Ik weet niet precies of dit de juiste plek op dit forum is voor dit artikel.... maar vooruit maar:
BRON:
www.ad.nl HTM-baas: Ik kan niet zomaar extra trams op de rails toveren
INTERVIEW
De cijfers van HTM zijn keurig, maar de toekomst is ongewis. Op populaire trajecten rijden straks met een beetje pech overvolle ploftrams, terwijl rustige buslijnen deels geschrapt worden. Directeur Bierman over de toekomst: ,,Het eerste of laatste stukje kan met de fiets.’’
Niels Klaassen 26-04-18, 12:28
Ook Jaap Bierman (47) kan een euro maar één keer uitgeven. De oud-Hollandse wijsheid geldt zeker voor de directeur van de HTM, met landelijke, regionale en lokale ov-budgetten die al jaren niet overhouden. En dus is het voortdurend passen en meten voor de voormalig Shell-manager. Steeds moet Bierman bijschaven en aan knoppen draaien om iedereen in Den Haag zo goed mogelijk van A naar B te brengen: extra trams hier, een kortere buslijn daar.
Bij populaire trajecten moeten alle zeilen bij om ‘ploftrams’ te voorkomen, maar tegelijkertijd worden vrijwel lege buslijnen geschrapt. Bus 23 bijvoorbeeld, zal als het aan HTM ligt, alleen nog in de zomer doorrijden naar Kijkduin vanaf het De Savornin Lohmanplein. De grootste partij van de stad, Groep de Mos, stond meteen op z’n achterste benen.
,,We moeten alles zo goed mogelijk verdelen’’, zegt Jaap Bierman in de directiekamer van HTM in Stichthage, de grijze kantoortoren met uitzicht op het Koningin Julianaplein, momenteel een grote bouwplaats. ,,Als ik de spitsdrukte naar Scheveningen iets wil verlichten, moet ik dat èrgens vandaan halen. Maar als de politiek straks collectief zegt: ‘gij zult doorrijden naar Kijkduin’, dan reageer ik: prima, maar weet dat het niet zo’n dikke lijn is en dat deze dus zoveel euro per jaar extra kost.’’
In de recente toekomstvisie Schaalsprong OV gaat het stadsbestuur nog een stap verder: sommige trams (lijn 12, deel van lijnen 3 en 6) verdwijnen volgens die nota zelfs helemaal.
,,Welke lijnen er zijn, bepaalt uiteindelijk de politiek. Maar in principe vind ik: de HTM is van en voor de stad. Dus we willen zoveel mogelijk mensen vervoeren en mobiel houden: jong en oud, groot en klein, Nederlander of Nieuwe Nederlander.’’
Maar de rustige tram- en buslijnen staan onder druk.
,,Kijk: wat je overal ziet is dat dikke lijnen dikker worden en dunne lijnen dunner. Onze Randstadraillijnen 3 en 4 bijvoorbeeld, puilen echt uit. Alleen al die twee lijnen staan voor veertig procent van de kaartverkoop. Het aantal reizigers op het Haagse deel van de Randstadrail is in tien jaar tijd gestegen van dagelijks 17.000 naar 50.000. Maar neem lijn 19 van Delft, via Ypenburg, naar Leidschendam: die is veel rustiger. Dus proberen we dat traject aantrekkelijker te maken en rijdt de tram ook door naar de Delftse universiteit.’’
Het houdt ergens op toch? Wanneer besluit je dat een lijn niet meer rendabel is?
,,Dat is aan de politiek. Maar we zijn niet voor niks bezig met deelfietsen. Zo kun je mensen ook helpen om van huis of werk naar de eerste halte te gaan. Uiteindelijk moeten we als HTM ervoor zorgen dat je goed vervoerd wordt, liefst met het ov, maar ook met andere middelen als het nodig is.’’
Uw grootste uitdaging is de verwachte groei van de stad. En het aantal reizigers steeg vorig jaar al met een miljoen naar ruim 82 miljoen.
,,Als je nog eens tienduizenden mensen erbij krijgt in Den Haag, moet je wel rigoureus voor meer openbaar vervoer kiezen. Want hoe gaan al die mensen straks anders naar hun werk? Naar het strand? Naar oma?’’
De HTM-directeur roept de onderhandelende partijen voor een nieu-we Haagse coalitie op om zeker vijftig miljoen euro extra per jaar vrij te maken voor mega ov-projecten als een metrolijn naar de kust en een verlengde tramtunnel naar het Haga-ziekenhuis aan de Leyweg. In de verkiezingsprogramma’s van Groep de Mos, VVD, D66 en GroenLinks staan grootse ov-plannen. Bierman: ,,Dat waren mooie teksten, maar nu moet dit ook in een akkoord terechtkomen.’’
,,Ik kan niet zomaar extra trams op de rails toveren. We zetten al zoveel mogelijk materieel in, we proberen onderhoud slim te plannen: aan veel meer knoppen kunnen wij niet draaien.’’
De hartenkreet van Bierman zal zeker gehoord worden door de onderhandelende partijen aan tafel bij formateur Edith Schippers.
Maar veel geld is er niet, waarschuwde de wethouder van financiën vorige week. Wat is het gevaar als de politiek de miljoenen niet vindt?
,,Dan loopt het verkeer hier vast. Schiphol is al vol, de NS-treinen zitten tjokvol, onze Randstadrail puilt uit. Zo’n metro naar Scheveningen is hard nodig. En als je de Binckhorst niet ontsluit, maken we dezelfde fouten als bij de Vinexwijken, waar het ov vergeten werd. En het openbaar vervoer houdt een stad bij elkaar, verbindt mensen letterlijk met elkaar.’’
Wanneer worden alle trams vervangen? Sommige beige-rode GTL-trams uit de jaren tachtig kunnen linea recta door naar het OV-museum.
,,Haha, ja: sommige trams zijn al 35 jaar oud inderdaad. Vanaf 2024 willen we de hele vloot (circa 140 trams, red.) vernieuwd hebben. De helft van de trams is al vervangen, de rest moet nog. Idealiter nemen we dit jaar een besluit welke soort trams het worden.’’
Gaan jullie niet voor dezelfde zwart-rode Avenio’s?
,,Die zijn heel succesvol en natuurlijk zou uniformiteit mooi zijn, maar we moeten ze laten aanbesteden. Dat traject gaat nu lopen. Dit jaar moeten alle voorwaarden op een rij worden gezet: breed of smal, één of twee kanten op rijdend, laagvloers of niet.’’
En de bus? Verdwijnt de klassieke grote bus uit het straatbeeld?
,,Die grote twaalf meter lange bussen zijn ’s avonds vaak niet vol, dus dan kan het beter zijn om met die Mercedesbusjes voor 9 personen te rijden. Die worden nu voor het Wmo-vervoer gebruikt en staan ’s avonds juist geregeld stil. En dan op afroep, ja. Dat is minder belastend voor het milieu en minder duur. Ik denk dat we daar steeds meer naartoe gaan.’’