Pagina 4 van 9

Re: ...

BerichtGeplaatst: 07 feb 2015 15:36
door willem
Het wordt dan nog wel een vrij steile helling, want het is al met al nog een flink hoogteverschil over een niet al te lange afstand.

Re: ...

BerichtGeplaatst: 07 feb 2015 17:51
door Admin
En daarom gebeurt het dus ook niet :P De metro gaat over het Schenkviaduct heen.

Re: ...

BerichtGeplaatst: 08 feb 2015 14:13
door JoopS
Admin: ik ben door een artikel in "denhaagnieuwcentraal.nl>deelprojecten>HSE" op het verkeerde been gezet. Citaat uit dit artikel: "De Erasmuslijn zal ter hoogte van het Schenkviaduct aan de noordzijde aftakken van het bestaande spoor. Er wordt een nieuw viaduct gebouwd, dat rust op kolommen. Dit viaduct kruist het Bernhard viaduct bovenlangs, zodat er geen spoorwegovergang nodig is" einde citaat. Inderdaad zou de helling dan wel te steil worden en alleen met behulp van tandwielaandrijving beklommen kunnen worden. Bedankt voor de correctie.

Re: Erasmuslijn: Haags Startstation Erasmuslijn

BerichtGeplaatst: 08 feb 2015 14:44
door Tiktak
Bert schreef:Ik ben al een tijdje niet meer op Den Haag CS geweest. Ik ben benieuwd of er al begonnen is met de bouw van het Haags Startstation Erasmuslijn.


Op de website van www.prorail.nl staat een link (via de zoekmachine rechtsboven in de hoek ) naar de "webcam hse " dan kan je de bouw op de voet volgen. [perfect]

Re: ...

BerichtGeplaatst: 08 feb 2015 17:58
door Sjoerd
JoopS schreef:Inderdaad zou de helling dan wel te steil worden en alleen met behulp van tandwielaandrijving beklommen kunnen worden.


Tandwielaandrijving? Nergens voor nodig. De metro rijdt onder het Schenkviaduct door en moet daarna omhoog om over het Bernardviaduct heen te gaan. Laten we zeggen dat daarvoor een hoogte van ongeveer 12 meter boven maaiveld voor nodig is. De afstand tussen beide viaducten is ongeveer 525 meter (opgemeten met afstandmeten.nl). De metro moet dus 12 meter omhoog over 525 meter afstand. Dat is een stijgpercentage van 2,29%, waar voor metro's 3,33%(*) maximaal toegepast kan worden. Dus zelfs als de feitelijke helling steiler is dan 2,29% (i.v.m. overgangsbogen aan de uiteinden), dan is er nog steeds marge genoeg.

(*)http://www.handboektunnelbouw.nl/home/introductie/geometrische-profielen/tram-en-metrolijnen/hellingen-tram-en-metrolijnen/

Re: Erasmuslijn: Haags Startstation Erasmuslijn

BerichtGeplaatst: 08 feb 2015 21:30
door PAV
Tiktak schreef:Op de website van http://www.prorail.nl staat een link (via de zoekmachine rechtsboven in de hoek ) naar de "webcam hse " dan kan je de bouw op de voet volgen. [perfect]


De directe link is: http://www.prorail.nl/projecten/station-den-haag-centraal/nieuws/hse-kijk-mee-via-de-webcam

Re: ...

BerichtGeplaatst: 10 feb 2015 11:51
door JoopS
Sjoerd, inderdaad lijn E gaat onder het Schenkviaduct door. Op de site van Prorail wordt het bouwterrein aangegeven wat vanaf Den Haag CS loopt tot de Schenkweg. Dat is ongeveer 125 meter noord van het Schenkviaduct. Op dat punt worden de nieuwe sporen aangesloten op de bestaande sporen die doorlopen onder het Schenkviaduct.

Re: ...

BerichtGeplaatst: 19 maart 2015 13:00
door OVinDelft
Hier is een webcam te zien van de werkzaamheden: https://www.prorail.nl/projecten/statio ... -de-webcam

Re: ...

BerichtGeplaatst: 19 okt 2015 16:06
door Charles
Afgelopen weekend zou het metroviaduct over het Prins Bernhardviadct geschoven zijn. Hoe ze dat geflikt hebben weet ik niet, want het was hermetisch afgesloten. Ik kan nergens filmbeelden vinden hiervan. Het lijkt me toch heel aannemelijk dat men de pers heeft uitgenodigd om hiervan verslag te doen.

Ben er sinds vrijdagmiddag niet meer geweest. Normaal kom ik daar maar zelden omdat ik er nooit hoef te zijn, maar zat vrijdagmiddag in de bus die via het busplatform reed. En ik zag aan de borden dat alles volledig afgesloten ging worden.

Re: ...

BerichtGeplaatst: 19 okt 2015 18:52
door OVinDelft
Aan de volgende foto's te zien is het tweede deel van het viaduct nu geplaatst:
https://twitter.com/DHNCentraal/status/ ... 3518286849
https://twitter.com/DHNCentraal/status/ ... 9967003648

Hier een webcam waar je live de situatie kan volgen: http://www.prorail.nl/projecten/station ... uslijn-hse

Re: Erasmuslijn: Haags Startstation Erasmuslijn

BerichtGeplaatst: 20 okt 2015 09:56
door Roland
Van morgen t/m vrijdag rijdt lijn E niet verder dan Leidschenveen. Vlak na de splitsing bij wisselcomplex Beatrixkwartier worden dan tijdelijke overloopwissels 920 en 921 ingebouwd. Deze zijn na oplevering functieloos en worden pas in gebruik genomen als de ombouw van CS laag naar naar CS heel hoog van start gaat ergens volgend jaar maart.

Re: ...

BerichtGeplaatst: 20 okt 2015 14:21
door iljitsch
Zo ziet het er nu uit: het viadukt is overbrugd hoewel ik nog een paar centimeter ruimte tussen het nieuwe en het oude deel zie.

Afbeelding

En wat ik ook nog zag: is het een vliegtuig? Is het een tram? Nee, het is een bus in Avenio-kleuren!

Afbeelding

Re: ...

BerichtGeplaatst: 20 okt 2015 14:42
door willem
R-net rukt ook in Haaglanden op. Overigens dacht ik dat de frequenties van de Q-liners van Arriva niet voldoen aan de eisen van R-net (geen ritten 7 dagen in de week van de ochtend tot de avond), maar wellicht zijn die eisen inmiddels aangepast.

Re: ...

BerichtGeplaatst: 20 okt 2015 20:09
door Charles
iljitsch schreef:Zo ziet het er nu uit: het viadukt is overbrugd hoewel ik nog een paar centimeter ruimte tussen het nieuwe en het oude deel zie.
Dank voor de foto. Zie ik het goed dat het deel boven het busplatform breder is dan het deel boven het Prins Bernhardviaduct? Of is dit gezichtsbedrog door gebruikte cameralens?
Overigens ging mijn vraag over videobeelden van de plaatsing zelf, het schuiven zoals dat was aangekondigd. Die heb ik nog nergens gezien.
Wel apart, een viaduct óver een viaduct :o
iljitsch schreef:En wat ik ook nog zag: Is het een tram? Nee, het is een bus in Avenio-kleuren!
Niks Avenio-kleuren, die bus is uitvoerd in R-net style met bijbehorende kleurstelling. Dat zijn de Avenio-trams ook, alleen hebben we in Haaglanden nog altijd geen R-net met bijbehorende haltes...

Re: ...

BerichtGeplaatst: 20 okt 2015 20:35
door iljitsch
Die knak in de foto is volgens mij omdat het panorama van de iPhone niet perfect is, volgens mij is het nieuwe deel net zo breed als het oude deel op de plaats waar het aansluit, het kan wel zijn dat het helemaal aan het eind waar de halte is breder wordt, dat weet ik niet zeker.

Re: ...

BerichtGeplaatst: 20 okt 2015 23:51
door PAV
Charles schreef:Zie ik het goed dat het deel boven het busplatform breder is dan het deel boven het Prins Bernhardviaduct? Of is dit gezichtsbedrog door gebruikte cameralens?

Ik ben eergisteren ook wezen kijken op het Prins Bernardviaduct en het spoordek dat is ingehesen is aan de busplatformzijde inderdaad breder/dikker dan aan de wegzijde/treinspoorzijde. Volgens mij is dat omdat de daling richting maaiveldniveau daar al wordt ingezet.

Re: ...

BerichtGeplaatst: 21 okt 2015 07:09
door Roland
Bij die knik eindigen de perrons aan de buitenzijde van het viaduct. Ik heb er ook ergens een mooie foto van gezien, maar die kan ik niet zo snel vinden.

Re: HSE

BerichtGeplaatst: 21 okt 2015 09:26
door avl
Hier staan 5 foto's van het inschuiven. Op 5/5 is het nieuwe dek van boven te zien.
Hier staan de afbeeldingen van het ontwerp en op afbeelding 10/10 is in bovenaanzicht de versmalling boven het Pr. Bernhardviaduct te zien.
En hier de webcam van schuin van boven.

Re: ...

BerichtGeplaatst: 21 okt 2015 11:02
door little john
is er ook een streef data wanneer de eerste metro's op start/eind punt gaan rijden op dit nieuwe halte er wordt gesproken 2016 maar dat is breed begrip namelijk.

Re: ...

BerichtGeplaatst: 21 okt 2015 15:22
door Charles
Bedankt voor de links naar fotosites :)
Vandaag naar het busplatform gegaan en kon nu met eigen ogen zien dat het metroviaduct aan de zijde van de stationshal inderdaad een stuk breder is. De smalle strook ruimte waar iljitsch het over heeft is inmiddels dichtgelast.

Wat de helling betreft, mijn inschatting is dat die helling ongeveer hetzelfde zal worden als het traject Laan van NOI <-> Ternoot. En op deze helling richting NS-station staan de trams nogal eens stil voor een rood sein. En optrekken gaat moeiteloos zonder ook maar 1 millimeter terug te glijden.

Wel ongelooflijk hoe de bouwers het voor mekaar gekregen hebben om pijlers pal naast het busplatform geplaatst te krijgen. En de noodzakelijke fundatie daaronder, er is gewoon heel weinig (werk)ruimte aldaar.