Pagina 2 van 3

Re: Nieuwe Jaardienst 2019 HTM

BerichtGeplaatst: 09 dec 2018 23:03
door buschauffeur
Nee, ook op de trams staat gewoon Leidschendam.

Vreemd is dat bus 28 Zuiderstrand filmt en juist Noorderstrand (de tegenhanger) veranderd is in Noord.

En verder blijft het natuurlijk idioot dat bus 23 slechts tot Colijnplein rijdt.

Re: Nieuwe Jaardienst 2019 HTM

BerichtGeplaatst: 10 dec 2018 00:12
door OVinDelft
Nu je het over het Colijnplein hebt, het is jammer dat ze die halte niet omgedoopt hebben naar De Savornin Lohmanplein. Nu is het niet duidelijk dat je daar kan overstappen op tram 4.

Re: Nieuwe Jaardienst 2019 HTM

BerichtGeplaatst: 10 dec 2018 09:04
door q-quan
Den Haag Zuiderstrand zou dus coherenter Scheveningen Zuid kunnen heten.

HTM lijkt zelf ook vergeten te zijn dat je bij Colijnplein/De Savornin Lohmanplein over kan stappen op tram 3, die staat namelijk niet in het roze op de kaart zoals andere overstappen tussen bus en tram.

Re: Nieuwe Jaardienst 2019 HTM

BerichtGeplaatst: 10 dec 2018 09:35
door willem
q-quan schreef:Den Haag Zuiderstrand zou dus coherenter Scheveningen Zuid kunnen heten.

In Duindorp zullen ze een aanduiding als Duindorp Noord fijner vinden.

Re: Nieuwe Jaardienst 2019 HTM

BerichtGeplaatst: 11 dec 2018 10:44
door Chris
Tussen bus en tramhalte zit zo'n 100 meter bij het Colijnplein. Lijn 23 draait dus voor het Savornin Lohmanplein naar de nieuwe beginhalte.

Re: Nieuwe Jaardienst 2019 HTM

BerichtGeplaatst: 12 dec 2018 12:07
door Roland
Er lijkt de logica gehanteerd te zijn dat lijnen die niet buiten Den Haag komen ook geen toevoeging Den Haag hebben gekregen.

Re: Nieuwe Jaardienst 2019 HTM

BerichtGeplaatst: 13 dec 2018 00:08
door Tiktak
Chris schreef:Tussen bus en tramhalte zit zo'n 100 meter bij het Colijnplein. Lijn 23 draait dus voor het Savornin Lohmanplein naar de nieuwe beginhalte.


Dat ze de eind/begin halte niet op het Sav. Lohmanplein hebben gemaakt ( thv van het bezinestation ).
Was hier vroeger ook niet het beginpunt van buslijn 14, toen tramlijn 14 was opgeheven en de KLM bussen ????

Re: Nieuwe Jaardienst 2019 HTM

BerichtGeplaatst: 13 dec 2018 11:21
door Charles
Leuk hoor, bus 27. Rijdt hier door Mariahoeve alsof ie in tijdnood is. Over de Hofzichtlaan, twee rijstroken per richting, heeft bus 27 de vaart er goed in. Stopt nergens en behalve de chauffeur zit er verder niemand in. Ik heb zo het iedee dat deze bus de benaming sneldienst heeft, maar dat niet waar kan maken in het drukke verkeer tijdens de spitstijden.
Bus 24 staat 's-morgens ook vaak in de file richting Centraal station, vanuit Mariahoeve.

Re: Nieuwe Jaardienst 2019 HTM

BerichtGeplaatst: 13 dec 2018 21:29
door buschauffeur
Tiktak schreef:
Chris schreef:Tussen bus en tramhalte zit zo'n 100 meter bij het Colijnplein. Lijn 23 draait dus voor het Savornin Lohmanplein naar de nieuwe beginhalte.


Dat ze de eind/begin halte niet op het Sav. Lohmanplein hebben gemaakt ( thv van het bezinestation ).
Was hier vroeger ook niet het beginpunt van buslijn 14, toen tramlijn 14 was opgeheven en de KLM bussen ????

De plek waar 23 nu staat op het De Savornin Lohmanplein laat het niet toe dat passagiers in en uitstappen. De bus stopt links van de weg met de deuren aan de rijbaankant. Reizigers mogen niet midden op de weg uitstappen. De chauffeur blijkbaar wel. Bovendien is de keertijd slechts 3 minuten. Een wandeling heen en weer naar het plashok en een plas doen kost een veelvoud.
Een idiotere plaats hadden ze niet kunnen verzinnen.

De laatste bus die er zijn eindpunt had was NZH bus 88. Maar die stopte op de De Savornin Lohmanlaan naast de tank. Die kwam dus van de Sportlaan af gereden en keerde voor de tank langs om terug te rijden naar de Sportlaan.

Re: Nieuwe Jaardienst 2019 HTM

BerichtGeplaatst: 14 dec 2018 14:09
door Charles
OVinDelft schreef:Al lang niet meer op dit forum geweest... maar ik moet even mijn frustraties kwijt over de nieuwe benamingen van de eindbestemmingen.

Verder lijkt het nieuwe busnet van de HTM in het algemeen wel een mooie verbetering te zijn ten opzichte van de oude situatie. De routes zijn logischer en de nummering valt nu ook eindelijk netjes binnen de 20. Alleen jammer dat bus 25 niet doorgetrokken kon worden naar Station Den Haag Centraal.
Nou, ik blijf het vreemd vinden dat bus 24 nu naar Den Haag Kijkduin rijdt. Voorheen stond er gewoon Kijkduin.
En bus 27 naar Randveen. Waar ligt dat ergens, nog nooit van gehoord...
Tram 6 rijdt naar Leidschendam, alleen "Noord" heeft men nu weggelaten. Ik kan me daar wel iets bij indenken, want de toevoeging "Noord" zou immers betekenen dat er ook een andere eindbestemming is. En die is er niet in Leidschendam voor lijn 6.

En ook op alle halteborden zijn de (eind)bestemmingen hernoemd naar de nieuwe benamingen. En de namen van de eindhaltes ook.

Re: Nieuwe Jaardienst 2019 HTM

BerichtGeplaatst: 14 dec 2018 23:16
door PAV
Reagerend op het bericht hierboven: voor lijn 6 is er in Leidschendam inderdaad geen andere bestemming dan Noord, maar volgens die logica hoef je dan ook bij andere lijnen geen ander onderscheid te maken binnen de plaats van de eindbestemming. Zo gaat lijn 16 vanuit Wateringen ook enkel naar het Statenkwartier binnen Den Haag, en zou je volgens die redenering dus het Statenkwartier weg kunnen laten en enkel Den Haag kunnen filmen?

Mijn logica is anders, namelijk dat het onderscheid tussen Leidschendam Leidschenhage en Noord juist heel handig is als je op een willekeurige halte tussen Spui en Oostinje staat. Want daar komen 2 lijnen richting Leidschendam en is het dus heel handig om dit onderscheid te maken, aangezien beide lijnen verschillende routes en verschillende eindpunten hebben. Als vaste reiziger weet je het allemaal wel, maar het ov is niet alleen voor de vaste reiziger bedoeld. Ik vind het dan ook een heel vreemde keuze van de HTM dat zij voor heel veel lijnen extra informatie aan de eindbestemming hebben toegevoegd, maar hier juist hebben weggehaald. Dit komt de duidelijkheid niet ten goede. Ook vreemd dat de trams en displays voor beide lijnen Leidschendam tonen, maar dat op de lijnennetkaart wel de toevoeging Noord voor lijn 6 wordt getoond.

Ook een beetje vreemd vind ik dat ze van Zoetermeer Centrum-West nu Zoetermeer Centrum hebben gemaakt. Ten eerste is Centrum-West strikt genomen niet het centrum van Zoetermeer, maar eerder het oude dorp. Ten tweede is de benaming op de buslijnen nog wel gewoon Centrum West (maar dan zonder streepje, m.u.v. de Arrivalijnen die enkel Zoetermeer filmen).

Wat mij betreft zouden vervoerders wat dat betreft dezelfde standaarden moeten hanteren. Misschien tijd om een lijst van standaardbenamingen voor de eindbestemmingen aan de vervoerders op te gaan leggen vanuit de concessieverlener?

Ook viel mij op dat bij het centraal station in de voertuigen station Den Haag Centraal wordt omgeroepen, maar op de infotainmentschermen staat gewoon nog centraal station evenals op alle halteborden op het centraal station, inclusief alle (nota bene) nieuwe halteborden op het busplatform. Ook niet echt consequent.

Re: Nieuwe Jaardienst 2019 HTM

BerichtGeplaatst: 18 dec 2018 22:19
door lcyerbanga3
Het is ook te zien dat bus 27 naar Station Den Haag Mariahoeve rijdt, maar bus 24 nog steeds naar Station Mariahoeve. Dezelfde vervoerder, dezelfde halte, en toch verschillende benamingen...

Re: Nieuwe Jaardienst 2019 HTM

BerichtGeplaatst: 19 dec 2018 09:25
door wattman
PAV schreef:Ook een beetje vreemd vind ik dat ze van Zoetermeer Centrum-West nu Zoetermeer Centrum hebben gemaakt. Ten eerste is Centrum-West strikt genomen niet het centrum van Zoetermeer, maar eerder het oude dorp. Ten tweede is de benaming op de buslijnen nog wel gewoon Centrum West (maar dan zonder streepje, m.u.v. de Arrivalijnen die enkel Zoetermeer filmen).
Nog op te merken is dat Centrum West (als OV-knooppunt) nog dateert uit de tijd dat er een sprinterstation Centrum Oost was gepland. Dat is later geopend, maar dan onder de naam Stadhuis. https://nl.wikipedia.org/wiki/Stadhuis_(sneltramhalte) Maar het is inderdaad merkwaardig dat eenzijdig Zoetermeer Centrum West is gewijzigd in Zoetermeer Centrum. Nog een anekdote: gisteren had ik nog twee instappers op Voorburg 't Loo die vroegen "gaat deze tram naar 't centrum?". Logisch zou je dan nu de tegenvraag moeten stellen: "Welk centrum bedoelt u? Zoetermeer of Den Haag?"

Bij de stadstrams zijn de aanduidingen met station ook merkwaardig. Alles begint nu met "Station". Met name bij Delft is het vreemd dat je met een bestemming buiten Den Haag, primair "STATION" ziet, en dan in kleine letters eronder "Delft". En dat was nota bene het duidelijkere "Delft Station".

Zal me niet verbazen als volgend jaar die bestemmingen weer op de schop gaan...

Re: Nieuwe Jaardienst 2019 HTM

BerichtGeplaatst: 19 dec 2018 11:05
door michaeldenhaag
Vanochtend zag ik toch weer een lijntje 6 op Station Den Haag Centraal "Leidschendam Noord" filmen. Eigen initiatief van de bestuurder?

Re: Nieuwe Jaardienst 2019 HTM

BerichtGeplaatst: 19 dec 2018 21:13
door iljitsch
Zag ik ook. 6 = Leidschendam Noord, 2 = Leidschendam. Is op zich wel redelijk, vind ik.

Re: Nieuwe Jaardienst 2019 HTM

BerichtGeplaatst: 20 dec 2018 10:50
door willem
Bij lijn 2 zou je er eventueel nog Leidschenhage van kunnen maken.

Re: Nieuwe Jaardienst 2019 HTM

BerichtGeplaatst: 20 dec 2018 11:57
door Charles
Leidschenhage is geen eindpunt. Voor lijn 2 is dat zkh St. Antoniushove :)
Daarnaast houdt winkelcentrum Leidschenhage op te bestaan, het gaat verder onder een andere naam. Dus zal die halte ook een andere naam moeten gaan krijgen, toch?

Re: Nieuwe Jaardienst 2019 HTM

BerichtGeplaatst: 20 dec 2018 12:04
door PAV
Tja, Mall of the Netherlands. Wie dat verzonnen heeft, leidt wel aan behoorlijke grootheidswaanzin om te veronderstellen dat Leidschenhage hét winkelcentrum van Nederland is.

Re: Nieuwe Jaardienst 2019 HTM

BerichtGeplaatst: 20 dec 2018 20:29
door iljitsch
Ach als ze in Minneapolis (of is het St. Paul?) een "Mall of the Americas" (meervoud!) kunnen hebben kan dit ook wel. Die daar is wel groot maar niet 50 keer groter dan Leidsenhage, hoor.

Ik vind Leidschendam voor 2 en Leidschendam Noord voor 6 wel goed. Beter dan zoiets als Delft Tanthof wat geen mens die op het andere eindpunt instapt kent.

Ze zouden ook bijvoorbeeld Zoetermeer voor 3 en Zoetermeer Oost voor 4 kunnen doen.

Re: Nieuwe Jaardienst 2019 HTM

BerichtGeplaatst: 20 dec 2018 22:19
door PAV
Zoetermeer Oost zou inderdaad een mooi alternatief zijn voor lijn 4, ware het niet dat er ook een station is met die naam. Zou verwarring kunnen opleveren. Maar vanaf mei wordt het eindpunt station Lansingerland-Zoetermeer. Dat wordt ongetwijfeld passen en meten op het display van de RegioCitadis.