Randstad-Railmaterieel op Tram-Lijn 3

Voor alles wat met Randstadrail te maken heeft

Randstad-Railmaterieel op Tram-Lijn 3

Berichtdoor dAb » 08 jul 2010 22:17

In vervolg op mijn post op HTMfoto.net inzake GroenLinks: "Hoe veilig is de Laan van Meedervoort met RandstadRail?" zal ik hier ook de betreffende links met gegevens plaatsen, Op.Cit. per {dAb = 30-6-2010}:
In de RandstadRail-RegioCitadis zijn slechts 4 van de 8 assen Bo'2'2'Bo' elektrisch aangedreven en zó beremd. Bij de GTL8-wagens is er echter wel totale adhesie door de al-as-aandrijving, dus ook beremming op alle 8 assen. Het benodigde elektrisch remvermogen bedraagt (als het *goed* is) thans tenminste het dubbele van het aanzetvermogen (= bij de GTL8 beperkt tot ruim ½ MW = ca. 1½ x het uurvermogen van 8 x 45 kW) ook omdat de karakteristieke snelheid vaak halverwege de maximum-snelheid gekozen wordt. Bij de Alstom-RC-wagen ligt dat -- mede met de adhesie -- anders, maar ik weet dat daar niet zo precies als HTM of natuurlijk: de fabrikant. De remvertraging moet in alle gevallen steeds aan wettelijke eisen voldoen van (bijvoorbeeld) de Wegenverkeerswet, ook RVV en VöV = VDV + BOStrab - Lloyd's Register - Metro- & Tramweg-Relementen, etc. De waarden van de GTL8 zijn -- o.a. in de Wikipedia -- gespecificeerd en gepubliceerd ... :mrgreen:
Ter aanvulling: Volgens het Ministerie Verkeer en Waterstaat via rapport AVV/IVW van ir. W.R. Beukenkamp, http://www.verkeerenwaterstaat.nl/kenni ... singen.pdf en het SWOV-Factsheet: http://www.swov.nl/rapport/Factsheets/N ... t_Rail.pdf geldt bijvoorbeeld bij 30 km/h een Bedrijfsremweg van ca. 30 m. Voor *ouder* materieel worden 25 m Noodremwaarden gehaald, terwijl de GTL8 minder dan 20 m nodig heeft om tot stilstand te komen, bij droog vlak spoor (en, afhankelijk van de passagiers-"belading") zelfs ca. 15-18 m Noodremweg, bij een vertraging boven de 3 m/s². Standaard moet er dan (óók volgens het OM) altijd nog met 1 seconde reactietijd (zonder remwerking) rekening gehouden worden.!
De differentiaalvergelijking van die Remweg, waaronder ik de totale stopafstand *S* versta, dus juist inclusief de reactietijd, bedraagt volgens de vereenvoudigde formule S = V.t {met t = 1 sec} + V²/2.a -- waarin Remweg: S in {m} -- Reactietijd: t in {s} -- Snelheid: V in {m/s} en Vertraging: (-) a in {m/s²} ...

8-) D.A. Borgdorff :shock:
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: Randstad-Railmaterieel op Tram-Lijn 3

Berichtdoor dAb » 21 mei 2011 10:10

In vervolg op de al te lang lopende kwestie van die zogenaamde Stroomcontainers op de route van lijn 11 ter plaatse van de achterzijde van de Obrechtstraat, nabij de Conradkade \ Laan van Meerdervoort voor extra benodigde Energie t.b.v. het RR-RegioCitadis-materieel, waarover ik (overigens betreffende de binnenstad) ook al elders hier = inzake de plaatsing van dergelijke containers op de Ammunitiehaven en omgeving TTGM -|- berichtte over de tegenwoordige incompetentere bovenleidingnet-stroomvoorzieningen, met die te goedkope spullen, ook over het overblijfsel of het schamele resterende OS waarvan nog foto's geplaatst zijn achter het Filmtheater (aan het Spui) in plaats van en dus na afbraak van het Grote (dus nu voormalige) Onderstation aan de (St) Jacob-straat = naast de *Nieuwe Kerk* aan het Spui ..., want heb ik me altijd verbaasd over -- en verzet tegen -- het plaatsen van deze mobiele, dus tijdelijke, containers als opslagbakken, in plaats van de tot 2000 altijd door de HTM geplaatste oerdegelijke Gebouwen als OS-Trafohuisjes, met daarin professionele Feedervelden + HS-Schakelaars (opgenomen in of van GEB-ringleidingen voor krachtstroomlevering in de wijken, voor distributie van de netverdeling 10/25 kV »» 230/400 V draaistroom voor de huisaansluitingen en de bedrijven) en tevens nog voorzien van noodstroom-verbindingen, signalering, telefoonaansluiting en werkruimten in die aangename HTM-gebouwen, in plaats van die thans genoemde waardeloze "Containers* die volslagen overbodig zijn, amateuristisch en die dus beter weg zouden moeten worden gedaan om ze weer te vervangen door nog bestaande, dus zeer degelijke gebouwen. Veel beter is natuurlijk het weer terugkeren van de oude vermaarde bekende Tramlijn 3 en de GTL8 en herstel van de oude degelijk ontwikkelde groepenschakeling met doorverbinding van de sinds de 70-er jaren bekende HTM-onderstations die ook zeer afdoende waren voor verantwoorde stroomlevering ..!!!.. want in die 30 jaar van 1975-2005 waren er nauwelijks tot weinig, dus veel minder stroomstoringen.
Beschamend dat deze nu weer veelvuldig de kop opsteken, en m.i. kenmerkend voor een toenemend gebrek aan expertise :idea:
Voor de aangezwengelde discussie: http://www.htmfoto.net/nieuws/tonen.php ... 0&item=270 ... ik heb gezegd: :shock: D.A. Borgdorff 8-)
Laatst bijgewerkt door dAb op 28 mei 2011 03:21, in totaal 1 keer bewerkt
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: Randstad-Railmaterieel op Tram-Lijn 3

Berichtdoor dAb » 24 mei 2011 15:19

Omdat ik nog steeds niet op de HTMfoto.net site kan of mag posten volgt hierbij (nogmaals) de betreffende Link: http://www.htmfoto.net/nieuws/tonen.php ... 0&item=270 8-)
Nu ook met Groet: :shock:
Laatst bijgewerkt door dAb op 28 mei 2011 03:23, in totaal 1 keer bewerkt
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: Randstad-Railmaterieel op Tram-Lijn 3

Berichtdoor tetje » 27 mei 2011 11:33

dab fantastisch, zoals je geheel niet te volgen bent in je schrijfwijze..
tetje
 
Berichten: 118
Geregistreerd: 18 jan 2010 19:20

Re: Randstad-Railmaterieel op Tram-Lijn 3

Berichtdoor dAb » 28 mei 2011 03:43

tetje schreef:dab fantastisch, zoals je geheel niet te volgen bent in je schrijfwijze..

U wordt via collegae tetje wel zeer hartelijk bedankt. Ik beschouw dat als het grootste compliment dat ik ooit ... en nog wel mede namens ons bedrijf ... in ontvangst mag nemen. Wie ben ik toch om zelfs ook nog nagenoeg posthuum me zoveel eer ten deel te hebben mogen laten welgevallen? Een diepe buiging is toch wel het minste blijk van waardering - doch de grond van de heilige railsen zal ik -- stram als ik ben -- helaas wellicht niet meer kunnen bereiken, zoals het een meer vergankelijke paus betaamt. [respect] Hoewel meer op afstand volg ik toch nauwgezet :twisted: .!!... Niettemin, en ook nog welbespraakt :?: :lol: .!.
:roll: DA Borgdorff - enz. :mrgreen: »»»»»»»»»»»»»» [loveme]
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: Randstad-Railmaterieel op Tram-Lijn 3

Berichtdoor tetje » 29 mei 2011 11:36

Apart dat je er zo trost op bent verhalen te schrijven die voor niemand te lezen zijn..
tetje
 
Berichten: 118
Geregistreerd: 18 jan 2010 19:20

Re: Randstad-Railmaterieel op Tram-Lijn 3

Berichtdoor dAb » 30 mei 2011 11:04

tetje schreef:Apart dat je er zo trost op bent verhalen te schrijven die voor niemand te lezen zijn..
:?: wah bedoeluh :?:
Ik heb waar nodig enkele grammaticale fouten verbeterd, waardoor m'n betoog nog beter leesbaar wordt, en ja, ik ben zeker trots op het resultaat van al het vele werk, dat ik in dienst van de HTM ten gunste heb mogen verrichten. - Ik hoop van harte dat u daar niet zo afgunstig op hoeft te zijn, beste *tetje*, doch waarom er eigenlijk geen TET tot me schrijft ?, wel dat siert u toch in gepaste bescheidenheid, en dit rijmt dan bijna ook nog zùs en zó .!!.. :idea:
Vriendelijke groet op deze zonnige maandag-ochtend-stond van : 8-) D.A. Borgdorff :shock:
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: Randstad-Railmaterieel op Tram-Lijn 3

Berichtdoor Admin » 30 mei 2011 14:01

Heren, heren! Dhr Borgdorff heeft interessante informatie, maar ik geef toe dat het voor een leek niet altijd even makkelijk te volgen is. Toch is de info te interessant om zomaar te negeren, alleen maar omdat de bijdrage niet zo eenvoudig te begrijpen is.

Het is overigens niet verplicht de soms zware kost van dAb te lezen ;)
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Randstad-Railmaterieel op Tram-Lijn 3

Berichtdoor Tiktak » 30 mei 2011 20:14

Misschien een speciale topic maken voor Dhr. Borgdorff, dan hoeft die gene die het niet willen lezen
het ook niet te openen.
Want het verhaal gaat niet enkel zoals de kop van deze topic het aangeeft, maar het HTM net in het algemeen.
Hoewel ik het meeste wat geschreven is technische niet begrijp, vind ik het toch intersant om sommige dingen
hier over te lezen.
Ik zou als kop kiezen "de technische kennis van Dhr. Borgdorff"
Ik ben blij dat deze mensen nog hun steentje willen bijdrage, zo heb ook van mijn overlede ex schoonvader (Karel Meijer)
jaren lang moeten horen na zijn pensioenering hoe het allemaal ging met aanleggen van de sporen en het onderhoud in die
tijd en leerde hierdoor weer een beetje van de HTM geschiedenis kennen.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Randstad-Railmaterieel op Tram-Lijn 3

Berichtdoor dAb » 14 sep 2012 17:09

Tiktak schreef:Misschien een speciale topic maken voor Dhr. Borgdorff, dan hoeft die gene die het niet willen lezen
het ook niet te openen.
Want het verhaal gaat niet enkel zoals de kop van deze topic het aangeeft, maar het HTM net in het algemeen.
Hoewel ik het meeste wat geschreven is technische niet begrijp, vind ik het toch intersant om sommige dingen
hier over te lezen.
Ik zou als kop kiezen "de technische kennis van Dhr. Borgdorff"
Ik ben blij dat deze mensen nog hun steentje willen bijdrage, zo heb ook van mijn overleden ex schoonvader (Karel Meijer)
jaren lang moeten horen na zijn pensioenering hoe het allemaal ging met aanleggen van de sporen en het onderhoud in die
tijd en leerde hierdoor weer een beetje van de HTM geschiedenis kennen.

Graag wil ik na lange tijd en in beperkte mate uit het voormalige discussie-forum van de HTM-foto-site hier nu aan tegemoet komen, als volgt:
dAb schreef:
geert koger schreef:Beste heer dAb, Als u destijds een actief aandeel heeft gehad in de ontwikkeling van de GTL8: alle hulde! Het is nu eenmaal zo, dat in een groot deel van de (ook volgens mij zeer geslaagde) GTL-series essentiële onderdelen verwerkt zijn die veel ouder zijn dan de trams zelf, en dat die onderdelen (met name de B3-draaistellen) nu over de houdbaarheidsdatum heen zijn. Hoe nieuw en modern die trams ook zijn (dat zijn ze trouwens inmiddels ook niet meer): als die oude draaistellen het laten afweten, staat de tram stil. Vandaar mijn opmerking dat een tram zo oud is als zijn zwakste schakel.

Dank voor het compliment Geert, mede namens collega's ir. Haring en wijlen Van der Zwan, directeur ir. Diekhuis, de tientallen fabrikanten en e.a. zoals leden van de Coördinatie-Cie Tram & Metromaterieel, nogmaals óók dank aan de HTV, daarvoor schreef ik hier aanvankelijk. De scheluwteproblemen waren al in 1972 geconstateerd en binnen een jaar verholpen, het betrof passingen van rubberaskappen voor tegengaan van de naar een ruitvorm wijkende speling bij de 1300. Alle draaistellen hebben op roterende, rubber- / wiegverende en wringende delen onderhoud nodig. De genoemde torsieverbuiging trad weer recent op, maar was te voorzien vanaf eerdergenoemde ervaringsdatum. De correcte profielgedraaide wielen en wielbanden kunnen na een variatie van oplossingen, geen blijvend probleem leveren: regelmatig zijn nieuwe wielen aangeschaft. De tractiemotoren ook niet, dan resteren hoogstens de assamenstellingen. Asbreuken zijn v.i.w. niet bekend, cardanassen zouden ook weinig zorgen hoeven geven, behoudens kruiskoppelingen. De trommelremmen dan .? Alleen de hypoïdtandwielen 43/6 in de cardankast, met smering en slijtage kan nog resteren. Die vertanding echter, was (vanaf de serie 1000 in 1949 e.v.) hetzelfde en stond in mijn periode met name ook bekend om haar uitstekende = dus geringe slijtage, met nauwelijks vervormde tandprofielen, i.t.t. haakse kasten bij andere bedrijven, en zeker de rechte tandwieloverbrenging in de tramophanging van het oudere handgeschakelde materieel, bijv. 800-en. En deze gingen al 35-40 jaar mee. Ook de ashuizen met hun rol- en koplegers zou een bepaalde "rol" kunnen hebben, maar dat is veel meer op de B2/BN- (met extra primaire vering) dan B3-trucks van toepassing. Als oude rot schat ik de problemen anders in, wellicht meer van logistieke of financiële aard, of mogelijk te weinig resterende deskundigheid. Verder was ik meer op Elektrische Uitrusting, Energieomzetting en besparing door recuperatie via de panto's (uit/naar de Bovenleiding) en Maximaal & remstroom-beveliging - in de cyclische kruisschakeling met zware halfgeleiders + snubbers etc. gefocust. Indertijd hadden wij immers ca. 150 man voor de Afd. T&EI incl. Depots ter beschikking, dat is veel later sterk teruggelopen, terwijl er voor proefrijder-rangeerders ook geen emplooi meer was. Maar nu wijk ik teveel van de "thread" af ?? Ik hoop U toch naar genoegen wat nader geínformeerd te hebben. Beste groet: D.A. Borgdorff - e.i. - :oops:
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: Randstad-Railmaterieel op Tram-Lijn 3

Berichtdoor iljitsch » 22 okt 2015 08:33

Ach, laat ik een oud onderwerp nieuw leven inblazen omdat nu het omgekeerde lijkt te gebeuren: oude tijden herleven met GTL 3075 die de tramtunnel in verdwijnt als 3:

Afbeelding

Of is dit spitsversterking tussen De Savornin Lohmanplein en Laan van NOI?
iljitsch
 
Berichten: 1743
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Randstad-Railmaterieel op Tram-Lijn 3

Berichtdoor MennoOV » 22 okt 2015 14:05

Dat laatste klopt.

Op lijn 3k worden 21 t/m 23 oktober GTL op ingezet om op lijn 4k koppelstellen in te kunnen zetten, doordat metrolijn E niet rijdt.
MennoOV
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 22 sep 2013 16:15

Re: Randstad-Railmaterieel op Tram-Lijn 3

Berichtdoor willem » 23 okt 2015 17:57

Dat betekent ook dat op de Laan van NOI (tussen de Van Stolberglaan en het station) lijn 3 weer eens terug is, na heel wat jaartjes.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft


Keer terug naar Randstadrail

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten