door dejanj » 09 mei 2010 01:03
Ik zou niet weeeeeeeeeeeeeeeten wat je vandaag heb gedaan. Gister althans. Heb ik ook nooit gedaan.
Enfin: Aangezien de HTM voertuigen ook op 'stadsnet' ofwel de openbare weg rijden, moeten zij behalve aan spooreisen ook gewoon voldoen aan de regels en wetten uit het verkeersregelboekje, zoals een voertuig moet koplampen hebben, mistlichten, richtingaanwijzers enzv (RVV). De voertuigen van de RET hebben op enkele overgangen na helemaal niets met asfalt of openbare wegen te maken, en hoeven dus alleen te voldoen aan de eisen voor het RandstadRailspoor en voor het RET-metro spoor. Ook andere (verkeerstechnische) verschillen komen hierdoor.
Om maar een voorbeeldje te noemen: de koppelstang moet bij de HTM verborgen zijn om zo veilig te kunnen 'botsen' met voetgangers, terwijl deze bij de RET lekker naar buiten steekt. Reden: als het even meezit komen er geen voetgangers op spoorhoogte dus ook niet in aanraking met de koppelstangen...