Uiterlijk RegioCitadis

Voor alles wat met Randstadrail te maken heeft

Uiterlijk RegioCitadis

Berichtdoor r1chardo » 20 mei 2019 19:28

Het valt mij op de er de laatste tijd steeds meer RR voortuigen er fris uit uit ziet het lijkt erop dat ze een poetsbuurt hebben gekregen. Bijvoorbeeld de 4012 zag er netjes uit. Nergens heb ik er een bericht overgelezen, is alleen mij dit opgevallen?
r1chardo
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 10 jul 2011 14:07

Re: Uiterlijk RegioCitadis

Berichtdoor xCookiesolax » 10 jun 2019 09:17

Het kan goed zijn dat iemand zich met wat zeep en water heeft uitgeleefd :mrgreen:
Voorlopig is er ook nog niets bekend over de mid-life beurt van de Regio Citadis. De metropoolregio wilt graag dat Randstadrail op den duur ook in de huisstijl van R-Net gaat rijden. Wanneer en of dit gaat gebeuren is ook nog niet bekend.
xCookiesolax
 
Berichten: 444
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Uiterlijk RegioCitadis

Berichtdoor xCookiesolax » 04 maart 2021 14:35

Er komt naar alle waarschijnlijkheid een nieuwe R-NET kleurstelling in de regio.

Vooruitlopend op de verlenging van de R-net bestuursovereenkomst is het reeds nodig de kleurstelling van de HTM trams vast te stellen. Daar zijn meerdere aanleidingen voor, te weten:
- Het is nodig vanwege de bestelling van de nieuwe tram die de huidige GTL8 vloot gaat vervangen (in het kader van het programma Instroom Nieuwe Tram Haagse Regio (INTHR). Het is vanzelfsprekend dat alle HTM trams een uniforme en herkenbare kleurstelling hebben.
- De R-net kleurstelling toepassen op de huidige RegioCitadis vloot (RandstadRail voertuigen) betekent het uitfaseren van de RandstadRail formule. De blauwe accenten worden vervangen door R-net rood en van het witte oppervlak blijft een deel wit en een deel wordt lichtgrijs. Het RandstadRail logo wordt vervangen door R-net logo. Met deze aanpassingen wordt de RandstadRail formule vervangen door de R-net formule. Het voorstel is om deze kleurstelling ook op de nieuwe tram toe te passen, inclusief het R-net logo.
- De Avenio trams zijn nu donkergrijs met rode accenten en een R-net logo. Vanwege onverwachte corrosieproblematiek is er een acute aanleiding ontstaan om de kleur te veranderen. Naar alle waarschijnlijkheid zal namelijk op de tram een nieuw laklaag gespoten moeten worden. De bijbehorende kosten komen voor de rekening van de fabrikant (fabrieksgarantie). Het voorstel is om op de Avenio dezelfde kleurstelling toe te passen als op de nieuwe tram en RegioCitadis.

Een Artist impression van de nieuwe R-net kleurstelling is te zien op de laatste pagina van dit document: https://mrdh.notubiz.nl/document/9838553/6/aa87b932-abba-4966-a58a-4acb3e958722
xCookiesolax
 
Berichten: 444
Geregistreerd: 09 jan 2014 21:27

Re: Uiterlijk RegioCitadis

Berichtdoor willem » 04 maart 2021 21:04

Dat ziet er frisser uit dan het lelijke rood met grijs van de Avenio.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Uiterlijk RegioCitadis

Berichtdoor q-quan » 04 maart 2021 21:30

Aan de ene kant: top, goed voor de herkenbaarheid en uitstraling van het OV in de regio, ook de bussen van HTM en EBS hebben tenslotte een wit-met-rode kleurstelling. Aan de andere kant verzwakt dit de herkenbaarheid van R-NET als hoogwaardiger OV (al is de HTM daar lang niet de enige die zich daar schuldig aan maakt, zie bijv. de metro's van de RET).
q-quan
 
Berichten: 85
Geregistreerd: 06 jun 2018 21:07

Re: Uiterlijk RegioCitadis

Berichtdoor vincent95 » 05 maart 2021 10:19

Voor de RR komt het er dus eigenlijk voornamelijk op neer dat het blauw rood wordt.
vincent95
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 15 feb 2016 14:28

Re: Uiterlijk RegioCitadis

Berichtdoor buschauffeur » 05 maart 2021 10:31

xCookiesolax schreef:Er komt naar alle waarschijnlijkheid een nieuwe R-NET kleurstelling in de regio.

Vooruitlopend op de verlenging van de R-net bestuursovereenkomst is het reeds nodig de kleurstelling van de HTM trams vast te stellen. Daar zijn meerdere aanleidingen voor, te weten:
- Het is nodig vanwege de bestelling van de nieuwe tram die de huidige GTL8 vloot gaat vervangen (in het kader van het programma Instroom Nieuwe Tram Haagse Regio (INTHR). Het is vanzelfsprekend dat alle HTM trams een uniforme en herkenbare kleurstelling hebben.
- De R-net kleurstelling toepassen op de huidige RegioCitadis vloot (RandstadRail voertuigen) betekent het uitfaseren van de RandstadRail formule. De blauwe accenten worden vervangen door R-net rood en van het witte oppervlak blijft een deel wit en een deel wordt lichtgrijs. Het RandstadRail logo wordt vervangen door R-net logo. Met deze aanpassingen wordt de RandstadRail formule vervangen door de R-net formule. Het voorstel is om deze kleurstelling ook op de nieuwe tram toe te passen, inclusief het R-net logo.
- De Avenio trams zijn nu donkergrijs met rode accenten en een R-net logo. Vanwege onverwachte corrosieproblematiek is er een acute aanleiding ontstaan om de kleur te veranderen. Naar alle waarschijnlijkheid zal namelijk op de tram een nieuw laklaag gespoten moeten worden. De bijbehorende kosten komen voor de rekening van de fabrikant (fabrieksgarantie). Het voorstel is om op de Avenio dezelfde kleurstelling toe te passen als op de nieuwe tram en RegioCitadis.

Een Artist impression van de nieuwe R-net kleurstelling is te zien op de laatste pagina van dit document: https://mrdh.notubiz.nl/document/9838553/6/aa87b932-abba-4966-a58a-4acb3e958722


De pagina die u zoekt is voor u niet beschikbaar
Het document is niet gevonden.

Die onzin is blijkbaar al weer verdwenen. Want zeg nou eerlijk, wat schiet de reiziger op met een rode RegioCitadis in plaats van een blauwe?
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Uiterlijk RegioCitadis

Berichtdoor OVinDelft » 05 maart 2021 12:42

Het bestand is hier nog steeds te vinden onder 11.01.NB:
https://mrdh.notubiz.nl/vergadering/838 ... 17-03-2021

Ik heb de afbeelding ook toegevoegd als bijlage aan deze reactie.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Uiterlijk RegioCitadis

Berichtdoor OVinDelft » 05 maart 2021 12:52

Ik vind 'm zelf wel geslaagd. Wat mij betreft moet je deze kleurstelling ook niet zien als R-net livrei, maar gewoon als nieuwe HTM huisstijl. Zoals ook beschreven in het document zullen de Avenio's en de nieuwe trams ook deze kleuren krijgen, en aannemelijk nieuwe bussen ook maar dan zonder (de wat mij betreft onzinnige en lelijkmakende) R-net logootjes. Hopelijk eindelijk weer al het HTM-materieel in dezelfde herkenbare kleuren. De laatste keer dat dat zo was, was in 2005 denk ik.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Uiterlijk RegioCitadis

Berichtdoor Admin » 05 maart 2021 12:56

Hmmm, dat had zeker slechter gekund, dit is best verteerbaar.

Halling (AT) heeft indertijd voor de Wapstad een model gemaakt in H0, gezien de ontwikkelingen bij dit bedrijf in de laatste jaren vrees ik voor de betaalbaarheid van deze kleurvariant, mocht men besluiten het model weer op de markt te brengen. :evil:
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Uiterlijk RegioCitadis

Berichtdoor Roland » 05 maart 2021 15:16

Dit is gewoon deze kleurstelling toch: https://www.haagsetrams.com/gtl/gtl-kleurstellingen/3116.jpg ;)
Avatar gebruiker
Roland
 
Berichten: 836
Geregistreerd: 18 jan 2010 18:14

Re: Uiterlijk RegioCitadis

Berichtdoor buschauffeur » 05 maart 2021 16:44

Gewoon een van de kleuren waaruit de Haagse bevolking kon kiezen.

Afbeelding
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Uiterlijk RegioCitadis

Berichtdoor Lange_Dre » 05 maart 2021 17:47

buschauffeur schreef:
De pagina die u zoekt is voor u niet beschikbaar
Het document is niet gevonden.

Die onzin is blijkbaar al weer verdwenen. Want zeg nou eerlijk, wat schiet de reiziger op met een rode RegioCitadis in plaats van een blauwe?



Of het was gewoon nog niet de bedoeling dat het al openbaar zou worden. ;)

Ik vind het zelf juist erg geslaagd en mooier dan GVB (metro + tram) en RET (metro) variant. Al ben ik wel voorstander om het boven de bestemmingsbalk ook rood te maken ipv wit zoals men later aan het document heeft toegevoegd.
Lange_Dre
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 18 jan 2010 07:54

Re: Uiterlijk RegioCitadis

Berichtdoor joostvansurksum » 09 maart 2021 22:42

@Admin n.a.v. je zorgen over de beschikbaarheid van een modeltram in nieuwe kleurstelling: met een blikje rode verf, een klein penseeltje en wat nauwkeurigheid kom je ook een eind hoor. ;)
joostvansurksum
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Uiterlijk RegioCitadis

Berichtdoor Admin » 10 maart 2021 00:06

LOL :lol:

Was het maar zo simpel Joost. Het model is niet meer leverbaar, dus als je een foutje maakt heb je een probleem. Daarbij moet je nieuwe opschriften hebben en ook die zijn niet leverbaar. Kortom, veel kansen dat zo'n project de mist in gaat en gezien de prijzen die Halling tegenwoordig vraagt voor al eerder uitgebrachte modellen (heruitgaves, nummervarianten) denk ik dat de oorspronkelijke prijs van 229 euries (voor een analoog model) wel eens kan verdubbelen. Voorop gesteld dat er überhaupt een heruitgave komt, en dat betwijfel ik eerlijk gezegd. De Wapstad is al wat jaartjes dicht, de Houtloods heeft, zeker nu, mogelijk niet het kapitaal voor zo'n opdracht en zover ik weet ook geen geschiedenis in dergelijke zaken en meer modelbouwzaken zijn er niet meer in de Haagse regio. Prins en Koploper (beide Delft) zijn nog langer dicht dan de Wapstad, Schoenmakers doet niks meer (is geloof ik inmiddels overleden?) en heeft de zaak overgedragen (verkocht?) aan de Wapstad indertijd. Van zaken als Meijer&Blessing, Zevenspoor en MTE verwacht ik weinig (doen weinig/niks met trams) en Kuipers zal nu ook de wurggreep van corona voelen. Ik verwacht hetzelfde voor SKIPtram en dan heb je voor wat het tramwereldje betreft het meeste wel gehad in dit land. (er zijn meer modelspoorzaken natuurlijk, maar die ken ik verder helemaal niet.)
Admin
Site Admin
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 10 jan 2010 15:06

Re: Uiterlijk RegioCitadis

Berichtdoor joostvansurksum » 10 maart 2021 07:43

Ik snap je vrees. Denk wel dat hier een leuke uitdaging ligt voor mensen met een 3D-printer, mits je een goede modelfile kan krijgen. Maar het vergt wel veel handigheid en voor de bestickering moet je dan ook nog een oplossing hebben. ;)
joostvansurksum
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 11 feb 2010 21:47

Re: Uiterlijk RegioCitadis

Berichtdoor OVinDelft » 10 maart 2021 14:32

Ik heb wel eens iemand gezien (op Beneluxspoor.net vermoedelijk) die zelf decals printte om op Halling RegioCitadis modellen te plakken, om zo diverse reclamekleurstellingen in model na te bootsen. Dit kan natuurlijk ook voor de nieuwe 'R-net' kleurstelling, maar de schaarste aan bestaande RegioCitadis-modellen zal de prijs waarschijnlijk behoorlijk gaan opdrijven.
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Uiterlijk RegioCitadis

Berichtdoor iljitsch » 10 maart 2021 14:53

En ik dacht dat de OV-fotograaf het moeilijk had. :D
iljitsch
 
Berichten: 1743
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Uiterlijk RegioCitadis

Berichtdoor OVinDelft » 10 maart 2021 15:10

Het is ook niet voor niets dat ik wat betreft Haagse modeltrams ben blijven steken bij slechts een enkele Halling RegioCitadis. Materieel is moeilijk aan te komen en erg prijzig, en die Haagse modeltrambaan waar ik al jaren over droom gaat er niet komen omdat er veel zelfbouw nodig is wat zacht gezegd niet mijn sterkste kant is. Misschien moet ik mijn RegioCitadis ook maar verkopen; die verwisselen tegenwoordig op Catawiki van eigenaar voor maar liefst 700 euro!
Avatar gebruiker
OVinDelft
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 19 jan 2010 17:38
Woonplaats: Delft

Re: Uiterlijk RegioCitadis

Berichtdoor iljitsch » 10 maart 2021 15:42

Hoeveel doet een model-GTL of een model-Haagse-PCC?
iljitsch
 
Berichten: 1743
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Volgende

Keer terug naar Randstadrail

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten