 verbindt Centraal Station met Scheveningen Haven
Tram 31 is een tijdelijke tramlijn om het Centraal Station met Scheveningen Haven te verbinden. Tram 31 rijdt op zondag 24, vrijdag 29 en zaterdag 30 juni en op zondag 1 juli. De tram vertrekt vanaf de halte CS/Schedeldoekshaven en rijdt via het Hollands Spoor en de route van tram 11 naar Scheveningen Haven. Op de terugweg rijdt tram 31 van Scheveningen Haven naar Hollands Spoor en vervolgens via de halte Bierkade naar de halte CS/Schedeldoekshaven.

Tram 31 stopt bij alle gebruikelijke halten van tram 11. Kijk voor de route op de plattegrond van tram 31.

Reizigers voor trams met een gelijkvloerse instap
Tram 31 rijdt met trams met een hoge instap en is daarom niet geschikt voor reizigers met een beperking. Reizigers met een beperking kunnen wel gebruik maken van tram 11 die een gelijkvloerse instap heeft. Wilt u vanaf het Centraal Station reizen met een gelijkvloerse instap, neem dan eerst tram 9 vanaf perron H richting Vrederust, stap uit bij halte Hollands Spoor. Tram 11 vertrekt vanaf halte Hollands Spoor perron A.

Re: Tramlijn 31

BerichtGeplaatst: 12 jun 2018 17:22
door q-quan
Ik vraag me af hoezo lijnnummer 31 gekozen is.

Re: Tramlijn 31

BerichtGeplaatst: 13 jun 2018 20:07
door trambestuurder
dan heb ik voor reizigers met een beperking een vervelende mededeling en dat is dat lijn 11 met ingang van 14-7 door GTL's gereden gaat worden
de reden hiervan is dat de Avenio's op andere lijnen nodig zijn

Re: Tramlijn 31

BerichtGeplaatst: 13 jun 2018 20:39
door wattman
[bericht verwijderd. Ik zag dat het antwoord op mijn vraag m.b.t. Avenio reeds elders beantwoord is. :D ]

Re: Tramlijn 31

BerichtGeplaatst: 13 jun 2018 20:46
door buschauffeur
trambestuurder schreef:dan heb ik voor reizigers met een beperking een vervelende mededeling en dat is dat lijn 11 met ingang van 14-7 door GTL's gereden gaat worden
de reden hiervan is dat de Avenio's op andere lijnen nodig zijn

Straks moeten er weer GTL's van de sloop gered worden om alle diensten te kunnen rijden.

Re: Tramlijn 31

BerichtGeplaatst: 13 jun 2018 21:21
door q-quan
trambestuurder schreef:dan heb ik voor reizigers met een beperking een vervelende mededeling en dat is dat lijn 11 met ingang van 14-7 door GTL's gereden gaat worden
de reden hiervan is dat de Avenio's op andere lijnen nodig zijn


Is er een nieuwe bestelling Avenio's onderweg of gaat het voorlopig hierbij blijven (tot de smallere trams over een paar jaar)? Vreemd dat er zo'n tekort aan Avenio's lijkt te zijn, dat hadden ze dan toch moeten voorzien.

Re: Tramlijn 31

BerichtGeplaatst: 13 jun 2018 21:42
door Admin
Ja, er is een vervolgbestelling van 10 stuks gedaan, maar die trek je niet zomaar ff bij IKEA Delft uit het magazijn. ;) Is elders al een draadje over.

Re: Tramlijn 31

BerichtGeplaatst: 18 jun 2018 00:30
door trambestuurder
q-quan schreef:
trambestuurder schreef:dan heb ik voor reizigers met een beperking een vervelende mededeling en dat is dat lijn 11 met ingang van 14-7 door GTL's gereden gaat worden
de reden hiervan is dat de Avenio's op andere lijnen nodig zijn


Is er een nieuwe bestelling Avenio's onderweg of gaat het voorlopig hierbij blijven (tot de smallere trams over een paar jaar)? Vreemd dat er zo'n tekort aan Avenio's lijkt te zijn, dat hadden ze dan toch moeten voorzien.


door werkzaamheden aan de Tramtunnel hebben ze tussen 14-7 en 1-8 de Avenio's nodig voor lijn 3 aan de Haagse kant en gezien op 14-7 ook de zomerdienstregeling in gaat zijn er extra Avenio's nodig op lijn 9 dus kom je er snel te kort
wetende dat er altijd wel een aantal in onderhoud zitten of defect gaan/zijn
Het is dus maar voor tijdelijke aart.
Ja er zijn 10 extra Avenio's besteld maar deze worden pas medio 2019 verwacht dus daar heb je nu niets aan :mrgreen:
of de nieuwe stadtram 2 smalle trams gaan worden valt nog te bezien, je maakt zo het netwerk minder robuust en wordt uitwijken bij calamiteiten niet bepaald makkelijker.
of de stadtram 2 ook Avenio wordt daar zijn de meningen over verdeeld :lol:

Re: Tramlijn 31

BerichtGeplaatst: 18 jun 2018 12:09
door MennoOV
Kunnen die Strandextra's van lijn 9 dan niet bv. met GTL rijden of is daar inmiddels al te veel voor buiten dienst gesteld ?

Re: Tramlijn 31

BerichtGeplaatst: 18 jun 2018 12:35
door PAV
Ik had begrepen dat de MRDH nog geen keuze had gemaakt voor de nieuwe stadstram versie 2. Die keuze zal eerst gemaakt moeten worden voordat er een bestelling kan worden geplaats. Neem aan dat die 10 extra Avenio's een optie was in het oorspronkelijke contract met Siemens, maar meer nieuwe Avenio zal niet zomaar kunnen i.v.m. aanbestedingsregels - ook niet als de keuze van de MRDH valt op brede trams.

Wat betreft de robuustheid van het netwerk bij calamiteiten en smallere trams, lijkt mij vooral de afstand tussen het halteperron en de tram een issue. Lijkt mij dat smallere trams (indien die niet raar uitzwenken in bogen) binnen het PVR van de Avenio passen. Dus waar de Avenio past, past een smallere tram ook. Wellicht dat je dat met uitschuiftreden kan oplossen zoals bij diverse treinen (bijv. FLIRT3). Geeft dan mogelijk wel meer storingsgevoeligheid en langere halteringstijd door uit- en inschuiven van de trede.

Re: Tramlijn 31

BerichtGeplaatst: 19 jun 2018 07:43
door wattman
Gelet op de uitgangspunten die zijn neergelegd in de Nota Schaalsprong, en het Haagse collegeakkoord is een keuze voor smalle stadstrams zeer onwaarschijnlijk.
Snel Openbaar Vervoer
Den Haag is met de hoge bevolkingsdichtheid uitermate geschikte voor een fijnmazig, snel en
toegankelijk openbaarvervoernetwerk. Door het grote aantal reizigers kunnen we zorgen voor een
ruime dienstregeling met hoge frequentie, van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat. Om meer
mensen te verleiden gebruik te maken van het openbaar vervoer en om de huidige overbelasting
van het tram- en randstadrailnetwerk te verbeteren, investeren wij de komende jaren fors in de
Schaalsprong OV. Dit betekent dat de mogelijkheid van een metrolijn vanaf Leidschenveen via het
ADO stadion, De Binckhorst, Station CS naar Scheveningen met een aftakking naar de Internationale
Zone wordt verkend. Ook onderzoeken we de mogelijkheid van een metrolijn vanaf de tramtunnel
richting Leyenburg. Om de passagiersgroei nu al op te kunnen vangen, investeren we in ruime
tramstellen en in optimalisering van de ruimte op het tramspoor. Ook onderzoeken we manieren
om de reistijd op tramtrajecten te versnellen.
Tussen de regels door lees ik hierin een verdere "verzwaring" van het tramnet, voor het Koekamplus debacle noemde men dat semi-metro. Ruime tramstellen = breed materieel. Uitschuifbare treden en handhaven van straatspoor in smalle straten staat haaks op versnellen van de reistijd. Je gaat niet investeren in tunnels én smalle trams voor lastige 'klassieke' tramtrajecten. Ik voorzie op termijn opheffing van de straatspoortrajecten lijn 6 en 12, en wellicht de Zoutmanstraat-route. Wie de semi-metroplannen van eind jaren '60 bekijkt, zal dit allemaal bekend voorkomen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Haagse_semi-metro
Het toenmalige boekje "Haagse tram morgen : semi-metro" ligt op mijn bureau. Ik zal het gaan inscannen.

Re: Tramlijn 31

BerichtGeplaatst: 20 jun 2018 19:54
door trambestuurder
Tussen de regels door lees ik hierin een verdere "verzwaring" van het tramnet, voor het Koekamplus debacle noemde men dat semi-metro. Ruime tramstellen = breed materieel. Uitschuifbare treden en handhaven van straatspoor in smalle straten staat haaks op versnellen van de reistijd. Je gaat niet investeren in tunnels én smalle trams voor lastige 'klassieke' tramtrajecten. Ik voorzie op termijn opheffing van de straatspoortrajecten lijn 6 en 12, en wellicht de Zoutmanstraat-route. Wie de semi-metroplannen van eind jaren '60 bekijkt, zal dit allemaal bekend voorkomen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Haagse_semi-metro
Het toenmalige boekje "Haagse tram morgen : semi-metro" ligt op mijn bureau. Ik zal het gaan inscannen.



Beste Wattman, in deze nota staat ook een tekening waarin je een beetje kan zien wat de MRDH zou willen doen, of dit ook gaat gebeuren is dan nog de vraag, deze nota is gemaakt tijdens het vorige college en nu met de nieuwe college zou dit wel eens heel anders kunnen gaan worden.


Dat lijn 6 + 12 opgeheven zouden worden kan ik al onkrachten, de lijnnummer misschien wel maar de route zal door andere lijnen overgenomen worden
zoals bijv lijn 15 (route lijn 2 Leidsenhage), lijn 16 ( route lijn 6 leidschendam noord), lijn 17 (route lijn 12 Laan van Meerdervoort).
Althans dat is graag hoe de MRDH het ziet maar of de college hier in mee gaat met Groep de Mos als grootste partij valt nog te bezien

Re: Tramlijn 31

BerichtGeplaatst: 21 jun 2018 08:56
door wattman
In het uitwerkingsvoorbeeld in de Nota Schaalsprong is in elk geval de Hobbemastraat tramloos. Veeg teken voor de rest van de klassieke trajecten. Zeker met een sterke inzet op "metro" in het huidige college. Dat lijn 12 (tot de Laan van Meerdervoort/Goudenregenstraat!) is behouden in het voorbeeld. De Paul Krugerlaan was nu precies het traject waar het CDA zich erg druk over maakte.
Die concentratie via de as Loosduinseweg - Leyenburg is - in iets andere vorm - de as die reeds in de semi-metro nota van 1969 is geprojecteerd, met de befaamde tunnel dan wel het viaduct vanuit de vrije baan Prinsegracht.
Maar ik ga al het materiaal dat ik heb liggen bundelen en digitaal ter beschikking stellen. Blijft fascinerend.