Pagina 2 van 3

Re: Nieuwe stadstram 2

BerichtGeplaatst: 21 sep 2018 16:07
door iljitsch
2,65 m is wel bizar, da's 10 cm breder dan de Avenio's die juist NIET op lijnen 1, 6, 12 en 16 ingezet worden. (En 30 cm breder dan de huidige GTLs.) Dus dat zal zeker aanzienlijke aanpassingen vragen bij bijvoorbeeld Om en Bij, Teijlerstraat / De Gheijnstraat, Paul Krugerlaan, Zoutmanstraat, Prins Hendrikplein, Stuyvesantplein.

Re: Nieuwe stadstram 2

BerichtGeplaatst: 21 sep 2018 16:43
door xCookiesolax
iljitsch schreef:Dus dat zal zeker aanzienlijke aanpassingen vragen bij bijvoorbeeld Om en Bij, Teijlerstraat / De Gheijnstraat, Paul Krugerlaan, Zoutmanstraat, Prins Hendrikplein, Stuyvesantplein.

Als de routes van de tramlijnen in de video waar zijn zal het Zeeheldenkwartier en het Statenkwartier het zonder tramlijn 16 moeten doen. En tramlijn 6 zal enkel in één richting de Hobbemastraat/Om en Bij gaan bedienen.

Re: Nieuwe stadstram 2

BerichtGeplaatst: 21 sep 2018 23:02
door trambestuurder
iljitsch schreef:2,65 m is wel bizar, da's 10 cm breder dan de Avenio's die juist NIET op lijnen 1, 6, 12 en 16 ingezet worden. (En 30 cm breder dan de huidige GTLs.) Dus dat zal zeker aanzienlijke aanpassingen vragen bij bijvoorbeeld Om en Bij, Teijlerstraat / De Gheijnstraat, Paul Krugerlaan, Zoutmanstraat, Prins Hendrikplein, Stuyvesantplein.


Wel eens over nagedacht dat ze deze trams in kunnen gaan zetten op de lijnen waar nu de Avenio op rijdt zodat de Avenio op de lijnen 1+6+12+16 gaan rijden ??????


Alles wordt in R-Net stijl gemaakt namelijk en aangezien we 60 Avenio's hebben zal het na mijn inzien geen probleem hoeven te zijn.


er wordt hier een beetje te zwart gedacht merk ik ;)

Re: Nieuwe stadstram 2

BerichtGeplaatst: 22 sep 2018 19:08
door willem
Toch is breedte op zich niet zo'n punt om gelijk te houden met eerder materieel.

Voordeel van een breedte van 2,65 meter is wel dat er aan beide kanten van het gangpad een tweezitsbankje past.

Re: Nieuwe stadstram 2

BerichtGeplaatst: 22 sep 2018 19:19
door Lange_Dre
trambestuurder schreef: Wel eens over nagedacht dat ze deze trams in kunnen gaan zetten op de lijnen waar nu de Avenio op rijdt zodat de Avenio op de lijnen 1+6+12+16 gaan rijden ??????

er wordt hier een beetje te zwart gedacht merk ik ;)


Punt was juist dat trams van 2.55 en breder niet door meerdere straten van de lijnen 6, 12 en 16 konden rijden. Avenio’s door schuiven betekend ook dat die straten of routes aangepast moeten worden.

Er wordt gezegd dat de trams 2,55 breed zouden worden, maar het zou mij niets verbazen als ze weer 2.55 breed worden. De Avenio zou in eerste instantie ook 2,65 breed worden (werden uiteindelijk 2,55).

Als het kaartje van omroep west klopt gaat lijn 16 maar tot het centrum rijden waardoor de route tussen centrum en het Statenkwartier traploos worden, iets zegt mij dat de kans groot is dat de nieuwe lijn 28 welke electrisch gaat worden tegen die tijd de route van lijn 16 gaat overnemen richting het Statenkwartier en dan door naar Scheveningen...

Ik ben wel benieuwd hoe ze het met lijn 6 en 12 willen gaan doen.

Re: Nieuwe stadstram 2

BerichtGeplaatst: 24 sep 2018 01:22
door trambestuurder
Lange_Dre schreef:
Punt was juist dat trams van 2.55 en breder niet door meerdere straten van de lijnen 6, 12 en 16 konden rijden. Avenio’s door schuiven betekend ook dat die straten of routes aangepast moeten worden.

Er wordt gezegd dat de trams 2,55 breed zouden worden, maar het zou mij niets verbazen als ze weer 2.55 breed worden. De Avenio zou in eerste instantie ook 2,65 breed worden (werden uiteindelijk 2,55).

Als het kaartje van omroep west klopt gaat lijn 16 maar tot het centrum rijden waardoor de route tussen centrum en het Statenkwartier traploos worden, iets zegt mij dat de kans groot is dat de nieuwe lijn 28 welke electrisch gaat worden tegen die tijd de route van lijn 16 gaat overnemen richting het Statenkwartier en dan door naar Scheveningen...

Ik ben wel benieuwd hoe ze het met lijn 6 en 12 willen gaan doen.


Of het nu 2.40 ; 2,55 of 2.65 mtr wordt de straten moeten toch wel aangepast worden dus op dat gebied zie ik het probleem niet.

routes worden niet aangepast, alleen de straten waar ze doorheen rijden worden anders ingericht waarbij in sommige straten de parkeerplaatsen zouden gaan verdwijnen ( zoutmansstraat, Om en Bij ) voor de overige straten is er nauwelijks een probleem.

dubbelparkeren kun je geen rekening mee houden, dat blijf je in elke vorm dan ook houden

de Kaart van West klopt niet, er blijft gewoon een tram rijden naar statenkwatier, of dit in de toekomst lijn 16 is dat is nog een punt der discussie omdat er ook een schaalsprong OV is waarbij lijn 16 naar Leidschendam gaat rijden
maar dat is voor latere zorg.

Je gevoel voor bus 28 klopt, dat worden idd electrische bussen en die gaan rijden tussen Centraal Station en ZuiderstrandTheater en in de spits naar Station Voorburg dus deze gaat niet de route van lijn 16 overnemen wat jou vermoeden is

Misschien moet je een zoeken naar de vergardering die de Gemeente heeft gehad over het OV waar dit ruimschoots aan bod kwam, daar werden de knelpunten benoemd met de mogelijke oplossingen

Re: Nieuwe stadstram 2

BerichtGeplaatst: 24 sep 2018 02:09
door YC52000
Waarom geen trams die even breed zijn als de gtl maar weer iets langer zijn.....?

Met eventueel beweegbaar stuk die gebruikt kunnen worden om de ruimte tussen halte en tram kleiner te maken (mocht dit een halte zijn waar ook de RR en Avenio stoppen)
En Jacobsdraaistellen zou ook handig zijn.

Re: Nieuwe stadstram 2

BerichtGeplaatst: 24 sep 2018 08:31
door iljitsch
Dan zou je zo'n oplossing krijgen als die ze in Amsterdam hebben/hadden met trams die wel een laag deel hebben maar ook een hoog deel, jacobsdraaistellen (onder de draaipunten tussen de "bakken" zoals bij de GTL) en 100% lagevloers lijkt me wel heel lastig worden...

Als je dit oplost met wielen onder de bankjes zoals bij de Avenio dan gaat de tram toch anders uitzwenken dus zelfs als-ie smal is nog zeer grote kans dat er aanpassingen nodig zijn. En dan kan je maar beter gelijk iets harder aanpassen zodat je bredere trams met een hogere capaciteit in kan zetten.

Re: Nieuwe stadstram 2

BerichtGeplaatst: 25 sep 2018 18:51
door YC52000
Kan men niet kijken naar productielijnen die nu nog bestaan en daaruit een tram kiezen

Re: Nieuwe stadstram 2

BerichtGeplaatst: 25 sep 2018 19:51
door pduvekot

Re: Nieuwe stadstram 2

BerichtGeplaatst: 26 sep 2018 07:58
door Roland
De genoemde 2,65m geldt voor het hele voertuig. Op perronhoogte is de maat 2,55m. Dat is bij de RegioCitadis ook al zo. Een smalle (langere) tram is niet voor de hand liggend, dan behoud je 2 systemen (breed en smal). Daar wil je juist vanaf. Het is daarom hoogst onwaarschijnlijk dat er een smalle tram gaat komen.

Gezien de Europese aanbestedingsregels en specifieke eisen van het vervoerssysteem hier in Den Haag is het niet mogelijk zomaar een tram te kiezen uit een bestaande productielijn. Het is wel zo dat materieelleveranciers hun aanbieding doen op basis van een platform, het ontwerp komt dus wel voor 95% van de plank.

Re: Nieuwe stadstram 2

BerichtGeplaatst: 26 sep 2018 10:03
door iljitsch
Wat is het voordeel dat de tram onderaan smaller is? Dat helpt je niks met palen langs het spoor en het passeren van een tram uit de andere richting.

Re: Nieuwe stadstram 2

BerichtGeplaatst: 26 sep 2018 21:23
door pduvekot
Dan kan t perron breder worden voor bijvoorbeeld rolstoelen

Re: Nieuwe stadstram 2

BerichtGeplaatst: 01 okt 2018 13:08
door Roland
iljitsch schreef:Wat is het voordeel dat de tram onderaan smaller is? Dat helpt je niks met palen langs het spoor en het passeren van een tram uit de andere richting.


Dat je langs het perron past. Met de introductie van RandstadRail is gekozen voor een perronmaat voor 2,55m voertuigen. Waarom weet ik niet, maar nu zit je er aan vast.

Re: Nieuwe stadstram 2

BerichtGeplaatst: 11 okt 2018 08:52
door Brecht
De werkbespreking over de nieuwe trams binnen de raadscommissie leefomgeving op 19 september is nog na te zien op de site van de gemeente Den Haag. Daarin is ook o.a. ook te zien dat de haltes van lijn 12 en lijn 6 op het Paul Krugerplein kunnen worden vervangen door één middenhalte.

Re: Nieuwe stadstram 2

BerichtGeplaatst: 09 nov 2018 20:33
door xCookiesolax

Re: Nieuwe stadstram 2

BerichtGeplaatst: 09 nov 2018 21:25
door iljitsch
Hm, die link werkte niet, ik vond 't bericht hier: https://www.omroepwest.nl/nieuws/3721592/Kogel-door-de-kerk-Den-Haag-krijgt-zestig-brede-trams-met-lage-vloer

2,65 m breed dus. Ik neem aan dat dat betekent dat vooral de huidige Avenio's van 2,55 meter breed op de lijnen gaan rijden waar nu nog GTLs rijden en dat er ook nog wel de nodige aanpassingen zullen moeten gebeuren, ook afhankelijk van hoe de nog aan te besteden trams in/uitzwenken in bochten.

Re: Nieuwe stadstram 2

BerichtGeplaatst: 09 nov 2018 21:54
door xCookiesolax
De vloer zelf zal een breedte hebben van 2.55 meter. Ik denk dat, afhankelijk van het type tram, de breedte 2.55 of 2.65 zal worden. De Regio Citadis is op perronhoogte 2.55 meter breed maar is verder 2.65 meter breed.

Re: Nieuwe stadstram 2

BerichtGeplaatst: 10 nov 2018 09:12
door iljitsch
Vreemd genoeg heeft de RegioCitadis wel extra randjes om de afstand tussen de vloer van de tram en het perron te overbruggen...

Re: Nieuwe stadstram 2

BerichtGeplaatst: 11 nov 2018 14:23
door YC52000
We hadden deze gewoon moeten houden :lol:

Afbeelding