Lijn 4 HMC Westeinde?

Voor alles wat met Randstadrail te maken heeft

Lijn 4 HMC Westeinde?

Berichtdoor michaeldenhaag » 23 jul 2019 14:26

Gisteren zag ik voor het eerst in de spits lijn 4 met eindbestemming HMC Westeinde rijden. Rijdt deze ter vervanging van lijn 4 eindbestemming Monstersestraat? Want die ligt er namelijk nu uit vanwege de vakantiedienstregeling. Of is het alvast "om te wennen" voor de werkzaamheden die starten op 3 augustus?
michaeldenhaag
 
Berichten: 102
Geregistreerd: 27 apr 2011 16:57

Re: Lijn 4 HMC Westeinde?

Berichtdoor iljitsch » 23 jul 2019 14:42

Ik heb het wel eens meegemaakt met werkzaamheden dat de trams reden tot de Monsterseweg, maar je eruit gejaagd werd op de Lijnbaan. Superirritant, want dus onnodig nog een extra halte lopen.
iljitsch
 
Berichten: 1743
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 4 HMC Westeinde?

Berichtdoor Randstadfan » 23 jul 2019 15:47

Die randstadrail 4k is gekoppeld zoals ik nu merk aan randstadrail 3 van het korte traject. De voertuigen maken soms kop, dit omdat er geen koppelstellen rijden in de zomer en exploitatief goedkoper rijden. Vandaar niet tot de monstersestraat :geek:
Randstadfan
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 14 nov 2012 00:32

Re: Lijn 4 HMC Westeinde?

Berichtdoor Randstadfan » 23 jul 2019 15:48

Randstadfan schreef:Die randstadrail 4k is gekoppeld zoals ik nu merk aan randstadrail 3 van het korte traject. De voertuigen maken soms kop, dit omdat er geen koppelstellen rijden in de zomer en exploitatief goedkoper rijden. Vandaar niet tot de monstersestraat :geek:

Tenminste, dit zag ik van de week gebeuren, een tram ging door als drie, sommigen rijden terug als rr 3 naar centrum west, hoe het dan zit met de voertuigen naar lansingerland-zoeterneer weet ik niet
Randstadfan
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 14 nov 2012 00:32

Re: Lijn 4 HMC Westeinde?

Berichtdoor Chris » 24 jul 2019 23:35

In deze zomerdienst zijn 3K & 4K aan elkaar gekoppeld. Rijden dus tussen Lansingerland en Savornin Lohmanplein.
Chris
 
Berichten: 496
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Lijn 4 HMC Westeinde?

Berichtdoor Tiktak » 25 jul 2019 07:44

Waarom geven hieraan geen nieuw lijn nummer bv RR 5.
Dit zou voor iedereen duidelijker zijn.
Tiktak
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:33
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 4 HMC Westeinde?

Berichtdoor Chris » 26 jul 2019 00:53

Of juist niet...
Ben laatst in Manchester geweest en daar voeren de tramlijnen slechts bestemmingen met eventueel een via route aangegeven. En dat wordt onderweg dan nog aangepast want het staat wat duf als je 'via' rijdt als je het al gepasseerd bent.
Chris
 
Berichten: 496
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Lijn 4 HMC Westeinde?

Berichtdoor avl » 27 jul 2019 09:24

Deze ritten kunnen vanaf Seghwaert rijden als lijn 3.

De dienstregeling op de HTM-site is ook onduidelijk en zelfs een misser.
Als je bij lijn 3 kijk zie je deze ritten pas vanaf het Westeinde staan. :evil:
Waarom niet gewoon vanaf Seghwaert?

Ook in de tegenrichting in de avondspits staat nergens dat deze ritten verder gaan dan het Westeinde.
avl
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 04 jul 2014 20:05

Re: Lijn 4 HMC Westeinde?

Berichtdoor Chris » 29 jul 2019 01:36

Waarschijnlijk omdat 3K en 4K eindigen op het Westeinde en daar in elkaar overgaan...
Maar duidelijk is het zeker niet!
Chris
 
Berichten: 496
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Lijn 4 HMC Westeinde?

Berichtdoor iljitsch » 29 jul 2019 09:24

Volgens mij zou de meest logische nummering zijn 3K van Zoetermeer naar Den Haag en 4 van Den Haag naar Zoetermeer. Het is dan wat vreemd om in Den Haag 4 te zien rijden op plekken waar die normaal niet komt, maar die trams bedienen alle haltes waarvoor je normaal op 4 richting Zoetermeer over zou stappen. Omgekeerd zie je dan 3K op een stukje waar normaal alleen 4 rijdt, maar je weet dat je daarmee een groot deel van de haltes van 3 kan bereiken. Wel K omdat-ie niet doorrijdt naar het eindpunt.
iljitsch
 
Berichten: 1743
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 4 HMC Westeinde?

Berichtdoor Chris » 30 jul 2019 02:07

Of gewoon alleen een bestemming en geen lijnnummer tonen. Werkt in bijvoorbeeld Manchester perfect!
Chris
 
Berichten: 496
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Lijn 4 HMC Westeinde?

Berichtdoor iljitsch » 30 jul 2019 08:23

Nee, dat maakt alles alleen maar ingewikkelder. Hoe moet je dan bijvoorbeeld het verschil zien tussen 1 en 9 op HS?

Ik zie zelf niet perfect in de verte zonder bril maar goed genoeg om die bril eigenlijk alleen maar te dragen als ik auto rij, maar die uit lichtgevende puntjes opgebouwde tekst die de bestemming aangeeft op GTLs is voor mij vaak erg moeilijk te lezen. (Ook het gebrek aan spatie tussen het lijnnummer en bestemming op de Avenio helpt bepaald niet.)

Als je dan ook nog een verhaal over hoe je precies bij Scheveningen Noord komt moet verwerken wordt het allemaal wel heel klein en lastig te zien. En met al die toeristen (die geen Nederlands spreken) tegenwoordig is een nummer ook zeker makkelijker dan een omschrijving.

Ze zouden voor die 3 / 4 ook lijnnummer 34 of 43 in het leven kunnen roepen. ;)
iljitsch
 
Berichten: 1743
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 4 HMC Westeinde?

Berichtdoor Chris » 30 jul 2019 22:35

Dat laatste maakt ook niks duidelijk.
In Manchester heeft men ook meerdere mogelijkheden om door het centrum te rijden. Behalve de eindbestemming voert men ook 'via ....' wat best duidelijk werkt. En na het centrum voeren de voertuigen dan alleen de eindbestemming.
Ik ben benieuwd wat er maandag te zien is op de bestemmings aanduidingen!
Chris
 
Berichten: 496
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Lijn 4 HMC Westeinde?

Berichtdoor iljitsch » 31 jul 2019 09:39

Dat ze het ergens anders doen wil niet zeggen dat het automatisch een goed idee is.

Treinen hebben overigens wel een nummer maar daar weten de reizigers niks van...
iljitsch
 
Berichten: 1743
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 4 HMC Westeinde?

Berichtdoor PAV » 31 jul 2019 22:19

iljitsch schreef:Treinen hebben overigens wel een nummer maar daar weten de reizigers niks van...

In het buitenland is het wel gebruikelijk om het treinnummer te tonen. In internationale reisplanners is dit vrij gebruikelijk (denk aan ICE-nummers). Maar de planner van Deutsche Bahn geeft ook voor alle regionale treinen gewoon het treinnummer. Ook op de CTA' s in Duitsland staat het treinnummer vaak vermeld.
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Lijn 4 HMC Westeinde?

Berichtdoor willem » 01 aug 2019 16:01

In Duitsland hebben alle regionale treinen een lijnnummer. Bijvoorbeeld de RE9 naar Arnhem.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 4 HMC Westeinde?

Berichtdoor michaeldenhaag » 05 aug 2019 08:10

Chris schreef:Dat laatste maakt ook niks duidelijk.
In Manchester heeft men ook meerdere mogelijkheden om door het centrum te rijden. Behalve de eindbestemming voert men ook 'via ....' wat best duidelijk werkt. En na het centrum voeren de voertuigen dan alleen de eindbestemming.
Ik ben benieuwd wat er maandag te zien is op de bestemmings aanduidingen!


Even terugkomend op bovenstaand en misschien een beetje off-topic, maar wie kan mij verklaren waarom er op de bestemmingsdisplays op de haltes bij lijn 4 "DH Statenkwartier" staat? Lijn 4 komt daar toch niet in de buurt? Tevens rijden de meeste trams gewoon met DH De Uithof op de bestemmingsfilm.
michaeldenhaag
 
Berichten: 102
Geregistreerd: 27 apr 2011 16:57

Re: Lijn 4 HMC Westeinde?

Berichtdoor WKZH5A » 05 aug 2019 11:06

michaeldenhaag schreef:Even terugkomend op bovenstaand en misschien een beetje off-topic, maar wie kan mij verklaren waarom er op de bestemmingsdisplays op de haltes bij lijn 4 "DH Statenkwartier" staat? Lijn 4 komt daar toch niet in de buurt? Tevens rijden de meeste trams gewoon met DH De Uithof op de bestemmingsfilm.

Is een foutje van de HTM, de dienstregeling is verkeerd verwerkt. Of dat ooit nog aangepast gaat worden, dat weet ik niet. Daarnaast worden de bestemmingsfilm in eerste instantie DH Statenkwartier gefilmd op de voertuigen. De bestuurders passen dat handmatig aan, waardoor de juiste bestemming DH De Uithof wordt gefilmd.
WKZH5A
 
Berichten: 188
Geregistreerd: 21 jan 2013 19:19

Re: Lijn 4 HMC Westeinde?

Berichtdoor willem » 08 aug 2019 16:45

Waarschijnlijk wordt zoiets bij de eerstvolgende aanpassing van de dienstregeling opgelost. Zal in dit geval wel na de zomervakantie zijn.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Lijn 4 HMC Westeinde?

Berichtdoor WKZH5A » 08 aug 2019 21:24

Is sinds gisterochtend gerepareerd en staat nu de juiste bestemming vermeld.
WKZH5A
 
Berichten: 188
Geregistreerd: 21 jan 2013 19:19

Volgende

Keer terug naar Randstadrail

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten