EBS wordt nieuwe busvervoerder rond Den Haag

Voor alles wat met de HTM bussen te maken heeft

EBS wordt nieuwe busvervoerder rond Den Haag

Berichtdoor buschauffeur » 11 jul 2018 15:38

EBS wordt vanaf 2019 de nieuwe busvervoerder rond Den Haag. Dit maakte de Metropoolregio woensdagmiddag bekend. EBS is al actief in Noord-Holland, waaronder in Waterland, en Voorne Putten.
De huidige vervoersmaatschappij in het gebied, Connexxion, raakt het streekvervoer in Westland, Delft en Zoetermeer per augustus 2019 kwijt. De concessie van EBS loopt van 2019 tot 2030.

https://www.omroepwest.nl/nieuws/366298 ... d-Den-Haag
buschauffeur
 
Berichten: 126
Geregistreerd: 02 sep 2016 16:49

Re: EBS wordt nieuwe busvervoerder rond Den Haag

Berichtdoor buschauffeur » 11 jul 2018 15:43

Vanaf de start van de concessie gaat de vervoerder op de stadsdiensten in Zoetermeer en Delft met zero emissie-bussen rijden. In de andere gemeentes worden 93 hybride groengasbussen ingezet, die in de loop van de concessie vervangen zullen worden door volledig zero emissie-voertuigen.

De nieuwe vervoerder heeft het beste voldaan aan de eis van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag om het busvervoer zo goed mogelijk aan te laten sluiten op het andere OV in de regio. Reizigers moeten de totale reisketen als één geheel ervaren, beschreef het PvE. Spoor is daarbij essentieel. “Het openbaar busvervoer vormt hierop een aanvulling, waarbij de insteek is dat beide deelsystemen elkaar moeten versterken en elkaar zeker niet mogen beconcurreren.”

Tegelijkertijd vroeg de concessieverlener om een bod waarin duidelijk werd dat een vervoerder goed kon inspringen op verschillende veranderingen, zoals nieuwe vervoersvormen en technologische ontwikkelingen. De klassieke buslijn is lang niet meer de enige manier om het OV in deze concessie te regelen. Wel moet er bij alternatieven altijd rekening gehouden worden met een budget dat onder druk staat.

https://www.ovpro.nl/bus/2018/07/11/ebs ... en-streek/
buschauffeur
 
Berichten: 126
Geregistreerd: 02 sep 2016 16:49

Re: EBS wordt nieuwe busvervoerder rond Den Haag

Berichtdoor buschauffeur » 11 jul 2018 21:00

11 juli 2018 - Vanaf augustus 2019 tot en met december 2030 verzorgt EBS Public transportation BV het streekbusvervoer in de regio Haaglanden. Dat is het resultaat van de openbare aanbesteding voor de busconcessie Haaglanden Streek, die door de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) is uitgeschreven.

Marc Rosier, bestuurder van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en wethouder van Zoetermeer: “Dankzij EBS gaan er vanaf volgend jaar zomer méér bussen rijden die ook nog eens veel milieuvriendelijker zijn. Dat is dus dubbel winst voor de inwoners. Bovendien komt er een speciale app die het openbaar vervoer integreert met andere vormen van mobiliteit, zoals elektrische deelfietsen en deelauto’s en zijn de bussen voorzien van wifi en USB-aansluitingen.”

Wim Kurver, directeur van EBS: “ Wij zijn erg blij dat we onze plannen voor de inwoners van de metropoolregio in praktijk mogen brengen. MRDH heeft een duidelijk visie op het verbeteren van de mobiliteit in de hele regio. We zien grote kansen om in nauwe samenwerking met veel mobiliteitspartners, in de eerste plaats HTM en RET, de reiservaring voor de klanten te verbeteren.”

Meer kwaliteit en meer busritten in schone bussen

Inwoners van de metropoolregio Rotterdam Den Haag krijgen vanaf volgend jaar zomer meer mogelijkheden om met de bus te reizen. Zo gaat EBS op een aantal verbindingen de bussen extra uren per dag en vaker per uur laten rijden dan op dit moment. Ook worden twee buslijnen omgevormd tot R-netlijnen. Het gaat hier om de routes Den Haag Leyenburg – Naaldwijk – Maasland Viaduct - Schiedam Centrum (route van huidige lijn 36) en Delft – Pijnacker Centrum – Zoetermeer NS – Zoetermeer Centrum West (route huidige lijn 55). R-net is het kwaliteitskeurmerk dat staat voor betrouwbaar, frequent en comfortabel openbaar vervoer in de Randstad. De bussen, trams, metro’s en treinen van R-net zijn te herkennen aan de rood-grijze kleuren en het R-net logo. Overstappen gaat makkelijk en snel op de knooppunten waar R-net samenkomt met andere vormen van openbaar vervoer.

De vervoerder gaat de busdiensten uitvoeren met nieuwe bussen: 23 volledig uitstootvrije bussen voor de stadsdienst in Delft en Zoetermeer, 93 hybride groengasbussen in de overige gemeenten van het concessiegebied. De hybride bussen worden in 2026 en 2027 vervangen door zero-emissie bussen. Dit draagt bij aan de ambitie van de MRDH om de CO2 uitstoot door het verkeer met 30% terug te dringen. De bussen zijn voorzien van airconditioning, wifi en USB-aansluitingen en goed toegankelijk voor iedereen.

Concessie Haaglanden Streek

Een concessie geeft een vervoerbedrijf het exclusieve recht om het openbaar vervoer te verzorgen in een bepaald gebied. De Metropoolregio Rotterdam Den Haag is wettelijk bevoegd om OV-concessies te verlenen in de regio Rotterdam Den Haag. De concessie Haaglanden Streek omvat het busvervoer in de gemeenten Delft, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Westland, Wassenaar en Zoetermeer inclusief een aantal busritten in Den Haag, Leidschendam-Voorburg, Rijswijk en Hoek van Holland.

http://www.ebs-ov.nl/actueel/nieuws/nie ... eek-aan-E/
buschauffeur
 
Berichten: 126
Geregistreerd: 02 sep 2016 16:49

Re: EBS wordt nieuwe busvervoerder rond Den Haag

Berichtdoor willem » 14 jul 2018 15:36

Nu ben ik benieuwd hoe een en ander concreet eruit gaat zien. Dat gaan we tzt vanzelf merken.

Wat ik wel flauw vind is dat bepaalde groeperingen dit bedrijf al op voorhand diskwalificeren omdat het uit Israël afkomstig is. Lekker laf om dan direct over Palestijnen te beginnen.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 743
Geregistreerd: 06 jun 2010 10:20
Woonplaats: Delft

Re: EBS wordt nieuwe busvervoerder rond Den Haag

Berichtdoor Daan76 » 17 jul 2018 20:01

En weer wat EBS-leesvoer te vinden op https://www.ovmagazine.nl/2018/07/met-h ... -uit-1549/
maandag 16 juli 2018
Met Haaglanden slaat EBS de vleugels uit
door Maurits van den Toorn in rubriek binnenland
1 reactie
Vervoerbedrijf EBS heeft, met het binnenslepen van de concessie Haaglanden Streek vorige week, zijn derde concessie in Nederland binnengehaald. En zo lijkt het bedrijf een wederopstanding door te maken.


De Metropoolregio Rotterdam Den Haag gunde het busvervoer Haaglanden Streek vanaf augustus 2019 tot en met december 2030 aan EBS. Het gaat om het gebied tussen Hoek van Holland, Delft, Zoetermeer en Leiden. De andere gegadigden waren de huidige exploitant Connexxion en Keolis Nederland.

Stroef begin
Het in 2010 opgerichte dochterbedrijf van de Israëlische Egged Group (het grootste busbedrijf van Israël) rijdt sinds december 2011 met zo’n 200 bussen in de regio Waterland. Dat ging aanvankelijk niet goed, het bedrijf kwam in de problemen door miscalculaties en leed maandelijks een verlies van een miljoen euro.

Dat zou het gevolg zijn van onbekendheid met een aantal aspecten van de Nederlandse ov-markt. Zo was er geen rekening mee gehouden dat chauffeurs hun diensten moeten beginnen en eindigen op een vaste standplaats. Daardoor moesten extra kosten worden gemaakt voor personeelsvervoer naar die standplaats. Ook de kosten voor de OV-chipkaart en de bijbehorende ICT vielen hoger uit dan gepland. Na een herziening van de dienstregeling in augustus 2014 verbeterde de situatie.

Sindsdien gaat het bergopwaarts. Na bij een aantal biedingen achter het net te hebben gevist (onder meer Noord-Holland Noord) kreeg EBS eind 2017 voor een periode van tien jaar het busvervoer op VVoorne-Putten en Rozenburg in handen. Daar gaan nog geen zero-emissiebussen rijden, maar bussen op groengas. Nu komt daar dus, een jaar later, de regio rond Den Haag bij. Voor het eerst wél met zero-emissie bussen.

Veranderingen
Zolang de bezwaartermijn tegen de gunning nog loopt wil EBS niet veel inhoudelijks kwijt. Duidelijk is wel dat er op een aantal verbindingen hogere frequenties komen en langer wordt gereden. Twee buslijnen veranderen in R-netlijnen. Het gaat om de routes Den Haag Leyenburg – Naaldwijk – Maasland Viaduct – Schiedam Centrum (nu lijn 36) en Delft – Pijnacker Centrum – Zoetermeer NS – Zoetermeer Centrum West (nu lijn 55).

De huidige situatie op lijn 45 Den Haag – Voorschoten – Leiden, die deels hoort bij de concessie Zuid-Holland Noord met als gevolg daarvan de gezamenlijke exploitatie door Connexxion (straks dus EBS) en Arriva blijft voorlopig bestaan. Op een later tijdstip gaat de hele lijn over naar de concessie Haaglanden Streek en krijgt EBS het alleenrecht.

Elektrificatie
De Metropoolregio heeft de ambitie om de CO2-uitstoot door het verkeer met 30 procent terug te dringen. Als bijdrage daaraan gaan bij de start van de concessie op de stadsdiensten in Delft en Zoetermeer 23 elektrische bussen rijden.

Moederbedrijf Egged heeft al op beperkte schaal ervaring opgedaan met elektrische bussen. EBS doet dat binnenkort ook: de afgelopen week is de eerste elektrische bus van een serie van tien voor de concessie Waterland afgeleverd.

Op de overige lijnen in het concessiegebied worden de komende jaren 93 hybride groengasbussen ingezet: nieuwe bussen waarbij de in accu’s opgeslagen remenergie helpt bij het optrekken. Deze hybride bussen worden in 2026 en 2027 vervangen door zero-emissiebussen. Alle bussen krijgen airconditioning, wifi en USB-aansluitingen.

App
Onderdeel van het aanbod van EBS is een app die het openbaar vervoer integreert met andere vormen van mobiliteit, zoals elektrische deelfietsen en deelauto’s. “We hebben zo’n app ook op Voorne-Putten aangeboden”, vertelt EBS-woordvoerder Jasper Vermeer. “Het hoeft wat ons betreft niet onze eigen app te zijn, maar wat wij willen hebben is er nog niet, zodat we het zelf laten ontwikkelen. Dat doen we zo open mogelijk, als anderen daarbij willen aanhaken zijn ze welkom”.

Vooralsnog gaat het om een app die verwijst naar producten van andere partijen, maar Vermeer sluit niet uit dat EBS in een later stadium ook zelf deelfietsen en wellicht deelauto’s gaat aanbieden.
Daan76
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 26 maart 2016 18:34

Re: EBS wordt nieuwe busvervoerder rond Den Haag

Berichtdoor Stadsbus » 07 apr 2019 02:34

(Eindelijk) weer wat meer info over de concessie:

Er komen 10 gelede bussen en 83 12-meter bussen van het type Mercedes Benz Citaro C2 NGT Hybrid en 23 elektrische VDL bussen voor de stadsdiensten Delft en Zoetermeer. Ook komen er Mercedes Benz Sprinter busjes.
Lijn 62 door het centrum van Delft vervalt, maar lijn 42 (Voorschoten - Wassenaar) komt er bij. Ook wordt lijn 37 verlengt naar Zestienhoven en gaat bus 34 ook buiten de spits en in het weekend rijden. Lijn 36 gaat met de gelede R-NET bussen rijden onder lijn 456, lijn 55 gaat 455 worden.
Stalling Delft gaat dicht, in Den Hoorn komt een nieuwe stalling.
Meer info:
http://www.bus-planet.com/aworldofbuses ... glanden-2/ (klopt vaak met wat er komt)
Avatar gebruiker
Stadsbus
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 22 mei 2017 17:59

Re: EBS wordt nieuwe busvervoerder rond Den Haag

Berichtdoor willem » 07 apr 2019 11:54

Met lijn 62 bedoel je waarschijnlijk de route door Buitenhof?
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 743
Geregistreerd: 06 jun 2010 10:20
Woonplaats: Delft

Re: EBS wordt nieuwe busvervoerder rond Den Haag

Berichtdoor q-quan » 07 apr 2019 23:50

Lijn 62 door het centrum van Delft vervalt


Indien dit inderdaad om de route door Buitenhof gaat, erg jammer. Tramlijn 1 rijdt weliswaar vlakbij, maar toch weer ver van een aantal huidige haltes van 62.

Er staat trouwens in het gelinkte artikel dat "There will be no more buses in the center of Delft. The “Delfthopper” will replace bus services (an on-demand service). ". Dat klinkt ook verontrustend.
q-quan
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 06 jun 2018 22:07

Re: EBS wordt nieuwe busvervoerder rond Den Haag

Berichtdoor willem » 08 apr 2019 20:28

Dat zou betekenen dat de route van vroeger lijn 61 en nu lijn 66 door de Peperstraat en Oude en Nieuwe Langendijk ook verdwijnt.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 743
Geregistreerd: 06 jun 2010 10:20
Woonplaats: Delft

Re: EBS wordt nieuwe busvervoerder rond Den Haag

Berichtdoor joostvansurksum » 14 apr 2019 12:25

Ik zie steeds meer Connexxion dieselbussen verschijnen, o.a. op lijn 60 (Nootdorp), waar normaal CNG bussen rijden en in Voorburg (de lijnen naar en van Leiden).

Zouden er voertuigen uit de dienst gehaald worden ivm de onderhoudstoestand, omdat ze binnenkort gaan verdwijnen?
joostvansurksum
 
Berichten: 136
Geregistreerd: 11 feb 2010 22:47

Re: EBS wordt nieuwe busvervoerder rond Den Haag

Berichtdoor willem » 14 apr 2019 19:53

Dat zie je vaak bij aflopende concessies en zeker als de nieuwe concessie naar een andere vervoerder gaat.
Dan maakt het allemaal niet meer uit en gebeuren dit soort dingen.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 743
Geregistreerd: 06 jun 2010 10:20
Woonplaats: Delft

Re: EBS wordt nieuwe busvervoerder rond Den Haag

Berichtdoor Daan76 » 15 apr 2019 12:16

Er zijn onlangs een aantal groene dieselbussen in Delft voor de stadsdienst vervangen door grijze dieselbussen (afkomstig van Voorne Putten). Daar zijn gelijk een paar dieselbussen extra voor meegekomen. Dit alles omdat veel groene diesels dusdanige technische problemen bleven geven dat er geregeld gaswagens moesten bijspringen waardoor die lijn die onder dat lage tunneltje door moet ad-hoc geknipt moest worden. Die ene diesel die dan nog overbleef moest dan dat stukje onder die tunnel door gaan pendelen terwijl de gaswagens de andere stukken van de route bereden.

Nu er (eindelijk!) wat meer lucht in het dieselpark zit kan het natuurlijk weleens gebeuren dat een diesel bij moet springen als een gaswagen er even geen zin meer in heeft.
Daan76
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 26 maart 2016 18:34

Re: EBS wordt nieuwe busvervoerder rond Den Haag

Berichtdoor Stadsbus » 03 mei 2019 18:06

De site + lijnenoverzicht zijn inmiddels online: https://www.ebs-ov.nl/haaglanden/
Avatar gebruiker
Stadsbus
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 22 mei 2017 17:59

Re: EBS wordt nieuwe busvervoerder rond Den Haag

Berichtdoor OVinDelft » 03 mei 2019 19:14

De elektrische bussen, frequentieverhogingen en een bus naar Rotterdam Airport voor Delft zijn een gigantische verbetering! Alleen tegelijkertijd wel weer heel jammer dat, met uitzondering van lijn 37, alle buslijnen voortaan Delft Station als eindpunt zullen hebben. Het is bekend dat extra overstappen leidt tot daling van reizigersaantallen...

Verder is het nieuwe streeknet een stuk logischer dan voorheen, alhoewel dit natuurlijk gedeeltelijk al gepland was onder Connexxion vanwege de Hoekse Lijn als onderdeel van het Rotterdamse metronet. Dat lijn 46 voortaan tussen Den Haag Centraal en Station Voorburg gaat rijden via de route van lijn 45 leidt aannemelijk/hopelijk tot een frequentieverhoging van lijn 28 tussen Centraal en Voorburg.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 846
Geregistreerd: 19 jan 2010 18:38
Woonplaats: Delft

Re: EBS wordt nieuwe busvervoerder rond Den Haag

Berichtdoor wattman » 03 mei 2019 20:09

Niet erg handig dat die lijnennetkaart per augustus 2019 uitgaat van de normale lijnvoering. Delft heeft tot tenminste begin 2020 te maken met de omleidingen wegens de nieuwbouw van de Sint Sebastiaanbrug.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 887
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:06

Re: EBS wordt nieuwe busvervoerder rond Den Haag

Berichtdoor OVinDelft » 03 mei 2019 23:37

Dat is inderdaad niet zo handig, nee. Ik zie hier en daar dat er sowieso wat foutjes ingeslopen zijn bij de plattegronden. Zo eindigen bus 33 en 34 zogenaamd bij Maassluis West, terwijl dit Maassluis Centrum moet zijn. Ook zullen er na de verbouwing die nu gaande is geen bussen meer door de Julianalaan in Delft rijden, maar in plaats daarvan in beide richtingen over de Mijnbouwstraat.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 846
Geregistreerd: 19 jan 2010 18:38
Woonplaats: Delft

Re: EBS wordt nieuwe busvervoerder rond Den Haag

Berichtdoor Daan76 » 04 mei 2019 02:35

OVinDelft schreef:Dat lijn 46 voortaan tussen Den Haag Centraal en Station Voorburg gaat rijden via de route van lijn 45 leidt aannemelijk/hopelijk tot een frequentieverhoging van lijn 28 tussen Centraal en Voorburg.


De 46 wordt geloof ik zelfs juist verdreven uit de Binckhorst omdat de 28 daar de hele dag door moet gaan rijden. Ik meen zelfs dat het überhaupt niet eens de bedoeling was dat de 46 door de Binckhorst zou gaan rijden omdat daar het project met de elektrische bus (lijn 28 dus) al gepland stond. Dat 46 er is gaan rijden zou meer een miscommunicatie zijn geweest. Dat wordt nu dan weer rechtgezet.
Misschien kwam het achteraf gezien ook wel mooi uit, die elektrische bussen van HTM konden wel een rustige start gebruiken heb ik begrepen....
Daan76
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 26 maart 2016 18:34

Re: EBS wordt nieuwe busvervoerder rond Den Haag

Berichtdoor buschauffeur » 04 mei 2019 11:24

Ik denk dat ze blij zijn weer van de Binckhorst af te zijn. Binckhorst staat garant voor vertragingen in de spits.
Ik zie overigens een nieuwe buslijn 42 tussen Voorschoten en Wassenaar.
buschauffeur
 
Berichten: 126
Geregistreerd: 02 sep 2016 16:49

Re: EBS wordt nieuwe busvervoerder rond Den Haag

Berichtdoor Admin » 04 mei 2019 12:22

buschauffeur schreef:Ik zie overigens een nieuwe buslijn 42 tussen Voorschoten en Wassenaar.

Die is dan de opvolger van de oude MET tramlijn tussen beide plaatsen. Dat zijlijntje (v/d tramlijn Leiden-Veur-Den Haag) was geen lang leven beschoren, het was al lang en breed verdwenen voordat de NZH in beeld kwam om de MET tramlijn te transformeren tot de nu beroemde Blauwe Tram. Sla voor meer info de NZH Railatlas er maar eens op na.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 484
Geregistreerd: 10 jan 2010 16:06

Re: EBS wordt nieuwe busvervoerder rond Den Haag

Berichtdoor Daan76 » 04 mei 2019 12:35

Tussen die tramlijn en de komende lijn 42 in is er al vaker een buslijn op dit traject geweest. Dat heeft nog nooit tot voldoende passagiers geleidt.
Daarom probeert EBS het nu met 8-persoonsbusjes in een frequentie van 4x per uur.
Daan76
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 26 maart 2016 18:34

Volgende

Keer terug naar HTM bus

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast