Tot voor kort reisde ik zeer zelden in de spits, ik heb dus weinig zicht over hoeveel mensen er met RR E vanaf Nootdorp en verder naar Den Haag CS reizen. Als dit inderdaad een flink aantal is dan heb je gelijk dat op Leidseveen overstappen ook problematisch is.
Maar...
Bert schreef:De vraag die eigenlijk gesteld moet worden is, of de keuze voor een twee-systemen systeem in een zeer hoge frquentie, wel de juiste keuze is geweest.
De frequentie van E tussen 8 en 9 is elke 10 minuten, 3 en 4 elke 5 minuten. Dus dat is gemiddeld elke twee minuten een voertuig, maar maar één keer per tien minuten is dat een metro. Dus zelfs de metro's eruit halen scheelt maar een heel klein beetje in de drukte.
En dan iets verderop tussen CS en Brouwersgracht komen er elke 10 minuten een 6 en een 2 bij, dus gemiddeld een tram elke 100 seconden in plaats van elke 120 seconden een tram/metro tussen Leidseveen en LvNOI.
De pure capaciteit van het samenloopspoor lijkt mij dus niet het probleem, vooral ook omdat in principe een metro en een tram tegelijk kunnen halteren en het geen erg drukke haltes zijn (in tegenstelling tot bijvoorbeeld die in de tramtunnel) zodat het halteren niet tot opstoppingen leidt.
Maar er zijn wel twee problemen: storingen bij Leidseveen die alles volstrekt in de soep laten lopen en de gelijkvloerse kruising van 3 en 4 richting Zoetermeer met E richting CS. Voor het eerste moet je zorgen dat E kan keren zonder 3 en 4 in de weg te zitten zoals eerder aangegeven.
Voor het tweede heb je een viadukt nodig, maar dat zal niet meevallen omdat het spoor daar al verhoogd is en niet verlaagd kan worden omdat er ander verkeer onder rijdt en je ook vlak voor station Laan van NOI zit. Wellicht is de oplossing een derde spoor op LvNOI en dan verderop de ongelijkvloerse kruising. Dan kunnen ook de trams en metro tegelijk vanuit CS op LvNOI binnenkomen zonder op elkaar te hoeven wachten.
Aleen als je dit met drie sporen in plaats van vier wilt doen zullen de trams richting Zoetermeer het meest linkse spoor moeten pakken dus moeten 3/4 ergens daarvoor zichzelf kruisen... LvNOI uitbreiden met
twee extra sporen lijkt me problematisch, vooral ook omdat er ook nog een perron tussen moet. Maar we hebben het over één metro per 10 minuten, dus misschien moeten we hier gewoon niet al te moeilijk over doen.
De situatie bij Leidseveen is problematischer omdat de ervaring leert dat je makkelijk in de situatie komt dat de metro niet meer bij Leidseveen kan komen, of erger nog, er helemaal geen verkeer meer mogelijk is. Dit zo inrichten dat de metro terug naar Rotterdam kan zonder op het door de tram bereden spoor te komen zou dit aanzienlijk beter maken.
Maar sowieso moet de HTM gewoon eens goed naar z'n dienstregeling kijken. Niemand heeft mij ooit uit kunnen leggen waarom het nuttig is om trams vlak achter elkaar te laten rijden en dan 8 minuten niks. Het overkomt me regelmatig bij halte De La Reyweg dat 4 aankomt terwijl 2 nog op de halte staat of omgekeerd. (En hoewel ze achter elkaar passen wacht de tweede altijd tot de eerste weg is.)
Als ze daar nu gewoon 5 minuten tussen doen zitten die trams elkaar niet in de weg en is de wachttijd voor reizigers die naar 't centrum of CS moeten gemiddeld ook lager en worden de reizigers beter verdeeld over de lijnen.
Ik heb niet gekeken hoe dit zit op het samenloopdeel van E en 3/4, maar dat kan, zeker buiten de spits, vast ook nog een stuk beter.