Rover wil tramverbinding tussen Madurodam en de Eisenhowerla

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Rover wil tramverbinding tussen Madurodam en de Eisenhowerla

Berichtdoor tetje » 20 mei 2019 05:50

Maar, heeft het echt nut cq rendement?

https://www.rover.nl/actueel/1645-rover ... qpypH0-sFI
tetje
 
Berichten: 118
Geregistreerd: 18 jan 2010 19:20

Re: Rover wil tramverbinding tussen Madurodam en de Eisenhow

Berichtdoor iljitsch » 20 mei 2019 10:06

Ik vind het wel een logische gedachte. Het is maar een klein stukje spoor en zo ben je veel sneller van CS bij het congresgebouw. Je zou dan eventueel 15 of 17 door kunnen trekken en de frequentie van 9 iets verlagen, die heeft het op niet-stranddagen niet zo heel veel meer te doen na halte madurodam.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Rover wil tramverbinding tussen Madurodam en de Eisenhow

Berichtdoor willem » 23 mei 2019 13:58

Tramverbindingen langs het Congresgebouw zijn nooit zo'n succes geweest. En eigenlijk loopt dat spoor alleen maar door een park heen.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Rover wil tramverbinding tussen Madurodam en de Eisenhow

Berichtdoor Brecht » 24 mei 2019 08:17

Het is een essentiële ontbrekende schakel voor een snelle verbinding van het Norfolkterrein naar CS en verder door via de Binckhorst richting Ypenburg
Brecht
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 10 okt 2018 10:33

Re: Rover wil tramverbinding tussen Madurodam en de Eisenhow

Berichtdoor buschauffeur » 25 mei 2019 09:18

Overbodig stukje. Er zijn al prima busverbindingen die kant op.
Anders wordt het net zo'n fiasco als het tramspoor dat nu op de Eisenhouwerlaan ligt. Ooit met veel enthousiasme aangelegd voor ik meen lijn 7, nu ligt het weg te roesten en heeft het de ruimte voor fietsers op de Eisenhouwerlaan ernstig beperkt.
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Rover wil tramverbinding tussen Madurodam en de Eisenhow

Berichtdoor iljitsch » 25 mei 2019 10:39

Ja als je een uitwijkroute maakt misschien niet echt nodig dat de tram een vrije baan krijgt... Hoewel het anders wat lastig wordt met haltes.

Maar je kan met dit plan juist mooi dat ongebruikte stukje spoor verbinden met de route van lijn 9 en daarmee een nieuwe verbinding creëren. Op dit moment kom je alleen bij de Eisenhowerlaan via de route van 1 die zeker niet handig is voor een snelle verbinding naar CS (en liefst ook nog naar vliegveld Rotterdam) die voor congresgangers nuttig is. Of via de route van 16, waar hetzelfde voor geldt. En ook als je van die kant komt is er ook geen logisch vervolg.

Reed 10 destijds niet via de Grote Marktstraat en Lijnbaan hier naartoe? Dat wordt in de huidige situatie natuurlijk moeilijk omdat er al vier tramlijnen door de tramtunnel rijden.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Rover wil tramverbinding tussen Madurodam en de Eisenhow

Berichtdoor buschauffeur » 25 mei 2019 12:21

iljitsch schreef:Ja als je een uitwijkroute maakt misschien niet echt nodig dat de tram een vrije baan krijgt... Hoewel het anders wat lastig wordt met haltes.

Maar je kan met dit plan juist mooi dat ongebruikte stukje spoor verbinden met de route van lijn 9 en daarmee een nieuwe verbinding creëren. Op dit moment kom je alleen bij de Eisenhowerlaan via de route van 1 die zeker niet handig is voor een snelle verbinding naar CS (en liefst ook nog naar vliegveld Rotterdam) die voor congresgangers nuttig is. Of via de route van 16, waar hetzelfde voor geldt. En ook als je van die kant komt is er ook geen logisch vervolg.

Reed 10 destijds niet via de Grote Marktstraat en Lijnbaan hier naartoe? Dat wordt in de huidige situatie natuurlijk moeilijk omdat er al vier tramlijnen door de tramtunnel rijden.


Nooit gedacht aan bus 28?
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Rover wil tramverbinding tussen Madurodam en de Eisenhow

Berichtdoor Brecht » 25 mei 2019 12:46

Busverbindingen zijn geen oplossingen voor de te verwachten vervoersstromen. Het OV krijgt een serieus capaciteitsprobleem en moet versneld worden. Zo'n tramverbinding met vrije banen vanaf Scheveningenhaven (rails van tram 16 zonder keerlus in 2022/3) via Eisenhowerlaan, Teldersweg en Koninginnegracht naar CS met een capaciteit van 238 personen (nu Avenio) zal veel beter presteren dan de bus met een maximale capaciteit van zo'n 80 personen die vaak met het verkeer moet meerijden.
Brecht
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 10 okt 2018 10:33

Re: Rover wil tramverbinding tussen Madurodam en de Eisenhow

Berichtdoor iljitsch » 25 mei 2019 14:56

Ja, bus 28 rijdt een mooi rechtstreekse route in 16 minuten. Op zich niks mis mee maar het blijkt dat railvervoer meer reizigers trekt.

Vanaf schiphol is dit prima maar vanaf vliegveld Rotterdam moet je dus eerst met de pendelbus, dan RR E, dan 28. Zoals ik al vaker geschreven heb: laat een RR-tram van de terminal daar naar het congresgebouw rijden.

Maakt natuurlijk ook nog wel een verschil of je het vliegveld dan laat groeien of juist laat krimpen. Aan de ene kant wel redelijk wat overlast, aan de andere kant, een alternatief voor schiphol is ook wel prettig. In elk geval is Lelystad een verschrikkelijk slechte optie vanuit onze regio: eerst zit je een hele tijd in de trein dan nog een eind met de bus.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Rover wil tramverbinding tussen Madurodam en de Eisenhow

Berichtdoor Chris » 26 mei 2019 08:57

Slaat natuurlijk helemaal nergens op om nu nog veel geld te gaan investeren in een tramlijn voor die paar congresjes die er zijn per jaar in het World Forum.
Zeker een onbrekende schakel naar lijn 9 is totaal overbodig gezien de kosten en wat het opbrengt. En dan over een railverbinding naar het vliegveld naar 010 maar te zwijgen. Lijken me meer plannen van een modelbouwer op zolder dan dat het realiteit kan worden...
En wat moeten de reizigers op CS? Op HS komen veel meer treinen met bestemmingen Amsterdam, Schiphol en Rotterdam. Verder zijn we in Den Haag sowieso al een gedegradeerde spoorstad geworden nu de HSL in gebruik is en men wel vier directe verbindingen met het buitenland per dag hebben!
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Rover wil tramverbinding tussen Madurodam en de Eisenhow

Berichtdoor buschauffeur » 26 mei 2019 12:31

Precies. De kans dat het vliegveld wordt gesloten is groter dan de kans dat er ooit een tram heen gaat rijden.

Het tramspoor op de Eisenhouwerlaan is een blunder eerste klasse. De weg is door die vrije baan bijzonder onplezierig voor fietsers geworden omdat er nauwelijks ruimte is voor auto's om in de te halen.
Er is een goede busverbinding langs het World Forum en lijn 1 heeft zelfs een halte die World Forum heet. De meerwaarde van een verbinding tussen de Scheveningseweg en Madurodam is er gewoonweg niet. En bij eventuele uitzonderlijke drukte zet je makkelijker extra bussen in dan extra trams want die rijden elkaar alleen maar in de weg.
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Rover wil tramverbinding tussen Madurodam en de Eisenhow

Berichtdoor Brecht » 26 mei 2019 13:25

Bussen zijn bij grote drukte geen oplossing en maken de file alleen maar langer.

Ik fiets regelmatig over de Eisenhowerlaan en dat is inderdaad niet fijn maar dat kan opgelost worden door de trottoirs iets te versmallen en de afvoerputten voor het riool in de stoeprand op te nemen.

Die rails gaan echt niet meer weg, sterker nog: die extra boog vanaf de Scheveningseweg komt er niet voor niets.
Brecht
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 10 okt 2018 10:33

Re: Rover wil tramverbinding tussen Madurodam en de Eisenhow

Berichtdoor pduvekot » 28 mei 2019 22:11

Ik denk dat de elektrische buslijn 28 de voorbode is van de gewenste tram (lijn 8?) verbinding tussen CS (of zelfs Station Voorburg) en het Zuiderstrand. Dus in een aantal opzichten een briljante zet!
pduvekot
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 05 okt 2011 21:42

Re: Rover wil tramverbinding tussen Madurodam en de Eisenhow

Berichtdoor mibia » 30 mei 2019 15:22

@pduvekot:
gaat/ wil men niet lijn 16 doortrekken via Westduinweg naar Zuiderstrand?
mibia
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 08 sep 2011 12:48
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Rover wil tramverbinding tussen Madurodam en de Eisenhow

Berichtdoor Brecht » 30 mei 2019 19:21

Daar is in B&W (nog) geen meerderheid voor, er is al wel een uitgebreide studie naar gedaan met een halfzijdige vrije baan richting Statenlaan op de Westduinweg, Komt heus wel weer aan de orde als de nieuwe trams gaan komen en de gehele Statenlaan van 2 sporen wordt voorzien.
Brecht
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 10 okt 2018 10:33

Re: Rover wil tramverbinding tussen Madurodam en de Eisenhow

Berichtdoor buschauffeur » 07 jun 2019 09:02

iljitsch schreef:Ja, bus 28 rijdt een mooi rechtstreekse route in 16 minuten. Op zich niks mis mee maar het blijkt dat railvervoer meer reizigers trekt.

Vanaf schiphol is dit prima maar vanaf vliegveld Rotterdam moet je dus eerst met de pendelbus, dan RR E, dan 28. Zoals ik al vaker geschreven heb: laat een RR-tram van de terminal daar naar het congresgebouw rijden.

Maakt natuurlijk ook nog wel een verschil of je het vliegveld dan laat groeien of juist laat krimpen. Aan de ene kant wel redelijk wat overlast, aan de andere kant, een alternatief voor schiphol is ook wel prettig. In elk geval is Lelystad een verschrikkelijk slechte optie vanuit onze regio: eerst zit je een hele tijd in de trein dan nog een eind met de bus.

Er komt een nieuwe busverbinding met RotterdamThe Hague airport. Bus 37 wordt doorgetrokken naar het vliegveld. Dus de tram gaat het voorlopig niet worden.


Lijn 37 Den Haag, Leyenburg – Delft – Rotterdam The Hague Airport:
Lijn 37 blijft tussen Leyenburg en station Delft ongewijzigd rijden. Nieuw is de verbinding die gelegd wordt tussen Delft en Rotterdam The Hague Airport (RTHA). Vanaf station Delft zal lijn 37 via Zuidpoort, Poortcenter en de A13 naar het vliegveld rijden. Door het creëren van deze nieuwe verbinding wordt het mogelijk voor reizigers vanuit Den Haag-west en Delft, maar ook vanuit de regio’s Leiden, Amsterdam en verder, om vlot per openbaar vervoer naar het vliegveld te reizen. De frequentie van lijn 37 is net als de rest van de lijn 2x per uur. Op enkele momenten met minder vertrekkende en aankomende vluchten zal de frequentie tussen Delft en het vliegveld lager liggen.
Let op: tot medio 2020 rijdt lijn 37 een aangepaste route i.v.m. de reconstructie van de St. Sebastiaansbrug:
Deze lijn zal tussen station Delft en RTHA tot voorjaar 2020 niet zijn eigen route kunnen rijden. Vanaf station Delft zal er via de Westlandseweg, Papsouwselaan, Voorhofdreef en Kruithuisweg naar de A13 worden gereden v.v. Tussen station Delft en de A13 zal enkel op de halte Krakeelpolderweg gestopt worden, de eerstvolgende halte na de Krakeelpolderweg is Rotterdam Airport.


www.ebs-ov.nl/haaglanden
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49


Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten