De provincie moet de gemeente Westland helpen zodat er snel een lightrailverbinding komt. Eens zeggen Forum voor Democratie, GroenLinks, D66, CDA, PvdA, PVV, ChristenUnie, 50PLUS, Partij voor de Dieren, SP, SGP, DENK, GOUD, JA21, AWP, Volt, BVNL en BBB. Oneens antwoordt VVD.
Wel grappig dat de westlanders allemaal gelijk beginnen over de onmisbaarheid van de auto. En niet bepaald logisch om via het westland naar het vliegveld te gaan vanuit Den Haag, da's om en een lang stuk door de stad dus erg traag, plus veel kilometers onbewoond weiland. Terwijl metro E er al vlak langs rijdt. Aftakkinkje en je bent in business.
Maar laten we eens nadenken over RR naar het westland. Ik zou zeggen: trek lijn 9 door naar Naaldwijk en (de rand van?) 's-gravezande. Dan een goede overstap met auto (= groot parkeerterrein), bus en fiets. Dan heb je in zo'n beetje het hele westland wel een (snel-) tram of metro op een afstand die goed met de fiets te doen is of iemand makkelijk even met de auto af te droppen is.
De nieuwe tram rijdt dan in Den Haag als sneltram, dus slaat de meeste haltes over. Zo ben je redelijk vlot op HS en Haagse Hogeschool. Je zou CS of madurodam als eindpunt kunnen hebben, bij strandweer doorrijden naar scheveningen.
Express-tram en gewone tram over dezelfde lijn is natuurlijk lastig omdat ze elkaar niet kunnen inhalen, maar in elk geval rijdt 9 (behalve tussen HS en CS) bijna niet samen met andere tramlijnen over hetzelfde spoor dus dan kan er nog iets.
Bij een frequentie van 6 x per uur kan 9 dan vertrekken van z'n eindpunt direct nadat RR5 uit het westland voorbij komt. Die RR5 zit dus zo'n 9 minuten achter de vorige 9, dus kan het stuk naar HS maximaal 9 minuten sneller doen dan 9. Als de timing met 17 (toch?) goed is zou-ie dan over die route naar CS kunnen zonder tussenstops. Is waarschijnlijk sneller dan de trein.