Bus op klinkers?

Voor alles wat met de HTM bussen te maken heeft

Bus op klinkers?

Berichtdoor iljitsch » 24 nov 2023 09:46

De herinrichting van de Theresiastraat tussen LvNOI en Mariahoeve is nu bijna afgerond en bus 24 rijdt er nu weer.

Afbeelding

Maar typisch genoeg is het asfalt vervangen door klinkers. Dat is om de hoek waar ik woon vijf jaar geleden gebeurd. Daar werden die gewoon direct op het zand gelegd, en in de tussenliggende vijf jaar zie je alweer wat beginnende kuilvorming. En dat is zonder dat er normaliter zwaar verkeer rijdt.

En dat terwijl de beschadiging/slijtage van de weg omhoog gaat met de vierde macht van de aslast. Is zo'n klinkerweg dus niet in een paar jaar in een achtbaan veranderd met de hele dag bussen eroverheen?
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Bus op klinkers?

Berichtdoor buschauffeur » 24 nov 2023 12:40

Frederik Hendriklaan (21), Tesselsestraat, Pluvierstraat, Jan van Beersstraat (22) en nu de Theresiastraat (24). Klinkers en drempels. Wie dat verzonnen heeft.
buschauffeur
 
Berichten: 296
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Bus op klinkers?

Berichtdoor xCookiesolax » 24 nov 2023 14:07

Wellicht omdat het regenwater makkelijker de bodem in kan? Verder lijkt het me niet bevorderlijk voor het comfort in de bus.
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Bus op klinkers?

Berichtdoor iljitsch » 24 nov 2023 14:18

buschauffeur schreef:Klinkers en drempels. Wie dat verzonnen heeft.

Een drempel, hoe werkt dat chauffeur-technisch?

Regenwater: volgens mij zit er ook nog gewoon een afvoer voor regenwater langs de weg dus als het echt lekker regent gaat dat zo het riool (of iets anders?) in. Als regenwater in de grond laten trekken het belangrijkste is zijn daar vast ook andere manieren voor, mijn eerste gedachte zou zijn betonplaten met gaten erin.

Ik weet niet hoe lang geleden de straten in deze buurt herbestraat zijn voor deze ronde rioolvervanging. Misschien nooit = 80 jaar oud. Maar ik denk 30 - 40 jaar ofzo, de stenen waren hetzelfde als wat er in mijn jeugd ooit gebruikt werd. De straten hadden in elk geval flinke kuilen waar je als fietser niet zo recht doorheen wilt gaan.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Bus op klinkers?

Berichtdoor PAV » 24 nov 2023 18:06

iljitsch schreef:Een drempel, hoe werkt dat chauffeur-technisch?

Ehm, afremmen? Hoeveel hang ook af van het type drempel lijkt me.

Herinner me met de oude Lion's City's van Veolia dat voor de forse drempels in de Merenwijk in Leiden (toen het nog onder lijn 45 viel), dat chauffeurs praktisch tot stilstand moesten komen om rustig over de drempel te komen. Anders klapte je met de neus van de bus op het wegdek...

Of dat bij deze drempels ook zo is, komen we vanzelf achter... ;)
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Bus op klinkers?

Berichtdoor iljitsch » 12 dec 2023 15:04

Ik reed er net nog even langs en het viel me nu pas op dat met die modderpoel (hopelijk in het voorjaar een plantsoentje) in het midden tussen de twee bushaltes aan beide kanten, het nu onmogelijk is voor ander verkeer om halterende bussen in te halen.

Dat zal niet per ongeluk gebeurd zijn neem ik aan. Wat zit hier achter?

Als het echt moet kan je er nog wel via een bochtje over de carel reinierszkade en de "ventwegen" achter de bushaltes langs.

Oh, en over die verkeersdrempels: hier komt het woord "busvriendelijk" twee keer voor. :lol:
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Bus op klinkers?

Berichtdoor Tiktak » 12 dec 2023 17:45

De aanpassing van het wegdek heeft waarschijnlijk te maken dat men de snelheid er uit wilt halen.
Op een asfaltweg nodig uit om harder te rijden.
Door de bus laten stoppen op de weg is een mooie buffer om er achter te stoppen met de auto e.d.
Tiktak
 
Berichten: 691
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Bus op klinkers?

Berichtdoor Charles » 12 dec 2023 21:12

iljitsch schreef:Ik reed er net nog even langs en het viel me nu pas op dat met die modderpoel (hopelijk in het voorjaar een plantsoentje) in het midden tussen de twee bushaltes aan beide kanten, het nu onmogelijk is voor ander verkeer om halterende bussen in te halen.
Onmogelijk? Het zal me niets verbazen als opgefokte types gewoon links, over de rijbaan voor tegemoetkomend verkeer, de halterende bus voorbij sjezen. En het geheel zou een 30km zone worden/zijn, nou ik heb mijn twijfels hoeveel autobestuurders daadwerkelijk niet sneller gaan rijden dan toegestaan. De busvriendelijke drempels zullen vast weinig voorstellen in de zin van snelheidsremmer, misschien werkt het alleen wel voor de bus...
Zou mooi zijn om een paar bomen te planten in het middendeel wat nu nog een modderpoel is.

In de Theresiastraat hoeft men eigenlijk niets te doen. Daar is het continue zo druk dat je de 30km p/u zelden haalt. Het is daar vooral chaotisch door vrachtauto's en bedrijfsbusjes die stilstaan op de rijbaan om goederen te lossen.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 891
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Bus op klinkers?

Berichtdoor iljitsch » 12 dec 2023 21:25

In de Theresiastraat hoeft men eigenlijk niets te doen. Daar is het continue zo druk dat je de 30km p/u zelden haalt. Het is daar vooral chaotisch door vrachtauto's en bedrijfsbusjes die stilstaan op de rijbaan om goederen te lossen.

Dat is zeker waar op grote delen van de dag.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Bus op klinkers?

Berichtdoor HaagsePeter » 12 dec 2023 21:43

30km zones worden vooral met klinkers bestraat, de inrichting van de weg moet een lagere snelheid 'uitlokken'
HaagsePeter
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 21 jul 2019 12:00

Re: Bus op klinkers?

Berichtdoor Charles » 13 dec 2023 09:14

iljitsch schreef:Maar typisch genoeg is het asfalt vervangen door klinkers. Dat is om de hoek waar ik woon vijf jaar geleden gebeurd. Daar werden die gewoon direct op het zand gelegd, en in de tussenliggende vijf jaar zie je alweer wat beginnende kuilvorming. En dat is zonder dat er normaliter zwaar verkeer rijdt.

En dat terwijl de beschadiging/slijtage van de weg omhoog gaat met de vierde macht van de aslast. Is zo'n klinkerweg dus niet in een paar jaar in een achtbaan veranderd met de hele dag bussen eroverheen?
Ik zou zeggen, ga eens kijken in het centrum, Spui - Hofweg. Daar rijden al jarenlang bussen over een klinkerweg.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 891
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Bus op klinkers?

Berichtdoor PAV » 13 dec 2023 11:53

In het centrum rijden natuurlijk wel iets meer bussen dan door de Theresiastraat. Maar ongetwijfeld zullen die klinkers daar over een paar jaar wel helemaal scheef gerammeld zijn. Blijft de gemeente Den Haag, en leren van ervaringen uit het verleden is niet te sterkste kant van de gemeente...
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Bus op klinkers?

Berichtdoor Tiktak » 14 dec 2023 09:26

Er wordt ook asfalt met ingedrukt klinkerpatroon ( in kleur ) vaak neergelegd
Tiktak
 
Berichten: 691
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Bus op klinkers?

Berichtdoor iljitsch » 14 dec 2023 10:54

Charles schreef:Ik zou zeggen, ga eens kijken in het centrum, Spui - Hofweg. Daar rijden al jarenlang bussen over een klinkerweg.

Maar rijden de bussen daar niet over de trambaan? Daar zit normaliter toch beton onder? Bij mij in de straat zijn de klinkers direct op het zand gelegd. Volgens mij is dat bij het grootste deel van de theresiastraat (hier om de hoek) ook gebeurd hoewel sommige kruisingen op het oog wel klinkers zijn maar daar lijkt enige vorm van verharding onder te zitten.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Bus op klinkers?

Berichtdoor Charles » 14 dec 2023 15:52

Het tramspoor ligt/staat op betonnen blokken, direct op het zand. De overige ruimte is opgevuld met zand en bestraat met klinkers. Ja, in de tram zat/zit je comfortabeler dan in de bus op dit traject. Herinner me nog de vele kuilen in de bestrating en het gerammel in de bus tijdens de reis op dit gedeelte in het centrum.
Geen idee of dit inmiddels is veranderd, sinds ik vertrokken ben uit de de Randstad.
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 891
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Bus op klinkers?

Berichtdoor willem » 14 dec 2023 19:17

Het gevolg van de huidige manier waarop wegen worden aangelegd is wel dat bussen niet meer kunnen rijden.

De wegbeheerders vinden dat in orde....
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Bus op klinkers?

Berichtdoor iljitsch » 21 dec 2023 18:04

Charles schreef:In de Theresiastraat hoeft men eigenlijk niets te doen. Daar is het continue zo druk dat je de 30km p/u zelden haalt.

Vanmiddag toen ik daar langsfietste was dat zeker het geval.

De werkzaamheden zijn nu wel ongeveer afgelopen en een wagen met een grote open laadbak stond stalen platen die overal gelegen hadden op te takelen. De bus uit mariahoeve probeerde dus over de linkerkant van de straat hierlangs te gaan. Maar de bus naar mariahoeve stond aan de andere kant in de weg. Dus die eerste bus moest achteruit, waardoor eerst de drie auto's die er inmiddels achter stonden een eindje achteruit moesten.

Vervolgens kon de tweede bus erlangs, en toen de eerste bus maar die kon toen niet meer bij z'n halte komen dus die reed maar langs de halte aan zijn linkerkant en halterde daarna dwars op de theresiastraat voor de drie mensen die in wilden stappen.

Echt handig zo'n plantsoen midden op de rijbaan.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Bus op klinkers?

Berichtdoor buschauffeur » 22 dec 2023 10:38

iljitsch schreef:
Charles schreef:In de Theresiastraat hoeft men eigenlijk niets te doen. Daar is het continue zo druk dat je de 30km p/u zelden haalt.

Vanmiddag toen ik daar langsfietste was dat zeker het geval.

De werkzaamheden zijn nu wel ongeveer afgelopen en een wagen met een grote open laadbak stond stalen platen die overal gelegen hadden op te takelen. De bus uit mariahoeve probeerde dus over de linkerkant van de straat hierlangs te gaan. Maar de bus naar mariahoeve stond aan de andere kant in de weg. Dus die eerste bus moest achteruit, waardoor eerst de drie auto's die er inmiddels achter stonden een eindje achteruit moesten.

Vervolgens kon de tweede bus erlangs, en toen de eerste bus maar die kon toen niet meer bij z'n halte komen dus die reed maar langs de halte aan zijn linkerkant en halterde daarna dwars op de theresiastraat voor de drie mensen die in wilden stappen.

Echt handig zo'n plantsoen midden op de rijbaan.

Dat was zeker op het De Eersensplein. Die middenberm in de slinger van de weg is niet heel handig neergelegd. Vooral richting Mariahoeve is het niet al te ruim, ook omdat er nogal eens op een ongelukkige manier geparkeerd wordt. Die herinrichtingen zijn vaak zo smal dat er naderhand weer ingegrepen moet worden zoals op het Statenplein.
buschauffeur
 
Berichten: 296
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Bus op klinkers?

Berichtdoor wmbaak » 22 dec 2023 10:52

Charles schreef:Onmogelijk? Het zal me niets verbazen als opgefokte types gewoon links, over de rijbaan voor tegemoetkomend verkeer, de halterende bus voorbij sjezen.


Dat zie ik dus regelmatig gebeuren bij lijn 25 op de Hengelolaan bij halteren De Stede richting Leyweg en ook bij de halte bij de rotonde met de Berensteinlaan. Afgelopen week ging er zelfs een idioot linksom over de rotonde. En ook niet zachtjes ook. Als daar ander verkeer of voetgangers waren geweest was het een drama geworden. Helaas kwam hij ermee weg.
Met vriendelijke groet,
Wout Baak
Den Haag
wmbaak
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 04 sep 2011 22:24
Woonplaats: Den Haag

Re: Bus op klinkers?

Berichtdoor iljitsch » 22 dec 2023 11:01

Ik zag wel laatst een fietser wachten achter een halterende bus op die plek... Dus blijkbaar is het daar zo smal dat met de bus direct aan de stoeprand een fietser er nieteens langs kan.
iljitsch
 
Berichten: 1756
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag


Keer terug naar HTM bus

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten