Ontvlechting samenloop HTM / RET

Voor alles wat met Randstadrail te maken heeft

Ontvlechting samenloop HTM / RET

Berichtdoor Bert » 05 maart 2016 22:34

In een groot artikel in het AD van 3 maart 2016, pleit HTM-directeur Jaap Bierman, voor een ontvlechting van de samenloop van het Randstadrailtrajekt van HTM lijnen 3 en 4 van/naar Zoetermeer en de E lijn van/naar Rotterdam (RET).

Het onderzoeksbureau Mott MacDonald, die de prestaties van Randtadrail heeft onderzocht, komt tot een zelfde conclusie: de (snel)trams en metro's zitten op het gezamenlijke stuk spoor elkaar in de weg en dat maakt het oplossen van storingen ingewikkeld. Als er al ruimte is, het spoor van Forepark tot Laan van Nieuw Oost Indië tot vier sporen te verdubbelen, dan zijn daar de kosten, die worden geschat op meer dan 200 miljoen eurootjes (!)

Ook pleit het onderzoekbureau de Randstadraillijnen uit Zoetermeer aan te sluiten op lijn 19.

Al met al, er is nogal wat te investeren om Randstadrail robuuster te maken en voor te bereiden op de toekomstige vervoersvraag.
Nieuw op dit forum; freqente gebruiker van tram 1 & 19, Metro E
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 06 maart 2012 01:09
Woonplaats: Delft

Re: Ontvlechting samenloop HTM / RET

Berichtdoor iljitsch » 06 maart 2016 00:20

Wat kostte die nieuwe netkous ook al weer? 73 miljoen?

Die hadden ze makkelijk in hun zak kunnen houden en dit samenloopprobleem op kunnen lossen door RR E tot Leidseveen in te korten.

Een deel van die lijn gaat door een woonwijk en je moet ook nog een snelweg en de vliet over. Dat verdubbelen lijkt me afschuwelijk ingewikkeld. Als ze nu Leidseveen zo inrichten dat de metro kan keren zonder de tram in de weg te zitten dan heb je in elk geval een goede optie wanneer er storingen zijn. Je zou bijvoorbeeld in de richting Den Haag de tram een passeerspoor langs de metro kunnen geven zodat als de metro aan z'n halte staat de tram er langs kan, en dan een overloopwissel aan de Nootdorps/Rotterdamse kant zodat de metro ook weer terug kan zonder het keerspoor aan de Haagse kant te gebruiken.

Bij Laan van NOI zie je eigenlijk continu dat de tram die vanaf CS aankomt moet wachten op de metro. Als dit niet met het aanpassen van de dienstregeling op te lossen is zou je daar het metrodeel en het tramdeel van het perron om kunnen wisselen zodat de tram kan halteren voordat de metro weg is.

Mocht extra ruimte op het spoor toch gewenst en 200 miljoen waard zijn, dan lijkt het me logischer om een nieuw stuk spoor over een nieuwe route aan te leggen om zo nieuwe wijken voor RR te ontsluiten.

En nog meer dan Leidseveen - LvNOI lijkt me viersporigheid gewenst tussen CS en Ternoot/Beatrixkwartier. Maar dat wordt erg lastig, de gebouwen staan dicht langs het tramviadukt.
iljitsch
 
Berichten: 1743
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Ontvlechting samenloop HTM / RET

Berichtdoor MennoOV » 06 maart 2016 00:32

MennoOV
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 22 sep 2013 16:15

Re: Ontvlechting samenloop HTM / RET

Berichtdoor Bert » 06 maart 2016 02:10

iljitsch schreef:Wat kostte die nieuwe netkous ook al weer? 73 miljoen?

Die hadden ze makkelijk in hun zak kunnen houden en dit samenloopprobleem op kunnen lossen door RR E tot Leidseveen in te korten.

Een deel van die lijn gaat door een woonwijk en je moet ook nog een snelweg en de vliet over. Dat verdubbelen lijkt me afschuwelijk ingewikkeld. Als ze nu Leidseveen zo inrichten dat de metro kan keren zonder de tram in de weg te zitten dan heb je in elk geval een goede optie wanneer er storingen zijn. Je zou bijvoorbeeld in de richting Den Haag de tram een passeerspoor langs de metro kunnen geven zodat als de metro aan z'n halte staat de tram er langs kan, en dan een overloopwissel aan de Nootdorps/Rotterdamse kant zodat de metro ook weer terug kan zonder het keerspoor aan de Haagse kant te gebruiken.

Bij Laan van NOI zie je eigenlijk continu dat de tram die vanaf CS aankomt moet wachten op de metro. Als dit niet met het aanpassen van de dienstregeling op te lossen is zou je daar het metrodeel en het tramdeel van het perron om kunnen wisselen zodat de tram kan halteren voordat de metro weg is.

Mocht extra ruimte op het spoor toch gewenst en 200 miljoen waard zijn, dan lijkt het me logischer om een nieuw stuk spoor over een nieuwe route aan te leggen om zo nieuwe wijken voor RR te ontsluiten.

En nog meer dan Leidseveen - LvNOI lijkt me viersporigheid gewenst tussen CS en Ternoot/Beatrixkwartier. Maar dat wordt erg lastig, de gebouwen staan dicht langs het tramviadukt.


Het zonder meer inkorten van Metro E tot Leidschenveen heeft nogal wat consequenties voor de exploitatie van de lijnen 3 en 4.
Een overstap kost weliswaar reizigers en is daarom ongewenst, maar de meeste metroreizigers zullen vanaf Leidscheveen toch naar Den Haag willen en op Leidscheveen de tram uit Zoetermeer bestormen. Qua capaciteit staan voor twee gekoppelde metrotreinen, drie-en een halve gekoppelde Regio Citadissen. Mocht er ooit al een combinatie van drie of vier gekoppelde Regio Citadissen gaan rijden, dan ontstaat op grote delen op het traject van lijn 3 en 4 een enorme overcapaciteit, tenzij er onderweg aan- en afgekoppeld gaat worden. De inzet van een pendeldienst Den Haag CS - Leidschenveen in aansluiting op en van Metro E is wellicht te realiseren, maar een vloeiende overstap vergt zeer hoge punctualiteit, extra perroncapaciteit op Leidschenveen en leidt ook nog eens tot veel hogere exploitatiekosten.

Verder zou het zonder meer inkorten van Metro E een enorme kapitaalsvernietiging zijn: het in aanbouw zijnde HSE met het aansluitende viaduct is dan overbodig.

De vraag die eigenlijk gesteld moet worden is, of de keuze voor een twee-systemen systeem in een zeer hoge frquentie, wel de juiste keuze is geweest.
Nieuw op dit forum; freqente gebruiker van tram 1 & 19, Metro E
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 06 maart 2012 01:09
Woonplaats: Delft

Re: Ontvlechting samenloop HTM / RET

Berichtdoor iljitsch » 06 maart 2016 10:05

Tot voor kort reisde ik zeer zelden in de spits, ik heb dus weinig zicht over hoeveel mensen er met RR E vanaf Nootdorp en verder naar Den Haag CS reizen. Als dit inderdaad een flink aantal is dan heb je gelijk dat op Leidseveen overstappen ook problematisch is.

Maar...

Bert schreef:De vraag die eigenlijk gesteld moet worden is, of de keuze voor een twee-systemen systeem in een zeer hoge frquentie, wel de juiste keuze is geweest.

De frequentie van E tussen 8 en 9 is elke 10 minuten, 3 en 4 elke 5 minuten. Dus dat is gemiddeld elke twee minuten een voertuig, maar maar één keer per tien minuten is dat een metro. Dus zelfs de metro's eruit halen scheelt maar een heel klein beetje in de drukte.

En dan iets verderop tussen CS en Brouwersgracht komen er elke 10 minuten een 6 en een 2 bij, dus gemiddeld een tram elke 100 seconden in plaats van elke 120 seconden een tram/metro tussen Leidseveen en LvNOI.

De pure capaciteit van het samenloopspoor lijkt mij dus niet het probleem, vooral ook omdat in principe een metro en een tram tegelijk kunnen halteren en het geen erg drukke haltes zijn (in tegenstelling tot bijvoorbeeld die in de tramtunnel) zodat het halteren niet tot opstoppingen leidt.

Maar er zijn wel twee problemen: storingen bij Leidseveen die alles volstrekt in de soep laten lopen en de gelijkvloerse kruising van 3 en 4 richting Zoetermeer met E richting CS. Voor het eerste moet je zorgen dat E kan keren zonder 3 en 4 in de weg te zitten zoals eerder aangegeven.

Voor het tweede heb je een viadukt nodig, maar dat zal niet meevallen omdat het spoor daar al verhoogd is en niet verlaagd kan worden omdat er ander verkeer onder rijdt en je ook vlak voor station Laan van NOI zit. Wellicht is de oplossing een derde spoor op LvNOI en dan verderop de ongelijkvloerse kruising. Dan kunnen ook de trams en metro tegelijk vanuit CS op LvNOI binnenkomen zonder op elkaar te hoeven wachten.

Aleen als je dit met drie sporen in plaats van vier wilt doen zullen de trams richting Zoetermeer het meest linkse spoor moeten pakken dus moeten 3/4 ergens daarvoor zichzelf kruisen... LvNOI uitbreiden met twee extra sporen lijkt me problematisch, vooral ook omdat er ook nog een perron tussen moet. Maar we hebben het over één metro per 10 minuten, dus misschien moeten we hier gewoon niet al te moeilijk over doen.

De situatie bij Leidseveen is problematischer omdat de ervaring leert dat je makkelijk in de situatie komt dat de metro niet meer bij Leidseveen kan komen, of erger nog, er helemaal geen verkeer meer mogelijk is. Dit zo inrichten dat de metro terug naar Rotterdam kan zonder op het door de tram bereden spoor te komen zou dit aanzienlijk beter maken.

Maar sowieso moet de HTM gewoon eens goed naar z'n dienstregeling kijken. Niemand heeft mij ooit uit kunnen leggen waarom het nuttig is om trams vlak achter elkaar te laten rijden en dan 8 minuten niks. Het overkomt me regelmatig bij halte De La Reyweg dat 4 aankomt terwijl 2 nog op de halte staat of omgekeerd. (En hoewel ze achter elkaar passen wacht de tweede altijd tot de eerste weg is.)

Als ze daar nu gewoon 5 minuten tussen doen zitten die trams elkaar niet in de weg en is de wachttijd voor reizigers die naar 't centrum of CS moeten gemiddeld ook lager en worden de reizigers beter verdeeld over de lijnen.

Ik heb niet gekeken hoe dit zit op het samenloopdeel van E en 3/4, maar dat kan, zeker buiten de spits, vast ook nog een stuk beter.
iljitsch
 
Berichten: 1743
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Ontvlechting samenloop HTM / RET

Berichtdoor MennoOV » 06 maart 2016 10:48

Op het samenloopdeel is de frequentie als volgt:
24x/uur in de spits (elke lijn rijdt dan 6x/uur, 3, 4, 4k en E)
18x/uur in de daluren (elke lijn rijdt dan 6x/uur, 3, 4 en E)
12x/uur in de rustige(re) tijden (elke lijn rijdt dan 4x/uur, 3, 4 en E)

De intervallen zijn als volgt:
In de spits:
Lijn 4 en 4k rijden samen om de 5 minuten
Lijn E en 3 rijden samen om de 5 minuten
Hierdoor nagenoeg een interval van gemiddeld elke 2,5 minuut een railvoertuig.

In de daluren:
Lijn 3 en 4 rijden samen om de 5 minuten
Lijn E zit er tussen.
Hierdoor onregelmatige intervallen van 5/3/2.

In de rustige tijden:
Lijn 3 en 4 rijden samen om de 7/8 minuten
Lijn E zit er tussen.
Hierdoor onregelmatige intervallen van 7/4/4.
MennoOV
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 22 sep 2013 16:15

Re: Ontvlechting samenloop HTM / RET

Berichtdoor iljitsch » 06 maart 2016 11:17

Wacht, er is een makkelijkere manier om de gelijkvloerse kruising bij LvNOI op te heffen:

Een derde spoor + perron op LvNOI. Trams richting Den Haag CS rijden op het rechter spoor, trams en metro's richting Zoetermeer/Rotterdam op het middelste spoor en metro's richting Den Haag CS op het linker spoor (dichtst bij de treinsporen). Hiermee kan een viadukt gebouwd worden tussen LvNOI en station Mariahoeve. In tegenstelling tot de tram kan de metro verder tussen LvNOI en Den Haag CS aan de linkerkant rijden.

Op de satellietfoto lijkt het erop dat een extra spoor aan de Haagse kant van LvNOI wel moet lukken en de aansluiting op de bogen naar halte Beatrixkwartie ziet er ook doenbaar uit. Lastigste deel is tussen LvNOI en station Mariahoeve, waar de tram/metrosporen al onder de treinsporen door gaan en verder vlak langs elkaar lopen.
iljitsch
 
Berichten: 1743
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Ontvlechting samenloop HTM / RET

Berichtdoor Bert » 06 maart 2016 11:51

Het zo inrichten van Leidscheveen dat tram en metro, zonder op elkaar te hoeven wachten, kunnen binnenkomen (en bij calamiteiten kunnen keren) lijkt me het meest zinvol, al weet ik niet of er voldoende ruimte voor een uitbreiding van station Leidschenveen vrijgehouden is.

De kruising bij LVNOI ongelijkvloers in te richten is zo goed als onmogelijk maar wellicht is er nog ruimte voor extra spoor, zodat tram en metro elkaar daar niet kruisen en op elkaar moeten wachten.

Er zijn in het verleden plannen geweest, om de Hofpleinlijn met de spoorlijn van Den Haag naar Gouda te verbinden, ter hoogte van de kruising bij Nootdorp. Het zou niet de eerste keer zijn, dat een oud plan wordt afgestoft en als nieuw wordt gepresenteerd...

Ergens heb ik gelezen, dat zowel de HTM als RET, de frequentie in de spits verdubbeld willen zien (de RET zou al extra metro's hebben besteld) maar dat de Metropoolregio dwars ligt, omdat deze meer oog zou hebben voor punctualiteit: een vehoging van de frequentie maakt de kans op vertragingen groter.
Nieuw op dit forum; freqente gebruiker van tram 1 & 19, Metro E
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 06 maart 2012 01:09
Woonplaats: Delft

Re: Ontvlechting samenloop HTM / RET

Berichtdoor Edwin » 06 maart 2016 12:36

Lijn 15 doortrekken naar Halte Nootdorp geeft bij verstoring nog een extra alternatief. Of eventueel vanaf lijn 19 bij station Ypenburg langs de treinbaan en dan afbuigen naar dezelfde halte.
Edwin
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 02 sep 2013 16:00

Re: Ontvlechting samenloop HTM / RET

Berichtdoor iljitsch » 06 maart 2016 12:44

Is elke 2,5 minuten een tram tussen Den Haag en Zoetermeer nog niet genoeg??

In dat geval is het wellicht een idee om tussen Zoetermeer en Den Haag CS met gekoppelde metro's te gaan rijden als spitsversterking, dan heb je veel meer capaciteit.

Als je elke vijf minuten een metro kan pakken is het natuurlijk nogal absurd om te gaan praten over of die metro wel precies op tijd rijdt. (Zie ook spoorboekloos rijden van de NS.) Maar wat wel belangrijk is is dat er nog voldoende lucht in het systeem zit zodat achterstanden ingelopen kunnen worden. Wat je niet wilt is nog lang na een verstoring volle perrons terwijl metro's en trams voor rode seinen staan te wachten omdat het spoor vol zit. (Binnen de grenzen die de beveiliging toelaat, die vaak nogal conservatief zijn lijkt het.)

Gister van Sloterdijk naar Den Haag CS. Vijf minuten stilgestaan in Leiden, da's 10% van de reistijd. Ja, zo kan ik ook wel punctueel zijn. Maar de reiziger heeft er geen bal aan, want die is nu consequent ALTIJD te lang onderweg!

Edwin: ook wel een interessante optie: verbind het spoor van 19 met dat naar Zoetermeer via de Noordkrompsingel en je hebt een uitwijkroute.
iljitsch
 
Berichten: 1743
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Ontvlechting samenloop HTM / RET

Berichtdoor willem » 06 maart 2016 15:49

De beveiliging zo aanpassen dat deze meer verkeer aankan is waarschijnlijk de goedkoopste optie. Er zijn systemen die een voertuig per minuut toelaten; dan kun je in theorie 60x per uur rijden. Wel is het dan handig als twee voertuigen tegelijk kunnen halteren. In Parijs hebben ze bij de RER een systeem waarbij dat mogelijk is. De eerste keer dat je dat ziet sta je wel even gek te kijken, maar het functioneert prima.
De RET wil, vanwege de spitsdrukte, lijn E in de spits iedere 5 minuten laten rijden, maar kan dat nu pas vanaf Nootdorp doen. De keuze voor punctualiteit ipv capaciteit betekent wel dat je mensen wegjaagt. Als je altijd moet staan of er zelfs niet meer bij kan haak je een keer af.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Ontvlechting samenloop HTM / RET

Berichtdoor PAV » 06 maart 2016 21:13

iljitsch schreef:De pure capaciteit van het samenloopspoor lijkt mij dus niet het probleem, vooral ook omdat in principe een metro en een tram tegelijk kunnen halteren

In theorie zou dat kunnen, in de praktijk valt de hele halte - hoog en laag perron - binnen één beveiligingsblok, waardoor er beveiligingstechnisch maar één voertuig op de halte kan staan. Een aanpassing in de beveliging(blokken) kan dus ook een deel van een oplossing zijn, zoals Willem ook zegt.
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Ontvlechting samenloop HTM / RET

Berichtdoor iljitsch » 06 maart 2016 21:40

Zal vast ook een hoop geld kosten, maar nog altijd minder dan 200 miljoen...
iljitsch
 
Berichten: 1743
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Ontvlechting samenloop HTM / RET

Berichtdoor Bert » 06 maart 2016 22:03

iljitsch schreef:Is elke 2,5 minuten een tram tussen Den Haag en Zoetermeer nog niet genoeg??

In dat geval is het wellicht een idee om tussen Zoetermeer en Den Haag CS met gekoppelde metro's te gaan rijden als spitsversterking, dan heb je veel meer capaciteit.


Om met metro's naar Zoetermeer te rijden is nog niet zo eenvoudig.

In Zoetermeer zullen de haltes moeten worden voorzien van hoge perrons, ov-chippalen en wat al niet meer. Ik weet niet of het spoor naar Zoetermeer " metro-proof" is, maar misschien zijn daar ook nog aanpassingen voor nodig.

Verder ligt Zoetermeer in het HTM vervoersgebied en de HTM heeft geen metro's.
Nieuw op dit forum; freqente gebruiker van tram 1 & 19, Metro E
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 06 maart 2012 01:09
Woonplaats: Delft

Re: Ontvlechting samenloop HTM / RET

Berichtdoor iljitsch » 06 maart 2016 23:37

Ha:

De Gelderlander:
Een andere advies van Mott MacDonald is om RR 3 en 4 vanuit Zoetermeer aan te sluiten op het traject van tram 19 (L'dam Leidsenhage - Delft Noord). De Randstadrailvoertuigen kunnen dan in geval van storingen omgeleid worden via lijn 19. Dit betekent dan wel een langere reistijd. Voor deze aanpassing, die omleiden van RR3 en 4 eindelijk mogelijk maakt, zal ook stevig de portemonnee getrokken moeten worden. De kosten worden namelijk geschat op 25 à 30 miljoen euro.

Is / wordt dat rapport openbaar?
iljitsch
 
Berichten: 1743
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Ontvlechting samenloop HTM / RET

Berichtdoor iljitsch » 06 maart 2016 23:58

Bert schreef:Om met metro's naar Zoetermeer te rijden is nog niet zo eenvoudig.

In Zoetermeer zullen de haltes moeten worden voorzien van hoge perrons, ov-chippalen en wat al niet meer. Ik weet niet of het spoor naar Zoetermeer " metro-proof" is, maar misschien zijn daar ook nog aanpassingen voor nodig.

Verder ligt Zoetermeer in het HTM vervoersgebied en de HTM heeft geen metro's.

Ach, die haltes waren vroeger ook al hoog, dat lijkt me het grote probleem niet. Wel zullen ze lang genoeg moeten zijn voor een dubbele metro + dubbele tram. Het feit dat HTM geen metro's heeft is makkelijk genoeg opgelost met een zak geld en ze kunnen daar ook gewoon chipkaartlezers in laten zetten net als in de trams.

Ik hoorde een kort interviewtje over de ontvlechting op Den Haag FM en daar had de woordvoerder van HTM het er ook over dat de metro's grotere wielen hebben. Misschien dat dat nog wat uitmaakt... Maar er rijden nu ook al metro's over die samenloop dus dat moet toch op te lossen zijn. Of desnoods HTM-metro's met kleine wielen.

Ik zat nog even te kijken naar de reizigersaantallen voor de Zoetermeerse stations, maar kon dit zo snel niet vinden. Je wilt natuurlijk zo min mogelijk haltes ombouwen en toch voldoende reizigers bedienen.
iljitsch
 
Berichten: 1743
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Ontvlechting samenloop HTM / RET

Berichtdoor iljitsch » 07 maart 2016 00:02

iljitsch schreef:Is / wordt dat rapport openbaar?

Veel leesplezier: het rapport is ruim 100 pagina's in het Engels. Met dank aan OV Magazine.
iljitsch
 
Berichten: 1743
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Ontvlechting samenloop HTM / RET

Berichtdoor OVinDelft » 07 maart 2016 01:02

iljitsch schreef:Ik hoorde een kort interviewtje over de ontvlechting op Den Haag FM en daar had de woordvoerder van HTM het er ook over dat de metro's grotere wielen hebben. Misschien dat dat nog wat uitmaakt... Maar er rijden nu ook al metro's over die samenloop dus dat moet toch op te lossen zijn. Of desnoods HTM-metro's met kleine wielen.

Wat ze denk ik bedoelen, zover ik het heb begrepen door de jaren, is het zo dat het wielprofiel (als dat de goede term is) van niet alle railvoertuigen hetzelfde is. De RET heeft zo ook een vast park met metrowagens de de wielen zo geslepen hebben dat ze ingezet kunnen worden op lijn E, andere stellen mogen dat niet omdat daarvan de wielen geslepen zijn voor het Rotterdamse stadsmetronet. Het profiel van de RandstadRail en het stadstramnet van de HTM is dacht ik ook anders, wat volgens mij ook zorgt voor de grote slijtage aan het stadstramnet wanneer er RegioCitadissen overheen rijden. Maar ik laat mij graag verbeteren door de experts.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Ontvlechting samenloop HTM / RET

Berichtdoor MennoOV » 07 maart 2016 07:07

De reden van het andere wielprofiel op de metrostellen van de RET is allemaal maar, voor het niet gaan schokken en kans op ontsporing bij snelheden, hoger dan 80 km/u.
MennoOV
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 22 sep 2013 16:15

Re: Ontvlechting samenloop HTM / RET

Berichtdoor iljitsch » 07 maart 2016 08:10

Wat ik begrijp is dat de wielprofielen inderdaad verschillend zijn waardoor er speciale wissels nodig zijn op het samenloopdeel. En die zijn weer extra storingsgevoelig. Misschien dat in het interviewtje vertaald werd in het simpeler "grotere wielen".

Wat ik mis in het rapport van Mott MacDonald is een aanpassing van halte Leidseveen om hier te kunnen blijven rijden in het geval van storingen.

Zie hiervoor mijn eerdere oplossing. Maar je kan ook een heel eind komen zonder grote verbouwingen. Stel je voor dat je overloopwissels plaatst net na de splitsing richting Rotterdam en Zoetermeer. Hier kan je dus wissels gebruiken die specifiek toegesneden zijn op aan de ene kant RC en de andere kant metro's, dus deze wissels zullen aanzienlijk minder kuren hebben. Daarnaast worden ze in de normale dienst maar in één stand gebruikt.

Mocht er nu een probleem zijn met de wissels die bepalen of een metro richting Rotterdam of Zoetermeer gaat, dan kunnen metro's en trams via het andere spoor op Leidseveen binnenkomen en dan ofwel verder richting Den Haag ofwel weer terug naar Rotterdam/Zoetermeer. Ideaal zou zijn twee overloopwissels voor beide takken, dan kunnen trams en metro's zowel op het linker spoor als het rechter spoor binnenkomen en weer terug.

Als de HTM dan vervolgens zodra er een storing is pendeltrams laat rijden tussen CS en Leidseveen blijven de reizigers in beweging. In de spits zal dit niet alles op kunnen vangen, maar buiten de spits kom je zo een heel eind. Pendeltrams kunnen zowel over de route van 15 en dan 19 komen als via 2 en 19. In het eerste geval zullen ze door moeten rijden naar de keerlus van 6 (zeker als het GTLs zijn), in het tweede geval zit je met het probleem dat je na Leidsenhage niet linksaf richting Den Haag kan. Dus daar zou een extra boog nodig zijn. Een overloopwissel op lijn 19 ter hoogte van Leidseveen zou dan helpen, maar driehoeken waar 15 en 19 splitsen in Ypenburg kan ook. Of je zou zelfs een rondje kunnen maken: route 15, 19, 2 / 6, CS hoog, CS laag.

Een andere optie om van de samenloop af te komen is dat je trams laat rijden tot (bijvoorbeeld) Pijnacker. Metro's rijden dan ook tot Pijnacker. Wel jammer voor de doorgaande reizigers, maar mensen die echt van Rotterdam CS naar Den Haag CS mee willen of omgekeerd zijn toch sneller met de trein.

Ik zou nog altijd graag een tram tot het vliegveld laten rijden, maar je wilt de metro's toch nog wat verder laten komen omdat Berkel/Rodenrijs en dergelijke veel meer op Rotterdam dan Den Haag gericht zijn.
iljitsch
 
Berichten: 1743
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Volgende

Keer terug naar Randstadrail

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron