ONGELUKKEN MET RR VOERTUIGEN

Voor alles wat met Randstadrail te maken heeft

Re: ONGELUKKEN MET RR VOERTUIGEN

Berichtdoor willem » 02 maart 2014 14:49

Er gebeuren de laatste tijd te vaak ongelukken en ontsporingen om van incidenten te kunnen spreken. Een en ander wijst erop dat er toch iets structureels mis is.
Dat zal toch moeten worden opgelost. Waarschijnlijk heeft iemand zich ten onrechte rijk gerekend. Goedkoop is nog steeds duurkoop. En dat moet je zeker niet met gewonden of eventueel zelfs levens (gelukkig nog niet gebeurd) willen betalen.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: ONGELUKKEN MET RR VOERTUIGEN

Berichtdoor OVinDelft » 02 maart 2014 16:04

Wijze woorden willem, wijze woorden...
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: ONGELUKKEN MET RR VOERTUIGEN

Berichtdoor wattman » 02 maart 2014 20:21

Aangezien alle vorige (onderlinge) aanrijdingen en ontsporingen nooit hebben geleid tot een openbaar onderzoek, en ook de HTM niet erg genegen is om enig resultaat van interne onderzoeken te communiceren, valt hierover alleen te speculeren. Of deze aanrijding wel leidt tot een volledig onderzoek van de Raad is nog maar afwachten.
Voor de rest kan ik als regelmatige passagier op lijn 1 melden dat ik verschillende malen heb meegemaakt dat lijn 1 en 19 elkaar in de weg zitten, zowel bij deze kruising als bij de Nieuw Plantage.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: ONGELUKKEN MET RR VOERTUIGEN

Berichtdoor OVinDelft » 02 maart 2014 21:17

Eind van de middag ben ik even naar het punt van het ongeluk gefietst.
Vervangende bussen reden tussen het eindpunt vanuit de Haagse kant (weet iemand of dit 's Gravenmade, Voorburg of ergens anders was?) en Krakeelpolderweg. Soms reden de bussen echter door tot Tanthof. Een drietal GTL's waaronder de 3100 waren opgesloten tussen Abtswoudsepark en Krakeelpolderweg waar ze heen en weer pendelden.
Rond een uur of half vijf (moet even naar mijn fototijden kijken zo) heeft men 4033 en 3081 weggesleept naar de Vrijebanselaan waarna lijn 1 weer ging rijden over haar eigen traject. De 4033 heeft vervolgens met begeleiding van een HTM wagen de 3081 met zo'n 15km/h richting Ypenburg gesleept waarna linksaf werd geslagen bij de Laan van Nootdorp. Het was een enorme chaos daar op die hoek want er kwamen zowel dienstwagens van lijn 15 langs, nog een korttraject lijn 19 die wilde keren, en het sleepconvooi. Daar heb ik de achtervolging per fiets opgegeven.
Op het moment dat werd begonnen met wegslepen van de 3081 op de Vrijebanselaan kwam de 4066 als eerste dienstwagen van lijn 19 richting Delft Noord langs.
Foto's komen binnenkort!
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: ONGELUKKEN MET RR VOERTUIGEN

Berichtdoor FLJ » 02 maart 2014 22:31

Gezien de foto's verbaasd het mij dat ze het aangedurfd hebben om de 3081 naar de remise te slepen. De achterste bak knikt zo ver door dat hij elk moment doormidden lijkt te breken of in ieder geval de grond raakt.

De 4033 is er een stuk beter aan toe maar zal ongetwijfeld een bezoekje aan Duitsland gaan brengen.
Avatar gebruiker
FLJ
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:14

Re: ONGELUKKEN MET RR VOERTUIGEN

Berichtdoor OVinDelft » 02 maart 2014 23:32

Dat verbaasde mij inderdaad ook. Met schade die nog niet zo zwaar is als bij de 3081 worden de laatste tijd RR-wagens meestal op de dieplader gegooid (voor transport naar Duitsland, dat wel) maar dat was nu niet het geval. Ik hoorde toeschouwers zeggen dat het gevaarlijk leek, maar ze waarschijnlijk na inspectie van mening waren dat het zou moeten kunnen zo. In elk geval kan ik me niet herinneren dat een wagen met zoveel schade over zo'n afstand is gesleept. Ik neem aan dat hij nu in Zichtenburg staat? Lijkt me het dichts bij en daar kan de 4033 ook naartoe.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: ONGELUKKEN MET RR VOERTUIGEN

Berichtdoor Henk B » 03 maart 2014 07:49

Zo verbazingwekkend is dat niet. Vroeger bouwde men trams van staal op een frame, tegenwoordig een lichtgewicht tunnel met diverse lichtgewicht materialen.
De mensen in de 3081 komen er beter af als mensen in de 4033 als het zo was geweest dat de 3081 de 4033 in de flank geraakt had.
Wat mij nog steeds bevreemd is dat ik na alle incidenten van de afgelopen nog steeds geen reactie van het gewest haaglanden gezien heb. Het gaat toch om de veiligheid van haar burgers.
Henk B
 
Berichten: 130
Geregistreerd: 21 dec 2010 14:29
Woonplaats: Toulon sur Arroux, Frankrijk

Re: ONGELUKKEN MET RR VOERTUIGEN

Berichtdoor dAb » 03 maart 2014 10:48

Henk B schreef:Zo verbazingwekkend is dat niet. Vroeger bouwde men trams van staal op een frame, tegenwoordig een lichtgewicht tunnel met diverse lichtgewicht materialen.
De mensen in de 3081 komen er beter af als mensen in de 4033 als het zo was geweest dat de 3081 de 4033 in de flank geraakt had.
Wat mij nog steeds bevreemd is dat ik na alle incidenten van de afgelopen nog steeds geen reactie van het gewest haaglanden gezien heb. Het gaat toch om de veiligheid van haar burgers.

Ja inderdaad Henk B, het Stadsgewest ook nog eens vertegenwoordigd door de VVD-historicus en Haagse Wethouder drs. Peter Smit, komt alleen voor feestjes opdagen, en weet verder bijna niets van het OPENBAAR VERVOER op zich, maar veel erger is dat hier de HTM-hoofddirectie verstek laat gaan bij een dergelijk zeer ernstig ongeval door aanrijding in de flank. Bij het zwaar HTM-ongeval in 1970 door een PCC-car op de Gevers Deynootweg, met een ernstig beklemd Zwitsers echtpaar, was de toenmalige HTM-directie : = ir J.K. Diekhuis en ir. J.B. den Ouden - onmiddelijk ter plaatse aanwezig om hun betrokkenheid en deelname te betuigen, in plaats van zoals thans ergens -- meestal op vakantie :?: -- op die cruciale momenten onbereikbaar ver weg te verblijven. Zelf bij de kop-staart-botsing op de Parallelweg, was (daartoe) gelukkig direct een directiewoordvoerder aanwezig ... :shock: D.A. Borgdorff 8-)
dAb
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:29

Re: ONGELUKKEN MET RR VOERTUIGEN

Berichtdoor Bert » 15 jun 2014 00:37

wattman schreef:Aangezien alle vorige (onderlinge) aanrijdingen en ontsporingen nooit hebben geleid tot een openbaar onderzoek, en ook de HTM niet erg genegen is om enig resultaat van interne onderzoeken te communiceren, valt hierover alleen te speculeren. Of deze aanrijding wel leidt tot een volledig onderzoek van de Raad is nog maar afwachten.
Voor de rest kan ik als regelmatige passagier op lijn 1 melden dat ik verschillende malen heb meegemaakt dat lijn 1 en 19 elkaar in de weg zitten, zowel bij deze kruising als bij de Nieuw Plantage.


Ik meen gehoord of gelezen te hebben dat de Raad bij dit ongeval ter plekke was. Weet iemand of zij daadwerkelijk onderzoek hebben gedaan? En zo ja, zijn de rapporten dan openbaar?

Overigens, ik woon vlakbij de plek van het ongeval en maak ook vaak gebruik van lijn 1 en 19 en soms houdt ik ook mijn hard vast ...
Nieuw op dit forum; freqente gebruiker van tram 1 & 19, Metro E
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 06 maart 2012 01:09
Woonplaats: Delft

Re: ONGELUKKEN MET RR VOERTUIGEN

Berichtdoor wattman » 15 jun 2014 09:19

De onderzoeksraad heeft besloten zelf geen onderzoek te doen. Het is overgelaten aan de Inspectie Leefomgeving en Transport van I&M. De rapporten van deze instantie zijn naar ik meen zelden openbaar.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: ONGELUKKEN MET RR VOERTUIGEN

Berichtdoor digitram » 23 jul 2014 23:39

De 4046 is ook weer terug vanuit Duitsland. De 4046 had een kop-staart botsing bij halte De Rade.
De 4046 heeft nu de A-bak van de 4015. De B- en de C-bak zijn van de oorspronkelijke 4046.
digitram
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 30 jan 2010 21:21

Re: ONGELUKKEN MET RR VOERTUIGEN

Berichtdoor OVinDelft » 23 jul 2014 23:42

Was er laatst ook al niet een RC terug gekomen met bakken van twee verschillende wagens?

Wat gebeurt er dan met de rest van de 4046 en de 4015? Gewoon een wagen minder voor de HTM?
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: ONGELUKKEN MET RR VOERTUIGEN

Berichtdoor FLJ » 24 jul 2014 18:02

De 4046 rijdt ondertussen weer in dienst waarbij de B- en C-bak de Tripple Media reclame heeft behouden.
Avatar gebruiker
FLJ
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:14

Re: ONGELUKKEN MET RR VOERTUIGEN

Berichtdoor Randstadfan » 28 mei 2015 20:50

vanmiddag (28-05-2015) zijn lijn 2 (4066) en lijn 4 (4054) met elkaar in aanraking gekomen.... :o de 4066 zal wel denk ik richting Duitsland vertrekken... De 4054 zal bij nader inziens besloten worden denk... Ben wel heel erg benieuwd naar de reden van deze aanrijding....( een merkwaardig ongeval vind ik het wel..)gelukkig geen gewonden!!
Randstadfan
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 14 nov 2012 00:32

Re: ONGELUKKEN MET RR VOERTUIGEN

Berichtdoor FLJ » 28 okt 2015 17:48

Heeft iemand enige informatie over de staat van de zwaar beschadigde 4015 die al meer dan een jaar bij Alstom LHB in Duitsland staat? Zullen we dat stel ooit nog terug zien in Den Haag of is de wagen ondertussen al tot colablikjes verwerkt?
Avatar gebruiker
FLJ
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:14

Re: ONGELUKKEN MET RR VOERTUIGEN

Berichtdoor xCookiesolax » 11 aug 2016 13:05

Volgens een artikel op haagstramnieuws.org heeft er woensdagochtend een randstadrail tram (4038) geprobeerd om in te rukken via tramlijn 6. Hierdoor weten we nu dat het traject tot de halte Margarethaland geschikt is :mrgreen:
xCookiesolax
 
Berichten: 444
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: ONGELUKKEN MET RR VOERTUIGEN

Berichtdoor Charles » 21 aug 2016 18:08

Dan was die trambestuurder zeker nog niet wakker... Was ie soms z'n koffie vergeten :oops:
Er staan daar toch bordjes waarop duidelijk aangegeven staat welke route RR dient te volgen?
Ik neem aan dat ie het hele stuk teruggereden is naar zijn eigen route, maar dan over "verkeerd spoor".
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 873
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: ONGELUKKEN MET RR VOERTUIGEN

Berichtdoor lcyerbanga3 » 22 aug 2016 08:19

Charles schreef:Er staan daar toch bordjes waarop duidelijk aangegeven staat welke route RR dient te volgen?

nou 1 bordje met een K erop kan in de vroege ochtend zomaar voorbijgaan...
lcyerbanga3
 
Berichten: 94
Geregistreerd: 08 mei 2016 14:47

Re: ONGELUKKEN MET RR VOERTUIGEN

Berichtdoor Randstadfan » 07 sep 2016 21:31

Vraagje,

Regiocitadis 4072 is al een jaartje of 2 geleden ontspoort op remiseterrein zichtenburg, ook regiocitadis 4044 is een aantal jaar geleden voor de tweede keer het spoor bijster geweest.. Deze voertuigen waren mijn inziens vrij snel weer in dienst vergeleken met de 4031 die nu al een jaar buiten dienst staat, de 4059 is in juni jongstleden ontspoort en laatst ook ergens de 4013, dat voorlopig vanwege grote schade niet in dienst zal zijn..
Toch is mijn vraag, waarom duurt het nu zo lang dat de 4031 en 4059 weer in dienst verschijnen, hebben deze ook heel veel schade en waarom kunnen de sommige regiocitadissen vrij snel weer het baanvak betreden en de rest niet? Worden deze afgekeurd of zijn er bepaalde onderzoeken nader nodig of onderdelen?

Ik ben benieuwd waarom het soms lang duurt voor bepaalde regiocitadissen om weer het spoor op te gaan en voor sommige regiocitadissen al na een week het baanvak weer betreden!
Randstadfan
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 14 nov 2012 00:32

Re: ONGELUKKEN MET RR VOERTUIGEN

Berichtdoor Roland » 08 sep 2016 08:29

Levertijden van een jaar zijn niet heel vreemd voor speciale onderdelen. Als deze net beschadigd zijn geraakt dan duurt het lang.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

VorigeVolgende

Keer terug naar Randstadrail

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten