Plannen voor een regionaal sneltramsysteem
In 1988 komt het Haagse gemeentebestuur met een nota waarin staat dat er wordt gewerkt aan een haalbaarheidsstudie voor een regionaal sneltramsysteem in de agglomeratie.[6] Met de destijds gevreesde toename van het autoverkeer in Den Haag met 70% in de 21e eeuw wilde Den Haag het tramverkeer verbeteren. Door de Zoetermeer Stadslijn en Hofpleinlijn tot een sneltram om te vormen en door te trekken richting het centrum moest een overstap bij het Centraal Station van Den Haag tot het verleden horen. Uit onderzoeken bleek namelijk dat een overstap leidde tot een afname van aantal reizigers met 50%.
In de nota was rekening gehouden met diverse scenario's. Zo werd de mogelijkheid opengehouden dat de Hofpleinlijn ook door normale treinen zou worden bereden. Ook werd gedacht aan eenrichtingtrams, zoals een brede (2,65m) uitvoering van de GTL.
Met de in de nota gestelde verbeteringen trachtte het gemeentebestuur het aantal reizigers op de Zoetermeerlijn te verhogen met 26%. De druk van het autoverkeer zou met 7% afnemen.
Het sneltramvoorstel werd op 22 juni 1988 behandeld door de Haagse raadscommissie, die het zag als een reële variant om de automobiliteit terug te dringen en bij te dragen aan het bereikbaarheidsprobleem.
wattman schreef: Bij het OV in de Haagse regio zijn diverse spelers betrokken met ieder hun eigen belangen. Daar valt bijv. ook de discussie rond en het uiteindelijke 'afschieten' van de 'conurbatietunnel' (de spoorverbinding naar Scheveningen) onder het CS te verklaren. Telkens kwam men met andere ideeen.
wattman schreef:Dat men uiteindelijk tot twee materieeltypen kwam is niet zo vreemd. Met (Rotterdams) metromaterieel had nooit de integratie met het Haagse tramnet kunnen plaatsvinden. Omgekeerd had met Haags sneltrammaterieel (of dat nu de ooit voor de Zoetermeerlijn ontworpen "super GTL" was, of de huidige Citadis) nooit gekoppeld kunnen worden met de Rotterdamse metro.
willem schreef:Het ontwerp van de tramtunnel is niet op berekend op metrostellen. Die is duidelijk zonder Randstadrail ontworpen. Het is wel een gemiste kans. Enige pluspunt is nu dat je de metro in de (hele verre) toekomst naar Scheveningen kunt doortrekken.
OVinDelft schreef:Is het überhaupt nu mogelijk om komend vanuit Zoetermeer te keren terug naar Zoetermeer op CS? Ik weet dat er een keerspoor ligt voor kort-traject diensten die komend uit de tunnel keren en weer de tunnel induiken, maar voor de andere richting is dit volgens mij niet mogelijk. Elke keer wordt er maar gekeerd op Laan van NOI als er iets is in de tunnel.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten