Die rechtstreekse verbindingen gaan niet ontstaan door de huidige sprinters te vervangen door metro achtige treinen. Het gaat in de plannen om dezelfde trajecten dan dat er nu al bestaan... Het lijkt me ook verre van verstandig deze verbindingen te versneltrammen. Maak Delft - Rotterdam viersporig en plan nog wat haltes er bij en je bent met de Sprinter net zo snel als een eventuele Metro.Bert schreef:Het grote voordeel van het vervangen van stoptreinen door metro's of sneltrams (zoals dat gebeurd is met Hofpleinlijn, Zoetermeerlijn en de Hoekselijn) is dat er rechtstreekse en snelle verbindingen ontstaan tussen stadscentra en woonwijken. Daardoor neemt ook de drukte op grote stations af omdat er minder overgestapt hoeft te worden.
Een goede kanshebber voor het omvormen naar lightrail zijn de sprinters Leiden - Den Haag - Rotterdam - Dordrecht, Rotterdam - Gouda - Alphen aan den Rijn - Leiden en Den Haag - Gouda.
Chris schreef:Die rechtstreekse verbindingen gaan niet ontstaan door de huidige sprinters te vervangen door metro achtige treinen. Het gaat in de plannen om dezelfde trajecten dan dat er nu al bestaan...Bert schreef:Het grote voordeel van het vervangen van stoptreinen door metro's of sneltrams (zoals dat gebeurd is met Hofpleinlijn, Zoetermeerlijn en de Hoekselijn) is dat er rechtstreekse en snelle verbindingen ontstaan tussen stadscentra en woonwijken. Daardoor neemt ook de drukte op grote stations af omdat er minder overgestapt hoeft te worden.
Een goede kanshebber voor het omvormen naar lightrail zijn de sprinters Leiden - Den Haag - Rotterdam - Dordrecht, Rotterdam - Gouda - Alphen aan den Rijn - Leiden en Den Haag - Gouda.
Chris schreef:Het lijkt me ook verre van verstandig deze verbindingen te versneltrammen. Maak Delft - Rotterdam viersporig en plan nog wat haltes er bij en je bent met de Sprinter net zo snel als een eventuele Metro.
Chris schreef:Het grote voordeel van de Sprinter een trein te laten zijn dan een metro of RandstadRail achtig iets is bij een versperring je gemakkelijker kan bijsturen dan als er twee soorten railsystemen naast elkaar opereren.
Admin schreef:Daarmee benadeel je de doorgaande reizigers tussen Nootdorp en R'dam. In tegenstelling tot de HTM reiziger heeft de RET reiziger op dat traject juist wel veel baat gehad van de aankoppeling op het metronetwerk v/d Hofpleinlijn (die daar nu niet eens meer in de buurt komt! Maar dat terzijde). Er zijn nieuwe haltes gebouwd en de frequentie is flink gestegen, met minder overstappen tot in hartje R'dam, met als gevolg een flinke stijging v/d vervoersvraag. Ik schat in dat de Hoekselijn een vergelijkbare groei zal gaan laten zien, als het allemaal rijdt en de kinderziektes uit het systeem zijn.
Ontvlechting van metro en sneltram zal op termijn noodzakelijk zijn, daar zijn we het over eens. Het probleem is dan hoe je het metro-eindpunt gaat oplossen. Er is recent een flink kapitaal uitgegeven voor een nieuw eindpunt boven CS, dat verlaten is een catastrofale blunder die heel veel geld kost, dus de RET zal z'n eindpunt op CS blijven houden. Maar hoe voer je dan de metro daar naartoe als je geen gebruik kunt maken van bestaande rail-infra tussen Nootdorp en CS? Rechtstreeks langs de A12 is de meest voor de hand liggende optie, maar daarmee benadeel je reizigers tussen Nootdorp en de tussenliggende stations. Station Leidscheveen ombouwen (met 2 aparte sporen op een viaduct) tot overstapstation is een optie, vervolgens kan de metro in zuidelijke richting afbuigen om het ADO stadion te bedienen en alsnog via de A12, en mogelijk een ommetje via de Binckhorst, op CS aan te gaan. Zit je wel met de fly-overs van knooppunt Prins Clausplein, maar da's in principe oplosbaar.
Het is dus niet zo eenvoudig en alles kost bakken met geld, maar technisch moet het wel kunnen lukken.
Tiktak schreef:De Metro laten rijden met als eindhalte Nootdorp, naast de sporen in de richting Rotterdam evenwijdig twee sporen aanleggen voor de HTM met als eindbestemming vliegveld.
CS 2 hoog kan dan de HTM gebruik maken voor een rechtstreekse verbinding met het vliegveld, om de 15 minuten vertrekt er een sneltram.
Ook kan deze eindhalte worden ingezet voor spitswagens in de richting van Zoetermeer, hierdoor wordt deze halte meer gebruikt door de meerder mogelijkheden van bestemmingen.
Doorgaande reizigers Den Haag - Rotterdam v.v. kunnen overstappen in Nootdorp of in Pijnacker.
Hiermee hoef je dan weinig om te bouwen en enkel maar een stuk spoor verdubbeling aan te brengen en een gezamenlijk tram/metro station vliegveld.
en het voordeel hiervan is vanaf het station Leidschenveen tot het eind station Vliegveld heb je geen wissels meer nodig ( enkel één in het station vliegveld )
buschauffeur schreef:"Zestienhoven' gaat nooit groter worden dan het nu is. Nooit. Daar is geen draagvlak voor. Milieueisen zijn scherp en worden zeker niet soepeler. Dus die paar vliegtuigen per dag rechtvaardigen echt geen metro of tram naar het vliegveld. Echt, ook dat gaat nooit gebeuren.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten