Sporen 11 & 12

Voor alles wat met Randstadrail te maken heeft

Sporen 11 & 12

Berichtdoor hharry » 10 dec 2016 21:09

Metrolijn E heeft sinds enige maanden een nieuwe eindhalte op Den Haag CS.
Wanneer worden de sporen 11 & 12 weer in gebruik genomen voor treinverkeer?
hharry
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 20 jan 2010 22:38

Re: Sporen 11 & 12

Berichtdoor PAV » 12 dec 2016 12:50

Op het NS-forum is deze vraag ook gesteld op dit topic. Daar is ook een antwoord te vinden.

Samengevat: voorlopig vertrekt daar niks, omdat de wissels en aansluitingen op het hoofdspoor ontbreken. De hele wisselstraat tussen Gvc en Laa zou op de schop moeten en daar zijn nog geen concrete plannen voor.

Daar wil ik ook op aanvullen: Den Haag Centraal zou een HSL-verbinding met Brussel krijgen. Daarvoor zou geschoven moeten worden met vertreksporen op Gvc, waarbij spoor 11 en 12 ook nodig waren. Die verbinding met Brussel is voorlopig van de baan, waardoor ook die extra capaciteit niet nodig is.
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Sporen 11 & 12

Berichtdoor Slagathor » 12 dec 2016 15:46

Aanvullend is het misschien ook nog interessant te vermelden dat bij de aankomende versimpeling van het wisselstelsel achter Centraal, de architect van het station en (in mindere mate) de NS de wens naar ProRail hebben uitgesproken dat de laatste sporen verder naar achter geschoven worden zodat in de stationshal één groot plein ontstaat (in plaats van het driehoekige plein van nu omdat de sporen 11 en 12 verder naar binnen komen dan de sporen 1 en 2).

Als ProRail dat voor elkaar kan krijgen, moeten de helft van de perrons en een fors deel van de stationshal ook weer op de schop. Dat is het wel waard, denk ik, want dan krijg je echt een fraaie stationshal. Een soort overdekt stadsplein als verbindend element tussen de Babylonzijde en de Turfmarktzijde.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Sporen 11 & 12

Berichtdoor PAV » 12 dec 2016 17:02

Laten we niet vergeten dat vóór de verbouwing juist alle sporen even ver doorliepen, weliswaar met Kiosken aan de uiteindes. Het is juist de verbouwing en de postitionering van Kiosken, trappen en liften onder het tram- en busplatform die ervoor heeft gezorgd dat de huidige driehoek is ontstaan. Dus als de architect dat weer wil veranderen, haalt hij zijn eigen ontwerp onderuit. Hetzelfde geldt voor NS, ProRail en de gemeente die ook allemaal betrokken waren bij de besluitvorming rondom de verbouwing.
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Sporen 11 & 12

Berichtdoor JoopS » 12 dec 2016 17:50

De sporen 7/8 en 9/10 steken nu nog te ver de stationshal in omdat de perrons niet verder naar buiten verlengt kunnen worden omdat er wissels in de weg liggen. Als de wisselstraat vervangen is en de perrons verlengt zijn, worden de hiervoor genoemde sporen ingekort. Daarom zijn de OV-chippoortjes nog niet geplaatst want overstappers moeten binnen de afscheiding met de poortjes alle perrons kunnen bereiken. Dit was in het ontwerp meegenomen. Omdat Prorail geen geld beschikbaar had om het direct aan te pakken is dit nu vooruit geschoven naar ik dacht 2018 of zelfs 2020.
JoopS
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 16 okt 2013 12:16
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Sporen 11 & 12

Berichtdoor Slagathor » 12 dec 2016 21:22

PAV schreef:Laten we niet vergeten dat vóór de verbouwing juist alle sporen even ver doorliepen, weliswaar met Kiosken aan de uiteindes. Het is juist de verbouwing en de postitionering van Kiosken, trappen en liften onder het tram- en busplatform die ervoor heeft gezorgd dat de huidige driehoek is ontstaan. Dus als de architect dat weer wil veranderen, haalt hij zijn eigen ontwerp onderuit. Hetzelfde geldt voor NS, ProRail en de gemeente die ook allemaal betrokken waren bij de besluitvorming rondom de verbouwing.


Het doel was een ruimere stationshal te creëren. Daarom wilde de architect de sporen verder naar achter schuiven, maar ProRail gaf toen aan dat dat (vanwege wissels) alleen met de eerste sporen kan.

Toen is, als ik het me goed herinner, besloten om voor nu alvast de eerste sporen naar achter te schuiven en later (na het versimpelen van de wissels) de rest.

De vorm van het hal-plein is dus niet zo belangrijk, maar wel de grootte. De hele verbouwing vond tenslotte plaats omdat er grotere reizigersaantallen verwacht worden.

Persoonlijk had ik, om een grotere stationshal te creëren, liever de Stichthage afgebroken om het Koningin Julianaplein bij het station te betrekken. Op die manier heb je een grotere stationshal zonder dat de reiziger (komende vanaf de Herengracht / Koekamp) verder moet lopen naar de treinen. Dat je daarmee een vrij kansloos plein (KJ-plein) én een lelijk betonnen kantoorgebouw kwijt raakt, is een pure bonus wat mij betreft. Helaas besloot men anders, het kantoorgebouw in kwestie had nog marktwaarde...
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage


Keer terug naar Randstadrail

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron