Meer light rail

Voor alles wat met Randstadrail te maken heeft

Meer light rail

Berichtdoor iljitsch » 26 jan 2018 12:47

Er stond laatst een ingezonden stuk in de NRC van de directeuren HTM en NS over dat er meer light rail nodig is in de randstad vanwege de 700.000 nieuwe inwoners die eraan zitten te komen.

Hierbij hadden ze het onder meer over Dordrecht en Leiden. Je zou zeggen: die worden toch al goed ontsloten per trein, dus heeft het toegevoegde waarde om dit om te bouwen? Ik ben ook erg sceptisch over wat ze aan het doen zijn met de lijn naar Hoek van Holland, ik denk met het tragere materieel en de extra haltes dat de reistijden straks duidelijk langer worden.

Maar het interessante van randstadrail is natuurlijk dat je op een gegeven moment aftakt van het treinspoor en de stad in rijdt, waardoor je veel betere verbindingen hebt dan met overstappen op een enorm centraal station met niet-aansluitende dienstregelingen van trein en tram/metro.

Dus: hoe zou dat er in dit geval uitzien? Lijkt me dat dit in Dordrecht moeilijk wordt, voor zover ik eea daar in m'n hoofd heb zitten is het niet echt mogelijk om daar na de spoorbrug op een redelijke manier de stad in te rijden, en waarschijnlijk ook te weinig passagiers om vertrammen te rechtvaardigen.

In Leiden zou je bij Leiden de Vink westelijk af kunnen takken, dan door de universiteits/bedrijfswijk kunnen rijden en onder het spoor door langs Leiden CS naar het centrum en weer terug langs het treinspoor richting Den Haag.

En hoe zou eea dan in en tussen Den Haag en Rotterdam aansluiten? Nog meer de tramtunnel in gaat hier niet lukken, en in Rotterdam kunnen ze denk ik ook niet nog meer over de bestaande noord/zuidroute van de metro hebben.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Meer light rail

Berichtdoor Admin » 26 jan 2018 14:17

Wat je beschrijft is het oorspronkelijke concept van Karlsruhe, wat model stond voor een heleboel moderne light-rail projecten, inclusief Randstadrail.

Wat er bedoeld wordt in dat artikel (hoewel ik het niet gelezen heb, maar de intenties zijn me duidelijk uit andere bronnen) is dat het Nederlandse spoornet moet worden omgevormd, met name in de ruime Randstad, naar een metro-netwerk. De al jaren spelende "10 minuten dienstregeling" die tussen A'dam en Eindhoven geldt is daar het eerste bewijs van.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Meer light rail

Berichtdoor iljitsch » 26 jan 2018 16:01

Wat er in het stuk stond was dat de spoorverdubbeling op de oude lijn compleet gemaakt moest worden zodat er intercity's konden rijden en daarnaast light rail dat dan verder de stad in kan.

Nu met de intercity ben je in 37 minuten van Den Haag in Utrecht, met alleen een stop in Gouda. Met een metro doe je daar zo twee keer zo lang over dus alle treinen in de randstad laten rijden als een metro is absoluut geen goed plan. Voor de grap zou je eens moeten kijken hoeveel sneller een reis over de oude hofpleinlijn tussen Rotterdam CS en Den Haag CS zou zijn zonder tussenstops.

Natuurlijk is goed stoptrein/metro/tramvervoer ook belangrijk, maar gooi alsjeblieft niet het kind met het badwater weg, want dan kan het OV absoluut niet meer concurreren met de auto.

Ik denk dat er ook nog wel wat beter naar de halteafstanden gekeken kan worden. De oude zoetermeerlijn is redelijk vlot omdat de halteafstanden al gauw 1 - 2 km zijn. Terwijl lijn 6 bijvoorbeeld een halte stuivesantplein heeft op spuugafstand van die ervoor en erna.

Maar het grootste probleem is dat we een aantal drukbereden corridors hebben maar niet heel veel verderop moet je het stellen met een tram die flink omrijdt voor die is waar je zijn wilt of zelfs alleen een bus met relatief lage frequentie. Probleem is natuurlijk dat er weinig nieuwe mogelijkheden zijn voor routes met vrijliggend spoor en dat in steden als Den Haag en kleiner niet of nauwelijks een metro te rechtvaardigen valt.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Meer light rail

Berichtdoor willem » 29 jan 2018 14:59

Meer in het algemeen is het wel zo dat er vooral geïnvesteerd wordt op plekken waar al iets ligt terwijl plekken waar niets ligt (en eventueel wel potentieel is) vergeten wordt.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Meer light rail

Berichtdoor Admin » 29 jan 2018 17:05

Het is makkelijker, en goedkoper, een bestaand systeem uit te breiden dan een nieuw systeem compleet uit de grond te stampen. De laatste keer dat zoiets gedaan werd was het SUNIJ project in Utrecht. (Arnhem telt niet, da's in een museum en dus per definitie geen openbaar vervoer)
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Meer light rail

Berichtdoor Bert » 06 feb 2018 01:02

Meer light-rail betekend natuurlijk niet dat alle treinen worden vervangen door metro's, sneltrams of iets daar tussen in. De intercitytreinen blijven bestaan. Maar, op veel trajecten in de Randstad, kunnen stoptreindiensten vervangen worden door metro of sneltram. Een metro/sneltram is niet alleen veel beter geschikt voor trajecten met veel halten op korte afstand van elkaar, maar ook goedkoper te exploiteren door de eenmansbediening. En omdat metro's veel sneller optrekken en afremmen en korte stationnementen hebben dan treinen, kunnen reistijden worden verkort of nemen reistijden nauwelijks toe bij het openen van nieuwe station. Zo is de reistijd tussen Den Haag Centraal en Rotterdam (via de 'Hofpleinlijn' ) nu nauwelijks langer dan in de NS-tijd.

Het grote voordeel van het vervangen van stoptreinen door metro's of sneltrams (zoals dat gebeurd is met Hofpleinlijn, Zoetermeerlijn en de Hoekselijn) is dat er rechtstreekse en snelle verbindingen ontstaan tussen stadscentra en woonwijken. Daardoor neemt ook de drukte op grote stations af omdat er minder overgestapt hoeft te worden.

Een goede kanshebber voor het omvormen naar lightrail zijn de sprinters Leiden - Den Haag - Rotterdam - Dordrecht, Rotterdam - Gouda - Alphen aan den Rijn - Leiden en Den Haag - Gouda.
Nieuw op dit forum; freqente gebruiker van tram 1 & 19, Metro E
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 06 maart 2012 01:09
Woonplaats: Delft

Re: Meer light rail

Berichtdoor willem » 06 feb 2018 11:48

De door jou genoemde spoorlijnen zijn zo ontworpen dat de woonwijken langs het spoor liggen, of andersom.

Bij de andere spoorlijnen is dat veel minder het geval. Alle plaatsen tussen Leiden en Dordrecht hebben woonwijken die veel verder van het spoor af liggen. Daar moet je iets mee. Om nog niet te spreken van plaatsen met alleen busvervoer, zoals Hellevoetsluis of Krimpen aan den IJssel.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Meer light rail

Berichtdoor PAV » 06 feb 2018 16:51

Ik heb altijd het idee dat er door allerlei mensen gesmeten wordt met de term "lightrail" en dat daar meer van moet komen zonder dat er echt een inhoudelijke visie achter zit. Lightrail is daarmee een modewoord dat geen vastomlijnde betekenis heeft en random wordt gebruikt om "hip" en innovatief te klinken. Natuurlijk hebben ze een punt dat er in de Randstad een groeiende bevolking en mobiliteitsvraag ligt, maar zouden de directeuren van NS en HTM dit bericht wellicht ook verspreid hebben om de politiek/kiezers te beïnvloeden in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen?
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Meer light rail

Berichtdoor Chris » 06 feb 2018 23:49

Bert schreef:Het grote voordeel van het vervangen van stoptreinen door metro's of sneltrams (zoals dat gebeurd is met Hofpleinlijn, Zoetermeerlijn en de Hoekselijn) is dat er rechtstreekse en snelle verbindingen ontstaan tussen stadscentra en woonwijken. Daardoor neemt ook de drukte op grote stations af omdat er minder overgestapt hoeft te worden.
Een goede kanshebber voor het omvormen naar lightrail zijn de sprinters Leiden - Den Haag - Rotterdam - Dordrecht, Rotterdam - Gouda - Alphen aan den Rijn - Leiden en Den Haag - Gouda.
Die rechtstreekse verbindingen gaan niet ontstaan door de huidige sprinters te vervangen door metro achtige treinen. Het gaat in de plannen om dezelfde trajecten dan dat er nu al bestaan... Het lijkt me ook verre van verstandig deze verbindingen te versneltrammen. Maak Delft - Rotterdam viersporig en plan nog wat haltes er bij en je bent met de Sprinter net zo snel als een eventuele Metro.
Het grote voordeel van de Sprinter een trein te laten zijn dan een metro of RandstadRail achtig iets is bij een versperring je gemakkelijker kan bijsturen dan als er twee soorten railsystemen naast elkaar opereren.
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Meer light rail

Berichtdoor Bert » 08 feb 2018 00:08

Chris schreef:
Bert schreef:Het grote voordeel van het vervangen van stoptreinen door metro's of sneltrams (zoals dat gebeurd is met Hofpleinlijn, Zoetermeerlijn en de Hoekselijn) is dat er rechtstreekse en snelle verbindingen ontstaan tussen stadscentra en woonwijken. Daardoor neemt ook de drukte op grote stations af omdat er minder overgestapt hoeft te worden.
Een goede kanshebber voor het omvormen naar lightrail zijn de sprinters Leiden - Den Haag - Rotterdam - Dordrecht, Rotterdam - Gouda - Alphen aan den Rijn - Leiden en Den Haag - Gouda.
Die rechtstreekse verbindingen gaan niet ontstaan door de huidige sprinters te vervangen door metro achtige treinen. Het gaat in de plannen om dezelfde trajecten dan dat er nu al bestaan...


Sprinters vervangen door metro's of sneltrams kan juist wél rechtstreekse en snelle verbindingen opleveren. Door de koppeling van de vroegere Zoetermeerlijn aan het Haagse tramnet, geeft dit een rechtstreekse verbinding vanuit Zoetermeer met de binnenstad en de zuidwestelijke wijken van Den Haag en door het verknopen van de Hofpleinlijn aan de Rotterdamse metro, hebben de inwoners van Den Haag, Pijnacker en Berkel en Rodenrijs een rechtstreekse verbinding met de Rotterdamse binnenstad, Zuidplein en Rotterdam Zuid.

Chris schreef:Het lijkt me ook verre van verstandig deze verbindingen te versneltrammen. Maak Delft - Rotterdam viersporig en plan nog wat haltes er bij en je bent met de Sprinter net zo snel als een eventuele Metro.


Sprintertreinen zijn relatief traag, zeker op trajecten met veel haltes op korte afstand van elkaar en is bovendien veel duurder in exploitatie dan een metro of sneltram. En daarnaast is het met sprinters zo goed als onmogelijk door te rijden tot in de stadscentra,tenzij de stadstrajecten worden omgebouwd tot spoorlijnen.

Chris schreef:Het grote voordeel van de Sprinter een trein te laten zijn dan een metro of RandstadRail achtig iets is bij een versperring je gemakkelijker kan bijsturen dan als er twee soorten railsystemen naast elkaar opereren.


Twee railsystemen naast elkaar vullen elkaar juist aan. Als een sprinter op een spoorlijn strand door een sein- of wisselstoring of problemen met de bovenleiding, dan kan een Intercity daar niet zomaar voorbij. Dan valt er weinig bij te sturen.
Nieuw op dit forum; freqente gebruiker van tram 1 & 19, Metro E
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 06 maart 2012 01:09
Woonplaats: Delft

Re: Meer light rail

Berichtdoor Admin » 08 feb 2018 02:32

De doorkoppeling van de Ztm-lijn naar Loosduinen en de Uithof was meer een noodzakelijk kwaad gezien de manier waarop deze verbinding gemaakt moest worden (inclusief de door de lokale middenstand zo noodzakelijk geachte parkeergarage-waar-toevallig-ook-trams-kunnen-rijden-voor-de-slurpsidie) dan dat er daadwerkelijk hele hordes doorgaande reizigers waren. Nog steeds zie je dat op CS de trams grotendeels leeglopen om vervolgens weer te vullen met nieuwe instappers. Er zal wel wat doorgaand vervoer zijn naar het Centrum vanuit de richting Voorburg (Stadhuis, binnenstad) maar andersom toch heel wat minder.

Ter info: ik ken Chris' achtergrond redelijk goed (we kennen elkaar persoonlijk, al is het al weer een flinke tijd geleden dat we collega's waren) en wil de lezer daarom aanraden zijn mening over dergelijke vraagstukken niet te gemakkelijk terzijde te schuiven. Uiteraard hoef je die mening niet te delen, dit is een vrij en open discussie platform, zorg dan wel dat je goed beslagen ten ijs komt! Maar da's mijn mening :geek:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Meer light rail

Berichtdoor OVinDelft » 08 feb 2018 03:35

Was het eigenlijk niet beter geweest om de Hofplein- en Zoetermeerlijn destijds alleen aan het Rotterdamse metronetwerk te koppelen? Dan had je niet dat gedoe gehad met verschillende vloerhoogtes en wielprofielen op het huidige samenloopdeel, en was een doortrekking van de Rotterdamse metro via Berkel en Bergschenhoek naar Zoetermeer vele malen eenvoudiger geweest.

Een andere manier om de Hofpleinlijn naar Rotterdam Centraal te krijgen, had kunnen zijn om het luchtspoor te verlaten en vanaf de Kleiweg naast het tracé van de lijn Gouda - Rotterdam twee extra sporen te leggen naar CS. Vanaf daar had je via Blaak en Zuid naar Lombardijen kunnen rijden. Dan was een ombouw naar metro niet eens nodig was geweest.

Nog mooier was geweest als alle metrolijnen in Nederland volgens NS-omgrenzingsprofielen waren gebouwd. Dan hadden we het met twee railstandaarden kunnen doen: stadstram en voorstadstrein. Dat zou alles een stuk makkelijker hebben gemaakt. Maar ja, de geschiedenis kan je niet meer herschrijven.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Meer light rail

Berichtdoor Tiktak » 08 feb 2018 10:45

Een oplossing zou zijn om het samenloop deel op te heffen, bouw op/bij het vliegveld een ondergronds 4 sporig tram station.
Twee sporen enkel voor de RET en twee sporen voor de HTM.
De RET buigt voor bij het metrostation Meijersplein ondergronds naar links en de HTM buigt een eind voor het metrostation Meijersplein naar rechts.
Hierbij heeft de HTM vanaf CS (2 hoog) een directe verbinding naar het vliegveld van 4 x per uur.
De perronhoogte weer op randstadrail niveau terug brengen.
De HTM blijft dan gewoon geheel Haaglanden bedienen ( uitgezonderd van een paar KM bij het vliegveld)
En de RET blijf dan gewoon in het Rijnmondgebied rijden.
Het kost dan wel weer een paar euro's, maar het zo wel een oplossing zijn.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Meer light rail

Berichtdoor Admin » 08 feb 2018 12:15

Daarmee benadeel je de doorgaande reizigers tussen Nootdorp en R'dam. In tegenstelling tot de HTM reiziger heeft de RET reiziger op dat traject juist wel veel baat gehad van de aankoppeling op het metronetwerk v/d Hofpleinlijn (die daar nu niet eens meer in de buurt komt! Maar dat terzijde). Er zijn nieuwe haltes gebouwd en de frequentie is flink gestegen, met minder overstappen tot in hartje R'dam, met als gevolg een flinke stijging v/d vervoersvraag. Ik schat in dat de Hoekselijn een vergelijkbare groei zal gaan laten zien, als het allemaal rijdt en de kinderziektes uit het systeem zijn.

Ontvlechting van metro en sneltram zal op termijn noodzakelijk zijn, daar zijn we het over eens. Het probleem is dan hoe je het metro-eindpunt gaat oplossen. Er is recent een flink kapitaal uitgegeven voor een nieuw eindpunt boven CS, dat verlaten is een catastrofale blunder die heel veel geld kost, dus de RET zal z'n eindpunt op CS blijven houden. Maar hoe voer je dan de metro daar naartoe als je geen gebruik kunt maken van bestaande rail-infra tussen Nootdorp en CS? Rechtstreeks langs de A12 is de meest voor de hand liggende optie, maar daarmee benadeel je reizigers tussen Nootdorp en de tussenliggende stations. Station Leidscheveen ombouwen (met 2 aparte sporen op een viaduct) tot overstapstation is een optie, vervolgens kan de metro in zuidelijke richting afbuigen om het ADO stadion te bedienen en alsnog via de A12, en mogelijk een ommetje via de Binckhorst, op CS aan te gaan. Zit je wel met de fly-overs van knooppunt Prins Clausplein, maar da's in principe oplosbaar.

Het is dus niet zo eenvoudig en alles kost bakken met geld, maar technisch moet het wel kunnen lukken.
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Meer light rail

Berichtdoor Tiktak » 08 feb 2018 18:09

Admin schreef:Daarmee benadeel je de doorgaande reizigers tussen Nootdorp en R'dam. In tegenstelling tot de HTM reiziger heeft de RET reiziger op dat traject juist wel veel baat gehad van de aankoppeling op het metronetwerk v/d Hofpleinlijn (die daar nu niet eens meer in de buurt komt! Maar dat terzijde). Er zijn nieuwe haltes gebouwd en de frequentie is flink gestegen, met minder overstappen tot in hartje R'dam, met als gevolg een flinke stijging v/d vervoersvraag. Ik schat in dat de Hoekselijn een vergelijkbare groei zal gaan laten zien, als het allemaal rijdt en de kinderziektes uit het systeem zijn.

Ontvlechting van metro en sneltram zal op termijn noodzakelijk zijn, daar zijn we het over eens. Het probleem is dan hoe je het metro-eindpunt gaat oplossen. Er is recent een flink kapitaal uitgegeven voor een nieuw eindpunt boven CS, dat verlaten is een catastrofale blunder die heel veel geld kost, dus de RET zal z'n eindpunt op CS blijven houden. Maar hoe voer je dan de metro daar naartoe als je geen gebruik kunt maken van bestaande rail-infra tussen Nootdorp en CS? Rechtstreeks langs de A12 is de meest voor de hand liggende optie, maar daarmee benadeel je reizigers tussen Nootdorp en de tussenliggende stations. Station Leidscheveen ombouwen (met 2 aparte sporen op een viaduct) tot overstapstation is een optie, vervolgens kan de metro in zuidelijke richting afbuigen om het ADO stadion te bedienen en alsnog via de A12, en mogelijk een ommetje via de Binckhorst, op CS aan te gaan. Zit je wel met de fly-overs van knooppunt Prins Clausplein, maar da's in principe oplosbaar.

Het is dus niet zo eenvoudig en alles kost bakken met geld, maar technisch moet het wel kunnen lukken.


De Metro laten rijden met als eindhalte Nootdorp, naast de sporen in de richting Rotterdam evenwijdig twee sporen aanleggen voor de HTM met als eindbestemming vliegveld.
CS 2 hoog kan dan de HTM gebruik maken voor een rechtstreekse verbinding met het vliegveld, om de 15 minuten vertrekt er een sneltram.
Ook kan deze eindhalte worden ingezet voor spitswagens in de richting van Zoetermeer, hierdoor wordt deze halte meer gebruikt door de meerder mogelijkheden van bestemmingen.
Doorgaande reizigers Den Haag - Rotterdam v.v. kunnen overstappen in Nootdorp of in Pijnacker.
Hiermee hoef je dan weinig om te bouwen en enkel maar een stuk spoor verdubbeling aan te brengen en een gezamenlijk tram/metro station vliegveld.
en het voordeel hiervan is vanaf het station Leidschenveen tot het eind station Vliegveld heb je geen wissels meer nodig ( enkel één in het station vliegveld )
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Meer light rail

Berichtdoor Bert » 08 feb 2018 21:52

Tiktak schreef:De Metro laten rijden met als eindhalte Nootdorp, naast de sporen in de richting Rotterdam evenwijdig twee sporen aanleggen voor de HTM met als eindbestemming vliegveld.
CS 2 hoog kan dan de HTM gebruik maken voor een rechtstreekse verbinding met het vliegveld, om de 15 minuten vertrekt er een sneltram.
Ook kan deze eindhalte worden ingezet voor spitswagens in de richting van Zoetermeer, hierdoor wordt deze halte meer gebruikt door de meerder mogelijkheden van bestemmingen.
Doorgaande reizigers Den Haag - Rotterdam v.v. kunnen overstappen in Nootdorp of in Pijnacker.
Hiermee hoef je dan weinig om te bouwen en enkel maar een stuk spoor verdubbeling aan te brengen en een gezamenlijk tram/metro station vliegveld.
en het voordeel hiervan is vanaf het station Leidschenveen tot het eind station Vliegveld heb je geen wissels meer nodig ( enkel één in het station vliegveld )


Meerdere onderzoeken hebben uitgewezen dat een railverbinding naar 'vliegveld' Rotterdam The Hague Airport, onrealistisch, onrendabel en dus onnodig is. Het reizigersaanbod is te gering om een railverbinding te rechtvaardigen.

Mocht in de toekomst toch een railverbinding vanuit Den Haag naar Rotterdam The Hague Airport tot de mogelijkheden gaan behoren, dan is spoorverdubbeling van Nootdorp tot de aftakking in Rotterdam naar Rotterdam The Hague Airport in vrijwel de gehele bebouwde kom van Pijnacker en een groot deel van Berkel en Rodenrijs niet mogelijk omdat de ruimte daarvoor ontbreekt. Verder zal bij het inkorten van de metro tot Nootdorp fors moeten geïnvesteerd in (snel)trammaterieel om de metroreizigers naar Den Haag te vervoeren.
Nieuw op dit forum; freqente gebruiker van tram 1 & 19, Metro E
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 06 maart 2012 01:09
Woonplaats: Delft

Re: Meer light rail

Berichtdoor iljitsch » 09 feb 2018 10:34

Ik heb hier al eerder een plan voor uiteengezet:

Maak een aftakking van de huidige lijn naar een nieuw eindpunt bij het terminalgebouw.

Dan laat je een nieuwe tramlijn vanuit Den Haag naar het vliegveld rijden en je trekt de metrolijn die nu stopt op Rotterdam CS door naar het vliegveld. Vervolgens kan de frequentie van lijn E wat omlaag omdat de niet-doorgaande reizigers al door de twee nieuwe lijnen bediend worden.

Ik weet niet hoe het zit met de plannen voor de verdeling van vliegverkeer en de rendabelheid, maar het lijkt me toch dat als ik vanuit Den Haag sneller op schiphol kan zijn dan zestienhoven dit niet een goede manier is om schiphol te ontlasten. En blijkbaar is dat nodig, zie discussie Lelystad. En Lelystad is absoluut geen optie voor OV-reizigers uit Zuid-Holland en Zeeland, want je zit een uur langer in de trein en dan ben je nog nieteens op het vliegveld, je moet dan ook nog met al je bagage een eind met de bus.

Wellicht zou je zelfs de metrolijn door kunnen trekken naar Overschie, waar ze volgens mij wel wat beter OV kunnen gebruiken.

De tramlijn vanaf het vliegveld naar Den Haag kan dan mooi doorrijden naar het world forum, dat op die manier een stuk beter bereikbaar wordt. Wel moet er dan iets nieuws bedacht worden voor de samenloop metro/tram en de tramtunnel, want die kunnen niet echt meer erbij hebben en hebben toch al last van overaanbod. Een light rail-lijn langs het treinspoor tussen Zoetermeer en Den Haag CS zou een goede optie zijn, maar dit zal vast niet makkelijk in te passen zijn. Misschien gedeeltelijk ondergronds? Had natuurlijk mooi meegenomen kunnen worden bij het aanleggen van de tunnels van de Rotterdamsebaan...
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Meer light rail

Berichtdoor Bert » 10 feb 2018 00:31

Als 'Zestienhoven' ooit een railverbinding met Den Haag zou moeten krijgen, dan liijkt me een aftakking van de metro - die via Overschie naar Schiedam en Rotterdam Centraal kan worden doorgetrokken - meer voor de hand liggend dan de metrolijn te verbouwen tot tramlijn. Het nut daarvan ontgaat me.

Mocht het ooit zover komen dat Rotterdam The Hague Airport een serieus alternatief wordt voor Schiphol en veel drukker gaat worden dan nu, dan zal op Rotterdam The Hague Airport ook het nodige moeten gebeuren om de passagiersstromen te verwerken. In dat geval is het helemaal geen gek idee de terminal naar de andere zijde van het luchthaventerrein te verplaatsen. Een aftakking van de metro is dan niet nodig: die loopt daar langs.
Nieuw op dit forum; freqente gebruiker van tram 1 & 19, Metro E
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 06 maart 2012 01:09
Woonplaats: Delft

Re: Meer light rail

Berichtdoor buschauffeur » 10 feb 2018 09:23

"Zestienhoven' gaat nooit groter worden dan het nu is. Nooit. Daar is geen draagvlak voor. Milieueisen zijn scherp en worden zeker niet soepeler. Dus die paar vliegtuigen per dag rechtvaardigen echt geen metro of tram naar het vliegveld. Echt, ook dat gaat nooit gebeuren.
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Meer light rail

Berichtdoor Bert » 10 feb 2018 10:32

buschauffeur schreef:"Zestienhoven' gaat nooit groter worden dan het nu is. Nooit. Daar is geen draagvlak voor. Milieueisen zijn scherp en worden zeker niet soepeler. Dus die paar vliegtuigen per dag rechtvaardigen echt geen metro of tram naar het vliegveld. Echt, ook dat gaat nooit gebeuren.


Ik verwacht overigens ook niet dat Rotterdam The Hague Airport veel groter zal worden.

Er zijn meerdere plannen gelanceerd om de Haagse en Rotterdamse tram met elkaar te verbinden via RTHA maar die zijn allemaal in de prullenbak beland als te duur en gezien het aantal te verwachten reizigers ook onnodig.
Nieuw op dit forum; freqente gebruiker van tram 1 & 19, Metro E
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 06 maart 2012 01:09
Woonplaats: Delft

Volgende

Keer terug naar Randstadrail

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron