Correct, die gaat via Uitgeest van/naar IJmuiden, de Hoogovens.
Het stuk waar 160 gereden mag worden is van Mariahoeve tot Hoofddorp, dus ook door Leiden met 160
Daarnaast mag op de Hanzelijn (Lelystad-Zwolle) ook een flink stuk 160 gereden worden (officieel 200) maar da's geen aanrader gezien de staat v/h spoor en de veel te krappe tunnel bij Kampen (Drontermeer). Daarnaast is er nog een stuk tussen Horst-Sevenum en Deurne waar, met maatregelen mbt de overwegen, ook 160 gereden mag worden.
NS heeft de oude Benelux ten grave gedragen toen de Reeks 11.8 v/d NMBS van het spoor werd verbannen, men had grootse plannen om de Fyra te lanceren. We kennen de saga inmiddels
Wat de lezer zich moet realiseren is dat NS onder druk v/d politiek zich heeft gericht op prestige (marktwerking, aanbestedingscircus, etc) ipv praktische implementatie van drukke verbindingen. Nu blijkt dat NS dat soort dingen echt niet beter doet dan andere spoorwegmaatschappijen als DB is er weer politieke druk om terug te keren naar de basis en daar past in de visie van "Utrecht" een moeilijk inpasbare internationale trein, niet zijnde een Thalys, naar het zuiden niet bij. Men is nl helemaal geïndoctrineerd met het "Japan model", beter gezegd het "hoofdstation-van-Tokio-model" want daar liggen geen wissels! En als er geen wissels liggen, kunnen ze ook niet in de storing schieten. En je hoeft ze niet te kopen, wat veel geld scheelt. Nóg meer geld bespaar je doordat ze ook niet onderhouden hoeven te worden! In werkelijkheid liggen er wel degelijk wissels, maar 10km verderop. En gaat het in Tokio om 3 verschillende, onafhankelijke spoorwegmaatschappijen die elk hun eigen hoofdlijn hebben en geen/nauwelijks interactie met elkaars netwerk. Het is kortom onbeschoft kortzichtig om het Nederlandse spoornet zo compleet NDK te helpen als de laatste 15-20 jaar door te vergelijken met een systeem wat zo totáál verschillend is met de situatie hier en dat vervolgens te implementeren om eigen incompetentie te verhullen
Maar da's mijn mening....