Pagina 1 van 3

Nieuwe stadstram 2

BerichtGeplaatst: 29 jun 2018 10:35
door xCookiesolax
Den Haag Centraal meldt op hun website dat het 'vrijwel zeker' is dat de HTM voor de vervanging van haar laatste oude trams opnieuw kiest voor breed materieel. Nu gaat, zover ik op de hoogte ben, de HTM niet over deze keuze maar de betrokken gemeentes en het MRDH.

Lees meer: https://www.denhaagcentraal.net/nieuws/verkeer/ook-brede-trams-op-lijn-6-12-en-16/

Re: Nieuwe stadstram 2

BerichtGeplaatst: 29 jun 2018 11:08
door wattman
Het is een interview van Bierman én wethouder Van Asten.

Interessant uit het stuk is nog deze passage (DHC, 28 juni 2018 p. 2):
'Over het project 'Schaalsprong' van de Metropoolregio MRDH zeggen Van Asten en Bierman dat de versterking van drukke tramlijnen en de aanleg van een nieuwe metrolijn tussen Leidschenveen en Scheveningen niet ten koste zullen gaan van de oude stadslijnen 6, 12 en 16 zoals door critici wordt gevreesd.
"Ik vind deze kritiek veel te ongenuanceerd. Alleen: voor niets gaat de zon op, dus soms moet je keuzes maken. Soms is een hogere frequentie nodig, soms een andere route. En dat kan in sommige gevallen pijn doen", aldus Bierman".

Re: Nieuwe stadstram 2

BerichtGeplaatst: 30 jun 2018 23:13
door YC52000
Hopelijk worden de haltes Paul Krugerplein van lijn 6 richting Leyenburg en lijn 12 richting Duindorp dan samengevoegd tot 1 halte

Ik dacht aan hier, moet wel passen toch

Afbeelding


En vanaf daar splitsen ze dan pas van elkaar

Afbeelding

Re: Nieuwe stadstram 2

BerichtGeplaatst: 30 jun 2018 23:39
door Admin
Nee, de hele reden dat deze haltes (die in het verleden wel degelijk samengevoegd waren) zijn gescheiden is nu juist de doorstroming van de Paul Krugerlaan en dan met name voor de tram. Dus de kans dat ze weer samengevoegd gaan worden is uiterst nihil. Tip: ga eerst eens ter plekke kijken (dus niet met Streetview) voor je met wilde plannen komt ;) En dan niet op zondagmorgen of tijdens een EK/WK wedstrijd, maar een gewone doordeweekse dag. Ik kom er regelmatig voor m'n werk en hoewel het nu beter is als voor de laatste reconstructie is er nog altijd veel dubbel-parkeren en andere opstoppingen die het verkeer (tram en auto) flink ontregelen.

Re: Nieuwe stadstram 2

BerichtGeplaatst: 01 jul 2018 10:00
door iljitsch
Als je er één halte van maakt dan krijg je dat als 6 en 12 vlak na elkaar aan komen rijden de tweede tram moet wachten op de eerste, dus dat duurt allemaal langer. Zeker omdat er geen ruimte is om twee trams achter elkaar te laten halteren.

Vervolgens moet het andere verkeer hier ook op wachten. Terwijl nu als 12 bij de halte staat ander verkeer gewoon kan doorrijden naar de Dierenselaan. Ik ben even kwijt of auto's 12 bij de halte kunnen/mogen inhalen (rij er sinds een jaar niet meer iedere dag langs...) maar zo niet dan stopt het natuurlijk uiteindelijk toch wel omdat auto's niet richting Regentesselaan kunnen omdat de tram in de weg staat.

Overigens is de Paul Krugerlaan best breed, volgens mij krijg je daar wel een Avenio doorheen. Ik hoop wel dat de huidige routes voor het allergrootste deel behouden blijven, ook al moet dat misschien hier en daar wat parkeerplaatsen kosten. Dat denken in drukke corridors bevalt me niet, het is nu al flink tijdrovend om tussen twee locaties die niet aan een drukke OV-as te reizen en de bestaande grote knooppunten zijn al erg druk.

Re: Nieuwe stadstram 2

BerichtGeplaatst: 02 jul 2018 00:28
door Slagathor
Ik sluit mij aan bij Admin en iljitsch dat je deze 2 haltes beter gescheiden kunt laten. Ook omdat het toch geen logische overstaphalte tussen de twee lijnen is, waardoor er geen voetgangersstromen van de ene naar de andere halte ontstaan. Overstappen doen mensen één halte eerder: op de halte Delftselaan.

Re: Nieuwe stadstram 2

BerichtGeplaatst: 02 jul 2018 00:33
door Tiktak
Lijn 6 rechtdoor laten rijden op de Steijnlaan ( vrije baan ) richting 's-Gravenzandelaan/Monstersestraat en hier een aansluiting maken op het baanvak van lijn 11 (links en rechts af)
Lijn 12 kan uit het brede stuk Paul Krugerlaan hierop aansluiten.
Hierna kunnen de sporen in het smalle deel van de Paul Krugerlaan worden opgeheven net zo als de aansluiting Delftselaan.
Het enigste knelpunt voor lijn 6 aan deze zijde van het CS is niet zo zeer de Hobbemastraat maar het Om en Bij (gracht moet 2 meter smaller worden gemaakt).

Re: Nieuwe stadstram 2

BerichtGeplaatst: 02 jul 2018 11:22
door iljitsch
Of laat 6 via de Vaillandlaan rijden, die is breed zat.

Re: Nieuwe stadstram 2

BerichtGeplaatst: 02 jul 2018 18:00
door Maxie33
Tiktak schreef:Lijn 6 rechtdoor laten rijden op de Steijnlaan ( vrije baan ) richting 's-Gravenzandelaan/Monstersestraat en hier een aansluiting maken op het baanvak van lijn 11 (links en rechts af)
Lijn 12 kan uit het brede stuk Paul Krugerlaan hierop aansluiten.
Hierna kunnen de sporen in het smalle deel van de Paul Krugerlaan worden opgeheven net zo als de aansluiting Delftselaan.
Het enigste knelpunt voor lijn 6 aan deze zijde van het CS is niet zo zeer de Hobbemastraat maar het Om en Bij (gracht moet 2 meter smaller worden gemaakt).

Jij komt daar zeker niet vaak vanaf de Steijnlaan richting 's-Gravenzandelaan/Monstersestraat :D :D ga je nog veel meer ellende op je hals halen.

Re: Nieuwe stadstram 2

BerichtGeplaatst: 06 jul 2018 22:49
door trambestuurder
zoals er al gezegd is zal het probleem niet in de Paul Krugerlaan liggen dus hoef je ook geen capriolen uit te halen door de trambaan te verleggen.

Het probleem voor lijn 12 ligt heb in het stuk tussen Loosduinseweg en Laan v Meerdervoort, hier zouden ze lijn 12 komende vanaf de paul Krugerlaan kunnen verleggen met een bocht richting de Beeklaan en dan bij de Edisonstraat rechtdoor naar de Valkenboslaan kunnen doortrekken en zo aansluiten op het trace van lijn3
Lijn 12 kan dan ipv Duindorp naar de Savorin Lohmanplein rijden bijvoorbeeld
tussen Duindorp en Laan van Meerdervoort zouden ze evt bus 100 kunnen laten rijden

Voor lijn 6 is de botelnek idd de brouwersgracht, naar mijn idee zouden ze lijn 6 via HS naar de kalvermarkt kunnen laten rijden (is over het algemeen een druk trace ) en om het stuk Hobbemastraat- Grote Marktstraat dit door bus 25 laten bedienen, die overigens vanaf de nieuwe jaardienst weer naar Centraal station gaat rijden

zo maak je het lijnennet weer robuust

Daarnaast zal mijn visie van een robuust netwerk haaks liggen op wat de interlectuele kantoorlullo's van de MRDH bedenken ;)

Re: Nieuwe stadstram 2

BerichtGeplaatst: 07 jul 2018 13:12
door buschauffeur
Ik denk dat lijn 12 gewoon zijn langste tijd gehad heeft.

Re: Nieuwe stadstram 2

BerichtGeplaatst: 07 jul 2018 16:15
door Lange_Dre
buschauffeur schreef:Ik denk dat lijn 12 gewoon zijn langste tijd gehad heeft.


Ik ben erg benieuwd naar de argumentatie daarvan.

Re: Nieuwe stadstram 2

BerichtGeplaatst: 07 jul 2018 18:28
door buschauffeur
Lange_Dre schreef:
buschauffeur schreef:Ik denk dat lijn 12 gewoon zijn langste tijd gehad heeft.


Ik ben erg benieuwd naar de argumentatie daarvan.

Dat heb ik al eens eerder vermeld.
Lijn 12 rijdt heel veel stukken dubbel met andere lijnen (3, 6, 11) of heeft een bushalte vlakbij (21). Bovendien is het stuk Laan van Meerdervoort-Duindorp slecht bezet. Het enige probleem zouden de haltes Weimarstraat en Cartesiusstraat zijn.
Het opheffen van lijn 12 maakt dat er minder gedoe is met smalle straten.

Re: Nieuwe stadstram 2

BerichtGeplaatst: 08 jul 2018 00:24
door Tiktak
Dat dubbel rijden is geen argument, dit is altijd zo geweest.
Er moet eens worden onderzocht waarom er minder passagiers in zitten en wanneer is er een daling ingekomen is (bv Eindpunt van de bus van het Tesselseplein naar de keerlus van lijn 12).
Vroeger werd er veel gepromoot om met lijn 12 naar het "stille" strand te gaan, weg uit de drukte van Scheveningen net zo als toen met lijn 3 (Kwartellaan).
Ook één van de oorzaak is het verdwijnen van het Juliana Kinderziekenhuis (tijdens de bezoekuren zeer drukke halte).
En vergeet niet lijn 12 is grotendeels een straatsporen tram, waar inderdaad wat enkele aanpassingen in de bochten moeten plaats vinden.

Re: Nieuwe stadstram 2

BerichtGeplaatst: 15 aug 2018 15:31
door buschauffeur
https://www.ovpro.nl/tram/2018/08/14/ob ... ramlijnen/

De MRDH en de gemeente Den Haag spelen met het idee om delen van de tramlijnen 6, 12 en 16 te vervangen door bussen. Op die delen worden de lijnen weinig gebruikt en het budget voor het OV staat onder druk. Maar dat is niet de meest verstandige keuze, denkt Rover. De reizigersorganisatie ziet hiervoor enkele knelpunten, zoals het ontbreken van vrije busbanen en veel verkeersdrukte.

Re: Nieuwe stadstram 2

BerichtGeplaatst: 15 aug 2018 20:17
door willem
buschauffeur schreef:Ik denk dat lijn 12 gewoon zijn langste tijd gehad heeft.

Het deel vanaf de Laan van Meerdervoort naar het Markenseplein is erg rustig en daar kun je je afvragen of er wel een tram nodig is.
Van het andere deel van de lijn kan ik me totaal niet voorstellen hoe een bus praktischer kan zijn.

Re: Nieuwe stadstram 2

BerichtGeplaatst: 16 aug 2018 13:06
door iljitsch
In dat stuk wordt het traject Delftselaan - HS genoemd maar daar rijdt 11 al, heeft 12 dus geen toegevoegde waarde.

Re: Nieuwe stadstram 2

BerichtGeplaatst: 16 aug 2018 16:29
door Tiktak
Iedere tramlijn heeft een toegevoegde waarde, dat het op sommige stukken stiller is in de tram moet men maar op de koop toenemen.
We moeten anders denken, waarom zaten er vroeger meer mensen in de tram dan nu. Komt het doordat de frequentie dichter bij elkaar is?
Is het nodig dat iedereen moet zitten ? Het is nooit anders geweest dat de lijnen bij het vertrek van het beginpunt en naderen van het eindpunt leger zijn
dan halverwege de rit en zo zijn er meer punten op te noemen.
Kortom hou de tramlijnen die er nu zijn in stand, desnoods met tweeledige tramvoertuigen met drie draaistellen (volgens mij dan minder uitzwaai in de bochten).

Re: Nieuwe stadstram 2

BerichtGeplaatst: 16 aug 2018 22:30
door trambestuurder
er zijn een tweetal lijnen die naar een stil eindpunt of een eindpunt gaan waar al een andere lijn rijdt.

ik zou dus zeggen combineer lijn 12 met lijn 6 en het drukke stuk van lijn 3 in een nieuwe lijn 13 bijv.

dus Leidschendam Noord - de Savorin Lohmanplein

van sav via route lijn 12 naar de Hobbemaplein en dan via de route van lijn 6 naar Leidschendam Noord en dan bovenlangs via het Centrum

Re: Nieuwe stadstram 2

BerichtGeplaatst: 21 sep 2018 15:26
door xCookiesolax
Het is nog niet definitief maar er wordt op dit moment gesproken over een nieuwe twee richtingstram van 32 a 35 meter lang en 2.65 meter breed. Opvallend vind ik de plattegrond van de tramlijnen in de video van Omroep West.

https://www.omroepwest.nl/nieuws/3696573/Nieuwe-tram-gezocht-Breed-lage-instap-ruime-zit-rode-kleur-geen-klapstoel