Eindpunt 'Bleizo''

Voor alles wat met Randstadrail te maken heeft

Eindpunt 'Bleizo''

Berichtdoor Chris1969 » 23 aug 2013 09:46

Al zo'n beetje een jaar ligt er thv de A12 een mooi emplacement klaar voor gebruik maar heb er nog nooit een tram op gezien. Weet iemand wanneer Randstadrail tot dit plekje gaat doorrijden?
Chris1969
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 21 jul 2013 07:37

Re: Eindpunt 'Bleizo''

Berichtdoor wattman » 24 aug 2013 09:43

Zo ver ik herinner:
In afwachting van het spoorstation BleiZo (het zou immers een vervoersknoop worden met de mogelijkheid van een overstap van RR op trein en omgekeerd.
Aangezien NS geen belangstelling heeft voor BleiZo, kan dit allemaal nog een tijdje gaan duren of wellicht nimmer tot uitvoering komen.

U zei: "Belgenmop?"

(ligt er al bekabeling die opgevreten kan worden door ratten? - was ooit een geweldig argument in Charleroi om een deel voltooide lichte metro niet te openen. :mrgreen: )
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1091
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Eindpunt 'Bleizo''

Berichtdoor willem » 24 aug 2013 11:40

Er is wel sprake dat een outlet-center in die omgeving gaat komen. Misschien dat dat winkelcentrum zoveel reizigers gaat aantrekken dat de tramhalte geopend kan worden zonder dat het treinstation nodig is.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Charles » 24 aug 2013 12:37

...
Laatst bijgewerkt door Charles op 31 okt 2013 18:50, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 891
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Eindpunt 'Bleizo''

Berichtdoor Chris1969 » 24 aug 2013 22:38

Dat het station Bleizo niet doorgaat (voorlopig) weet ik. Maar er ligt vlakbij de A12 een flink emplacement om trams op te stellen en dat wordt ook niet gebruikt... Vind ik wat vreemd dat je wel wat aanlegt en het vervolgens niet gebruikt...
Chris1969
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 21 jul 2013 07:37

Re: Eindpunt 'Bleizo''

Berichtdoor OVinDelft » 25 aug 2013 03:06

De trams worden op het viaduct achter de halte Javalaan neergezet, zo stond het erbij toen ik daar een tijd geleden was tenminste.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Eindpunt 'Bleizo''

Berichtdoor wattman » 25 aug 2013 08:51

Chris1969 schreef:Vind ik wat vreemd dat je wel wat aanlegt en het vervolgens niet gebruikt...


Dat was ook de strekking van mijn reactie. Men wist altijd te lachen over de Belgische grote nutteloze werken, zoals een tweetal lichte metro lijnen in Charleroi die wel werden aangelegd maar niet in exploitatie werden genomen. Inmiddels kan men hier er ook wel wat van. 8-)
Terzijde, een van die takken in Charleroi rijdt alweer een paar jaartjes, terwijl na een verbouwing die was begonnen in 1988 ook de tram naar Gosselies dit jaar is terug gekomen. Nu nog wachten op een opknapbeurt voor de andere metrotak.
Dus ook voor Randstadrail gloort er hoop. :mrgreen:
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1091
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Eindpunt 'Bleizo''

Berichtdoor willem » 25 aug 2013 13:55

Er zijn zo wel meer nutteloze werken te vinden, alleen op veel kleinere schaalgrootte dan in Charleroi. Zo heeft het tramviaduct (is dat niet heel lang een nutteloos werk geweest? Pas met Randstadrail en de opening van de tramtunnel kreeg het viaduct meer nut) nog een eerste aanzet voor een aftakking richting Scheveningen dat nooit gebruikt is.
Denk ook aan de pijlers van het Landscheidingstrace die jarenlang tussen Voorburg en Leidschendam in hebben gestaan.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Eindpunt 'Bleizo''

Berichtdoor OVinDelft » 25 aug 2013 16:20

Welk tramviaduct bedoel je precies Willem?
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Eindpunt 'Bleizo''

Berichtdoor willem » 25 aug 2013 18:12

Het is niet echt een viaduct, maar meer een uitsparing van het bestaande viaduct.
Als je van CS hoog richting Leidschendam rijdt zie je net buiten het CS doodlopende sporen naar links aftakken (de laatste tijd is het daar verbouwd; ik weet niet zeker of de sporen er nog liggen). Dat was de eerste aanzet voor de Koekamplus, een aftakking van CS hoog richting de sporen langs de Koninginnegracht en verder naar Scheveningen. Uiteindelijk is die lus er nooit gekomen.
Gevolg is wel dat CS hoog jarenlang eigenlijk een paar perronnetjes te veel had. Die zijn gebruikt voor het eindpunt van lijn 2, dus daardoor viel het niet zo op.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Eindpunt 'Bleizo''

Berichtdoor OVinDelft » 25 aug 2013 19:51

Volgens mij is het hele stuk waar vroeger de lus lag en nu dat keerspoor voor de korttrajectdiensten van RR helemaal verbouwd, op google maps kan je duidelijk zien dat het er totaal anders uitziet van bovenaf. Dus waarschijnlijk zijn daar geen sporen meer van te zien.
Overigens heeft het busviaduct bij CS aan de westzijde ook uitsparingen, ik vraag me af waar die naar toe hadden moeten leiden??
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Eindpunt 'Bleizo''

Berichtdoor Admin » 25 aug 2013 22:55

De parkeergarage waar de keerlus CS op lag is reeds lang geleden gesloopt, de genoemde sporen zijn dus ook al lang foetsie. (2006/7)

Het busplatform had eigen op/afritten: een oprit a/d Rijnstraat (de huidige op/afrit tussen het Bernardviaduct bestond niet, het viaduct liep helemaal door naar het Spui) en een afrit naar de Theresiastraat. Van die laatste is nog een klein bewijs te zien: in de gevel v/d Kon. Bibliotheek zit een afschuining. Hier ging de vangrail v/d busbaan precies onderdoor. Beide busbanen zijn bij de renovatie begin 90-er jaren gesloopt
Admin
Site Admin
 
Berichten: 740
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Eindpunt 'Bleizo''

Berichtdoor OVinDelft » 25 aug 2013 23:11

Dus eigenlijk gewoon een "downgrade"? Wat is dat voor een vaag verhaal? Waarom iets goeds vervangen door het onhandige viaduct met haarspeldbochten als nu?
Zijn daar foto's van? Lijkt me leuk om te zien.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Eindpunt 'Bleizo''

Berichtdoor Admin » 26 aug 2013 03:10

Bouwgrond. Het bovenste deel v/d afrit heeft plaats gemaakt voor een flatgebouw met (oa) woningen. Die brengen nu eenmaal (veel) meer geld op voor de (toen) enig aandeelhouder v/d HTM, de Gemeente :roll: Het onderste deel heeft dan ook geen nut meer. De oprit Rijnstraat is verwijderd vanwege de aanleg v/d Koningstunnel. Daarvoor moesten de tramsporen opschuiven en dus lag de oprit in de weg. Omdat in diezelfde periode ook het Bernardviaduct werd ingekort kon de vrijgekomen ruimte (naast, wederom, dure bouwgrond) ook gebruikt worden voor een nieuwe op/afrit voor de bus, die nog steeds gebruikt wordt.

Ik heb foto's gezien, op HTMfoto.nl, dus zoek daar eens.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 740
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Eindpunt 'Bleizo''

Berichtdoor Chris1969 » 26 aug 2013 10:34

Oude afrit van de bussen richting Theresiastraat was alleen handig voor bussen richting Bezuidenhout, de andere lijnen konden daarna alsnog aansluiten in de file om het drukke kruispunt Pr. Clauslaan/Juliana v Stolberglaan over te steken. Dus dat je tegenwoordig zomaar vanaf het busdak meteen de weg op kwam maakt niet zoveel verschil dan dat het iets korter is...
Chris1969
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 21 jul 2013 07:37

Re: Eindpunt 'Bleizo''

Berichtdoor hharry » 26 aug 2013 20:47

willem schreef:Het is niet echt een viaduct, maar meer een uitsparing van het bestaande viaduct.
Als je van CS hoog richting Leidschendam rijdt zie je net buiten het CS doodlopende sporen naar links aftakken (de laatste tijd is het daar verbouwd; ik weet niet zeker of de sporen er nog liggen). Dat was de eerste aanzet voor de Koekamplus, een aftakking van CS hoog richting de sporen langs de Koninginnegracht en verder naar Scheveningen. Uiteindelijk is die lus er nooit gekomen.
Gevolg is wel dat CS hoog jarenlang eigenlijk een paar perronnetjes te veel had. Die zijn gebruikt voor het eindpunt van lijn 2, dus daardoor viel het niet zo op.


Even nog over de twee sporen van/naar de nooit gebouwde Koekamplus. Het spoor van de Koekamplus takte aan op het meest westelijk spoor, van de keerlus (waar in de loop der tijd de lijnen 2, 7 en 17 eindpunt hadden). Het andere spoor naar de koekamplus takte af van het spoor naar de keerlus. De sporen werden weleens gebruikt om werkwagens te parkeren. Of er bovenleiding was kan ik me niet meer herinneren.
Er was zeker geen perron te veel.
hharry
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 20 jan 2010 22:38


Keer terug naar Randstadrail

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten