iljitsch schreef:Bert schreef:Om met metro's naar Zoetermeer te rijden is nog niet zo eenvoudig.
In Zoetermeer zullen de haltes moeten worden voorzien van hoge perrons, ov-chippalen en wat al niet meer. Ik weet niet of het spoor naar Zoetermeer " metro-proof" is, maar misschien zijn daar ook nog aanpassingen voor nodig.
Verder ligt Zoetermeer in het HTM vervoersgebied en de HTM heeft geen metro's.
Ach, die haltes waren vroeger ook al hoog, dat lijkt me het grote probleem niet. Wel zullen ze lang genoeg moeten zijn voor een dubbele metro + dubbele tram. Het feit dat HTM geen metro's heeft is makkelijk genoeg opgelost met een zak geld en ze kunnen daar ook gewoon chipkaartlezers in laten zetten net als in de trams.
Ik hoorde een kort interviewtje over de ontvlechting op Den Haag FM en daar had de woordvoerder van HTM het er ook over dat de metro's grotere wielen hebben. Misschien dat dat nog wat uitmaakt... Maar er rijden nu ook al metro's over die samenloop dus dat moet toch op te lossen zijn. Of desnoods HTM-metro's met kleine wielen.
Ik zat nog even te kijken naar de reizigersaantallen voor de Zoetermeerse stations, maar kon dit zo snel niet vinden. Je wilt natuurlijk zo min mogelijk haltes ombouwen en toch voldoende reizigers bedienen.
Bert schreef:de doorstroming van lijn 3 en 4 op de straattrajecten in de stad te verbeteren, om te voorkomen dat de trams met vertraging aan hun reis over de "samenloop" beginnen.
iljitsch schreef:Ik ben overigens benieuwd wanneer dat bejaarde idee van het spoor met vakken beveiligen flink opgewaardeerd wordt. Natuurlijk is het wel prettig dat je niet twee voertuigen met 80 op hetzelfde spoor naar elkaar toe kan hebben rijden. Maar voor het afstand houden van twee voertuigen die in dezelfde richting rijden zijn veel slimmere dingen te bedenken: je kan de voertuigen laten communiceren zodat het tweede automatisch ook afremt als het eerste langzamer gaat. Zo kan je vlak achter elkaar rijden, scheelt zelfs stroom!
iljitsch schreef:Bert schreef:de doorstroming van lijn 3 en 4 op de straattrajecten in de stad te verbeteren, om te voorkomen dat de trams met vertraging aan hun reis over de "samenloop" beginnen.
Dat lijkt me toch niet haalbaar. Die lijnen zitten met stoplichten en kruisend verkeer en zelfs hier en daar geen vrije baan. Maar zelfs als dat geen probleem was zit je met de interactie met andere lijnen zoals 6 die door het gewone verkeer rijden en ook het in/uitstappende publiek. Zoals MM opmerkt zorgt de chipkaart dat in/uitstappen een stuk minder snel gaat. Wellicht dat het toch een idee is om op drukke haltes zoals in de tramtunnel en bij de stations op de halte te kunnen in- en uitchecken.
willem schreef:[...] op de een of andere manier moet er wel een trace te bedenken zijn die toch meerwaarde biedt en een andere, tweede route naar het CS levert.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten