RNet

Voor alles wat met Randstadrail te maken heeft

RNet

Berichtdoor mibia » 30 dec 2011 15:38

Op verschillende sites en forums lees ik, als ik het goed begrepen heb, dat al het regionale vervoer een standaard uiterlijk krijgt en RNet gaat heten, onafhankelijk wie de vervoerder is.

Rondom Amsterdam en in de Gooi & Vechtstreek is deze verandering al zichbaar;
- haltes waar RNet stopt worden vernieuwd/ aangepast, RNet bushokjes en digitale vertrekstaatborden met klok bij de halte, uiteraart beide in de RNet kleustelling.
- bussen van de verschillende vervoerders regionaal rijden worden opnieuw geschilderd (of bestickert?) in die RNet kleuruitvoering. Grijze zijkanten, orange voor en achterzijde.

Op de site van RNet en op een forum zag ik een tekening van het RNet-ontwerp van de kleurstelling en bestickering op de railvoertuigen van RET, GVBA en HTM.
Tav de nieuwe haagse tram van bouwer Siemens is ook de RNet kleurstelling gehanteerd, zie de site van Wim van Es.

Is er bij de HTM of U als lezer, iets bekend;

1) Welke raillijnen zijn bij Haaglanden stadsvervoer en welke regiovervoer?
2) of er voertuigen (bus, tram of RR) in de kleurstelling van RNet aangepast gaan worden?
2) worden er haltes aangepast aan RNet uitvoering?
3) Zo ja per wanneer? Nee waarom niet?
mibia
 
Berichten: 69
Geregistreerd: 08 sep 2011 12:48
Woonplaats: Zoetermeer

Re: RNet

Berichtdoor Lange_Dre » 30 dec 2011 16:51

1) Welke raillijnen zijn bij Haaglanden stadsvervoer en welke regiovervoer?
HTM: Tram randstadrail 3 en randstadrail 4 worden sneltrams.
Tram lijnen: 1, 9, 11, 15, 19 worden HOV tramlijnen.
Bus lijnen van de HTM weet ik niet, al denk ik dat lijn 21 en 23 kans hebben om ver Rnet te worden.

RET: Metro lijn A, Metro lijnB, Metro lijnC, Metro lijnD, Randstadrail E.
Veder weet ik het niet al vermoet ik dat buslijn 40 (340)(roterdam-delft ns) ook Rnet gaat worden.

Veolia: 37, 86, 121, 128.

2) Of er voertuigen (bus, tram of RR) in de kleurstelling van RNet aangepast gaan worden?
Ja, de Regio Citadisen krijgen een nieuwe kleur. En de 40 nieuwe trams worden geheel of deels in Rnet kleuren geleverd.
De metros van RET worden ook herspoten of beplakt in Rnet kleuren. Dit zal ook bij de bussen voor de Rnet lijnen van Veolia gebeuren.

2) Worden er haltes aangepast aan RNet uitvoering?
Ik denk dat waar dit mogelijk is wel gaat gebreuren.

3) Zo ja per wanneer? Nee waarom niet?
Tsja, het is en blijft Nederland dus dat weer je nooit, echter is het Rnet in Noord Holland al in bedrijf. In Zuid Holland moeten de routes en plannen eerst nog veder uitgewerkt worden.

Voor meer info kan je naar: http://ov-bureaurandstad.nl/ gaan.

Overgens ben ik vel tegen stander van het Rnet.
Ik ben van mening dat men beter kan invensteren in meer bussen en trams per uur en een betere service.
Al dat gedoe van alles in 1 kleur, dat vind ik geldverspilling, zeker in tijden van bezuiniging.

Het spreekt elkaar eigelijk heel erg tegen.
Van de ene kant zegt men we zetten het mes in het ov in het kader van bezuinigingen en van de andere kant invensteerd men in het ov om het "hoogwaardig" te maken. Wat heb je aan hoogwaardig vervoer dat niet aansluit op stads ov dat er haast niet meer is?

Nee dat hele Rnet gedoe is zonde van het geld en de tijd...
Lange_Dre
 
Berichten: 256
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: RNet

Berichtdoor willem » 30 dec 2011 22:30

Ben het wel met je eens dat in een tijd waarin flink op de dienstregeling bezuinigd moet worden het de vraag is of het geld voor R-net niet beter besteed kan worden aan het op peil houden van de dienstregeling. Aan de andere kant kan een herkenbare uitstraling van het OV een wervend effect hebben op mensen die nu zelden of nooit met het OV reizen. Alhoewel tot nu toe niemand van slag is geraakt door een zilvergrijze tram in Rotterdam en rood/roze in Den Haag....

Het manco van R-net zal het handhaven van de uitstraling en de eenheid worden. Zeker als er veel lijnen bij komen wordt het steeds moeilijker om de eenvormige uitstraling van de R-net lijnen te waarborgen. Alle abri's en haltepalen moeten immers gelijk zijn. De afgelopen weken heb ik een aantal malen op enkele R-net lijnen in Noord-Holland gereisd en het viel op dat ook daar het nog niet gelukt om alle lijnen dezelfde uitstraling mee te geven. Zo worden de R-netlijnen in Purmerend op de haltepaal aangegeven met een rode streep onder het lijnnummer, terwijl in Alkmaar er speciale haltepalen staan (en zo zijn er nog wel meer verschillen die eigenlijk niet mogen). Daarnaast zijn er nog vele haltes die niet naar R-net niveau zijn opgewaardeerd. Dit laatste is een ernstiger punt, want dat tast het door de provincie zo hoog aangeslagen voorzieningenniveau direct aan.

In het verleden zijn in het OV wel meer projecten a la R-net geweest die na een aantal jaren een stille dood zijn gestorven of last kregen van "inflatie", zoals bv. met de Interliner gebeurd is. Het risico is niet denkbeeldig dat dit na een aantal jaren ook met het R-net gaat gebeuren. Dit zal de tijd moeten leren, voorlopig zullen we het project het voordeel van de twijfel geven.

Lijn 40 van Rotterdam naar Delft zal vrijwel zeker geen Regionet worden. De frequentie van deze bus is onder de maat. Om tot het R-net te mogen behoren moet een lijn zeven dagen per week van 's ochtends tot 's avonds in een redelijke frequentie rijden en dat doet lijn 40 niet.
In Den Haag zal waarschijnlijk geen enkele stadsbuslijn onder R-net vallen. De stad heeft een groot tramnetwerk, zodat de stadslijnen eigenlijk alleen een aanvullende functie hebben. Lijn 23 heeft als ringlijn wel duidelijk een eigen taak, maar die lijn heeft langs zijn route weer te weinig eigen banen enzo, waardoor de gemiddelde snelheid laag ligt (overigens is die voor een stadslijn nog ruim voldoende).
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: RNet

Berichtdoor xCookiesolax » 13 maart 2014 10:57

Sinds begin dit jaar staan op de volgende (ex)randstadrail tramhaltes R-net informatieborden:

- Brouwersgracht
- MCH Westeinde
- De La Reyweg
- Elandstraat
- Van Speijkstraat

Weet er iemand meer over het uitrollen van deze digtale reizigersinformatieborden op de tramlijnen 2,3,4 en 19?
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: RNet

Berichtdoor Slagathor » 13 maart 2014 11:33

Het hele gebeuren is mij één groot raadsel. Diverse haltes van lijn 1 zijn ook al voorzien van de palen (nog niet de borden) zoals het Leeghwaterplein en Centrum. Hoe, wat en wanneer... Geen idee.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: RNet

Berichtdoor OVinDelft » 13 maart 2014 14:13

Het idee is dat in elk geval een aantal drukke haltes in het centrum e.d. en alle haltes van de toekomstige R-Net haltes van (in eerste instantie) tram 11, 15/17 en 9 deze borden krijgen.
De tramhaltes die RR aandoet in Den Haag zijn niet voorzien van borden zoals die op de voormalige treinstationshaltes zijn geplaatst dus ik gok dat ze die daarom nu ook van R-Net borden voorzien.
Uiteindelijk is het de bedoeling dat alle haltes van alle lijnen deze borden krijgen, met uitzondering van lijn 6 en 12 die geen R-Net worden.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: RNet

Berichtdoor Roland » 14 maart 2014 07:36

Tot nu toe is R-net een lege huls die mijns inziens alleen veel gemeenschapsgeld kost. Reizigers zien R-net wel op van alles staan, maar kunnen nergens voor bij R-net aankloppen. Daarnaast lijkt het op R-net materiaal of niet-R-net lijnen niet bestaan. Ik vind dat R-net alleen zin heeft als al het OV er onder valt en het een algemeen loket is voor de reiziger, zodat de reiziger niet van het kastje naar de muur gestuurd hoeft te worden.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: RNet

Berichtdoor OVinDelft » 14 maart 2014 11:22

Ik stem voor een SL oplossing: http://nl.wikipedia.org/wiki/Storstockholms_Lokaltrafik
Heb zelf mogen ervaren dat het systeem perfect werkt. Eén overkoepelend orgaan dat alles regelt en alles in dezelfde huisstijl. Een beetje zoals Haaglanden nu doet maar dan op de goede manier. Als er een aanbesteding wordt gedaan blijft het materieel dus gewoon op zijn plek en in dezelfde kleur.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: RNet

Berichtdoor xCookiesolax » 14 maart 2014 23:19

De implementatie van R-net binnen het Haagse tramnet is sowieso, in mijn ogen, vrij onlogisch.
Op sommige plaatsen staan werkende digitale reisinformatieborden, op sommige plaatsen staan slechts alleen palen.
In de toekomst worden de huidige abri's ook vervangen door R-net abri's.

Waarom heeft men besloten om niet gelijk de nieuwe abri's en reisinformatieborden te plaatsen tijdens het aanpassen van de tramhalte? Bang voor vandalisme? :?:
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: RNet

Berichtdoor willem » 16 maart 2014 09:21

Waarschijnlijk worden die dingen door twee verschillende afdelingen gedaan die ieder hun eigen agenda hebben....
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: RNet

Berichtdoor xCookiesolax » 16 maart 2014 13:50

Bij halte Goudenregenstraat zag ik laatst ook R-net borden.
De borden worden dus ook buiten het centrumgebied neergezet.
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: RNet

Berichtdoor cornepronk » 16 maart 2014 21:18

Op alle haltes van RandstadRail en de toekomstige R-net lijnen: 1, 9, 11, 15 en 17 komen zulke borden. Later bij de volgende fase R-net lijnen komen ook zulke borden. Alleen de Goudenregenstraat werkt nog steeds niet. Ook niet de oude displays van RandstadRail in de abri's.
cornepronk
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 26 sep 2011 04:39

Re: RNet

Berichtdoor Bert » 14 jun 2014 22:33

Het ambitieniveau van R-Net ligt weliswaar hoog, maar men zou zich ook eens kunnen afvragen, of een stadstram als lijn 9 en 11 in Den Haag een regionale dan wel een locale functie heeft.

Een eenduidige uitstraling heeft dan pas zin, als je als reiziger erop kunt vertrouwen, dat het vervoer met de uitstraling van R-Net een bepaalde functie heeft. Zijn het snelle, interregionale en frequente verbindingen? Is het een sukkelende stadstram? Of is het de periferie van de regio een bus, die je aan grens van de vervoersregio laat overstappen op een bus met dezelfde uitstraling maar onder autoriteit van een andere vervoersregio?

Maar goed, omdat bij het invoeren van R-Net maar liefst negen (vervoers)autoriteiten betrokken zijn en het in feite een puur cosmetische verandering betreft, zal de tijd het leren of het een succesvol project gaat worden...
Nieuw op dit forum; freqente gebruiker van tram 1 & 19, Metro E
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 06 maart 2012 01:09
Woonplaats: Delft

Re: RNet

Berichtdoor willem » 15 jun 2014 14:34

De betekenis van R-net is veranderd van Regionet in Randstadnet. Die naamswijziging is juist gedaan om ook van stadslijnen R-net te kunnen maken. Daarmee is het oorspronkelijke concept wel wat aangepast.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: RNet

Berichtdoor iljitsch » 20 jun 2014 09:29

Bert schreef:het in feite een puur cosmetische verandering betreft, zal de tijd het leren of het een succesvol project gaat worden...

Het lijkt me juist dat zo'n project niet kan lukken of mislukken.

Jammer wel dat het zo'n laffe kleurstelling is, een lekker felle primaire kleur is toch veel leuker?
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: RNet

Berichtdoor dAb » 20 jun 2014 14:12

iljitsch schreef:
Bert schreef:het in feite een puur cosmetische verandering betreft, zal de tijd het leren of het een succesvol project gaat worden...

Het lijkt me juist dat zo'n project niet kan lukken of mislukken.
Jammer wel dat het zo'n laffe kleurstelling is, een lekker felle primaire kleur is toch veel leuker?

Ja, heel erg jammer van die erg sombere loodgrijs grafzwarte hoofdkleur met rode randen, die ook voor de 2e WO in fout verband veelvuldig gezien werd. Een duidelijk ander beleid dan die helderfrisse beige-rode en lang gestreepte hoofdkleur, kenmerkend voor Den Haag vanaf 1981 tot heden ... Ja, jammer van die gemiste kans door een (voor het zgn. weer "Hoogwaardig" R-Net, dat opgepoetst uit de poppenkast werd gehaald) wel erg zwarte 'eenheid'-kleur, die beslist toch geen vrolijk effect zal sorteren, naar mijn mening :shock: D.A. Borgdorff 8-)
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: RNet

Berichtdoor Bert » 24 jun 2014 23:51

Over smaak valt niet te twisten. Het rood met beige vind ik erg jaren '80 en wat ouderwets aandoend. Het donkergrijs met rood is eigentijds en gedurfd maar echt mooi vind ik het ook niet. Het blauw/lichtgrijs van de randstadrail oogt fris.

Persoonlijk voel ik voor iets heel eigentijds en herkenbaars, zoiets als de tram van Angers (Frankrijk).
Tram Angers.jpg
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Nieuw op dit forum; freqente gebruiker van tram 1 & 19, Metro E
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 06 maart 2012 01:09
Woonplaats: Delft


Keer terug naar Randstadrail

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron