Bestemmingen

Voor alles wat met Randstadrail te maken heeft

Bestemmingen

Berichtdoor iljitsch » 15 sep 2015 12:59

Het viel me ineens op dat op sommige RRs de bestemming aangeduid staat als een grote regel "Den Haag" en dan een kleine regel bijvoorbeeld "De Uithof" eronder. Dus: wellicht dat RR zo regionaal is dat als eerste de bestemmingsgemeente vermeld moet worden. Maar (uit mijn hoofd, vergissinkjes mogelijk):

2 Leidschendam
Leidsenhage

2 Kraayenstein

(Ik kreeg zelfs nog net op CS de vraag of 2 wel richting centrum ging, die mevrouw had geen flauw idee wat een "kraayenstein" is...)

3 Zoetermeer
Centrum-West

4 Zoetermeer
Javalaan

4 Den Haag
De Uithof

Ik ben nu heel benieuwd wat er op 19 te zien is, en zijn er ook GTLs die als bestemming "Den Haag" (afgezien van "Den Haag HS") hebben? Kan me niet herinneren dat ooit gezien te hebben. Wel rijdt 9 nu naar "Centrum", erbij verzinnen van welke gemeente is een oefening voor de reiziger... Helpt natuurlijk dat 9 niet buiten de gemeente Den Haag komt. 19 is de enige lijn die geen van beide eindpunten in Den Haag heeft. (Nouja, 15 en 16 hebben geen echt eindpunt in het centrum.)
iljitsch
 
Berichten: 1743
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Bestemmingen

Berichtdoor willem » 15 sep 2015 13:07

Op lijn 19 wordt getoond:

- Leidschendam Leidsenhage
- Delft Noord

Dat de lijnen 3 en 4 ook Den Haag filmen komt doordat de lijnen uit Zoetermeer komen en het dan dus niet evident is dat de tram naar Den Haag rijdt. Aan de andere kant zijn Loosduinen (een voormalig dorp) en De Uithof zo bekend dat vrijwel iedereen wel weet waar het ligt.
Laatst bijgewerkt door willem op 16 sep 2015 20:26, in totaal 1 keer bewerkt
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Bestemmingen

Berichtdoor Jeronimo117 » 16 sep 2015 19:39

1 Scheveningen Noorderstrand - Delft Tanthof
2 Kraayenstein - Leidschendam Leidsenhage
3 Den Haag Loosduinen - Zoetermeer Centrum West
4 Den Haag De Uithof - Zoetermeer Javalaan
6 Leyenburg - Leidschendam Noord
9 Vrederust - Scheveningen Noorderstrand
11 Scheveningen Haven -Strand - Station Hollands Spoor
12 Duindorp - Station Hollands Spoor
15 Nootdorp - Centraal Station
16 Wateringen - Centraal Station
17 Wateringen - Statenkwartier
19 Leidschendam Leidsenhage - Delft Noord
Jeronimo117
 
Berichten: 171
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:39

Re: Bestemmingen

Berichtdoor OVinDelft » 16 sep 2015 20:03

Een leuke variatie op dit thema waren GTL's op lijn 4 op 10 mei 2013. Vanwege werkzaamheden kon er niet door de tramtunnel en CS boven worden gereden. Daarom was lijn 4 ingekort tot De Uithof - CS-Schedeldoekshaven. Omdat RegioCitadissen niet door het centrum mogen reden er GTL's, welke "Den Haag De Uithof" en "Zoetermeer Javalaan" filmden om duidelijk te maken dat in De Uithof en op Javalaan geraken nog wel mogelijk was.

GTL-lijn4_2013-05-10_1.JPG

GTL-lijn4_2013-05-10_2.JPG
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Bestemmingen

Berichtdoor PAV » 16 sep 2015 20:38

Jeronimo117 schreef:15 Nootdorp - Centraal Station
16 Wateringen - Centraal Station

Momenteel hebben lijn 15 en 16 natuurlijk "Centrum" op de display staan in plaats van "Centraal Station", terwijl beide lijnen buiten Den Haag komen. Ook dat vind ik niet geheel logisch. Wateringen (lijn 16) en Nootdorp (lijn 15) hebben allebei ook een centrum, waar de tram niet komt. Ook rijden ze beide door Rijswijk heen, ook weer een kern met een eigen centrum waar de tram niet komt. Dus in dat geval zou je wat mij betreft beter de plaatsnaam erbij kunnen zetten. De standaardaanduiding "Centraal Station" kan er wat mij betreft nog net mee door omdat Den Haag de dichtstbijzijnde stad met een officieel centraal station is.

Maar aangezien beide lijnen een regionale functie hebben, vind ik wel opmerkelijk dat de bestemming vanuit Den Haag bij beide wél een plaatsnaam is (zonder verdere specificatie wáár binnen die plaatsen), terwijl in de andere richting de plaatsnaam ontbreekt. Daaruit blijkt maar weer hoe Den Haag-centrisch er wordt gedacht vanuit de HTM. Bij lijnen met een regionale functie lijkt een plaatsnaam mij op de plaats (mits daarvoor ruimte is op de display). In het ingezette beleid van het voormalige stadsgewest (nu MRDH) onder de naam "Netwerk RandstadRail" werden ook steeds meer tramlijnen als "regionaal" beschouwd. Dan vind ik het raar om zo Den Haag-centrisch de bestemmingen te blijven aanduiden.
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Bestemmingen

Berichtdoor iljitsch » 16 sep 2015 20:48

De H in HTM geeft toch al aan dat de trams, tenzij anders aangegeven, naar Den Haag gaan? :D
iljitsch
 
Berichten: 1743
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Bestemmingen

Berichtdoor PAV » 16 sep 2015 20:54

iljitsch schreef:De H in HTM geeft toch al aan dat de trams, tenzij anders aangegeven, naar Den Haag gaan? :D

Voor ons, ingeburgerde hobbyisten en andere geïnteresseerden, is dat natuurlijk zo. Maar voor de incidentele toerist niet per definitie duidelijk. En is de herkomst en betekenis van het bedrijf in het sterk regionaliserende OV nog wel relevant? Kun je je ook afvragen wat TCR al die jaren buiten Renesse doet. ;)
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Bestemmingen

Berichtdoor Roland » 21 sep 2015 11:04

Op zich dient de eindbestemming in de eerste plaats voor het richtingsgevoel. Als ik in Parijs of een andere stad ben dan weet ik ook niet waar de genoemde bestemmingen zijn. Een lijnenkaartje maakt dan een hoop duidelijk. Je hebt altijd nog wat extra info nodig.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Bestemmingen

Berichtdoor PAV » 21 sep 2015 11:13

Dat sowieso, maar niet op alle haltes is een abri met lijnennetkaart, dus dan is het wel handig als de bestemming op het voertuig zelf duidelijk is. Als je op zo'n plek staat en als eindbestemming "Centrum" ziet, is het wel handig om te weten of het om het centrum van Den Haag, Delft of Nootdorp gaat. Zeker als je niet uit de region komt en het richtingsgevoel van een gebakken ei hebt.
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Bestemmingen

Berichtdoor wattman » 22 sep 2015 18:33

Nog op te merken dat in de tijd van de Turfmarkt en de PCC's de interlokale lijn 1 de film "Den Haag Centrum" had, terwijl lijn 16 "Centrum" voerde.

Zie o.a.

http://www.htmfoto.nl/algemeen/foto_tonen2.php?foto=PCC/1151.jpg (lijn 16)
http://www.htmfoto.net/algemeen/tonen2.php?pagina=1209895882 (lijn 1)
en https://www.flickr.com/photos/59266939@N04/5961023138 (lijn 1)
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06


Keer terug naar Randstadrail

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron