Hoelang gaan de Haagse RegioCitadis mee?

Voor alles wat met Randstadrail te maken heeft

Hoelang gaan de Haagse RegioCitadis mee?

Berichtdoor YC52000 » 13 feb 2016 11:44

Aangezien de eerste nu al zo'n 10 jaar in Den-Haag zijn vroeg ik het me af.
Wanneer worden deze vervangen? ;O nog 10 jaar? 20 jaar?
YC52000
 
Berichten: 300
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Hoelang gaan de Haagse RegioCitadis mee?

Berichtdoor iljitsch » 13 feb 2016 16:24

Ik geloof dat voor trams standaard een levensduur van 30 jaar aangehouden wordt.

De oudste GTLs die nog in dienst zijn zijn nu 35 jaar. Wat je hier zit is dat er wel al enige tijd oude GTLs van de rails gehaald worden, waarbij op een aantal lijnen eerst RCs en nu ook AVs zijn gaan rijden zodat er minder GTLs nodig zijn.

Ik denk dat dit met de RegioCitadis ook gaat gebeuren, zij het met de complicatie dat er geen andere trams beschikbaar zijn die naar Zoetermeer kunnen rijden. Maar de RCs op lijn 2 zijn nu weer vrijgekomen en ik neem aan dat er ook AVs op lijn 19 gaan rijden, dus dan is er ruimte om op termijn een aantal RCs af te voeren zonder gelijk vervangende trams te hoeven aanschaffen.

Dan is het de vraag hoe goed ze zich houden als ze ouder worden en hoe moeilijk het onderhoud wordt in de toekomst, met name qua verkrijgbaarheid vervangende onderdelen. Maar op enig moment zullen deze trams wel vervangen moeten worden. Dan hebben we het waarschijnlijk wel over ergens tussen 2030 en 2040.

Een complicerende factor met moderne trams is dat ze veel software aan boord hebben, die is natuurlijk veel lastiger te onderhouden door iemand anders dan de fabrikant dan mechanische onderdelen of simpele electronica.
iljitsch
 
Berichten: 1743
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Hoelang gaan de Haagse RegioCitadis mee?

Berichtdoor willem » 15 feb 2016 12:30

Door al die software zal de levensduur van trams waarschijnlijk steeds korter worden. In Milaan rijden nog steeds trams van ongeveer 80 jaar oud rond, maar die leeftijd zullen de Citadissen niet halen.
Overigens kun je de levensduur nog verlengen door een hele nieuwe wagenbak te maken (een soort kruising tussen nieuwbouw en renovatie), zoals Rotterdam gedaan heeft met de 800-en.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Hoelang gaan de Haagse RegioCitadis mee?

Berichtdoor Roland » 02 maart 2016 09:55

Die laatste optie is tegenwoordig niet meer te doen zonder dat je oerdegelijke techniek kunt hergebruiken. In de RegioCitadis is die oerdegelijke techniek niet echt te vinden. Al enige tijd is de draaistelrevisie in gang van de eerste generatie. Het probleem is vooral dat printplaten op den duur niet meer te vervangen zijn of te repareren. Als je het doel van software niet veranderd gaat het in theorie eeuwig mee, maar als er geen aansluitende hardware meer wordt gemaakt heb je en probleem. Fabrikanten garanderen dat er 25-30 jaar onderdelen zijn en daarna niet meer.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Revisie RegioCitadis

Berichtdoor Lange_Dre » 16 okt 2017 20:27

Inmiddels is de RegioCitadis al weer 11 jaar bij de HTM in dienst, aangezien de GTL8-1 na ongeveer 15 jaar hun midlife revisie kregen en R-net steeds meer het beeld gaat bepalen, vraag ik mij af of en wanneer de RegioCitadis hun eerste revisie beurt gaan krijgen. Het lijkt mij dat ze dan ook het exterieur gaan aanpassen naar de R-net kleuren, eventueel ook nieuwe bekledingen op de stoelen. Wellicht dat @Roland hier al iets meer over weet? :roll:
Lange_Dre
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Hoelang gaan de Haagse RegioCitadis mee?

Berichtdoor Roland » 17 okt 2017 07:15

Het is erg rustig rond de RC, afgelopen jaar is de draaistelrevisie gestart is het enige wat ik weet. Een totale revisie met eventuele wijziging van de kleurstelling zal denk ik nog wel even op zich laten wachten.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Hoelang gaan de Haagse RegioCitadis mee?

Berichtdoor iljitsch » 17 okt 2017 09:06

Er zijn flink wat wijzigingen op de GTL gekomen vanwege nieuwe technieken/inzichten. Bij de RC is dat minder van toepassing. Misschien dat er ooit nog LED-lampen in gaan en ze hebben natuurlijk OV-chipapparatuur gekregen, maar verder denk ik niet dat allerlei dingen ombouwen voor de hand ligt. Dan blijft het bij vervangen van dingen die versleten zijn.
iljitsch
 
Berichten: 1743
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Hoelang gaan de Haagse RegioCitadis mee?

Berichtdoor Daan76 » 17 okt 2017 11:18

Roland schreef:Het is erg rustig rond de RC, afgelopen jaar is de draaistelrevisie gestart is het enige wat ik weet. Een totale revisie met eventuele wijziging van de kleurstelling zal denk ik nog wel even op zich laten wachten.


De enkele keer dat ik met de Randstadrail 3 of 4 meereis valt me wel op dat de ene tram rijdt alsof ie totaal niet ontworpen is voor snelheden boven de 40 km/uur en de andere rijdt alsof ie net nieuw is. Zit dat verschil in de draaistelrevisie (misschien een voor de hand liggend antwoord maar als niet-tramkenner heb ik er weinig beeld bij wat een draaistelrevisie is en wat je er als passagier van merkt)?
Daan76
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 26 maart 2016 17:34

Re: Hoelang gaan de Haagse RegioCitadis mee?

Berichtdoor xCookiesolax » 29 nov 2020 15:18

Is er al nieuws over een mogelijke midlife beurt voor de 1e serie Regio Citadis trams?
xCookiesolax
 
Berichten: 444
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Hoelang gaan de Haagse RegioCitadis mee?

Berichtdoor YC52000 » 07 nov 2021 17:22

De eerste serie is inmiddels meer dan 15 jaar geleden gebouwd.
Gaan we nu langzaam kijken naar nieuwe trams of is dat nog niet nodig
YC52000
 
Berichten: 300
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Hoelang gaan de Haagse RegioCitadis mee?

Berichtdoor willem » 07 nov 2021 22:22

Die dingen moeten toch wel 30 jaar mee kunnen gaan.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Hoelang gaan de Haagse RegioCitadis mee?

Berichtdoor Admin » 07 nov 2021 23:53

De HTM is zuinig op z'n trams, dus ik verwacht eerst een uitgebreide midlife beurt in de komende jaren, dan 10-15 jaar later nog een opknapbeurt en dan nog een jaar of 10 voordat de serie van de Haagse rails verdwijnt.

Of iemand krijgt de kolder in z'n kop en verkoopt de hele serie aan Kassel zodat er acuut nieuwe trams nodig zijn. Maar da's niet zo heel waarschijnlijk :roll:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Hoelang gaan de Haagse RegioCitadis mee?

Berichtdoor wattman » 09 nov 2021 08:45

Er was een nieuw kleurenschema ontworpen (rood/wit i.p.v. blauw/wit), dus het lijkt me toch dat er een soort onderhoudsbeurt aan staat te komen.
http://twitter.com/de_wattman
http://www.flickr.com/photos/mars1940/
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Hoelang gaan de Haagse RegioCitadis mee?

Berichtdoor richard1074 » 09 nov 2021 22:01

wattman schreef:Er was een nieuw kleurenschema ontworpen (rood/wit i.p.v. blauw/wit), dus het lijkt me toch dat er een soort onderhoudsbeurt aan staat te komen.
Nou, dat zal dan wel die lelijke rood/zwart kleur worden van R-Net.
richard1074
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:24

Re: Hoelang gaan de Haagse RegioCitadis mee?

Berichtdoor iljitsch » 11 nov 2021 16:50

Dat zou wel een heel grote omschakeling zijn...

Wit/rood is wel te doen, maar donkergrijs/rood... Brug te ver, lijkt mijn. Überhaupt geen goede kleurstelling, overigens.

Zelf vond ik de kleuren van de 3100-serie GTLs toen die nieuw waren wel mooi. Ook het donkergeel uit de latere PCC-jaren ziet er goed uit.

Ik denk ook dat het helpt dat de verschillende tramseries hun eigen kleur hebben, dat maakt het werk voor de HTM bij omleidingen wel zo makkelijk: rood/beige trams bla bla bla, wit/blauwe trams bla bla bla, zwart/rode trams bla bla bla. GTL vs RegioCitadis vs Avenio zal wat minder goed werken. :)
iljitsch
 
Berichten: 1743
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Hoelang gaan de Haagse RegioCitadis mee?

Berichtdoor PAV » 11 nov 2021 18:07

iljitsch schreef:Dat zou wel een heel grote omschakeling zijn...

Wit/rood is wel te doen, maar donkergrijs/rood... Brug te ver, lijkt mijn. Überhaupt geen goede kleurstelling, overigens.

Zelf vond ik de kleuren van de 3100-serie GTLs toen die nieuw waren wel mooi. Ook het donkergeel uit de latere PCC-jaren ziet er goed uit.

Ik denk ook dat het helpt dat de verschillende tramseries hun eigen kleur hebben, dat maakt het werk voor de HTM bij omleidingen wel zo makkelijk: rood/beige trams bla bla bla, wit/blauwe trams bla bla bla, zwart/rode trams bla bla bla. GTL vs RegioCitadis vs Avenio zal wat minder goed werken. :)


Het wordt een aangepast wit-lichtgrijze kleurstelling. Zie ook viewtopic.php?f=9&t=662&start=40
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Hoelang gaan de Haagse RegioCitadis mee?

Berichtdoor iljitsch » 11 nov 2021 18:13

Zoals in Rotterdam? Ugh, dat vind ik al helemaal niks.
iljitsch
 
Berichten: 1743
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Hoelang gaan de Haagse RegioCitadis mee?

Berichtdoor PAV » 11 nov 2021 19:06

Nieuw ontwerp voor de RegioCitadis (1).jpg
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Hoelang gaan de Haagse RegioCitadis mee?

Berichtdoor willem » 12 nov 2021 19:57

Smaken verschillen en, in het verlengde van deze uitspraak, over smaak valt niet te twisten.

Toch vind ik de trams in die huisstijl er erg goed uitzien.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft


Keer terug naar Randstadrail

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron