Pagina 2 van 2

Re: Meer light rail

BerichtGeplaatst: 10 feb 2018 23:09
door iljitsch
Ik had duidelijker moeten zijn: met een tram naar het vliegveld bedoel ik (uiteraard) een randstadrailtram die al bewezen heeft het spoor te kunnen delen met de Rotterdamse metro.

Van de week stond er ook een ingezonden brief in de NRC over uitbreiden van Rotterdam voor vakantievluchten om schiphol te ontlasten. In Lelystad worden nu allemaal voorzieningen aangelegd die in Rotterdam al aanwezig zijn. Wel wordt de baan daar langer, 2700 ten opzichte van ruim 2200 meter.

Natuurlijk geeft zo'n vliegveld overlast voor de omwonenden, maar het voordeel van Rotterdam is dat je zo boven de noordzee zit, waar niemand er last van heeft als er eventueel nog laag gevlogen moet worden (wat volgens mij overigens niet het geval is).

Interessant genoeg is het aantal vliegbewegingen aardig gezakt maar het aantal passagiers is wel veel hoger dan een aantal jaar geleden. Maar ten opzichte van schiphol stelt het natuurlijk weinig voor, met 1,7 vs 63 miljoen passagiers.

Re: Meer light rail

BerichtGeplaatst: 11 feb 2018 15:20
door Bert
iljitsch schreef:Ik had duidelijker moeten zijn: met een tram naar het vliegveld bedoel ik (uiteraard) een randstadrailtram die al bewezen heeft het spoor te kunnen delen met de Rotterdamse metro.


Dan nog zullen de stations vanaf Forepark tot aan de aftakking naar het vliegveld moeten worden uitgebreid met lage (tram)perrons. Bij Pijnacker Centrum is dat al niet mogelijk.