In dit soort gevallen met trams is het daarom handig om bij een aanbesteding zoveel mogelijk te kijken naar wat je in de toekomst misschien nog nodig denkt te hebben (tbv tramnet uitbreidingen, of mogelijke frequentieverhogingen), en daarvoor waar mogelijk opties op te nemen in de aanbesteding.
Dat hebben ze ook al eerder gedaan; de oorspronkelijke order was 40 Avenio's, met een optie voor nog eens 20. Die optie werd al ingelost ruim voordat de eerste 40 geleverd waren. Kennelijk was die optie nog niet groot genoeg....
Nu is dus de vraag; werkt Brussel mee of tegen bij de bestelling van nog eens 10 stuks? Nu is goed nieuws (en een meewerkende houding) uit Brussel zeer zeldzaam, dus ik verwacht geen toestemming. Maar aan de andere kant; in de documenten waar Wattman de linkjes van gaf wordt ook aangegeven dat als er geen toestemming komt voor die 10 trams, er ook geen nieuwe bestelling komt (want ze willen geen nieuwe aanbesteding gaan doen). Dat kan een argument zijn om wel toestemming te geven; het levert werkgelegenheid op om die trams te bouwen en af te leveren, wat dus goed is voor de economie. Afwachten dus maar....
In de tussentijd; Ik heb er geen probleem mee als die toestemming niet komt; persoonlijk reis ik liever in een GTL dan in een Avenio, dus ik heb er geen probleem mee als er een aantal wat langer in dienst worden gehouden om op die manier de tekorten aan te vullen.
Nog een aardige optie als nieuwe trams kopen niet doorgaat; Amsterdam krijgt in 2019 nieuwe CAF trams geleverd, die o.a. de huidige 11G en 12G trams gaan vervangen. De 11G en 12G zijn in feite het Amsterdamse antwoord op de Haagse GTL (jonger, en met iets andere techniek aan boord). Misschien kan de HTM er enkele 2e hands overnemen om de tijd tot de volgende tramserie in 2024 (die de laatste GTLs moet vervangen) te overbruggen. Een kleine vloot 1-richting en 2-richting trams, qua omvang vergelijkbaar aan de GTL, én met lagevloer middenbak (dus ook deze trams kunnen als "toegankelijk" worden gepresenteerd). Slechts voor korte duur; 5 jaar. Dus geen raar idee; de HTM heeft eerder tijdelijk 2e hands TW6000 trams uit Hannover laten rijden op lijn 11.