Automaten in RR

Voor alles wat met Randstadrail te maken heeft

Automaten in RR

Berichtdoor avl » 12 jan 2019 16:01

Het valt mij op dat in de RR voertuigen de kaartjesautomaten het niet doen dit jaar. Het scherm is zwart. Bij storingen werd tot nu steeds een melding daarvan gegeven.
Lijkt er op dat de nieuwe tarieven nog niet zijn ingevoerd en de automaten daarom uitstaan.
Worden de tarieven er nog aangepast of is het wachten op de vervanging van de automaten op korte termijn?
avl
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 04 jul 2014 20:05

Re: Automaten in RR

Berichtdoor LeonA » 12 jan 2019 16:12

Ik ben ook benieuwd naar de oorzaak. Het kaartjesforum is plotseling verdwenen dus daar komt de oorzaak ook niet meer naar boven
LeonA
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 08 mei 2014 09:17

Re: Automaten in RR

Berichtdoor PAV » 16 jan 2019 18:00

Viel mij ook op inderdaad. De eerste week van januari stonden ze wel aan, maar met de oude kaartjes en tarieven. Wel apart dat je nu dus helemaal geen kaartjes meer kunt kopen. Je zou denken dat het de HTM meer oplevert om toch maar even kaartjes volgens de oude tarieven te verkopen in de RegioCitadissen dan helemaal geen kaartjes. Ook staat er wel de melding in het voertuig dat als de automaten het niet doen, je toch een geldig vervoerbewijs moet hebben. Misschien door middel van magie? :mrgreen:

Bij de inbouw van kaartautomaten in de GTL stond her en der ook vermeld dat in Q4/2018 ook in de RR-voertuigen een nieuwe automaat (incl. PIN/creditcard) zou komen. Bij de invoering van de nieuwe tarieven is op de schema's met nieuwe tarief- en betaalinformatie op de haltes echter die mogelijkheid vooralsnog niet benoemd voor de RC's, ook niet op termijn.

Ik heb hieromtrent ook via twitter vragen aan HTM gesteld. In eerste instantie in november, toen 2018 nog niet voorbij was. Op mijn vraag of Q4 nog steeds de planning was hiervoor, werd toen bevestigend geantwoord. Toen eind december de nieuwe tariefinfo op de haltes verscheen (zonder melding van PIN/CC in RR) heb ik opnieuw getweet met vragen hierover. Toen werd mij geantwoord dat het wel op de planning staat nieuwe automaten in de bouwen in de 4000'en, maar dat hiervoor (bij het twitterteam) geen concrete planning bekend is.
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Automaten in RR

Berichtdoor avl » 16 jan 2019 20:06

Volgens de tarieffolder 2019 worden in de loop van 2019 de kaartverkoopautomaten in de RandstadRail tram vernieuwd.
Volgens die folder kan je in de R-net tram de kinderkaart kopen. Kwam afgelopen week nog een tegen waar je alleen de 2-uur en dagkaart kon kopen (wel nieuwe tarief).
avl
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 04 jul 2014 20:05

Re: Automaten in RR

Berichtdoor PAV » 08 feb 2019 12:17

Vanuit het topic 'InnOVatietram':
wattman schreef:
PAV schreef:Ik kwam een filmpje tegen op YouTube van de InnOVatietram. In de vluchtigheid zag ik wel dat de (oude) kaartautomaat in de 4014 nog steeds uitgeschakeld is. Misschien was het wel een goed idee geweest om deze InnOVatietram gelijk als eerste RegioCitadis met een nieuwe en volledig functionele kaartautomaat uit te rusten...
Je moet ook niet te veel innovatie gaan verwachten. Interessant was ook dat bij een vraag over de uitgeschakelde automaten in de RC's via Twitter van de klantenservice de tegenvraag kwam "Kun je het wagennummer opgeven?" Ik vraag me ook af hoe er in de praktijk omgegaan wordt met deze situatie bij controle op de vervoersbewijzen. Ik meen toch dat jaren geleden het beleid was dat bij een defecte verkoopautomaat er geen boete wordt opgelegd. Maar de klantenservice scheen te communiceren dat het de verantwoordelijkheid van de passagier om voor een geldig vervoersbewijs te zorgen. Enfin, dat je dit nu ruim een maand zo laat zitten is op zijn zachts gezegd niet optimaal.

Voor zover ik heb kunnen beoordelen staan in alle RC's de automaten uit. En het is inderdaad wel vrij slordig dat dit al bijna een maand het geval is. Wat betreft wel of geen boete: van het weekend kwam ik een controleur tegen die geen boete uitdeelde, maar of dit beleid is of een individuele beslissing weet ik natuurlijk niet.

Ik ben ook maar weer eens gaan twitteren naar HTM hierover, zij 'zetten het door naar de juiste afdeling'.
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Automaten in RR

Berichtdoor avl » 08 feb 2019 13:37

Even uit mijn hoofd.
Aantal jaren terug was er een beleid bij HTM dat het de verantwoordelijkheid was van de passagier dat je een geldig kaartje moet hebben. Maar na protesten, o.a. uit politiek, is het bijgesteld. Je kan dan bij controle een kaartje kopen (moet je natuurlijk wel het muntgeld daarvoor hebben ;) ).
Het zou gek zijn dat je als passagier beboet wordt als je geen kaartje kan kopen. Je mag ervan uitgaan dat als HTM communiceert dat je in de tram een kaartje kan kopen dat ook mogelijk is. Zeker heeft wachten nu op lijnen 3, 4 en 19 op een volgende tram ook geen zin want ook in die tram doet de automaat het niet.

HTM is wel heel erg laks in het aanpassen van de automaten. Schijnt erg lastig te zijn want in verleden kon je een dalkaartje Zoetermeer kopen. Toen daarvan het tarief wijzigde bleef in de automaat het oude tarief gehandhaafd.
avl
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 04 jul 2014 20:05

Re: Automaten in RR

Berichtdoor PAV » 08 feb 2019 15:43

HTM is inderdaad erg laks. Tegenover de betalende reiziger die gewoon incheckt is het niet eerlijk dat mensen die geen kaartje kunnen kopen gratis reizen. Eigenlijk zou MRDH moeten eisen dat in alle voertuigen zonder kaartverkoop überhaupt geen kaartcontrole plaatsvindt en dus effectief vrij reizen geldt. Dan zou de HTM zo veel inkomsten mislopen dat zij wel als de wiedeweerga zorgen voor werkende automaten in alle voertuigen, ofwel controleurs/conducteurs die kaartjes verkopen (a la RET).

MRDH en de onderlinge verhouding met HTM kennende zullen dit soort maatregelen niet snel toegepast worden.
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Automaten in RR

Berichtdoor wattman » 09 feb 2019 21:20

Ik trof vandaag op lijn 19 een RegioCitadis aan, met een werkende automaat, tegen het oude tarief.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Automaten in RR

Berichtdoor buschauffeur » 10 feb 2019 22:38

Ik ken iemand die van de week met lijn3 en 4 naar Zoetermeer moest en weer terug. Dat is vanaf Loosduinen met een dagkaart goedkoper dan met de OV-chipkaart (scheelt zo'n 3 euro). Maar omdat de automaten in de RRvoertuigen of niet werken of geen bankpas accepteren is die persoon met een omweg met de bus naar Leyenburg gereden om zo bij de buschauffeur een dagkaart te kunnen kopen.

Slechte service.
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Automaten in RR

Berichtdoor buschauffeur » 10 maart 2019 18:24

Kennis heeft de ticket app ontdekt. Handig dus. Automaten niet meer nodig.
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Automaten in RR

Berichtdoor PAV » 11 maart 2019 15:44

De app heeft een aantal voordelen:
  • Geen papieren tickets meer in je zak
  • Online betalen via iDeal of creditcard, geen contant geld of pastransactie nodig
  • Je kunt tickets voor meerdere personen kopen/meerdere tickets tegelijk
Maar er zijn ook nadelen:
  • Batterij leeg = geen ticket (misschien tijd voor USB-poorten in de tram zodat je kan opladen)
  • Je kunt de app maximaal 3x herinstalleren op hetzelfde account (= e-mailadres). Door crashen van mijn telefoon zit ik alweer bijna aan mijn max. en moet ik dus een nieuw account aanmaken, of wellicht via de klantenservice iets regelen...?
  • Alle gekochte tickets staan op 1 account en zijn niet overdraagbaar. Je kunt dus niet opsplitsen na aankoop van een e-ticket of je dagkaart aan een vriend geven als je hem niet meer nodig hebt.
  • Wéér een extra app op je telefoon, en ik heb er al zo veel.

Overigens om nog terug te komen op het oorspronkelijke onderwerp zag ik vandaag een nieuwe automaat in de 4045:
4045.jpg
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Automaten in RR

Berichtdoor Daan76 » 13 maart 2019 10:55

Wat een eigenaardige plaats voor zo'n automaat, of denk ik dat maar? Het lijkt me niet mee te vallen om in een rijdende tram in de geleding te staan om een kaartje te kopen...?
Daan76
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 26 maart 2016 17:34

Re: Automaten in RR

Berichtdoor PAV » 13 maart 2019 12:38

In de RegioCitadissen hebben de automaten altijd al in de geleding gehangen. Ik heb daar tot nu toe nog nooit iemand over gehoord.
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag


Keer terug naar Randstadrail

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten