Bert schreef:Of een geheel nieuw trace voor de metro: vanaf Nootdorp langs de A12, via de Binckhorst (dat ook op de schop gaat) en het Centraal Station naar Scheveningen (of Kijkduin).
Als je toch langs Nootdorp denkt en niet aan de kosten, trek hem dan door naar Zoetermeer Bleizo.
Als ik me niet vergis zal het nu inmiddels 10 jaar zijn dat er een metroverbinding bestaat tussen Den Haag en Rotterdam. Klopt dat? Ook meen ik me te herinneren dat de eerste metrostellen die dit gehele traject bereden, beter bekend waren als zijnde tochtige rammelbakken... Er is sindsdien wel veel veranderd en verbeterd.
Op 25 mei 2006 was de afscheidsdag van de Hofpleinlijn als spoorlijn. Vervolgens hebben de NS treinen nog tot begin juni gereden. Ik meen dat de laatste sprinters reden in de vroege ochtend van 3 juni. Op 10 september 2006 ging RR rijden. Vanwege de incidenten in de beginfase, o.a. ontsporing van een Citadis en een RET metro op dezelfde avond, was de exploitatie tusen Nootdorp en Den Haag Tussen 29 november 2006 en 3 september 2007 stilgelegd. Zie nog https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn ... ndstadRail
Dank! De officiële opening was dus op 11-11-2006 en is daarmee tevens het antwoord op mijn vraag. Eigenlijk ben ik dus twee maanden te laat... In elk geval ben ik nergens iets tegengekomen over het feit dat het nu 10 jaar geleden is, deze opening van de metrolijn. Het zal wel toeval zijn dat het eigen eindstation in Den Haag geopend is vlak voor dit 10-jarig jubileum.
Hierbij nog de link naar het onderzoeksrapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid. https://www.onderzoeksraad.nl/nl/onderz ... ember-2006 Het ging in totaal om 9 ontsporingen in korte tijd. Directe aanleiding voor het onderzoek waren de twee ontsporingen op 29 november 2006.