door WKZH5A » 31 mei 2023 20:13
Plannen (Duindorp, Vogelwijk en Bomen- en Vruchtenbuurt):
- Ondanks alle protesten in deze buurt zal er toch echt een nieuwe tram gaan rijden.
- Om de tram inpasbaar te maken in de Goudenregenstraat & Duivelandsestraat zijn er vijf basiskeuzes uitgewerkt. De basiskeuze met de meeste voorkeur zal als uitgangspunt zijn voor het voorontwerp.
1. Huidige situatie, de tramsporen zullen iets verder uit elkaar komen te liggen waardoor de trottoir smaller wordt.
2. Huidige situatie, de tramsporen zullen iets verder uit elkaar komen te liggen maar er zullen een rij parkeerplaatsen verdwijnen.
3. Er komen fietsstroken, de tramsporen zullen iets verder uit elkaar komen te liggen en er zullen een rij parkeerplaatsen verdwijnen.
4. Er komen vrijliggende fietspaden, er zal een trambaan komen waardoor het autoverkeer zal verdwijnen in de gehele straat.
5. Er komen vrijliggende fietspaden, de tramsporen zullen iets verder uit elkaar komen te liggen en er kan niet meer geparkeerd worden in de gehele straat.
Mijn voorkeur gaat naar basiskeuze 1. Parkeerplaatsen verdwijnen is echt een no go voor beide buurten en het fietsverkeer kan gewoon langs het spoor rijden. Uit mijn ervaring genoeg ruimte tussen het spoor en parkeerplaatsen en zelden ongelukken gebeurd.
- Tramhalte Goudenregenplein wordt aangepast voor de nieuwe tram. Dit is afhankelijk van de gemaakte basiskeuze en zal later pas een ontwerp komen.
- Tramhalte Sportlaan wordt aangepast voor de nieuwe tram. Er zal qua inrichting niet veel aan veranderen.
- Tramhalte Dr. van Welylaan wordt aangepast voor de nieuwe tram. De halte wordt langer en toegankelijker. Qua inrichting blijft zo veel mogelijk hetzelfde.
- Tramhalte Tholensestraat wordt opgeheven. Dit omdat er weinig in-/uitstappers zijn en de afstand met de halte Markenseplein kort is.
- Tramhalte Markenseplein wordt aangepast voor de nieuwe tram. De keerlus wordt vervangen. Het is niet duidelijk of het een nieuwe keerlus wordt of een tailtrack. Bij een tailtrack kan het mogelijk gevolgen krijgen voor het volkstuin en de buskeerlus.
Ik vind het wel vreemd waarom de halte Tholensestraat wel wordt opgeheven en Dr. van Welylaan niet. Uit mijn ervaring stappen bijna niemand in/uit bij de halte Dr. van Welylaan terwijl bij de Tholensestraat wel regelmatig reizigers in-/uitstappen. Ik hoop dat de halte Dr. van Welylaan iets opgeschoven wordt zodat de halte beter gebruikt gaat worden.