TINA, de nieuwe tram

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor Lange_Dre » 01 nov 2022 11:30

WeKra schreef:
Tot 16 november is het nog niet mogelijk om plaatjes en dergelijke te verspreiden, maar daarna kan ik meer laten zien. Het is in elk geval om te smullen.

Het is in elk geval zo dat de configuratie overeen komt met de randstadrail. Het geshopte overzicht hierboven is wel accuraat, behalve dan dat de panto op de C bak zit. Ook aan gehandicapten/rolstoelen/kinderwagens is gedacht en voldoende ruimte voor.


Dit doet mij ook wel denken aan de configuratie van de Regio Citadis, echter dan wel geheel laagvloers en met een enkele instapdeur tussen de bestuurders cabine en voorste wielen. Waardoor het aantal in en uitgangen op 5 komt, vergelijkbaar met de Avenio's:

Afbeelding

Afbeelding

In Rostock De driedelige, krijgen ze van dit type eenrichtingsvoertuigen van 32 meter lang en 2,65 meter breed. Ze bieden plaats aan 221 passagiers, waarvan 75 zitplaatsen. Volledig gelijkvloers, met een ruim interieur. En zullen daar vier ruime multifunctionele ruimtes krijgen. Nu krijgt Den Haag 2 richtingstrams, zullen wellicht iets langer worden (max 35 meter). Door de deuren aan twee zijdes zullen er voor Den Haag wellicht wat zitplaatsen opgeofferd worden.
Lange_Dre
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor iljitsch » 01 nov 2022 12:41

Wel een typisch profiel, een soort uitgezakte VIRM...
iljitsch
 
Berichten: 1761
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor OVinDelft » 01 nov 2022 15:57

Of SM'90, of gewoon een RegioCitadis! ;)
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor iljitsch » 01 nov 2022 18:03

Loopt de RegioCitadis ook langzaam steeds breder uit naar beneden en dan ineens weer een stuk smaller?

Bij VIRM-treinen vind ik dit vrij dramatisch omdat je op de benedenverdieping extrasmalle stoelen hebt en op de bovenverdieping je nekkramp krijgt als je naast het raam zit. DDARs hebben dit probleem niet.

Natuurlijk hebben trams (nog) geen twee verdiepingen dus niet gelijk hetzelfde probleem, maar ik blijf het een curieuze keuze vinden.
iljitsch
 
Berichten: 1761
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag


Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor YC52000 » 02 nov 2022 05:42

Er is best verwarring onder de mensen (tenminste, van wat ik zag op Facebook)

Die denken dat:

- De nieuwe tram weer de Avenio zal zijn.
- De Avenio weggaat en word vervangen en dat HTM met geld loopt te smijten :lol:
YC52000
 
Berichten: 307
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor wattman » 02 nov 2022 07:39

De gemiddelde passagier zal het verschil tussen de ene rood/witte en de andere rood/witte tram ontgaan. Belangrijker is dat die tram er aan komt. En daar kan ik ze geen ongelijk geven.
En wat Facebook betreft; er zijn daar hele volksstammen die elke aanpassing of zelfs onderhoud na hun kleutertijd als 'kapitaalvernietiging' of 'geld wegsmijten' of 'daarna nooit meer gezellig' betitelen. Als het gaat om de trams, dan hebben de paardentram of een twee ramertje hebben inmiddels als standaard afgedaan. Het ideaalbeeld hangt nu ergens tussen een 800'tje (met conducteur) en een PCC-car in het crème. Wel instappen vanaf een laag perron of het wegdek natuurlijk! En liefst geen abri.
Nog dertig jaar en op de opvolger van Facebook wordt die oergezellige GTL8 betreurd. "Toen werden trams nog voor de eeuwigheid gebouwd". En natuurlijk die stempelautomaat. Chipkaart? Kapitaalvernietiging.

Nostalgie is leuk. 8-)
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor iljitsch » 02 nov 2022 11:00

De wattman over nostalgie. :D

Ik ging in mijn jonge jaren wel eens met de PCC naar school en wat mij betreft is dat toch de ultieme tram, met die gladde lijnen en "gezicht". En zonder rommel op het dak. Wel donkergeel, niet dat laffe oudere kleurtje.

Moderne trams... ach ja, lijken allemaal op elkaar.

De GTL? Tja echt mooi is-ie niet, en rood/beige heb ik na 40 jaar ook wel gezien. Gelukkig wel vaak ik kekke reclamekleurtjes. Toch heeft de GTL wel wat. Technisch een stap vooruit ten opzichte van z'n voorgangers, maar nog wel het idee dat-ie door echte mensen in elkaar gezet is en niet door een computer ontworpen zo uit een 3D-printer is komen rollen.

Een beetje net als dat tegenwoordig alle auto's er hetzelfde uitzien vanwege het aerodynamische profiel, de generatie van iets daarvoor spreekt toch meer aan ondanks dat ze vaker kapot gaan en minder veilig zijn...

En de GTL is natuurlijk de enige echte Haagse tram. Al die andere kan je overal tegenkomen. Zou na komst van de TINA de 3100-serie doorverkocht worden aan één of andere oost-Europese stad, of gaan ze allemaal op een enkel museumexemplaar dat mag dromen van de goede oude 600V-tijden naar de sloper?
iljitsch
 
Berichten: 1761
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor YC52000 » 02 nov 2022 11:09

Hoop niet dat we houten bankjes krijgen :lol:

https://www.youtube.com/watch?v=xY3lghXenM4
YC52000
 
Berichten: 307
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor Roland » 04 nov 2022 11:36

iljitsch schreef:Loopt de RegioCitadis ook langzaam steeds breder uit naar beneden en dan ineens weer een stuk smaller?

Bij VIRM-treinen vind ik dit vrij dramatisch omdat je op de benedenverdieping extrasmalle stoelen hebt en op de bovenverdieping je nekkramp krijgt als je naast het raam zit. DDARs hebben dit probleem niet.

Natuurlijk hebben trams (nog) geen twee verdiepingen dus niet gelijk hetzelfde probleem, maar ik blijf het een curieuze keuze vinden.


Een van de kwaliteitscriteria van de nieuwe tram is de ruimte op zithoogte. Dus hoe breder de stoelen je kan bieden hoe beter je scoort. Hier is dus over nagedacht. Het totale programma van eisen bevat ongeveer 1000 eisen en wensen, je kunt je dus voorstellen dat er flink wat tijd overheen gaat om hier een offerte voor te maken.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 837
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor mibia » 05 nov 2022 19:11

de Stadler Tina voor Krakowie lijkt me qua configuratie het meest overeen te komen met "onze" Alstom Regio Citadis:
https://www.youtube.com/watch?v=nR177ErEyTQ
mibia
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 08 sep 2011 12:48
Woonplaats: Zoetermeer

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor WeKra » 06 nov 2022 15:12

En toch is het nauwelijks hetzelfde. Ja, de positie van de deuren klopt (behalve dan een extra instapdeur voorin). Maar de ramen van ons worden groter (en niet gespiegeld) en vooral de neus/kop is totaal anders. Ook staat de pantograaf met de knik naar het midden, hebben we geen aparte spiegels, etc. Het zijn maar details.
WeKra
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 26 okt 2014 22:01
Woonplaats: Rijswijk

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor Lange_Dre » 06 nov 2022 22:08

Drie bakken, de A en B bak hebben ieder één draaistel bak c heeft er twee, pantograaf op bak c, de bak die breed is en aan de onderkant smaller. Mogelijk 5 deuren aan beide zijdes, dat lijkt toch wel aardig op de configuratie van de Haagse Regio Citadis.
Lange_Dre
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor hharry » 07 nov 2022 21:44

Wat worden de serienummers van deze nieuwe trams? 5101-5150?
hharry
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 20 jan 2010 22:38

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor WeKra » 07 nov 2022 21:59

Dat sowieso niet. Maar het is nog niet bekend (naar mijn info, iig de Projectleider van de aanbesteding weet het nog niet) 6000 (maar we hebben de TW6000'en gehad) of 7000.
WeKra
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 26 okt 2014 22:01
Woonplaats: Rijswijk

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor HansW » 07 nov 2022 23:05

Belachelijk om bij elk ander tramtype een nieuw duizendtal te gebruiken. Dit gebeurde vroeger ook niet! Vanaf de PCC wel....
HansW
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:41

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor Admin » 08 nov 2022 00:35

En het is helemaal geen probleem om wagennummers te hergebruiken. Gebeurde vroeger ook, ook bij de HTM. Sterker nog, er waren zelfs dubbel bezette wagennummers! Tweeramers 1-6 hadden een nummerdoublure met Fluitketels 1-6 v/d Buitenlijnen. Ook de Buitenlijn 4-assers uit 1923 kenden een stadsvariant (Fordjes, later Ombouwers). De Limburgers waarschijnlijk niet, die nummers waren inmiddels vrij gekomen door afvoer van de 2-assers.

Gezien de gelijkenis met de RC lijkt me de serie 4100 een logische keus. Maar logica en (semi-)politieke bestuursorganen zijn doorgaans geen gelukkige combi :roll:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 744
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor wattman » 08 nov 2022 07:15

Een hoop speculatie, en vage boosheid. Nergens voor nodig.

De tijden zijn wel veranderd sinds het gebruik van fiches en boeken waarin zaken werden opgetekend. Ik vermoed ook dat sinds 1904 in Den Haag de paardentram niet meer de standaard was waartegen zaken op rails werden beoordeeld.
Nummer doublures zijn bij het huidig gebruik van de elektronica bij voertuigherkenning (denk aan seinstelsel, communicatie, maar ook databases bij onderhoud) uit den boze. Doel is dat het ding (en op straat de rit) geïdentificeerd kan worden. Welke andere logica bij een nummerreeks van materieel, behalve dat je voor het menselijk overzicht dezelfde soort bij elkaar wil houden, gevolgd zou moeten worden kan ik niet bedenken.

Van mijn part nummeren ze de trams in de reeks 10000, of 41000. Voor de liefhebbers van nostalgie, een Haagse traditie was het starten van series met een nul. Nou ja, traditie en logica... Ging ook niet voor alle series op. Een motorwagen 0, 250, 800 of 1000 hebben we ook niet gehad. Ook geen aanhanger 750 of 900. En waarom je bijwagens serie 750 en 900 zou hebben, terwijl in dezelfde tijd motorwagens serie 800 op straat verschenen....? Semi-politieke besluitvorming? Ik weet het niet. En we hadden wel een mock-up 3200, maar de eerste GTL8-II werd de 3101. Had ook anders kunnen zijn, als het aan een niet-(politieke)-bestuurder had gelegen.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor buschauffeur » 08 nov 2022 10:00

Ho ho, Wattman. Niet te snel.
HTM heeft in 2007 nog een bus aangekocht die het nummer 300 kreeg en waarmee zodoende de serie 300-330 ontstond.
Ik weet, bussen zijn hier een beetje het ondergeschoven kindje, maar 2007 is toch vrij recente geschiedenis.
buschauffeur
 
Berichten: 297
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: TINA, de nieuwe tram

Berichtdoor YC52000 » 08 nov 2022 11:27

Ik weet hoe belangrijk de nummers zijn.
Als het aan mij ligt worden het straks T1, T2, T3, etc etc etc
YC52000
 
Berichten: 307
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

VorigeVolgende

Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 9 gasten