Buitengebied naar Zoetermeer

Voor alles wat met Randstadrail te maken heeft

Buitengebied naar Zoetermeer

Berichtdoor Randstadfan » 19 jul 2014 00:56

Onlangs kwam ik een filmpje tegen met een voor mij heel erg onduidelijke beschrijving tegen,
Mij viel de laatste tijd op dat er veel dienstwagens vast reden op de lijnen 2 en 19, zo bijvoorbeeld de 4030 , 4031 en 4034 de 4062 en 4066 reden opvallend veel op deze lijnen... Ik dacht dat dit toevallig zo was.
http://www.youtube.com/watch?v=wK8WPxEyuN4
Maar door deze beschrijving was ik wel benieuwd .... ook de 4034 is nu weer een aantal keer gespot in de krakeling en ik heb hem snel mogen spotten op de oosterheemlijn,
Maar mijn vraag is dus, waarom zijn niet standaard alle voertuigen direct in te zetten als hetzij goede, complete, veilige trams ook voor de lijnen 3 en 4 maar moest er eerst snel een aanpassing worden gedaan? :?
Laatst bijgewerkt door Randstadfan op 25 jul 2014 12:55, in totaal 1 keer bewerkt
Randstadfan
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 14 nov 2012 00:32

Re: Buitengebied naar Zoetermeer

Berichtdoor Jeronimo117 » 20 jul 2014 04:45

4002, 4012, 4016, 4017, 4020, 4025, 4028, 4030, 4031, 4032, 4033, 4034, 4037, 4052, 4053, 4055, 4056, 4057, 4059, 4061, 4066, 4070 waren enkele weken terug de vaste wagens op RR2/RR19. Voor de lijnen RR2/RR19 mogen alle wagennummers ingezet worden, maar het wordt voornamelijk gereden met de vaste wagennummers en die zijn op dit moment 4055 t/m 4072 die je nu niet meer op RR3/RR4 ziet rijden. Dat heeft te maken met de onderstellen/wielen, op RR2/RR19 is de slijtage vele malen groter als op RR3/RR4 en volgens mijn zijn de onderstellen/wielen daarvoor iets aangepast voor alleen op RR2/RR19 te rijden, waardoor ze niet meer geschikt zijn voor het buitengebied vanwege een grote kans op ontsporen.

De 4008 zie je daarin tegen ook veel op RR2/RR19 rijden, die heeft vaak een storing in het voertuig, waardoor de seinen/rijwegen niet automatisch omlopen in het buitengebied en daar heb je dan op RR2/RR19 geen last van.
Jeronimo117
 
Berichten: 171
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:39

Re: Buitengebied naar Zoetermeer

Berichtdoor Randstadfan » 20 jul 2014 20:24

Dankje wel, ik twijfelde ook al met de 4057 en 4059
Maar voet waren er dus veel meer! Maar oke, dus een vast aantal voertuigen voor de 3 en 4 en de 2 en 19! Misschien extra betalen voor reclame op voertuigen die op alle lijnen kunnen rijden?!
Voornamelijk door t spotten kwam k hierachter! Dankje wel!

Over voertuigen gesproken, is de 4020 al weer terug ?

En hoe staat t met de 4015 , de 4033 en 4046 in Duitsland? :ugeek:
Randstadfan
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 14 nov 2012 00:32

Re: Buitengebied naar Zoetermeer

Berichtdoor Jeronimo117 » 20 jul 2014 22:45

De 4046 is vorige week terug gekomen en heeft waarschijnlijk de A-BAK van de 4015 gekregen die nog intact was.

4009, 4020, 4032, 4037, 4059 staan al geruime tijd buiten dienst op Zichtenburg. 4032 heeft overigens afgelopen zaterdag wel weer kort gereden, maar is uiteindelijk weer van de baan afgehaald i.v.m. een storing.

De 4050 is ook al enkele weken niet meer op de baan geweest geloof ik.

4015 en de 4033 staan bij de schadeherstelfabriek.
Jeronimo117
 
Berichten: 171
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:39

Re: Buitengebied naar Zoetermeer

Berichtdoor iljitsch » 21 jul 2014 00:39

Wauw.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Buitengebied naar Zoetermeer

Berichtdoor OVinDelft » 21 jul 2014 00:50

Wauw want? Die grote hoeveelheid trams aan de kant?
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Buitengebied naar Zoetermeer

Berichtdoor iljitsch » 21 jul 2014 09:30

Ja.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Buitengebied naar Zoetermeer

Berichtdoor FLJ » 21 jul 2014 09:34

Hoeveel dienstwagens zijn er eigenlijk nodig voor lijn 2 en 19 én lijn 3 en 4? Ik heb vaker berichten gelezen dat de materieelpositie wat betreft RegioCitadissen nogal krap is, maar over wat voor getallen spreken we dan?
Avatar gebruiker
FLJ
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:14

Re: Buitengebied naar Zoetermeer

Berichtdoor iljitsch » 21 jul 2014 10:14

Zijn er nog genoeg GTLs om indien nodig lijn 2 weer daarmee te gaan rijden (tot de Avenio's instromen)?

Eindpunt Kraayenstein heeft nog gewoon een keerlus en op CS wordt zelfs nog links van het perron gestopt, alleen in Leidschendam zou je door moeten rijden tot het huidige eindpunt van lijn 6 en natuurlijk raak je de gelijkvloerse instap kwijt.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Buitengebied naar Zoetermeer

Berichtdoor xCookiesolax » 21 jul 2014 19:27

Als je bijvoorbeeld uit gaat van een marge van 10% (aanname) dan zou dit betekenen dat er ongeveer 7 a 8 wagens op het piekmoment niet inzetbaar mogen zijn. De overige wagens (72 - 7 = 65) moeten inzetbaar zijn. Zoals bovenstaand te lezen is staan er nu al 8 wagens die niet inzetbaar zijn. Het wordt nu dus heel moeilijk om onderhoud uit te voeren aan de overige wagens. Gelukkig is het nu zomer waardoor er minder trams op de baan zijn (tramlijn 2 rijdt bijvoorbeeld overdag om de 12 minuten ipv 10 of 8 minuten).
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Buitengebied naar Zoetermeer

Berichtdoor iljitsch » 21 jul 2014 20:29

Maar waarschijnlijk kost het feit dat 3 in 2 stukken gehakt is wel extra wagens.

De frequentie overdag is niet van belang, het gaat om de spits wanneer alles aan 't rijden is.

Mocht het echt krap worden dan is er behalve 2 met GTL rijden ook nog de optie om 4 tot de Leyweg of zelfs Monstersestraat in te korten.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Buitengebied naar Zoetermeer

Berichtdoor willem » 21 jul 2014 22:22

Bovendien kost lijn 19 sinds afgelopen december structureel een dienstwagen meer dan waar oorspronkelijk vanuit gegaan was (vanwege de te krappe rijtijden). Als je al krap zit kan die ene dienstwagen er net een teveel zijn.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Buitengebied naar Zoetermeer

Berichtdoor Jeronimo117 » 22 jul 2014 02:07

Lijn 2: 10/12 voertuigen (weet het niet 100% zeker)
Lijn 3: 15 voertuigen
Lijn 4: 12 voertuigen
Lijn 19: 5 voertuigen
Lijn 3k: 6 voertuigen
Lijn 4k: 9 voertuigen

Totaal 59 voertuigen + ik dacht dat er ongeveer 11 voertuigen standaard buiten dienst staan voor reguliere onderhoud/APK en dat is wettelijk verplicht. 59 + 11 = 70 + 2 reserve wagens

Aangezien er meerdere voertuigen echt buiten dienst staan vanwege schade of hardnekkige storingen, wordt vaak in de lijnen 3k en 4k gesneden. Met name 3k moet het ontgelden, dat komt omdat 4k grotendeels gekoppeld is met lijn 4.
Jeronimo117
 
Berichten: 171
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:39

Re: Buitengebied naar Zoetermeer

Berichtdoor digitram » 23 jul 2014 23:43

De indeling van de wagens op de lijnenparen RR3/RR4 en T2/T19 zijn gewijzigd.
De wagens vanaf 4055 komen voorlopig niet in het buitengebied en rijden op de lijnen 2 en 19 aangevuld met een aantal 'lagere' wagens.
digitram
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 30 jan 2010 21:21

Re: Buitengebied naar Zoetermeer

Berichtdoor Jelmer » 26 jul 2014 18:24

uit mijn waarnemingen (vanaf 18 juli), via https://ovaub.nl/voertuig/HTM:4001, heb ik de volgende indeling kunnen maken van de 4000'en:

lijn 2/19
4008, 4032, 4055 t/m 4058, 4060 t/m 4072

lijn 3/4
4001, 4002, 4004 t/m 4007, 4010 t/m 4014, 4016 t/m 4019, 4021 t/m 4029, 4031, 4034 t/m 4036, 4038 t/ 4049, 4051 t/m 4054

niet waargenomen:
4003, 4009, 4015, 4020, 4030, 4033, 4037, 4050 en 4059
Jelmer
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 23 jul 2013 18:29

Re: Buitengebied naar Zoetermeer

Berichtdoor xCookiesolax » 26 jul 2014 20:03

Jelmer schreef:uit mijn waarnemingen (vanaf 18 juli), via https://ovaub.nl/voertuig/HTM:4001, heb ik de volgende indeling kunnen maken van de 4000'en:

lijn 2/19
4008, 4032, 4055 t/m 4058, 4060 t/m 4072
lijn 3/4
4001, 4002, 4004 t/m 4007, 4010 t/m 4014, 4016 t/m 4019, 4021 t/m 4029, 4031, 4034 t/m 4036, 4038 t/ 4049, 4051 t/m 4054
niet waargenomen:
4003, 4009, 4015, 4020, 4030, 4033, 4037, 4050 en 4059

De 4030 reed vandaag op lijn 3 (3Z) :mrgreen:
xCookiesolax
 
Berichten: 445
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Buitengebied naar Zoetermeer

Berichtdoor Randstadfan » 24 aug 2014 07:11

De 4003, 4050 en de 4059 rijden weer
4003 gespot op lijn 3, de 4050 op lijn 4 en de 4059 op lijn 2 en op lijn 19

Verder vraag ik me af, de kort traject diensten van 3 worden toch gereden met materieel van stalling Leidschendam?
Randstadfan
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 14 nov 2012 00:32

Re: Buitengebied naar Zoetermeer

Berichtdoor FLJ » 09 sep 2014 09:51

Ook de 4037 rijdt weer vrolijk rond op lijn 3/4.
Avatar gebruiker
FLJ
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:14


Keer terug naar Randstadrail

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron