willem schreef:Vervoerkundig gezien heeft een tram c.q metro naast een bestaande spoorlijn uiteraard geen meerwaarde.
De spoorlijn loopt inderdaad langs de rand van de Binckhorst, maar bedient deze niet. Ook het opstelterrein met dezelfde naam heeft met de wijk feitelijk niets te maken. De spoorlijn zelf heeft (mede door het bestaan van het opstelterrein en de ligging aan de rand van de Binckhorst) naar mijn idee ook geen locatie waar je de Binckhorst met een station zou kunnen ontsluiten. Ieder potentieel treinstation zou ook wel heel dicht bij station Voorburg liggen.
Metrolijn E komt al helemaal niet in de buurt van de Binckhorst, en Den Haag heeft nooit eigen metroplannen gehad. Dus over een metro naar de Binckhorst hoeven we het helemaal niet te hebben.
De Binckhorst ligt ook erg afgelegen t.o.v. het huidige tramnet waardoor het een eind extra rijden is voor de bestaande lijnen als de lijn wordt omgeleid via de Binckhorst. Maar toch is een tramlijn naar mijn idee de meest logische optie voor een railverbinding met de Binckhorst, gezien er naar mijn idee dus geen treinstation mogelijk is om de wijk te ontsluiten.
De vraag blijft dan of een railverbinding noodzakelijk is, of dat bus met eventuele aanpassingen in de route/frequentie niet een betere optie is.