Pagina 1 van 7

TINA, de nieuwe tram

BerichtGeplaatst: 28 okt 2022 09:57
door Roland
De voorlopige gunning voor de nieuwe tram is bekend. Hier het meest uitgebreide bericht: https://www.omroepwest.nl/nieuws/464539 ... witserland

Op de website van Stadler kan je al enigszins een voorstelling maken van de tram: https://www.stadlerrail.com/en/products ... /tina/465/

Verdere info wordt pas bekend als in december definitief getekend wordt.

Re: TINA, de nieuwe tram

BerichtGeplaatst: 28 okt 2022 10:57
door OVinDelft
Klinkt als een goede keuze. Ziet er uit als een mooie tram van een goed bekendstaand bedrijf. Lijkt er wel op dat HTM een van de eersten zal zijn met dit type; voor zover ik kan vinden op internet zijn er wel eerder bestellingen gedaan maar nog geen trams van dit type in dienst in andere steden. Beetje net zoals bij de Avenio destijds.

Heb wel foto's gevonden van de TINA voor Darmstadt op Innotrans dit jaar: https://www.reddit.com/r/Trams/comments ... t_germany/

Re: TINA, de nieuwe tram

BerichtGeplaatst: 28 okt 2022 11:05
door buschauffeur
OVinDelft schreef:Klinkt als een goede keuze. Ziet er uit als een mooie tram van een goed bekendstaand bedrijf. Lijkt er wel op dat HTM een van de eersten zal zijn met dit type; voor zover ik kan vinden op internet zijn er wel eerder bestellingen gedaan maar nog geen trams van dit type in dienst in andere steden. Beetje net zoals bij de Avenio destijds.

Heb wel foto's gevonden van de TINA voor Darmstadt op Innotrans dit jaar: https://www.reddit.com/r/Trams/comments ... t_germany/

Darmstadt, Basel, Rostock, Halle.

https://youtu.be/PQT8o_-NTS0

Re: TINA, de nieuwe stads tram 2

BerichtGeplaatst: 28 okt 2022 11:16
door Lange_Dre
TINA-trams zijn naast het ov bedrijf in Darmstadt ook besteld door Basel's BLT in Zwitserland en door Rostock en Halle in Duitsland. Zo te zien zijn er meerdere indelingen mogelijk. Ik ben foto's tegen gekomen van TINA's die direct achter de bestuurder en voor het eerste draaistel een passagiersdeur heeft. En TINA's die voor het eerste draaistel alleen een bestuurders ingang heeft.

Ik ben wel benieuwd hoe en waar Stadler en HTM voldoende ruimte voor kinderwagens, rollators en rolstoelen willen creëren. Bij één richting trams kun je dit vrij eenvoudig ter hoogte van elke willekeurige reizigers deur kunnen plaatsen. Maar aangezien Den Haag en het MRDH perse twee richting trams wilt hebben, kom je al snel uit bij de tweede en voor laatste bak uit (zover nu op beschikbare tekeningen en foto's van al gebouwde TINA's te zien is). Maar daar lijkt de ruimte krapper dan bij de Avenio's. In de eerste, derde en vijfde bak zitten de deuren zover we nu kunnen zien, tussen de draaistellen in.

Opvallend is ook dat HTM nu dus wel kiest voor een tram met een tussen bak zonder draaistel. Bij de aankoop van de Avenio was het verhaal nog dat HTM dit niet wilde vanwege minder rij comfort (en hogere slijtage?). Welk lijkt het dat ze hebben geluisterd voor de klachten dat de stoelen boven de draaistellen in de Avenio op een verhoging zitten. De TINA's hebben dit gelukkig niet waardoor alle stoelen op de lage vloer zitten.

In het artikel staat te lezen dat er twee andere leveranciers ook een bod hebben gedaan. Heeft iemand een idee wie dit zijn? Ik zou zelf Siemens (vanwege de Avenio) en CAF denken. Ik ben erg benieuwd naar de TINA's van Stadler en enigszins opgelucht dat het geen CAF is geworden. Het is nu twee weken wachten of er leveranciers er tegen in willen gaan. En daarna hoe HTM en Stadler de nieuwe NST2 gaan inrichten en vormgeven.

Re: TINA, de nieuwe tram

BerichtGeplaatst: 28 okt 2022 11:22
door OVinDelft
De versie voor Darmstadt is 44 meter lang, waarschijnlijk te lang voor Den Haag.
De behoorlijk andere versie voor Rostock (https://blog.rsag-online.de/blog-uebers ... er-rostock) is echter weer slechts 32 meter lang, en biedt met ruimte 221 passagiers een stuk minder capaciteit ten opzichte van de Avenio.
Wordt dus interessant om te zien welke configuratie de tram straks geleverd wordt.

Heb zelf even een fotosjop in elkaar geflanst van een 35 meter configuratie vergelijkbaar met de RegioCitadis:
(geen idee of dit mogelijk is met het platform en er zijn maar weinig deuren zo maar dat terzijde :?)

Stadler TINA 35m.png

Re: TINA, de nieuwe tram

BerichtGeplaatst: 28 okt 2022 11:59
door WeKra
We zijn enorm blij met deze keuze en vanuit de aanbestedings-beoordelingsgroep t.b.v. trambestuurders/instructie was dit onze unanieme keuze. De filosofie en het aanbod dat Stadler heeft gepresenteerd is met recht toekomstbestendig en enorm gaaf. Van de Avenio zeiden ze dat het de Mercedes was, dit wordt dan de Rolls Royce onder de trams.

Tot 16 november is het nog niet mogelijk om plaatjes en dergelijke te verspreiden, maar daarna kan ik meer laten zien. Het is in elk geval om te smullen.

Het is in elk geval zo dat de configuratie overeen komt met de randstadrail. Het geshopte overzicht hierboven is wel accuraat, behalve dan dat de panto op de C bak zit. Ook aan gehandicapten/rolstoelen/kinderwagens is gedacht en voldoende ruimte voor.

Die twee andere aanbieders hebben nog de tijd om de gunning aan te vechten, maar daarna komt de informatie (waarschijnlijk) gewoon vrij.

Re: TINA, de nieuwe tram

BerichtGeplaatst: 28 okt 2022 12:55
door OVinDelft
Leuk om te horen, Wes! Ik ben benieuwd. :D

Re: TINA, de nieuwe tram

BerichtGeplaatst: 28 okt 2022 16:58
door iljitsch
Hm, als dat plaatje klopt vraag ik me wel een paar dingen af. Ten eerste hoe-ie dan zwenkt met die lange bakken voor en achter. Ik zie zo'n tram niet echt binnen het profiel van een GTL passen.

En ook maar 3 stel deuren? Ugh! GTLs hebben (hadden*) er 5 met een kleine 190 max passagiers, dus 3 stel deuren met zo'n 220 max passagiers wordt een drama. Nu al zijn er enorme opstoppingen met mensen die halte na halte na halte voor de deur blijven hangen, met half zoveel deuren per passagier gaat dit onvermijdelijk problematisch worden wanneer die trams flink vol zitten. En zeer waarschijnlijk al veel eerder.

* oorspronkelijk zaten de GTL-bestuurders achter glas maar dat is weggehaald, nu een houten afsluiting waardoor de eerste twee deuren niet gebruikt kunnen worden. Lekker logisch, hadden ze beter dat glas bij de bestuurder terug kunnen brengen, makkelijk ook zonder kaartverkoop. En/of alleen de eerste deur afsluiten.

Re: TINA, de nieuwe tram

BerichtGeplaatst: 28 okt 2022 17:26
door Lange_Dre
Zoals ik het bericht boven je bericht al vermeld is, kan er (nog) niet meer details gedeeld worden. De twee andere aanbieders hebben nog de tijd om de gunning aan te vechten, maar daarna komt de informatie (waarschijnlijk) gewoon vrij. Gewoon even geduld hebben en je komt vanzelf meer te weten over de nieuwe trams. Wat iedergeval bekent is en vast staat is dat ze wit met een rode band gaan worden.

Re: TINA, de nieuwe tram

BerichtGeplaatst: 28 okt 2022 17:34
door WeKra
Houdt vol.. over 20 dagen zul je zien dat de dingen die je je afvraagt totaal onnodig zijn, iljitsch. :-) Zoals ik al zei is het eigenlijk gewoon een Randstadrail met een ander neusje.

Re: TINA, de nieuwe tram

BerichtGeplaatst: 28 okt 2022 18:25
door iljitsch
Enig idee op welke lijnen de nieuwe trams ingezet zouden gaan worden?

Of is dit volledig verwisselbaar met AV dus alles kan overal?

Re: TINA, de nieuwe tram

BerichtGeplaatst: 28 okt 2022 18:50
door WeKra
Alle aanpassingen aan het lijnennet worden 'integraal' uitgevoerd. Dat wil zeggen dat aanpassingen die nu worden gedaan het sporennet geschikt maken voor zowel Avenio, Citadis als Tina. (Nog even wennen aan die naam...)

Derhalve wil dat (nog) niet zeggen dat waar een AV past, een Cita ook past of vice versa. Tevens is de vrijgave van trajecten voor verschillende voertuigen onderhevig aan nut en noodzaak. Voor omleidingsroutes, overbrengingen of in-/uitrukroutes kan het handig zijn. Zo is de Citadis getest op lijn 16 door Moerwijk, maar is dit nog niet vrijgegeven. (Waarom weet ik niet exact)

Hoe dadelijk de Tina wordt ingezet qua lijnen is koffiedik. Als alle lijnen integraal zijn, kan het zomaar zijn dat de Avenio's naar lijn 1/6/12 gaan en de Tina naar de huidige Aveniolijnen, bijvoorbeeld. Is dus nog niets over te zeggen.

Re: TINA, de nieuwe tram

BerichtGeplaatst: 28 okt 2022 21:00
door OVinDelft
iljitsch schreef:Hm, als dat plaatje klopt vraag ik me wel een paar dingen af. ...

En ook maar 3 stel deuren? Ugh! GTLs hebben (hadden*) er 5 met een kleine 190 max passagiers, dus 3 stel deuren met zo'n 220 max passagiers wordt een drama. Nu al zijn er enorme opstoppingen met mensen die halte na halte na halte voor de deur blijven hangen, met half zoveel deuren per passagier gaat dit onvermijdelijk problematisch worden wanneer die trams flink vol zitten. En zeer waarschijnlijk al veel eerder.

Mijn photoshop was ook slechts een voorbeeld van hoe het zou kunnen. Overigens zie je een enkele deur bij de cabine aan de linkerzijde over het hoofd; die zou ook bij de cabine aan de andere kant geplaatst kunnen worden. Dan krijg je in totaal toch het effect van 4 dubbele deuren.

Op basis van de vorige berichten heb ik echter een nieuwe versie gemaakt die me waarschijnlijker lijkt, met exact dezelfde configuratie als de RegioCitadis. Let wel, ook dit weer is slechts speculatie.

Stadler TINA 35m v2.png

Re: TINA, de nieuwe tram

BerichtGeplaatst: 28 okt 2022 21:18
door WeKra
Nou, als je dan toch zo lekker bezig bent...

Het raam tussen de deuren in A/B bak is groter (vierkanter)
In C bak zitten 2 grote ramen, 1 kleiner raam en 1 deur.
Cabinedeur zit alleen aan de rechterzijde.

Eens kijken of je plaatje over 3 weken overeenkomt :-)

Re: TINA, de nieuwe tram

BerichtGeplaatst: 28 okt 2022 21:48
door OVinDelft
Het ging me om de globale indeling. Ik vind het wel goed zo; ik wacht het lekker af! :D

Re: TINA, de nieuwe tram

BerichtGeplaatst: 29 okt 2022 00:31
door YC52000
Snelle edit

Re: TINA, de nieuwe tram

BerichtGeplaatst: 29 okt 2022 06:22
door iljitsch
WeKra schreef:Cabinedeur zit alleen aan de rechterzijde.

Dat lijkt me wel logisch aangezien er toch nog aanzienlijk vaker perrons zitten aan de rechterkant dan aan de linker...

Re: TINA, de nieuwe tram

BerichtGeplaatst: 29 okt 2022 14:40
door PAV
WeKra schreef:Cabinedeur zit alleen aan de rechterzijde.

Bij de RegioCitadis is dat ook het geval. En de Avenio heeft natuurlijk helemaal geen aparte cabinedeuren.

YC52000 schreef:Snelle edit

Ik verwacht wel dat op de voorste zijruit niet zo'n grote sticker met "TINA" komt. ;)

Re: TINA, de nieuwe tram

BerichtGeplaatst: 29 okt 2022 14:54
door iljitsch
PAV schreef:
WeKra schreef:Cabinedeur zit alleen aan de rechterzijde.

Bij de RegioCitadis is dat ook het geval. En de Avenio heeft natuurlijk helemaal geen aparte cabinedeuren.

Nou, half. Er zit wel een extra deur rechts achter de bestuurderscabine maar die mogen wij ook gewoon gebruiken. 8-)

Re: TINA, de nieuwe tram

BerichtGeplaatst: 29 okt 2022 15:19
door PAV
Klopt, dus zijn het geen aparte cabinedeuren... ;)