Dat HTM en RET nog niet zijn samengevoegd zegt iets over de noodzaak van zo'n exercitie. Niet alleen is het vervoerstechnisch niet nodig, de concessiegebieden vallen redelijk samen met de vervoersstromen in de regio, maar ook organisatorisch wordt dat nog een drama: wie komt op welk werkplekje en wat is de herkomst van dat poppetje, etc. Reken maar dat HTM-ers er niet op zitten te wachten om als R'dams gemeentepersoneel te moeten gaan werken onder een R'damse baas die de RET voortrekt en omgekeerd geldt dat natuurlijk ook voor RET-ers. Je kunt op je vingers natellen dat een "verkeerd" poppetje op een gevoelige plek de animositeit alleen maar zal versterken. En dat bestuurders persoonlijke voorkeuren hebben en die ook laten leiden in hun werk laat de recente discussie in A'dam zien (anti-radicaliseringsambtenaar, zoek maar op het web). Verder is er nog een hoop verschil in de techniek, die dan 'gehomogeniseerd' moet worden, ook dat kost bakken met geld. Maar dan nog zal een Haagse tram niet in R'dam kunnen rijden omdat het PVR verschilt. Niet heel veel, maar genoeg om onwerkbaar te zijn. Persoonlijk ben ik er wel voorstander van om de Avenio's naar de RET te sturen (die hebben al 2 grote series gekoppelde 2-assers in de vorm v/d Citadis) en voor het Haagse net fatsoenlijk rijdende trams aan te schaffen (NGT8, NGT12: draaisteltrams met lage vloer, rijden al in Dresden en Leipzig)
Terug naar de OV plannen voor het Haagse. M.i. is hier een integrale visie op vervoer binnen de agglomeratie noodzakelijk, waarbij ook zaken als autoverkeer, parkeren, leefbaarheid en bereikbaarheid moeten worden meegenomen. Zoiets heb ik recent niet voorbij zien komen...