Op zich natuurlijk logisch om veel capaciteit in te zetten waar er veel reizigersaanbod is.
Maar het OV heeft ook een ontsluitende en sociale waarde. Wel denk ik dat het nuttig kan zijn om nog eens goed te kijken naar hoe dat eruit moet zien.
Veel oude lijnen stoppen hier en daar nog om de 200 meter. Makkelijke wandeling naar de tramhalte dus. Maar iets minder haltes en dus iets meer wandelen maakt alles flink efficiënter. In deze tijd waar mensen die slecht ter been hebben van een scootmobiel gebruik kunnen maken, en daarmee ook een lagevloertram in kunnen is dat minder problematisch dan in het verleden.
Of misschien zelfs echt wat radicaler snijden in parallelle lijnen en haltes verder van het centrum, en dan voorzieningen bieden om daar je fiets te stallen met het idee dat mensen met de fiets naar de tramhalte komen. Meer een sneltram dus. En dan voor degenen die qua mobiliteit vallen tussen fiets en scootmobiel de buurtbus.
Probleem van Den Haag is dat het centraal station, en eveneens alle andere stations, niet centraal ligt. Ik heb een kaart van de stad aan de muur hangen. De Lozerlaan bevindt zich in kolom 4, de landscheidingsweg in kolom 21. Het midden daartussen is dus kolom 13. CS ligt echter in kolom 16. Om daar te komen moet je wel eerst door een paar drukbevolkte wijken en het winkelgebied in het centrum, waar de vele in/uitstappers zorgen voor lange haltetijden.
Eigenlijk zou Leyenburg gewoon een treinstation moeten hebben. Maar ja, dat valt niet in te passen in het treinnetwerk.
Dus het hele idee om een supercorridor tussen Leyenburg en CS te bouwen is niet totaal onlogisch. Maar: doe het dan wel goed, en maak er een echte metro van. Dus breder materieel met een hoge vloer, met de meeste of zelfs alle zitplaatsen haaks op de rijrichting langs de ramen, zodat je veel ruimte voor staande passagiers overhoudt. En omdat er geen wielen in de weg zitten enorm veel deuren voor snel in/uitstappen.
Zowel 3 als 4 uit Zoetermeer worden dan dus echte metro's. Voor het gedeelte tussen Zoetermeer en LvNOI is dat geen probleem, dat was oorspronkelijk treinspoor. Wat aanpassingen voor de halte netkous en twee perrons CS hoog, en natuurlijk de bestaande tramtunnel. Het nieuwe stuk tunnel kan je uiteraard zo aanleggen als je wilt.
De oude lijn 3 zou dan grotendeels in oude glorie hersteld kunnen worden, dus vanaf het huidige eindpunt van RR 3 via de Laan van Meerdervoort en Zoutmanstraat, grote kerk, CS hoog (lage perrons), en dan verder naar Leidschendam via de route van 2. 6 zelfde route als nu behalve via de grote kerk in plaats van de tramtunnel. 2 inkorten tot Lijnbaan of Grote Markt (bovengronds).
Voor Waldeck Pyrmontkade - statenkwartier zou je een aftakking van de verlengde tramtunnel kunnen maken naar de Noordwest Buitensingel. Dan moet je natuurlijk wel gecombineerde hoge/lage perrons hebben in de tramtunnel. Die perrons zijn aardig lang, maar lang genoeg voor gekoppelde metro's plus een stadstram? Maar als dat lukt ofwel die statenkwartier-lijn laten keren op CS hoog of vanuit de tramtunnel naar CS laag, of eventueel LvNOI.