Ontvlechting samenloop HTM / RET

Voor alles wat met Randstadrail te maken heeft

Re: Ontvlechting samenloop HTM / RET

Berichtdoor Roland » 07 maart 2016 10:35

Ik had vorige week eerst het rapport diagonaal doorgelezen. Later pas zag ik de commotie in de media. Het rapport bestaat voornamelijk uit grafieken van storingen die ze geturfd hebben. De analyse en aangedragen oplossingen zijn in mijn ogen weinig doordacht. Waar de pijnpunten zitten weten we al lang. Er zijn ook al een hoop verbeteringen doorgevoerd. Voor de rigoureuze oplossingen lijkt de technische haalbaarheid totaal niet te zijn bekeken. Ik denk dat je niet eens op de helft komt met die 200 miljoen. Ik vind het jammer dat Jaap Bierman dit gelijk de pers in heeft geslingerd zonder check op hoe realistisch de oplossingen zijn. De reactie van de RET is terecht.

Realistische ideeën zouden zijn:
- Geen spitswagens meer op lijn 4 en standaard gekoppeld rijden.
- Uitbreiden station Leidschenveen met een extra perronspoor. (het mooist zou zijn dat de RET zonder HTM te hinderen zou kunnen keren, zo kan de frequentie ook omhoog tussen RCS en LVN)
- Verkleinen blokken in het huidige ZUB-systeem. (veranderen van systeem is bijna geen optie, dan moeten alle voertuigen en de infra aangepast worden).
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Ontvlechting samenloop HTM / RET

Berichtdoor Bert » 07 maart 2016 12:23

Wat mij in het rapport ook opvalt, is de enorme versnippering. In het rapport wordt opgemerkt, dat in geval van een storing, soms drie storingsploegen uitrukken en eenmaal ter plaatse, voor een oplossing van het probleem vaak naar elkaar wijzen. Voor HTM is het verzamelen van relevante data van onderschikt belang: de trams moeten zo snel mogelijk weer rijden, terwijl voor de partijen die het spoor en wissels moeten onderhouden, die data belangrijk is, om storingen te voorkomen. De verkeersleiding is al evenzeer versnipperd en zijn ook verschillend ingericht, dat maakt communicatie en bijsturing erg ingewikkeld en daarbij is HTM tramgericht en de RET metrogericht. De verantwoordelijkheid voor de reisinformatie is al even ingewikkeld geregeld.

Ik vind het verder opvallend, dat in het rapport verder geen aanbevelingen worden gedaan om station Leidschenveen aan te passen en de doorstroming van lijn 3 en 4 op de straattrajecten in de stad te verbeteren, om te voorkomen dat de trams met vertraging aan hun reis over de "samenloop" beginnen.

Ik ben benieuwd wat de Metropoolregio met de aanbevelingen uit het rapport gaat doen. Ik geloof niet, dat de Metropoolregio nu sterk stuurt of coördineert maar de zaken overlaat aan HTM en RET.
Nieuw op dit forum; freqente gebruiker van tram 1 & 19, Metro E
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 06 maart 2012 01:09
Woonplaats: Delft

Re: Ontvlechting samenloop HTM / RET

Berichtdoor Bert » 07 maart 2016 12:57

iljitsch schreef:
Bert schreef:Om met metro's naar Zoetermeer te rijden is nog niet zo eenvoudig.

In Zoetermeer zullen de haltes moeten worden voorzien van hoge perrons, ov-chippalen en wat al niet meer. Ik weet niet of het spoor naar Zoetermeer " metro-proof" is, maar misschien zijn daar ook nog aanpassingen voor nodig.

Verder ligt Zoetermeer in het HTM vervoersgebied en de HTM heeft geen metro's.

Ach, die haltes waren vroeger ook al hoog, dat lijkt me het grote probleem niet. Wel zullen ze lang genoeg moeten zijn voor een dubbele metro + dubbele tram. Het feit dat HTM geen metro's heeft is makkelijk genoeg opgelost met een zak geld en ze kunnen daar ook gewoon chipkaartlezers in laten zetten net als in de trams.

Ik hoorde een kort interviewtje over de ontvlechting op Den Haag FM en daar had de woordvoerder van HTM het er ook over dat de metro's grotere wielen hebben. Misschien dat dat nog wat uitmaakt... Maar er rijden nu ook al metro's over die samenloop dus dat moet toch op te lossen zijn. Of desnoods HTM-metro's met kleine wielen.

Ik zat nog even te kijken naar de reizigersaantallen voor de Zoetermeerse stations, maar kon dit zo snel niet vinden. Je wilt natuurlijk zo min mogelijk haltes ombouwen en toch voldoende reizigers bedienen.


Als geld al geen rol zou spelen, dan nog... Het aanpassen van de stations in Zoetermeer met als enige doel om alleen in de spits met metro's te rijden is niet echt realistisch, om apart metromaterieel aan te schaffen, om dat alleen in spits in te zetten, tja...

Maar goed, als geld geen rol speelt, dan trekken we de tot metro verbouwde Zoetermeerlijn meteen via Schiphol door naar Amsterdam Zuid, waar we aantakken op de Noord-Zuid lijn, brengen in Den Haag lijn E ondergronds en trekken die via Monster en 's Gravenzande door naar Hoek van Holland, met een zijtak naar Naaldwijk, die daar weer aansluit op de lijn Maassluis-Naaldwijk-Delft-Pijnacker-Zoetermeer-Leiden. :lol:

Hebben we op het spoor meteen échte concurrentie!
Nieuw op dit forum; freqente gebruiker van tram 1 & 19, Metro E
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 06 maart 2012 01:09
Woonplaats: Delft

Re: Ontvlechting samenloop HTM / RET

Berichtdoor iljitsch » 07 maart 2016 20:19

Bert schreef:de doorstroming van lijn 3 en 4 op de straattrajecten in de stad te verbeteren, om te voorkomen dat de trams met vertraging aan hun reis over de "samenloop" beginnen.

Dat lijkt me toch niet haalbaar. Die lijnen zitten met stoplichten en kruisend verkeer en zelfs hier en daar geen vrije baan. Maar zelfs als dat geen probleem was zit je met de interactie met andere lijnen zoals 6 die door het gewone verkeer rijden en ook het in/uitstappende publiek. Zoals MM opmerkt zorgt de chipkaart dat in/uitstappen een stuk minder snel gaat. Wellicht dat het toch een idee is om op drukke haltes zoals in de tramtunnel en bij de stations op de halte te kunnen in- en uitchecken.

Ik ben overigens benieuwd wanneer dat bejaarde idee van het spoor met vakken beveiligen flink opgewaardeerd wordt. Natuurlijk is het wel prettig dat je niet twee voertuigen met 80 op hetzelfde spoor naar elkaar toe kan hebben rijden. Maar voor het afstand houden van twee voertuigen die in dezelfde richting rijden zijn veel slimmere dingen te bedenken: je kan de voertuigen laten communiceren zodat het tweede automatisch ook afremt als het eerste langzamer gaat. Zo kan je vlak achter elkaar rijden, scheelt zelfs stroom!

Maar voor het zover is is het misschien te doen er een extra spoor tussen te passen bij LvNOI zodat de tram een gehalterde metro kan inhalen en daarna de metro de tram. Hiermee heb je geen risico dat een achteropkomend voertuig tegen een stilstaand voertuig klapt en zou je dus veilig beide tegelijk kunnen laten halteren en op de halte op elkaar laten wachten, waar ze toch al even stil moeten staan in plaats van daarvoor waar het alleen tijdverlies is.
iljitsch
 
Berichten: 1743
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Ontvlechting samenloop HTM / RET

Berichtdoor Admin » 08 maart 2016 00:02

iljitsch schreef:Ik ben overigens benieuwd wanneer dat bejaarde idee van het spoor met vakken beveiligen flink opgewaardeerd wordt. Natuurlijk is het wel prettig dat je niet twee voertuigen met 80 op hetzelfde spoor naar elkaar toe kan hebben rijden. Maar voor het afstand houden van twee voertuigen die in dezelfde richting rijden zijn veel slimmere dingen te bedenken: je kan de voertuigen laten communiceren zodat het tweede automatisch ook afremt als het eerste langzamer gaat. Zo kan je vlak achter elkaar rijden, scheelt zelfs stroom!

Dat hebben ze al! Het heet ERTMS Level 3 en de enige* reden dat het nog niet massaal is ingevoerd is het kostenplaatje: voor NL alleen al loopt dit dik in de miljarden en de overheid wil de knip niet trekken. Momenteel is Level 2 actief op de Betuweroute en de HSL en zijn er proeven (geweest) op de Flevo/Hanzelijn en de Oude Lijn, alsmede het traject Ut-Asd. Daar staan zelfs speciale seinen om aan te geven of de trein onder ERTMS rijdt of het 'normale' ATB systeem, maar dat heeft nooit echt gewerkt. :roll:

*niet helemaal waar: er zijn nog de nodige technische hobbels, met name bij overgangen van beheersgebieden. Heeft te maken met dekking van GSM-R en locatie van zendmasten en het verbinden daarvan met de treinapparatuur. Heel technisch, niet zo makkelijk uit te leggen.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Ontvlechting samenloop HTM / RET

Berichtdoor Bert » 08 maart 2016 00:06

iljitsch schreef:
Bert schreef:de doorstroming van lijn 3 en 4 op de straattrajecten in de stad te verbeteren, om te voorkomen dat de trams met vertraging aan hun reis over de "samenloop" beginnen.

Dat lijkt me toch niet haalbaar. Die lijnen zitten met stoplichten en kruisend verkeer en zelfs hier en daar geen vrije baan. Maar zelfs als dat geen probleem was zit je met de interactie met andere lijnen zoals 6 die door het gewone verkeer rijden en ook het in/uitstappende publiek. Zoals MM opmerkt zorgt de chipkaart dat in/uitstappen een stuk minder snel gaat. Wellicht dat het toch een idee is om op drukke haltes zoals in de tramtunnel en bij de stations op de halte te kunnen in- en uitchecken.


Omdat vertraging op de straattrajecten eigenlijk niet te voorkomen is, zou men een gedurfde keuze kunnen maken. De trams rijden de stad niet meer in, maar keren op het nieuwe HSE. Daarmee wordt ook de kruisende beweging tussen tram en metro bij LvNOI voorkomen.
Nieuw op dit forum; freqente gebruiker van tram 1 & 19, Metro E
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 06 maart 2012 01:09
Woonplaats: Delft

Re: Ontvlechting samenloop HTM / RET

Berichtdoor willem » 08 maart 2016 13:28

Daarmee is de meerwaarde van de huidige constructie meteen verdwenen: namelijk een rechtstreekse verbinding tussen Zoetermeer en de stad, zonder op CS te moeten overstappen (of een stuk te lopen).
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Ontvlechting samenloop HTM / RET

Berichtdoor iljitsch » 09 maart 2016 16:09

Maar wat is nu precies het probleem met het feit dat 3 en 4 niet stipt volgens de dienstregeling bij de samenloop voor LvNOI arriveren? Als de tram op tijd is zit-ie de metro niet in de weg, en als-ie niet op tijd is laat je de metro voorgaan.

Om vertragingen op de gelijkvloerse kruising bij LvNOI te minimaliseren zou je in de ochtendspits de metro's richting CS voorrang kunnen geven op de trams richting Zoetermeer. Die richting heeft dan nauwelijks passagiers en kan dus met korte halteringen vertraging makkelijk inlopen.

In de avondspits is de drukte de andere kant op dus dan geef je de trams naar Zoetermeer voorrang en komt de nagenoeg lege metro een halve minuut later aan op CS.

Bij het begin van de samenloop bij Leidseveen zou er geen probleem moeten zijn omdat de trams dan nog geen interactie met ander verkeer gehad hebben.

Voor wat betreft de storingen: als alles in de spits stil komt te staan krijg je nooit meer die 24 of 30 voertuigen per uur terug in de dienstregeling. Maar de spits duurt maar iets van twee uur, en daarna gaan de frequenties voldoende omlaag om alles weer in het gareel te krijgen.

Ofwel: met wat overloopwissels zodat Leidseveen enkelspoors bereikt kan worden bij problemen en strakkere organisatie kom je een heel eind en zou ik gewoon in de zomer een proef doen met 12 metro's per uur in de spits om te zien hoe dat gaat.

Voor meer capaciteit van/naar Zoetermeer in de spits denk ik dat de enige reële oplossing is om meer gekoppeld te gaan rijden. Probleem daarbij is dat het stadse deel van 3 en 4 daar niet voor geschikt zijn. Het lijkt me dat dit voor 4 wel op te lossen is, en dan zou je 4 (dus niet 4k) in hoge frequentie gekoppeld kunnen laten rijden en 3 maar 4 of 6 x per uur enkel. Mits er voldoende RC's met koppelingen zijn.

Maar sowieso is er nog stapels laaghangend fruit, zoals betere organisatie van de verkeersleiding en incidentafhandeling en het niet meer toestaan dat RC's vanaf Nedtrain inrukken middenin de spits en ook betere afstemming van alle dienstregelingen.

Als op termijn die capaciteit echt niet genoeg is denk ik dat het zinniger is om te kijken naar een nieuwe route voor een nieuwe lijn in plaats van veel geld steken in het verhogen van de capaciteit van een stuk spoor wat nu toch al overbediend wordt. Bijvoorbeeld van Zoetermeer naar de Binkhorst langs het treinspoor / de snelweg. Dan zou je ofwel hier metro's kunnen laten rijden naar CS en Zoetermeer via de nieuwe route en alleen nog trams op het huidige trajekt ofwel gewone trams op het nieuwe trajekt omdat er geen samenloop is. Dan zou aansluiten op lijn 15 voor de hand liggen behalve dat dit flink omrijden wordt.
iljitsch
 
Berichten: 1743
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Ontvlechting samenloop HTM / RET

Berichtdoor EnglishTramMan » 10 maart 2016 14:20

(Dit is mijn eerste reactie bij deze Forum!)
Ik ben met een hoop van de voorstellen eens:
Meer doen om storingen te voorkomen, desnoods die rot wissels vervangen met een andere model.
Verhelpen van storingen anders regelen zodat maar één bedrijf hiervoor verantwoordelijk is.
Opstelsporen bij werkplaats Leidschendam verplaatsen om te voorkomen dat in- uitrijden tot conflicten leidt.
Verbinden maken tussen Zoetermeerlijn en lijn 19 als omleidingroute (met extra spoor/perron bij Leidschenveen).
Ongelijkvloersekruising maken bij Laan vNOI.
Enz.
Maar als er wel geld zou zijn zou het een verspilling om het samenloop viersporig te maken. Liever:
Een volledig nieuwe tracé creëren voor 3 en/of 4 via Sijtwendetunnel en Voorburg. (Zo creëer je ook extra capaciteit tussen Leidschenveen en Laan vNOI). Ik bedoel een nieuwe tracé met maar één of twee haltes en niet via route van lijn 2. Een tram die vijf minuten langer neemt maar wel rijdt is beter dan een tram die niet rijdt wegens een storing!
Of een verbinding maken tussen Hofpleinlijn en DenHaag-Gouda lijn en een andere tracé voor Erasmus lijn creëren via Ado Stadion(!), Voorburg en Binkhorst richting zowel Centraal als HS! (Vanaf HS zou men ook die lijn ook kunnen doortrekken via Lijn 11 naar Schevenignen of naar het Westland!
Dus alleen RET tussen Leidschenveen en Laan vNOI via bestaande route en geen problemen meer met combinatie van Citadis en Flexity enz.

(Trouwens: ik vind het nog steeds jammer dat er geen station is waar de Hofpleinlijn en de Goudalijn elkaar kruisen, met een Metro station boven en een NS Station beneden!)
EnglishTramMan
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 10 maart 2016 11:02

Re: Ontvlechting samenloop HTM / RET

Berichtdoor iljitsch » 10 maart 2016 16:28

Welkom!

Dat station is er wel en het heet Den Haag Centraal Station. :-)

Ik denk dat op de plaats waar die lijnen elkaar kruisen een station bouwen niet erg logisch is omdat het vast niet veel reizigers zal trekken. En zo'n anderhalve kilometer verderop heb je station Ypenburg, wat dichter bij woonwijken ligt.
iljitsch
 
Berichten: 1743
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Ontvlechting samenloop HTM / RET

Berichtdoor willem » 10 maart 2016 19:07

Op zich is het afbuigen van lijn E via een directere route naar CS wel een manier om capaciteit vrij te spelen, alleen gaat het uiteraard wat (lees: heel veel) meer geld kosten. In de huidige omstandigheden is daar allemaal geen geld voor, maar ook aan slechte tijden komt een keer een einde.
Op de heel lange termijn zou dat best een idee zijn. Er ontstaat wel parallelliteit met de trein, maar op de een of andere manier moet er wel een trace te bedenken zijn die toch meerwaarde biedt en een andere, tweede route naar het CS levert. Alleen zal het dan wel 2050 ofzo zijn.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Ontvlechting samenloop HTM / RET

Berichtdoor Admin » 10 maart 2016 19:58

willem schreef:[...] op de een of andere manier moet er wel een trace te bedenken zijn die toch meerwaarde biedt en een andere, tweede route naar het CS levert.

*fluistert zachtjes* Rotterdamsebaan :mrgreen:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Ontvlechting samenloop HTM / RET

Berichtdoor Tiktak » 10 maart 2016 23:15

Het beste lijkt mij om vanaf het viaduct over de A12 de Metro in een tunnel te laten verdwijnen en uit de tunnel te laten komen bij het Schenkviaduct wat aansluiting geeft op het klimspoor naar station CS - 2 hoog. Ik weet dit kost heel veel geld, maar hierdoor is het samenloop probleem opgelost. Ieder op zijn eigen sporen.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Ontvlechting samenloop HTM / RET

Berichtdoor Roland » 11 maart 2016 10:11

Indien ProRail bereid is om 2 van de 3 sporen thv Leidschenveen te verkopen zou je onderstaand ontwerp kunnen realiseren, met als uitgangspunt zo veel mogelijk bestaande situatie te herbruiken. RET en HTM kunnen dan onafhankelijk van elkaar Leidschenveen bereiken. Via de bestaande overloopwissels iets voorbij de splitsing is het mogelijk voor lijn E om zonder HTM te hinderen te kunnen keren.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Ontvlechting samenloop HTM / RET

Berichtdoor Admin » 11 maart 2016 13:04

En da's een utopie Roland. Dat emplacement is het laatste restant v/d Hofpleinlijn nog bij "het grote spoor" en noodzakelijk om Ldd bereikbaar te houden. Als HTM/RET dat willen inpikken komt er een onverbiddelijk "Njet" uit HGB :roll: Het emplacement opschuiven om ruimte te maken kan ook niet, het komt dan te dicht bij de woonwijk die er 10 jaar geleden is gebouwd. Wat wel zou kunnen is de hoogte in: de RET zou dan een eigen perron hebben boven de bestaande situatie, zodat beide gescheiden binnen kunnen komen. Kost ook miljoenen :|
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Ontvlechting samenloop HTM / RET

Berichtdoor iljitsch » 11 maart 2016 13:31

Wat nu als je aan de noordkant de aansluiting van het Zoetermeerse spoor op het Rotterdamse spoor een stuk verplaatst zodat een tram uit Zoetermeer een metro uit Rotterdam die langs het perron staat in kan halen? Aan die kant is op die plek geen bebouwing dichtbij en zonder extra perron is de extra benodigde ruimte zeer beperkt.

Het voordeel wat je in dit geval hebt is dat er vanuit Rotterdam op het noordelijke spoor gekeerd kan worden zonder de trams van/naar Zoetermeer in de weg te zitten. Als de wissels dan vastzitten in de Zoetermeerse richting hebben de trams daar geen last van en hoeft de metro alleen tot Leidseveen ingekort te worden. Da's natuurlijk problematisch in de spits qua capaciteit, maar niks vergeleken met de huidige situatie bij een wisselstoring waarbij er NIKS van/naar Leidseveen rijdt.

Nog simpeler is alleen overloopwissels aan de oostkant van de halte zodat Leidseveen bij wisselstoringen enkelspoors bereikbaar blijft.

Overigens gister kwart voor zes voor het eerst in een gekoppelde 4 gereden van LvNOI naar Zoetermeer. Vijf minuten eerder kwam er een enkele 4 maar die zat goed vol, die liet ik dus maar lopen. De aanhanger waar ik in zat vijf minuten later was echter maar halfvol. En vanmorgen vanuit 't centrum naar LvNOI en daar moesten we dus wachten op de metro die net uit de richting van CS op LvNOI binnenkwam. In totaal zo'n 2 minuten vertraging voor de tram... Volgens de dienstregeling vertrekt 4 om 8.39 u van LvNOI, en toen ik op m'n horloge keek terwijl we stilstonden om die metro voor te laten gaan was het al 8.39 u, dus we reden een minuut achter op schema. De metro was aardig aan de vroege kant want die hoort pas om 8.41 u te vertrekken.
iljitsch
 
Berichten: 1743
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Ontvlechting samenloop HTM / RET

Berichtdoor Roland » 11 maart 2016 14:15

Als het een utopie was zou ik er niet mee komen. Je hebt daar 3 sporen naast Leidschenveen, in mijn plan blijft er 1 over. Voor en achter dat emplacementje ligt immers ook maar 1 spoor, dus de bereikbaarheid blijft gehandhaafd.

Het voordeel van die kant is dat je niets aan het bestaande station hoeft te verbouwen, hier gaan namelijk de kosten in zitten. Al het spoorwerk in ballast is nog redelijk betaalbaar.
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Ontvlechting samenloop HTM / RET

Berichtdoor iljitsch » 11 maart 2016 14:28

Oh wacht, wat ik eerder schreef klopt niet: ik zat vanmorgen in 3 naar LvNOI. Die moet dan flink achter op schema gereden hebben want die hoort om 8.36 u vanaf LvNOI te vertrekken terwijl we dus om 8.39 u bij de samenloop arriveerden.
iljitsch
 
Berichten: 1743
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Ontvlechting samenloop HTM / RET

Berichtdoor Admin » 11 maart 2016 15:34

Roland, NT rangeert nog wel eens om stammen samen te stellen en daar hebben ze op het eigen emplacement soms simpelweg niet de ruimte voor. Daarnaast is deze bundel ook een buffer, omdat op Ypb geen ruimte is om te rangeren als er meerdere treinen tegelijk in/uit moeten, dat zou de Goudse lijn blokkeren. Ga er maar van uit dat die 3 sporen daar gewoon blijven liggen voor NS en dus niet beschikbaar komen voor HTM/RET/whatever. Vragen staat natuurlijk vrij, maar met de liefde van NS voor HTM flink bekoeld, acht ik de kans uitermate klein, eigenlijk gewoon niet.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Ontvlechting samenloop HTM / RET

Berichtdoor iljitsch » 28 maart 2016 22:16

Ik stapte vanmiddag op Leidseveen over van HTM op RET, en zat even naar de treinsporen te kijken. Op het viadukt waar de tram/metrohalte ligt liggen ook drie treinsporen. Net voorbij het viadukt richting Zoetermeer/Nootdorp gaat dit eerst naar twee en dan naar één.

Wat je hier zou kunnen doen is een stukje spoor afpikken zodat de treinen iets eerder van 3 naar 2 moeten en je dus 3 x tram/metro + 2 x trein in plaats van 2 x tram/metro en 3 x trein overhoudt.

Het extra stuk spoor kan dan dienen om de tram richting Zoetermeer vanaf het lage perron voordat het hoge perron begint af te laten zwenken zodat de tram naar Zoetermeer kan terwijl er een metro op het perron richting Nootdorp staat.

In deze situatie kan de RET vanuit Nootdorp Leidseveen over het linkerspoor bereiken zonder de gezamelijke tram/metrowissels te hoeven berijden. Als de wissels vastzitten heeft de HTM drie opties:

- wissel zit vast richting Zoetermeer: gewone dienstregeling
- wissel zit vast richting Nootdorp: linkerspoor door Leidseveen naar Zoetermeer
- wissel zit vast richting Nootdorp: keren op Leidseveen

Maar in alle gevallen is Leidseveen nog vanuit alle richtingen minstens op één spoor bereikbaar.

Oh wacht: ik ben iets de vlug: er is vlak hierna nog een viadukt waar maar drie sporen liggen, pas daarna splitsen de richtingen Zoetermeer en Nootdorp. Dit zou dus verbreed moeten worden zodat er een vierde spoor bij kan.
iljitsch
 
Berichten: 1743
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Vorige

Keer terug naar Randstadrail

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron