Pagina 1 van 3

Elektrische bussen in Den Haag

BerichtGeplaatst: 26 mei 2017 21:25
door OVinDelft
Op HTMfoto.net staat een artikeltje over proef in Den Haag met een elektrische bus die door middel van een 'pantograaf' zichzelf oplaadt aan speciale 'de bovenleiding'.

Ook op de Digitale Tram zijn ondertussen foto's verschenen van de test.

Voor zover ik weet wordt deze techniek in Nederland tot dusver ook toegepast bij Arriva in Maastricht, Venlo en Brabant. Daar worden echter oplaadpunten gebruikt die daarvoor speciaal zijn aangelegd. De 'pantografen' zien er daar ook anders uit, terwijl het aan lijkt alsof die van de testbus in Den Haag daadwerkelijk via trambovenleiding opgeladen kan worden. Duidelijkheid daarover is lastig te krijgen.

Re: Elektrische bussen in Den Haag

BerichtGeplaatst: 26 mei 2017 21:38
door Stadsbus
Op de waddeneilanden ook. (waar Arriva rijdt dan)

Re: Elektrische bussen in Den Haag

BerichtGeplaatst: 26 mei 2017 22:53
door iljitsch
Hoe loopt het aardcontact dan?

Re: Elektrische bussen in Den Haag

BerichtGeplaatst: 26 mei 2017 23:38
door OVinDelft
Daar heb je een punt. Kijkende naar de foto's zie ik dat er bij de testbus van de HTM twee metalen 'balkjes' (de 'bovenleiding') worden gebruikt voor de stroomtoevoer. Waarschijnlijk is eentje voor stroomtoevoer en de andere dus aarde. Aangezien trambovenleiding maar één draad heeft kunnen we denk ik wel concluderen dat ook dit dus zo'n systeem is wat gewoon speciale oplaadpunten nodig heeft. Niet compatibel met trambovenleiding dus.

Re: Elektrische bussen in Den Haag

BerichtGeplaatst: 27 mei 2017 00:08
door Admin
Er is in het verleden al eens gereden met trolleybussen via de tram-bvl. Daarbij kreeg de negatieve trolleystang een extra kabel die met een soort sleepschoen achter de bus op de rails werd gelegd. Op die manier kreeg de bus dus toch een aarde mee, ondanks dattie dus zelf niet op de rails reed. Ik heb er eens over gelezen of zelfs een foto van gezien, maar kan niet meer herinneren waar, wanneer en of het een proef of dagelijkse kost was. Ik denk wel dat het buiten NL was, en zeker al een hele tijd terug!

Re: Elektrische bussen in Den Haag

BerichtGeplaatst: 27 mei 2017 11:37
door iljitsch
Ik ben niet een enorme busspecialist, maar in Den Haag rijden bussen toch niet echt serieuze afstanden onder de trambovenleiding?

Je komt met zoiets toch al snel uit bij een trolley-busachtig systeem. Of misschien een hybride bus/tram? Dus railwielen laten zakken voor stukken over het spoor? Alternatief is opladen op de eindpunten, waar de bussen wel een tijdje stilstaan.

Re: Elektrische bussen in Den Haag

BerichtGeplaatst: 27 mei 2017 18:39
door willem
In Wenen bestaat geloof ik een soortgelijk systeem. Bij een lange lijn zoals de 23 moet je onderweg wel regelmatig gaan stilstaan, anders red je het niet. Bovendien is het de vraag hoe het zit als de bus in een file terecht komt. Zeker 's winters gebruikt een stilstaande bus nogal wat stroom (verlichting, verwarming) en dan kan er een risico zijn dat de bus halverwege stil valt.
Maar het uitvinden van een trolleybus (elektrische bussen bestaan al ruim een eeuw) zonder bovenleiding is nogal hip.

Wel kun je je afvragen of het duurzamer is dan een bus op brandstof. In batterijen zitten nogal wat zeldzame metalen en de stroom wordt hier in Nederland vooral met kolen opgewekt. De centrale op de Maasvlakte moet dus harder gan werken en omdat het meestal zuidwestenwind is komen de rookwolken vanzelf weer in Den Haag uit.

Re: Elektrische bussen in Den Haag

BerichtGeplaatst: 28 mei 2017 00:26
door Chris
Laat de bus die hier nu is nou net uit Wenen te zijn gekomen...

Re: Elektrische bussen in Den Haag

BerichtGeplaatst: 28 mei 2017 08:53
door iljitsch
Meer en meer stroom komt uit zon en wind, en elektrisch rijden is ontzettend veel efficiënter dan op brandstof, zeker bij een bus die veel remt en optrekt. Enige nadeel is dat batterijen groot en zwaar zijn, dus zeker voor een zware bus wil je die zo klein mogelijk houden en dus zeer frequent opladen

Als een bus lange tijd vast zit in het verkeer heb je inderdaad een probleem, maar dan draait de motor niet en de deuren gaan niet open dus de kachel kan wat lager, ik denk dat echt stranden relatief zeldzaam zal zijn. Een paar strategische reserveoplaadpunten kunnen dan helpen. Bovendien zet je de elektrische bussen natuurlijk in op plekken waar je zonder risico op veel vertraging door kan rijden en dan snel weer opladen, niet voor een Q-liner die 80 km over de snelweg moet tussen oplaadpunten met risico op files. Tenzij je die Q-liner inderdaad onderweg stroom kan geven. Voor een lang recht stuk is dat natuurlijk makkelijker dan zigzaggend door de stad. En lang recht snel is precies wat veel batterij kost en langzaam door de stad relatief minder, zeker in vergelijking met brandstof.

Re: Elektrische bussen in Den Haag

BerichtGeplaatst: 05 jun 2017 13:49
door Charles
Afbeelding

Mondriaan laadpaal.

Re: Elektrische bussen in Den Haag

BerichtGeplaatst: 09 sep 2017 18:51
door Lange_Dre
Ik ben benieuwd of de HTM ook voor deze techniek (al dan niet in combinatie met Volvo bussen) zal gaan of heeft gekozen heeft.
https://www.ovpro.nl/bus/2017/09/07/luxemburg-elektrificeert-openbaar-vervoer-met-hulp-van-volvo/

Re: Elektrische bussen in Den Haag

BerichtGeplaatst: 19 sep 2017 13:27
door Lijn 999
-----

Re: Elektrische bussen in Den Haag

BerichtGeplaatst: 29 jan 2018 16:26
door Stadsbus

Re: Elektrische bussen in Den Haag

BerichtGeplaatst: 27 jun 2018 20:16
door Lange_Dre
Is er inmiddels al wat meer bekend over welk kleuren de nieuwe e-Citea’s gaan krijgen. Aangezien de MRDH een ontwerp heeft laten maken zodat alle bussen die in de MRDH de zelfde kleuren zouden krijgen.

Re: Elektrische bussen in Den Haag

BerichtGeplaatst: 27 jun 2018 20:30
door q-quan
Lange_Dre schreef:Is er inmiddels al wat meer bekend over welk kleuren de nieuwe e-Citea’s gaan krijgen. Aangezien de MRDH een ontwerp heeft laten maken zodat alle bussen die in de MRDH de zelfde kleuren zouden krijgen.


Is dat niet al het geval met het huidige bussenontwerp (rood+grijs/zwart op wit) dat wordt gehandhaafd door HTMbuzz, Connexxion, etc.?

Alhoewel ik me nu ik dit typ indenk dat dat natuurlijk niet zo is de bussen van de RET o.a.

Re: Elektrische bussen in Den Haag

BerichtGeplaatst: 30 aug 2018 15:18
door max01
Is er inmiddels al iets meer bekent over de nieuwe bussen?

Re: Elektrische bussen in Den Haag

BerichtGeplaatst: 05 nov 2018 13:33
door Charles
iljitsch schreef:Als een bus lange tijd vast zit in het verkeer heb je inderdaad een probleem, maar dan draait de motor niet en de deuren gaan niet open dus de kachel kan wat lager, ik denk dat echt stranden relatief zeldzaam zal zijn. Een paar strategische reserveoplaadpunten kunnen dan helpen. Bovendien zet je de elektrische bussen natuurlijk in op plekken waar je zonder risico op veel vertraging door kan rijden en dan snel weer opladen, niet voor een Q-liner die 80 km over de snelweg moet tussen oplaadpunten met risico op files.
Het kan dus nu al, over lange afstand 100% elektrisch rijden met R-net.

Re: Elektrische bussen in Den Haag

BerichtGeplaatst: 05 nov 2018 17:09
door Lange_Dre
max01 schreef:Is er inmiddels al iets meer bekent over de nieuwe bussen?


De eerste citea is inmiddels geleverd.

q-quan schreef:Is dat niet al het geval met het huidige bussenontwerp (rood+grijs/zwart op wit) dat wordt gehandhaafd door HTMbuzz, Connexxion, etc.?

Alhoewel ik me nu ik dit typ indenk dat dat natuurlijk niet zo is de bussen van de RET o.a.


De bussen worden gewoon wit met een rode lijn boven de ramen, op facebook gaan er al foto's rond ;) Wat mij opvalt zijn de nogal grote logo's op de voorkant, had wat mij betreft iets kleiner mogen zijn en geplaatst worden zoals bij de diplomat en MAN is gedaan.

Re: Elektrische bussen in Den Haag

BerichtGeplaatst: 07 nov 2018 11:50
door max01
Zag er zojuist een (test)rijden t.h.v. de halte Weimarstraat (21). Zien er mooi uit! En ze doen het :D .
Opvallend is dat de htm gewoon nog de oude incheckapparatuur gebruikt, i.p.v. die in de Avenio. Ik vind deze persoonlijk ook prettiger.

Re: Elektrische bussen in Den Haag

BerichtGeplaatst: 09 nov 2018 16:21
door Stadsbus
Weet iemand of de HTM nu ook een/meerdere elektrische Citea('s) heeft besteld van 9,9 meter?
Ik zie hier en daar plaatjes voorbij komen, maar ik heb nou geen idee of het een leen/testbus is, of een bus van HTM zelf.