Pagina 7 van 9

Re: Erasmuslijn

BerichtGeplaatst: 01 jul 2016 17:00
door MennoOV
Roland schreef:Vandaag zijn de 5701 en 5704 in dienst op lijn E. Voor zover ik weet is dit de eerste officiële inzet van de nieuwste lichting SG3's


Nope, afgelopen zondag reden de 5701 en 5702 al op lijn E.
Tevens reed de 5702 samen met de 5509 vanochtend 1 van de 2 spitsslagen naar Leidschenveen.

Verder reden er vandaag ook een aantal 5600-rijtuigen op lijn E die daar eigenlijk niet optimaal de dienstregeling van lijn E kunnen verzorgen, doordat deze rijtuigen geen 100 km/u kunnen rijden, ivm het wielprofiel van deze rijtuigen.

Re: Erasmuslijn

BerichtGeplaatst: 12 jul 2016 08:37
door Roland
Vannacht is de eerste RSG3 naar HSE doorgereden voor testdoeleinden. Deze staat er nu nog steeds. Of er alleen 's nachts of ook overdag proefritten plaatsvinden zou ik niet weten.

Re: Erasmuslijn

BerichtGeplaatst: 12 jul 2016 13:14
door Tiktak
Bron Pro Rail:


Komende weken wordt het nieuwe HSE-spoor volop getest


Nachtelijke activiteiten

Alle installaties en beveiligingssystemen worden gecontroleerd op de juiste werking door middel van dynamische testen. Daarom rijden er gedurende een aantal nachten metro’s het HSE-viaduct op en af. Ook staan er metrotoestellen enkele nachten in het nieuwe station geparkeerd. De verlichting in het station staat dan aan. Wij verwachten dat u weinig tot geen hinder zult ervaren.

Datum Activiteit
Maandag 11 tot en met zondag 17 juli Aan- en wegrijden van metro’s tussen Laan van NOI en Den Haag Centraal (Een keer per uur komt een metro aan en rijdt een metro weg)
Tussen dinsdag 2 en donderdag 11 augustus Metro’s geparkeerd in nieuwe station gedurende vijf nachten
Zaterdag 13 op zondag 14 augustus + dinsdag 16 op woensdag 17 augustus Aan- en wegrijden van metro’s tussen Laan van NOI en Den Haag Centraal (Elke 10 minuten komt een metro aan en rijdt een metro weg)

Verwijderen keerwissel

Begin 2016 is er een keerwissel neergelegd om het keren van metro’s tussen Laan van NOI en Den Haag Centraal mogelijk te maken tijdens het aansluiten van de sporen op de HSE. Dit keerwissel wordt verwijderd vanaf 11 augustus. In het weekend van 22 tot en met 24 juli wordt er non-stop gewerkt. Omdat de werkzaamheden voorbij het Schenkviaduct plaatsvinden, verwachten we dat u daar weinig hinder van zult ondervinden.

Re: Erasmuslijn

BerichtGeplaatst: 12 jul 2016 19:55
door René W
Roland schreef:Vannacht is de eerste RSG3 naar HSE doorgereden voor testdoeleinden. Deze staat er nu nog steeds. Of er alleen 's nachts of ook overdag proefritten plaatsvinden zou ik niet weten.


Dat zou dan de 5507 zijn geweest die ik hedenochtend heb vastgelegd.
https://www.flickr.com/photos/113180055@N07/28229366976/

Re: Erasmuslijn

BerichtGeplaatst: 12 jul 2016 20:09
door MennoOV
En dezelfde die door ProRail is getweet.

https://twitter.com/ProRail/status/752738455382261760

Re: Erasmuslijn

BerichtGeplaatst: 13 jul 2016 14:07
door iljitsch
Gaat de HTM nog testen met RegioCitadissen op het nieuwe eindpunt?

Ik zag vanmorgen inderdaad een metro staan aan de centrumkant, z'n koppie stak net onder de overkapping uit.

Re: Erasmuslijn

BerichtGeplaatst: 13 jul 2016 17:14
door PAV
Ik heb bij de open dag van het HSE begrepen dat de wisselvanaf Laan van NOI richting Beatrixkwartier/CS nog niet geschikt is voor RegioCitadissen richting HSE i.v.m. verschillend wielprofiel RC en RSG3. Die wissels zouden eerst vervangen moeten worden en dat is nogal een kostbare aangelegenheid die vooralsnog niemand wil betalen. Dat is mij tenminste toen verteld.

Re: Erasmuslijn

BerichtGeplaatst: 14 jul 2016 11:23
door Roland
Daar komt ook nog eens bij dat voor de kruising een oplossing verzonnen moet worden. Bij wissels wordt het verschil in maximale groefwijdte opgelost door een bewegend puntstuk in te bouwen. Voor een kruising zou je 2 bewegende puntstukken moeten hebben en nog iets verzinnen voor de overige 2 hartstukken. Dit is natuurlijk enorm storingsgevoelig. Er is al een wel een oplossing bedacht met een stuk strengelspoor met een aparte kruising voor metro en tram, maar of daar al een besluit over is genomen weet ik niet. In ieder geval gaat de huidige kruising niet heel lang meer mee, deze is al behoorlijk versleten.

Re: Erasmuslijn

BerichtGeplaatst: 14 jul 2016 12:01
door iljitsch
De man van Prorail liet bij de bezichtiging van het nieuwe eindpunt een paar weken geleden ook het beweegbare puntstuk zien dat nodig is voor RC, en vertelde dat dit zo'n 5 jaar meegaat tegen een gewone wissel zo'n 20 jaar.

Wat me ook altijd opvalt is dat de trams heel langzaam de bocht richting LvNOI nemen en daarna dan nog even flink stroom geven het laatste stukje tot het lage perron. (Er is eerst nog een stuk ongebruikt hoog perron, dan laag, dan het hoge perron voor de metro.)

Re: Erasmuslijn

BerichtGeplaatst: 14 jul 2016 12:09
door Roland
Die boog mag maar met 25kmh bereden worden. Het hele stuk van LvNOI naar CS is niet bepaald efficiënt te noemen, er is geen stuk waar je fatsoenlijk door kunt rijden.

Re: Erasmuslijn

BerichtGeplaatst: 18 jul 2016 14:57
door Charles
Aan het begin v.d. middag telde ik bij het Schenkviaduct maar liefst vijf kraanvoertuigen met spoorwielen.
Dat is aan de zijde van de Schenkweg/Schenkkade alwaar een toegangspoort geplaatst is voor werkmateriaal.
Er werd hier onder het Schenkviaduct druk gewerkt aan de bovenleiding en verderop, achter het kantoorpand van Nationale Nederlanden, ook aan of naast het spoor.

Mijn onderschrift is hier zeker van toepassing :mrgreen:

Re: Erasmuslijn

BerichtGeplaatst: 18 jul 2016 22:25
door iljitsch
Hier nog een plaatje van bovenaf:

Afbeelding

Re: Erasmuslijn

BerichtGeplaatst: 19 jul 2016 11:17
door Charles
iljitsch schreef:Gaat de HTM nog testen met RegioCitadissen op het nieuwe eindpunt?
Dat is inderdaad ook al gedaan :)
http://www.digitaletram.nl/actueel/actueel.htm#2016216

Re: Erasmuslijn

BerichtGeplaatst: 19 jul 2016 21:07
door Hageneis
iljitsch schreef:Hier nog een plaatje van bovenaf:

Afbeelding

Wat een mooie plaat weer van iljitsch!

Re: Erasmuslijn

BerichtGeplaatst: 19 jul 2016 22:15
door Charles
Inderdaad een fraaie opname van het geheel, ik denk dat deze foto met een drone gemaakt zal zijn.
Of hij is helikopterpiloot, zou ook kunnen.

Re: Erasmuslijn

BerichtGeplaatst: 20 jul 2016 09:52
door Hageneis
Charles schreef:Inderdaad een fraaie opname van het geheel, ik denk dat deze foto met een drone gemaakt zal zijn.
Of hij is helikopterpiloot, zou ook kunnen.

Of hij werkt op een ministerie. Lijkt me niet verstandig als je nog thuis wilt slapen om daar een drone op te laten :o

Re: Erasmuslijn

BerichtGeplaatst: 23 jul 2016 09:37
door Lijn 999
-----

Re: Erasmuslijn

BerichtGeplaatst: 25 jul 2016 07:33
door Roland
Dat overloopwissel is weer niet geschikt voor de RegioCitadis (om te gebruiken in exploitatie). De kans dat de RC naar boven moet voor een calamiteit is groter dan dat er helemaal niet naar CS gereden kan worden. Met alle 3,4 en E's heb je dan sowieso niet genoeg keercapaciteit als er wat op CS zou zijn. Met het verwijderen van het wissel wordt daar ook weer de oude situatie teruggebracht van de spoorbeveiliging. Het kost een enorme smak geld om iets aan te passen in het ZUB-systeem.

Re: Erasmuslijn

BerichtGeplaatst: 04 aug 2016 12:15
door Sjoerd
Lijn 999 schreef:
Tiktak schreef:Verwijderen keerwissel
Begin 2016 is er een keerwissel neergelegd om het keren van metro’s tussen Laan van NOI en Den Haag Centraal mogelijk te maken. Dit keerwissel wordt verwijderd.
Waarom? Dit keerwissel gaat men missen als er een calamiteit is op CS en er dus geen OV naar/van CS toegelaten wordt. Lekker laten liggen, je zal dit keerwissel ongetwijfeld op enig moment weer nodig gaan hebben.


Er ligt ook nog een overloopwissel aan de andere kant van Laan van NOI. Dan zit je met het keren (van een RET metro) wel de doorgaande trams van de HTM in de weg, maar als je het kopmaken (langs het perron) kort kunt houden, dan levert dat geen probleem op (buiten misschien een paar minuten vertraging).

Re: Erasmuslijn

BerichtGeplaatst: 04 aug 2016 15:46
door willem
In dat geval kun je net zo goed al bij Leidschenveen keren (als dat infrastructureel mogelijk is), want je geeft de reizigers van lijn E toch al een overstap. Of die bij Laan van NOI of Leidschenveen is maakt minder uit.