Pagina 2 van 2

Re: De meettram

BerichtGeplaatst: 01 mei 2023 13:53
door Roland
De 1315 is inderdaad oud, er zijn nog 1 of 2 monteurs die er iets aan kunnen maken. Nu is er natuurlijk kennis bij het museum, maar dat ligt niet binnen de invloedsfeer van HTM. Ook onderdelen zijn een keer eindig. Als bedrijf moet je kijken naar continuïteit. De meetapparatuur moet ook vernieuwd worden. Inbouw op een rail-wegvoertuig heeft als voordeel dat je flexibeler bent (makkelijk in- en uitsporen) en zelfs buiten de deur (RET bijvoorbeeld) kunt gaan meten.

Gebruik van reguliere trams is uiteraard ook bekeken, HTM heeft echter het nadeel dat niet alle trams overal kunnen komen en je dus meer meetvoertuigen nodig hebt. Er zijn trouwens wel 4 trams van geluids- en trillingssensoren voorzien.

Re: De meettram

BerichtGeplaatst: 02 mei 2023 04:57
door Chris
Een tram kan ook in een andere stad rijden. De 1315 is wel'ns in Amsterdam geweest...

Re: De meettram

BerichtGeplaatst: 02 mei 2023 05:54
door WeKra
Natuurlijk, maar dat kan niet 'zomaar'. Er zijn allerlei variabelen om dan rekening mee te houden. Denk aan PVR, wiel/railprofielen, bovenleiding-maatvoeringen, en vast nog veel meer. En natuurlijk een kostbaar stukje vervoer over de weg.

Een tweewegvoertuig met de benodigde apparatuur is economisch en praktisch veel interessanter. De tijd van bijzondere tramombouw-projecten is voorbij.

Re: De meettram

BerichtGeplaatst: 02 mei 2023 07:23
door iljitsch
De meettram kan nu natuurlijk al naar Rotterdam rijden over de route van metro E. Of-ie dan van metro naar tram kan weet ik niet.

Qua profiel zal het allemaal redelijk loslopen denk ik, PCCs zijn veel smaller dan moderne trams en ook niet superlang.

Ik zou zeggen: als-ie al een upgrade van 600 naar 750 V gekregen heeft maak er gewoon 1800 van en laat 'm op eigen kracht naar Amsterdam rijden wanneer nodig. :P

Re: De meettram

BerichtGeplaatst: 02 mei 2023 17:05
door Admin
Nee, de 1315 kan niet via Pijnakker naar de RET. RET metro's hebben spoorprofiel op hun wielen, de 1315 slechts tramprofiel. Vroeger had de HTM hetzelfde probleem als de H51 en/of H52 van hun loodsje bij de Delftselaan naar de WP Lijsterbes moesten: ook de H51 en H52 hadden spoorprofiel omdat ze over NS spoor reden. Pas veel later is er 1 "omgebouwd" naar tramprofiel (kweeniemeer welke, dat mag je zelf opzoeken :P )

Re: De meettram

BerichtGeplaatst: 02 mei 2023 17:53
door WeKra
iljitsch schreef:De meettram kan nu natuurlijk al naar Rotterdam rijden over de route van metro E. Of-ie dan van metro naar tram kan weet ik niet.


Volgens mij heb je echt geen idee waar je over praat...

Ik houd er het even enkel op dat de 1315 bij/net na station Melanchtonweg in de problemen komt. Zoek maar uit waarom het dan erg lastig wordt... :-)

Admin schreef:Nee, de 1315 kan niet via Pijnakker naar de RET. RET metro's hebben spoorprofiel op hun wielen, de 1315 slechts tramprofiel.


Dat is theoretisch gedeeltelijk juist; maar de 1315 kan prima naar Pijnacker als ze zouden willen. Dat is dan ook al regelmatig gebeurd zoals hieronder te zien bij station Berkel-Westpolder. Het probleem zit 'm in de wissels; daar liggen de strijkregels op metro-flensdikte, waardoor bij het puntsuk de tram-flensen van de 1315 te veel speling hebben. Daarom mag deze dan bij uitzondering ook alleen met lage snelheid bereden worden.

Dit probleem hebben ze tussen de tram en metro in het samenloopgedeelte opgelost door 'beweegbare puntstukken' (google maar).


Meettram bij Berkel:
Afbeelding

Re: De meettram

BerichtGeplaatst: 03 mei 2023 10:57
door HaagsePeter
Een mooi weg/railvoertuig (Unimog?) in gaan zetten als meettram, zou dat een optie zijn? Is hij erg flexibel en met een beetje spelen moet de asdruk aardig overeen te krijgen zijn met de trams..

Re: De meettram

BerichtGeplaatst: 03 mei 2023 15:49
door Tiktak
Laten we niet vergeten dat de overheid straks alle voertuigen van de diesel en benzine af wil hebben.
Dus zie dat er een gewone werktramvoertuig gebouwd gaat worden die aan alle nieuwe eisen voldoet.
Ook zie ik een mogelijkheid als de werktram in een andere gemeente zoals Rotterdam of Amsterdam moet worden in gezet deze op een speciaal treinwagon gereden kan worden en zo vervoerd kan worden via spoornet naar de andere plaats.
Het is maar een idee, dus hecht hier geen waarden aan. :D

Re: De meettram

BerichtGeplaatst: 03 mei 2023 17:02
door iljitsch
Even wat meer serieus over de 1315 over het treinspoor naar Amsterdam: zou-ie op lage snelheid door een locomotief getrokken kunnen worden?

Ik weet dat er wat verschillen tussen treinspoor/wielen en die voor trams zijn, maar maakt dit echt het grote verschil hooguit een paar keer per jaar met aanzienlijk beperkte snelheid?

Als je dit 's nachts doet heb je zeker 4 uur. Het moet toch te doen zijn Leiden - Haarlem of desnoods Leiden - Hoofddorp met 20 km/u te doen zonder andere treinen in de weg te zitten middenin de nacht. (Voor Leiden en na Hoofddorp viersporig, na Haarlem 's nachts geen treinen voor zover ik weet.) En je kan vast harder dan 20 km/u.

Ik heb ooit tijdens een lange nacht op station schiphol een eenzame dieselloc door de tunnel zien komen, maar een tram is nog wel iets cooler. 8-)

Vergis ik me als ik denk dat in de werkplaats Leidschendam het nog wel mogelijk is materieel van het treinspoor naar het RR-spoor te krijgen en omgekeerd? Wat ik me blijf afvragen is of in Rotterdam het metrospoor en het tramspoor ergens bij elkaar komen.

Ik heb de laatste tijd wat Youtube-filmpjes over Amerikaans vrachtvervoer per spoor zitten kijken en dat is 100% diesel... blijkbaar geen stikstofproblemen daar.

Re: De meettram

BerichtGeplaatst: 03 mei 2023 18:49
door OVinDelft
Tiktak schreef:Laten we niet vergeten dat de overheid straks alle voertuigen van de diesel en benzine af wil hebben.
Dus zie dat er een gewone werktramvoertuig gebouwd gaat worden die aan alle nieuwe eisen voldoet.

Het zou me niet verbazen als Unimogs in de toekomst ook in een batterijvariant beschikbaar komen.

Re: De meettram

BerichtGeplaatst: 03 mei 2023 21:44
door avl
iljitsch schreef:Vergis ik me als ik denk dat in de werkplaats Leidschendam het nog wel mogelijk is materieel van het treinspoor naar het RR-spoor te krijgen en omgekeerd?

Dat is er; je kan het vanuit RR zien. Ook o.a. de waarschuwingsborden voor het profiel.

iljitsch schreef:Wat ik me blijf afvragen is of in Rotterdam het metrospoor en het tramspoor ergens bij elkaar komen.

Via de rolbrug bij de werkplaats Kleiweg kan het. Aan de westzijde kan je er op en af vanaf de metrosporen; aan de oostzijde vanaf de tramsporen.

Re: De meettram

BerichtGeplaatst: 04 mei 2023 13:17
door YC52000
iljitsch schreef:De meettram kan nu natuurlijk al naar Rotterdam rijden over de route van metro E. Of-ie dan van metro naar tram kan weet ik niet.

:P


Volgens mij stopt de bovenleiding op een gegeven moment en gaat het verder op 3e rail. :shock:
Dus de 1315 kan in theorie alleen maar tot de halte Melanchtonweg rijden. Of je bouwt de tram om zodat deze word voorzien van een sleepschoen :o

Re: De meettram

BerichtGeplaatst: 04 mei 2023 14:01
door iljitsch
YC52000 schreef:Volgens mij stopt de bovenleiding op een gegeven moment en gaat het verder op 3e rail. :shock:
Dus de 1315 kan in theorie alleen maar tot de halte Melanchtonweg rijden.

Nee: het lijkt wel of hier over nagedacht is: de bovenleiding loopt door tot en met de kruising met de kleiweg en stopt dan gelijk aan het westelijke spoor, maar loopt nog even door totaan de remise voor het oostelijke spoor. Met een klein stukje linkerspoor rijden zou de meettram dus die remise kunnen bereiken en dan het Rotterdamse tramspoor gaan meten.

Metrospoor blijft idd ongemeten. :oops:

De overgang bovenleiding / derde rail is hiermee ook precies waar de oude hofpleinlijn stopt en de nieuwe tunnel begint. Ik begrijp overigens dat zelfs metro's die normaal alleen derde spoor rijden vaak een pantograafje hebben voor de remise omdat een derde rail daar niet zo handig is...

Re: De meettram

BerichtGeplaatst: 05 mei 2023 04:30
door YC52000
iljitsch schreef:
YC52000 schreef:Volgens mij stopt de bovenleiding op een gegeven moment en gaat het verder op 3e rail. :shock:
Dus de 1315 kan in theorie alleen maar tot de halte Melanchtonweg rijden.

Nee: het lijkt wel of hier over nagedacht is: de bovenleiding loopt door tot en met de kruising met de kleiweg en stopt dan gelijk aan het westelijke spoor, maar loopt nog even door totaan de remise voor het oostelijke spoor. Met een klein stukje linkerspoor rijden zou de meettram dus die remise kunnen bereiken en dan het Rotterdamse tramspoor gaan meten.

Metrospoor blijft idd ongemeten. :oops:

De overgang bovenleiding / derde rail is hiermee ook precies waar de oude hofpleinlijn stopt en de nieuwe tunnel begint. Ik begrijp overigens dat zelfs metro's die normaal alleen derde spoor rijden vaak een pantograafje hebben voor de remise omdat een derde rail daar niet zo handig is...


Dit klinkt als GEDOE :lol:

Misschien moet je een paar mailtjes sturen naar HTM & RET om dit te organiseren :o

Re: De meettram

BerichtGeplaatst: 05 mei 2023 09:17
door joostvansurksum
Ik denk dat v/d V. met een oplegger efficiënter en waarschijnlijk ook goedkoper is. Roll on, rijden, roll off. :mrgreen:

Re: De meettram

BerichtGeplaatst: 05 mei 2023 10:15
door Chris
Als een tram over de Metro rails kan rijden van de ene naar de andere stad is dat nogal goedkoper dan telkens een oplegger te moeten huren...
Naar Amsterdam over het spoor met een tram is wel een hele grote duim waar dat uitgezogen is.