Waarom heet de tramhalte ''Oostinje'' Oostinje?

Voor alles wat met de HTM trams te maken heeft

Waarom heet de tramhalte ''Oostinje'' Oostinje?

Berichtdoor YC52000 » 24 maart 2019 11:56

Waarom niet Juliana van Stolberglaan?

Er is nergens een straat te bekennen die Oostinje heet, wat is Oostinje überhaupt?
YC52000
 
Berichten: 301
Geregistreerd: 17 jan 2010 19:15

Re: Waarom heet de tramhalte ''Oostinje'' Oostinje?

Berichtdoor HansW » 24 maart 2019 12:23

HansW
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 17 jan 2010 22:41

Re: Waarom heet de tramhalte ''Oostinje'' Oostinje?

Berichtdoor willem » 24 maart 2019 14:24

Om de halte Juliana van Stolberglaan te noemen is niet handig. De halte Ternoot ligt immers ook in die straat.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Waarom heet de tramhalte ''Oostinje'' Oostinje?

Berichtdoor PAV » 24 maart 2019 15:25

willem schreef:Om de halte Juliana van Stolberglaan te noemen is niet handig. De halte Ternoot ligt immers ook in die straat.

Ik dacht altijd dat het gebruikelijk was om een halte te noemen naar de zijstraat, niet naar de straat waar de halte zelf op ligt, dus dan ligt Juliana van Stolberglaan niet voor de hand (hoewel de bushalte om de hoek van Oostinje wel zo heet).
PAV
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 18 jan 2010 01:15
Woonplaats: Den Haag

Re: Waarom heet de tramhalte ''Oostinje'' Oostinje?

Berichtdoor wattman » 26 maart 2019 08:00

De namen Wijnhaven, Ternoot en Oostinje zijn in de jaren '70 bedacht door de (toenmalig bekende) Ron de Bock, tramliefhebber en auteur van diverse boekjes over historisch Den Haag. Die drie haltes maakten deel uit van het sneltramtraject / semi-metro netwerk(je), en kennelijk had men toen besloten om ze stationsnamen te geven, in plaats van de gebruikelijke haltebenamingssystematiek te volgen.

Zodra ik tijd heb, ga ik nog verder zoeken in mijn archief.

Wijnhaven werd later Muzenstraat, en bestaat niet meer.
Ternoot bestaat nog wel, maar is verplaatst.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Waarom heet de tramhalte ''Oostinje'' Oostinje?

Berichtdoor wattman » 26 maart 2019 08:57

Reeds gevonden:
'Historische namen voor semi-metro' in NRC Handelsblad 22-2-1973 https://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBNR ... eg21:a0114
Die naamgeving is dus de uitslag van een prijsvraag geweest, gewonnen door De Bock
Hier is alleen sprake van Oostinje en Ternoot; ik meen mij toch te herinneren dat in zijn geschriften De Bock ook de naamgeving van Wijnhaven op zijn conto schreef. Maar het geheugen is een slechte bron, geef ik grif toe.

Met betrekking tot Oostinje, geen nadere uitleg.
Ik kan hierbij nog opmerken dat "Oostinje" in de Gouden Eeuw werd gebruikt als aanduiding voor Oost-Indië, d.w.z. het huidige Indonesië. Dus wellicht dat we op een goede dag actievoerders van de "Grauwe Eeuw" op deze halte zien protesteren tegen deze "schaamteloze verheerlijking" van de koloniale periode. 8-)

Er was ook nog sprake van het Alexandrine Tinne-viaduct als suggestie door De Bock (https://nl.wikipedia.org/wiki/Alexandrine_Tinne); de verslaggever van het NRC maakt daar per abuis 'Tinner' van.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06

Re: Waarom heet de tramhalte ''Oostinje'' Oostinje?

Berichtdoor iljitsch » 26 maart 2019 17:37

wattman schreef:ing tot Oostinje, geen nadere uitleg.
Ik kan hierbij nog opmerken dat "Oostinje" in de Gouden Eeuw werd gebruikt als aanduiding voor Oost-Indië, d.w.z. het huidige Indonesië.

En ook de laan van dezelfde naam die aldaar de kruisende straat is?
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Waarom heet de tramhalte ''Oostinje'' Oostinje?

Berichtdoor wattman » 26 maart 2019 17:46

Mijn opmerking moet in relatie gelezen worden met de actieclub "De Grauwe Eeuw". :lol:

Dat er ooit een "Laan van Oost-inje" zou hebben bestaan, komt alleen in de verwijzing op wikipedia tegen https://nl.wikipedia.org/wiki/Laan_van_ ... Indi%C3%AB . Ik zal daar eens verder naar gaan zoeken in mijn bibliotheekje; maar het feit dat die verbinding daarvoor bekend was als "Wervelaan" (aldus dezelfde wiki-pagina) en dat er tevens wordt opgemerkt "De historie van deze herberg is nog onbekend" doet mij vooralsnog aan deze verklaring twijfelen.
Avatar gebruiker
wattman
 
Berichten: 1089
Geregistreerd: 17 jan 2010 17:06


Keer terug naar HTM tram

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten