Pagina 1 van 1

Buitengebied naar Zoetermeer

BerichtGeplaatst: 19 jul 2014 00:56
door Randstadfan
Onlangs kwam ik een filmpje tegen met een voor mij heel erg onduidelijke beschrijving tegen,
Mij viel de laatste tijd op dat er veel dienstwagens vast reden op de lijnen 2 en 19, zo bijvoorbeeld de 4030 , 4031 en 4034 de 4062 en 4066 reden opvallend veel op deze lijnen... Ik dacht dat dit toevallig zo was.
http://www.youtube.com/watch?v=wK8WPxEyuN4
Maar door deze beschrijving was ik wel benieuwd .... ook de 4034 is nu weer een aantal keer gespot in de krakeling en ik heb hem snel mogen spotten op de oosterheemlijn,
Maar mijn vraag is dus, waarom zijn niet standaard alle voertuigen direct in te zetten als hetzij goede, complete, veilige trams ook voor de lijnen 3 en 4 maar moest er eerst snel een aanpassing worden gedaan? :?

Re: Buitengebied naar Zoetermeer

BerichtGeplaatst: 20 jul 2014 04:45
door Jeronimo117
4002, 4012, 4016, 4017, 4020, 4025, 4028, 4030, 4031, 4032, 4033, 4034, 4037, 4052, 4053, 4055, 4056, 4057, 4059, 4061, 4066, 4070 waren enkele weken terug de vaste wagens op RR2/RR19. Voor de lijnen RR2/RR19 mogen alle wagennummers ingezet worden, maar het wordt voornamelijk gereden met de vaste wagennummers en die zijn op dit moment 4055 t/m 4072 die je nu niet meer op RR3/RR4 ziet rijden. Dat heeft te maken met de onderstellen/wielen, op RR2/RR19 is de slijtage vele malen groter als op RR3/RR4 en volgens mijn zijn de onderstellen/wielen daarvoor iets aangepast voor alleen op RR2/RR19 te rijden, waardoor ze niet meer geschikt zijn voor het buitengebied vanwege een grote kans op ontsporen.

De 4008 zie je daarin tegen ook veel op RR2/RR19 rijden, die heeft vaak een storing in het voertuig, waardoor de seinen/rijwegen niet automatisch omlopen in het buitengebied en daar heb je dan op RR2/RR19 geen last van.

Re: Buitengebied naar Zoetermeer

BerichtGeplaatst: 20 jul 2014 20:24
door Randstadfan
Dankje wel, ik twijfelde ook al met de 4057 en 4059
Maar voet waren er dus veel meer! Maar oke, dus een vast aantal voertuigen voor de 3 en 4 en de 2 en 19! Misschien extra betalen voor reclame op voertuigen die op alle lijnen kunnen rijden?!
Voornamelijk door t spotten kwam k hierachter! Dankje wel!

Over voertuigen gesproken, is de 4020 al weer terug ?

En hoe staat t met de 4015 , de 4033 en 4046 in Duitsland? :ugeek:

Re: Buitengebied naar Zoetermeer

BerichtGeplaatst: 20 jul 2014 22:45
door Jeronimo117
De 4046 is vorige week terug gekomen en heeft waarschijnlijk de A-BAK van de 4015 gekregen die nog intact was.

4009, 4020, 4032, 4037, 4059 staan al geruime tijd buiten dienst op Zichtenburg. 4032 heeft overigens afgelopen zaterdag wel weer kort gereden, maar is uiteindelijk weer van de baan afgehaald i.v.m. een storing.

De 4050 is ook al enkele weken niet meer op de baan geweest geloof ik.

4015 en de 4033 staan bij de schadeherstelfabriek.

Re: Buitengebied naar Zoetermeer

BerichtGeplaatst: 21 jul 2014 00:39
door iljitsch
Wauw.

Re: Buitengebied naar Zoetermeer

BerichtGeplaatst: 21 jul 2014 00:50
door OVinDelft
Wauw want? Die grote hoeveelheid trams aan de kant?

Re: Buitengebied naar Zoetermeer

BerichtGeplaatst: 21 jul 2014 09:30
door iljitsch
Ja.

Re: Buitengebied naar Zoetermeer

BerichtGeplaatst: 21 jul 2014 09:34
door FLJ
Hoeveel dienstwagens zijn er eigenlijk nodig voor lijn 2 en 19 én lijn 3 en 4? Ik heb vaker berichten gelezen dat de materieelpositie wat betreft RegioCitadissen nogal krap is, maar over wat voor getallen spreken we dan?

Re: Buitengebied naar Zoetermeer

BerichtGeplaatst: 21 jul 2014 10:14
door iljitsch
Zijn er nog genoeg GTLs om indien nodig lijn 2 weer daarmee te gaan rijden (tot de Avenio's instromen)?

Eindpunt Kraayenstein heeft nog gewoon een keerlus en op CS wordt zelfs nog links van het perron gestopt, alleen in Leidschendam zou je door moeten rijden tot het huidige eindpunt van lijn 6 en natuurlijk raak je de gelijkvloerse instap kwijt.

Re: Buitengebied naar Zoetermeer

BerichtGeplaatst: 21 jul 2014 19:27
door xCookiesolax
Als je bijvoorbeeld uit gaat van een marge van 10% (aanname) dan zou dit betekenen dat er ongeveer 7 a 8 wagens op het piekmoment niet inzetbaar mogen zijn. De overige wagens (72 - 7 = 65) moeten inzetbaar zijn. Zoals bovenstaand te lezen is staan er nu al 8 wagens die niet inzetbaar zijn. Het wordt nu dus heel moeilijk om onderhoud uit te voeren aan de overige wagens. Gelukkig is het nu zomer waardoor er minder trams op de baan zijn (tramlijn 2 rijdt bijvoorbeeld overdag om de 12 minuten ipv 10 of 8 minuten).

Re: Buitengebied naar Zoetermeer

BerichtGeplaatst: 21 jul 2014 20:29
door iljitsch
Maar waarschijnlijk kost het feit dat 3 in 2 stukken gehakt is wel extra wagens.

De frequentie overdag is niet van belang, het gaat om de spits wanneer alles aan 't rijden is.

Mocht het echt krap worden dan is er behalve 2 met GTL rijden ook nog de optie om 4 tot de Leyweg of zelfs Monstersestraat in te korten.

Re: Buitengebied naar Zoetermeer

BerichtGeplaatst: 21 jul 2014 22:22
door willem
Bovendien kost lijn 19 sinds afgelopen december structureel een dienstwagen meer dan waar oorspronkelijk vanuit gegaan was (vanwege de te krappe rijtijden). Als je al krap zit kan die ene dienstwagen er net een teveel zijn.

Re: Buitengebied naar Zoetermeer

BerichtGeplaatst: 22 jul 2014 02:07
door Jeronimo117
Lijn 2: 10/12 voertuigen (weet het niet 100% zeker)
Lijn 3: 15 voertuigen
Lijn 4: 12 voertuigen
Lijn 19: 5 voertuigen
Lijn 3k: 6 voertuigen
Lijn 4k: 9 voertuigen

Totaal 59 voertuigen + ik dacht dat er ongeveer 11 voertuigen standaard buiten dienst staan voor reguliere onderhoud/APK en dat is wettelijk verplicht. 59 + 11 = 70 + 2 reserve wagens

Aangezien er meerdere voertuigen echt buiten dienst staan vanwege schade of hardnekkige storingen, wordt vaak in de lijnen 3k en 4k gesneden. Met name 3k moet het ontgelden, dat komt omdat 4k grotendeels gekoppeld is met lijn 4.

Re: Buitengebied naar Zoetermeer

BerichtGeplaatst: 23 jul 2014 23:43
door digitram
De indeling van de wagens op de lijnenparen RR3/RR4 en T2/T19 zijn gewijzigd.
De wagens vanaf 4055 komen voorlopig niet in het buitengebied en rijden op de lijnen 2 en 19 aangevuld met een aantal 'lagere' wagens.

Re: Buitengebied naar Zoetermeer

BerichtGeplaatst: 26 jul 2014 18:24
door Jelmer
uit mijn waarnemingen (vanaf 18 juli), via https://ovaub.nl/voertuig/HTM:4001, heb ik de volgende indeling kunnen maken van de 4000'en:

lijn 2/19
4008, 4032, 4055 t/m 4058, 4060 t/m 4072

lijn 3/4
4001, 4002, 4004 t/m 4007, 4010 t/m 4014, 4016 t/m 4019, 4021 t/m 4029, 4031, 4034 t/m 4036, 4038 t/ 4049, 4051 t/m 4054

niet waargenomen:
4003, 4009, 4015, 4020, 4030, 4033, 4037, 4050 en 4059

Re: Buitengebied naar Zoetermeer

BerichtGeplaatst: 26 jul 2014 20:03
door xCookiesolax
Jelmer schreef:uit mijn waarnemingen (vanaf 18 juli), via https://ovaub.nl/voertuig/HTM:4001, heb ik de volgende indeling kunnen maken van de 4000'en:

lijn 2/19
4008, 4032, 4055 t/m 4058, 4060 t/m 4072
lijn 3/4
4001, 4002, 4004 t/m 4007, 4010 t/m 4014, 4016 t/m 4019, 4021 t/m 4029, 4031, 4034 t/m 4036, 4038 t/ 4049, 4051 t/m 4054
niet waargenomen:
4003, 4009, 4015, 4020, 4030, 4033, 4037, 4050 en 4059

De 4030 reed vandaag op lijn 3 (3Z) :mrgreen:

Re: Buitengebied naar Zoetermeer

BerichtGeplaatst: 24 aug 2014 07:11
door Randstadfan
De 4003, 4050 en de 4059 rijden weer
4003 gespot op lijn 3, de 4050 op lijn 4 en de 4059 op lijn 2 en op lijn 19

Verder vraag ik me af, de kort traject diensten van 3 worden toch gereden met materieel van stalling Leidschendam?

Re: Buitengebied naar Zoetermeer

BerichtGeplaatst: 09 sep 2014 09:51
door FLJ
Ook de 4037 rijdt weer vrolijk rond op lijn 3/4.