Betalen met je pas

Voor alles wat niet in de onderstaande categorieën thuis hoort.

Betalen met je pas

Berichtdoor Charles » 07 jul 2018 18:22

Joepie! Er is geen contant geld meer aanwezig in bus en tram, als we de infofolders mogen geloven.
Dat wil zeggen dat je dus niet meer met -gepast- geld je kaartje kan betalen bij de chauffeur. Pinnen is nu de enige mogelijkheid als je bij de chauffeur een kaartje wil kopen. Het zou veiliger zijn. Echter, de bus staan nu wel aanmerkelijk langer stil bij de haltes waar mensen instappen die een kaartje willen kopen. Ik heb dit in de afgelopen dagen gade geslagen tijdens een aantal busritten die ik gemaakt heb. Zowel binnen alsook buiten het haagse netwerk. Het is voor de buschauffeur absoluut onveilig om zulk kaartverkoop te doen en gelijk verder te rijden. En wat duurt het lang zeg als je zo een groep van zes toeristen heb die elk apart een kaartje koopt bij de chauffeur... Maar ook een gezin met kinderen die kennelijk geen regelmatige busreizigers zijn. De bus staat dan minutenlang stil aan de halte.
In de -haagse- trams is dit toch beter geregeld, daar koop je het kaartje bij de automaat die in de tram hangt. Dan moet dat toch ook in de bus kunnen? Of ben ik nou gek :roll:
Avatar gebruiker
Charles
 
Berichten: 874
Geregistreerd: 17 jan 2010 18:59
Woonplaats: Brabant

Re: Betalen met je pas

Berichtdoor buschauffeur » 07 jul 2018 19:02

Ja, het is zeker tijdrovend werk. Helemaal als contactloos niet werkt en er een pincode ingetoetst moet worden. Zelf hoef je dan niet veel te doen, maar als je dan gaat rijden vliegt de passagier alle kanten op. En op sommige haltes is het verdomd storend voor het verkeer achter je als ze niet door kunnen rijden omdat jij bankje staat te spelen.
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Betalen met je pas

Berichtdoor iljitsch » 07 jul 2018 20:04

Ik heb me al flink wat keer verbaasd over hoeveel mensen een kaartje van 3,50 kopen in plaats van gewoon op saldo te reizen...

Sowieso is dat hele OV-chipgebeuren enorm tijdrovend.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Betalen met je pas

Berichtdoor Slagathor » 08 jul 2018 03:53

In- en uitchecken met je OV-chipkaart zou gewoon op de haltes moeten kunnen. Dan kunnen we bij de bus ook gewoon door alle deuren in- en uitstappen. Zet van die palen op de haltes en klaar is kees.

Over kaartjes kopen bij de bestuurder: de betaalwijze maakt in mijn beleving weinig verschil. Het is sowieso een tijdrovende procedure. Misschien valt er iets voor te zeggen om de dagkaarten beter aan te prijzen op de treinstations en/of bij de recepties van hotels zodat toeristen daar beter van op de hoogte zijn.
Avatar gebruiker
Slagathor
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 20 jul 2011 10:17
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Betalen met je pas

Berichtdoor buschauffeur » 08 jul 2018 12:11

Er zijn gevallen waarin het voordeliger is met een dagkaart van 6,50 te reizen dan met de OV chipkaart.
buschauffeur
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 02 sep 2016 15:49

Re: Betalen met je pas

Berichtdoor willem » 10 jul 2018 13:56

Bijvoorbeeld als je vanuit Delft een middagje of avond naar Scheveningen wilt.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft


Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron