Instappen bij chauffeur

Voor alles wat met de HTM bussen te maken heeft

Instappen bij chauffeur

Berichtdoor Charles » 22 apr 2017 18:15

Vandaag was ik getuige dat een reiziger werd aangesproken omdat hij bij de achterdeur instapte i.p.v. voor bij de chauffeur. Aanvankelijk vond ik het totaal niet vreemd dat deze reiziger werd aangesproken om deze reden.
Maar een tijdje later begon ik mij toch af te vragen wat deze reiziger verkeerd deed. In alle ov-voertuigen mag je gewoon instappen bij elke deur, behalve als het een bus is. Waarom dit verschil?

Volgens mij is deze gewoonte om in te stappen bij de chauffeur verouderd te noemen. Immers, je kan bij elke deur gewoon inchecken net als bij tram en metro.
Kortom, het is mij niet duidelijk waarom er anno 2017 nog steeds verschil gemaakt wordt tussen instappen in een bus (dus bij de chauffeur) of instappen in tram en metro waar je bij elke deur mag instappen.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Instappen bij chauffeur

Berichtdoor Admin » 22 apr 2017 20:54

Simpel: extra controle of de reiziger niet zwart rijdt door niet in te checken. Je zal de controle teams om die reden dan ook nauwelijks in een bus zien, en omdat ze dus normaal gesproken niet in de bus komen moet je vóóraan instappen.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Instappen bij chauffeur

Berichtdoor Charles » 22 apr 2017 21:46

Hmm, dat argument kun je dan ook gebruiken voor de tram. Ook daar kan je stellen dat er dan sprake is van extra controle.
OK, in AV en RR wordt het wel wat moeilijker maar voor de GTL gaat jouw argument beslist ook op.
Overigens heb ik inderdaad nooit een controle team in een bus gezien, nu je het zegt.

Maar goed, buschauffeur ziet een reiziger instappen bij de achterdeur maar wegens drukte of anderzins gaat hij niet naar die reiziger om hem op zijn instapgedrag aan te spreken. Buschauffeur kiest ervoor om een controle team in te lichten. Ik neem aan dat de buschauffeurs deze mogelijkheid hebben. Aan zijn verzoek wordt voldaan en betreffende reiziger blijkt correct ingechekt te zijn. Natuurlijk kan men die persoon vertellen dat hij voorin behoord in te stappen, maar meer kan men niet doen volgens mij. Of bestaan hier regels voor waarop men zich kan beroepen als vervoerder?
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Instappen bij chauffeur

Berichtdoor Admin » 22 apr 2017 23:31

Wie instapt gaat daarmee automatisch impliciet akkoord met de voorwaarden en huisregels die de vervoerder oplegt. Daar hoort vóóraan instappen in de bus ook bij.

Controle teams zijn er nooit als je ze nodig hebt, anders waren ze niet nodig geweest ;) Dus wat dan? Wacht je tot ze er zijn, waarmee je een hele bus vol andere reizigers dupeert, rij je weg, met het risico dat de zwartrijder uitstapt en dus slaagt in z'n opzet om niet te betalen voordat de controle ploeg op een volgende halte is, of spreek je de zwartrijder aan op z'n gedrag? IMO heeft de sjoof hier de juiste keus gemaakt.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Instappen bij chauffeur

Berichtdoor wattman » 24 apr 2017 10:08

Die instappers in het midden zijn vaak toeristen. Je ziet ze dan ook inchecken. Verwarrend voor een bezoeker is dat bij de andere deuren instappen bij andere bedrijven normaal is, of zelfs de bedoeling. Ik dacht dat bijv. in Bremen vooraan instappen de uitzondering is. Je ziet trouwens ook dat veel Duitse bedrijven kaartautomaten hebben op de bus. Dus een kaartje kopen bij de bestuurder is er ook niet bij.

Ooit, ik meen in 1983, zijn de stempelautomaten bij de Haagse bussen verwijderd in het kader van beleid om de chauffeur meer controle te geven (of de controle terug te geven). Om vooraan instappen te handhaven is een keuze die in dat beleid past. Maar, inderdaad, je kan er anders mee om gaan.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Instappen bij chauffeur

Berichtdoor Charles » 24 apr 2017 13:28

Admin schreef:Wie instapt gaat daarmee automatisch impliciet akkoord met de voorwaarden en huisregels die de vervoerder oplegt. Daar hoort vóóraan instappen in de bus ook bij.
Ja, dat komt haast als vanzelfsprekend over. Daarom was ik aanvankelijk ook helemaal niet verbaasd over het aanspreken van de instapper bij de achterdeur van de bus. Totdat ik me ging afvragen waarom dit verschil bestaat.

Inmiddels de HTM-website uitgeplozen :)
De reisregels zijn lastig te vinden, je moet op de HTM-website goed zoeken daarnaar. Enerzijds begrijpelijk, want je wilt vlot weten wat de vertrektijd en dienstregeling is.
En ik kan nergens de bepaling vinden dat je verplicht bent om vooraan in te stappen ingeval je met de bus reist.
Wel dat je altijd een legitimatiebewijs bij je moet hebben en moet kunnen tonen op eerste verzoek. Oeps, dat heb ik nooit standaard bij me :oops: Er is daar ook nooit om gevraagd tijdens de controle's die ik kreeg tijdens mijn reizen met het OV. Maar was dan ook altijd correct ingecheckt.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Instappen bij chauffeur

Berichtdoor Slagathor » 25 apr 2017 09:32

Charles schreef:Wel dat je altijd een legitimatiebewijs bij je moet hebben en moet kunnen tonen op eerste verzoek. Oeps, dat heb ik nooit standaard bij me :oops:


Let op: dat moet sowieso in de Nederlandse publieke ruimte. Ons land kent een toonplicht: iedereen van 14 jaar en ouder die zich op Nederlands grondgebied bevindt moet ten alle tijde op verzoek van de autoriteiten een geldig legitimatiebewijs kunnen tonen. Wie dat niet kan, mag worden aangehouden en kan een boete van 90 euro tegemoet zien.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Instappen bij chauffeur

Berichtdoor wattman » 25 apr 2017 10:32

De reisregels van de HTM suggereren een absolute bevoegdheid. https://www.htm.nl/klantenservice/boete ... eisregels/
Er staat letterlijk:
Iedereen in Nederland vanaf 14 jaar moet zich op elk moment kunnen identificeren. Bij zwartrijden geldt deze identificatieplicht al vanaf 12 jaar (...) Alle HTM-medewerkers mogen vragen naar een geldig vervoerbewijs.

De werkelijheid ligt genuanceerder:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... en-wanneer
Identiteitscontrole alleen met reden
De politie mag alleen uw identificatiebewijs vragen als daar een goede reden voor is. Dat is het geval als de politie redelijkerwijs uw identiteit nodig heeft om haar taak uit te voeren. Dus als u strafbare feiten pleegt of betrokken bent bij een verkeersongeluk. Toezichthouders hebben dezelfde bevoegdheden als de politie om naar het identiteitsbewijs te vragen. Hieronder staan voorbeelden van situaties waarin een identiteitscontrole kan plaatsvinden:
een auto rijdt 's nachts rond op een industrieterrein;
na een schietpartij is het belangrijk voor het onderzoek om de identiteit van (mogelijke) getuigen vast te stellen;
hangjongeren veroorzaken overlast in de openbare ruimte;
er is brand en de (mogelijke) brandstichter kan zich bevinden tussen de toegestroomde belangstellenden;
bij evenementen als voetbalwedstrijden en demonstraties waarbij rellen ontstaan;
bij onrust of dreigend geweld in uitgaansgebieden en op openbare manifestaties.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Instappen bij chauffeur

Berichtdoor Slagathor » 25 apr 2017 12:53

Vermits de politie ook getuigen om hun identiteitsbewijs mag vragen om ze zo later nog te kunnen benaderen, is het verstandig dat ook iedereen die onschuldig is en met goede wil over straat loopt gewoon een identiteitsbewijs bij zich draagt. Je weet tenslotte maar nooit waar je onverhoopt getuige van kunt zijn.

En dan zijn er natuurlijk ook nog de situaties waarbij je domweg op het verkeerde moment op de verkeerde plek bent waardoor de politie je als verdachte moet beschouwen. Ook dan is het verstandig als je gewoon je ID kunt tonen.

Hoe dan ook staan agenten in principe altijd in hun recht wanneer ze je aanhouden als je geen ID kunt tonen. Je kan dat later aanvechten, maar bewijs dan je gelijk maar eens. Dat kon je nog wel eens veel geld en tijd kosten.

De HTM heeft die regels sluw opgesteld; er wordt gesuggereerd dat HTM medewerkers je om je ID kunnen vragen, maar dat is niet zo. Het zijn tenslotte geen agenten.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Instappen bij chauffeur

Berichtdoor iljitsch » 25 apr 2017 15:32

Er is dus nog wel een verschil tussen de algemene identificatieplicht waarbij een reden nodig is in vergelijking met bijvoorbeeld het autorijden waar een politieagent ten alle tijde zonder aanleiding het rijbewijs mag controleren.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Instappen bij chauffeur

Berichtdoor wattman » 25 apr 2017 20:20

Klopt. Het eerste voorbeeld van de site van de Rijksoverheid (auto op industrieterrein) is mijns inziens tamelijk theoretisch. Tenzij de praktijk is veranderd, zal men de auto controleren op basis van de WVW. Dan kan de kofferbak voor inspectie ook open, en zal men eventuele inbrekerspullen / buit kunnen aantreffen.
Slagathor schreef:Hoe dan ook staan agenten in principe altijd in hun recht wanneer ze je aanhouden als je geen ID kunt tonen. Je kan dat later aanvechten, maar bewijs dan je gelijk maar eens. Dat kon je nog wel eens veel geld en tijd kosten.

Later aanvechten, d.w.z. de aangeboden transactie betalen, is niet de juiste weg. Uit informatie op internet van bepaalde groeperingen begrijp ik dat de praktijk is dat demonstranten die zich weigeren te identificeren na verloop van tijd worden heengezonden zonder PV. Je loopt naturlijk, aangezien je identiteit niet vastgesteld wordt, wel het risico dat je naar vreemdelingenbewaring wordt overgebracht. Uitzetting is dan nog niet mogelijk, omdat het land van herkomst niet is vast te stellen. Uiteindelijk sta je weer op straat. Het zal duidelijk zijn dat het doorlopen van zo'n procedure niet is weggelegd voor mensen die de volgende dag weer op hun werk willen verschijnen. 8-)
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Instappen bij chauffeur

Berichtdoor Admin » 26 apr 2017 00:02

Een paar dingetjes:
  • in het OV gelden iets andere regels dan op straat. Voertuigen van vervoerders zijn nl geen openbare ruimte, net als bv de haltes in tunnels. Vervoerders mogen dus aanvullende eisen stellen of regels opleggen die niet noodzakelijkerwijs in de Wet zijn vastgelegd. (ofwel: de huisregels!)
  • huisregels hoeven niet noodzakelijkerwijs op een papiertje (of website) te staan, vermelding in/op het voertuig mag ook. Op de deuren zijn stickers aangebracht: "vooraan instappen" en een goed observant zal ook zien dat je bij de bus de deuren niet van buiten kan openen met een knop, zoals bij de tram. Wat weer een duidelijke indicatie is dat het instap-regime v/d tram verschilt met dat van de bus. Dat laatste is voor sommigen wellicht te hoog gegrepen, maar de stickers (in de vorm van pijlen) zijn simpel te begrijpen.
  • buiten politie bestaan er ook nog BOA's: bijzonder opsporings ambtenaren. Die hebben wettelijk dezelfde opsporingsbevoegdheid als een reguliere politieagent, maar specialiseren zich daarnaast in de voor het OV geldende wetten en regels. Ook de HTM heeft een flink blik vol met deze BOA's, die de controleploegen vormen. Zij zijn dus wel degelijk bevoegd jou om je legitimatie te vragen als je geen geldig vervoersbewijs hebt. En je vervolgens aan te houden als je dat niet kan of wil laten zien. In de praktijk is dan meestal de politie al geïnformeerd en nemen die de zaak over.
Duidelijk zo?
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Instappen bij chauffeur

Berichtdoor wattman » 26 apr 2017 06:32

Admin schreef:[*]buiten politie bestaan er ook nog BOA's: bijzonder opsporings ambtenaren. Die hebben wettelijk dezelfde opsporingsbevoegdheid als een reguliere politieagent, maar specialiseren zich daarnaast in de voor het OV geldende wetten en regels.

Welke opspringsbevoegdheden een BOA heeft, hangt nu juist af van zijn taken. I.t.t. tot de algemene opsporingsambtenaren (politie ambtenaren). De BOA is dus niet iemand met algemene bevoegdheden, en daarnaast gespecialiseerd.
Ook de HTM heeft een flink blik vol met deze BOA's, die de controleploegen vormen. Zij zijn dus wel degelijk bevoegd jou om je legitimatie te vragen als je geen geldig vervoersbewijs hebt. En je vervolgens aan te houden als je dat niet kan of wil laten zien. In de praktijk is dan meestal de politie al geïnformeerd en nemen die de zaak over.[/list]Duidelijk zo?
Dit is volledig correct. De huisregels op de site suggeren echter een absolute bevoegdheid van elke HTM'er, onder alle omstandigheden. Dat is op zijn zachts gezegd misleidend, of liever gezegd kan niet hard gemaakt worden. Heeft ook geen zin om dat zo op de site te zetten, want niemand leest dat. Zou iemand zijn boekje te buiten gaan, dan heeft die persoon een probleem. Niet de passagier. En er is ook geen enkele chauffeur / bestuurder die om een legitimatiebewijs gaat vragen. Net zo min een controleur zonder reden om legitimatie gaat vragen.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Instappen bij chauffeur

Berichtdoor Charles » 26 apr 2017 09:31

Wordt zo toch best een interessante discussie.
Ben eens verder gaan snuffelen in wet- en regelgeving en kwam deze website tegen waarin de zaken in gewoon heldere taal uitgelegd worden.
Daarin staat onder andere te lezen:
U heeft geen draagplicht, alleen een toonplicht. Omdat u het identiteitsbewijs verplicht moet kunnen tonen, betekent het in de praktijk dat u altijd een identiteitsbewijs bij u moet dragen.
Duidelijker kan het niet zijn...
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Instappen bij chauffeur

Berichtdoor Daan76 » 01 mei 2017 10:24

Het quoten wil op m'n telefoon niet helder lukken maar 2 zaken mbt de reactie van wattman op 26 april:

- BOA's zijn in tegenstelling tot wat admin aangeeft inderdaad slechts in een bepaald "domein" zoals dat heet bevoegd. Binnen dat domein hebben ze politiebevoegdheden als vorderen ID, aanzeggen proces verbaal en aanhouden (al dan niet met geweld volgens de RTGB richtlijnen).

- In de huisregels die in dit topic genoemd worden zie ik nergens de suggestie staan dat iedere HTM medewerker een ID zou mogen vorderen.
Wat er staat is dat iedere HTM medewerker om een geldig vervoerbewijs mag vragen. Een vervoerbewijs is geen ID.
Verder staat het medewerkers natuurlijk vrij om een ID te vragen (dus niet vorderen) om in voorkomende gevallen een situatie ter plekke snel af te handelen ipv er BOA of politie bij te halen.
Een voorbeeld: als iemand met een ongestempeld kaartje uit de wagenverkoop binnen komt en verwacht dat de chauffeur deze zal stempelen komt ie van een koude kermis thuis. Wagenverkoopkaartjes die ongestempeld worden aangeboden moeten officieel namelijk worden beschouwd als gestolen, dus politie erbij.
Maar als de chauffeur het idee heeft dat het geen kwade opzet is kan ie ook vragen om een ID, gegevens daarvan noteren op het kaartje en een nieuw kaartje met stempelafdruk te verkopen. De reiziger toont in dat geval vrijwillig het ID (dus niet omdat het gevorderd is) en neemt vrijwillig afstand van het kaartje. Het kaartje wordt dan door de bestuurder in beslag genomen om op kantoor het kaartje weer af te geven, dan kijken ze daar maar wat ze ermee willen verder.
Op deze wijze hoef je niet voor alle dingen direct de politie erbij te halen en kan men op kantoor nagaan of de bewuste persoon vaker voorkomt in het systeem.
Daan76
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 26 maart 2016 17:34

Re: Instappen bij chauffeur

Berichtdoor Coenraad » 29 mei 2017 13:45

Even terug naar de vraag. Ga ook eens uit van de logica van de reiziger. Die ziet tegenwoordig achter elke busdeur een OV-automaat hangen. Die reiziger laat zich echt niet weerhouden door huisregeltjes die hij thuis kan opzoeken op een website. OK, buiten de spits is het logischer om bij de chauffeur in te checken (zijn deur is immers het dichtst bij de haltepaal, waar de reiziger staat te wachten).
Maar in de spits is het soms handiger is om alle deuren te gebruiken. Hoe vaak slaan chauffeurs op DH Centraal in de spits bijv. niet de uitstaphalte over, en gooien op de instaphalte dan alle deuren open voor zowel in- als uitstappers. Dat helpt natuurlijk niet als je de reiziger wilt 'opvoeden'.

Ik denk dat het probleem van achterinstappers voornamelijk in het centrum en dan ook nog in de spits voorkomt.
Coenraad
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 30 mei 2010 22:07

Re: Instappen bij chauffeur

Berichtdoor Maxie33 » 30 mei 2017 17:56

Zolang ik me kan heugen is het hier in Den Haag altijd zo geweest dat je voorin moest in stappen.Het was stempellen bij de chauffeur of in de automaat die alleen voorin hing.
Maxie33
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 16 mei 2016 18:18


Keer terug naar HTM bus

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 2 gasten