Lansingerland

Voor alle dingen die te maken hebben met OV in de regio Haaglanden

Lansingerland

Berichtdoor iljitsch » 02 apr 2019 09:12

Sinds kort is er dus een nieuw station iets voorbij Zoetermeer Oost: Lansingerland. Gister eens heen gegeaan vanaf CS, en we kwamen aan met +3 op het scherm in de trein, voor een rit van 17 minuten. (Ik geloof dat het eerder +2 was maar goed.) Dus niet echt handig voor de intercity's naar Utrecht. Ook een gemiste kans om hier inhaalsporen aan te leggen, er lijkt ruimte genoeg voor te zijn. Vlak voor aankomst zag ik wel werkzaamheden ten zuiden van het spoor, maar dat moet wat anders zijn (maar wel zwaar, met betonnen funderingen, dus geen fietspad ofzo) want op het station is duidelijk geen ruimte vrijgehouden voor extra sporen. Het is trouwens nog lang niet af, met veel hekken en zelfs de straat is er nog niet. Typisch dat er al gestopt wordt dus.

Als je de trap op gaat kom je op het randstadrail-deel. De sporen eindigen hier, blijkbaar niet echt het plan om dat nog door te trekken richting Rotterdam. Hier wordt ook nog aan vanalles gewerkt, maar tot mijn verbazing rijdt lijn 4 nu wel door tot dit station, ondanks het feit dat het nog niet af is en je niet bij de tram kan komen door alle hekken. Dit zijn ook gewoon de trams naar de uithof, geen testbedrijf ofzo.

Er zijn blijkbaar aparte opstelsporen tussen Lansingerland en Javalaan, want de trams rijden in beide richtingen en er staan ook twee rijen trams geparkeerd.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag

Re: Lansingerland

Berichtdoor willem » 02 apr 2019 10:26

Op 19 mei moet alles af zijn en pas dan kan het station gebruikt worden zoals het bedoeld is. Eigenlijk had het station afgelopen december nog niet open moeten gaan.
Aan de zuidzijde komt een busstationnetje.
Avatar gebruiker
willem
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 06 jun 2010 09:20
Woonplaats: Delft

Re: Lansingerland

Berichtdoor Chris » 02 apr 2019 21:50

Tja, je moet het maar zo zien voor toekomstige bedrijven. Er is al OV! Normaal is het vaak andersom en heeft iedereen al een alternatief gevonden voordat er überhaupt iets is van openbaar vervoer... Het is ook nooit goed!
Inhaalsporen zijn niet nodig. In de huidige opzet kennen de IC's en Sprinters een kwartier interval overdag op werkdagen waarbij de Sprinter drie minuten na de IC richting Gouda vertrekt. Door jou iets te late trein hebben ze misschien bij Gouda een klein beetje last van elkaar gehad maar ik denk dat het nauwelijks merkbaar was.
De tram gaat zoals Willem meldde op 19 mei ook reizigers vervoeren en momenteel is er dus een testbedrijf. Dus als gewone tram tot Javalaan en verder als testbedrijf naar Lansingerland. Al bij de aanleg van de Oosterheemlijn was al het door jou beschreven emplacement aangelegd. Ook halte van Tuylpark lag er al klaar bij. Afgelopen jaren is het viaduct over de A12 afgebouwd voor RandstadRail. Overigens is met die bouw rekening gehouden dat met kleine aanpassingen de trambaan verder verlengd kan worden. Of dat ooit gebeurt is nog de grote vraag. De trams die nu op de twee zijsporen, De Twee Wilgen genoemd, opgesteld staan stonden eerder in het verlengde van halte Javalaan opgesteld.
Chris
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 23 jan 2010 17:04

Re: Lansingerland

Berichtdoor iljitsch » 19 mei 2019 17:20

Ik zag gister op de electronische borden staan dat vanaf vandaag (19 mei 2019) lijn 4 doorrijdt naar het nieuwe station Van Tuyllpark en het nieuwe eindpunt Lansingerland. Dus maar even uitgeprobeerd, en er stapten naast mijzelf vijf mensen uit bij Van Tuyllpark, die vervolgens doorliepen naar het gelijknamige park, waarschijnlijk om te gaan sporten (of ernaar kijken). Er zijn bij beide nieuwe haltes geen woningen of winkels in de buurt, er zit daar een bedrijventerrein en iets verderop twee grote destributiecentra. Niet echt plekken die hard beter openbaar vervoer nodig hebben.

Later zag ik dat er een nieuw fietspad is dat omhoog gaat naar het station Lansingerland. Alleen daar eindigt het. Je kan dan wel met twee liften aan de andere kant van de snelweg en het spoor naar beneden, scheelt weer een paar kilometer omrijden. Er liepen en zaten zeker een stuk of zes mensen toen ik er was, vraag me af hoeveel uit nieuwsgierigheid want zoals gezegd er is in de omgeving weinig te beleven, behalve uitgebreid parkeren en de overstapmogelijkheden.

De tram 4 die er stond toen ik aan kwam fietsen vertrok netjes op tijd, reed vijf meter en stopte toen weer en bleef drie minuten staan, tot de tram uit de andere richting arriveerde en reed toen pas weg. Ik kon het niet goed zien, maar in denk een rood sein. De vertrekkende tram stond op het linkerspoor. De twee trams moesten dus allebei van spoor wisselen, waarbij ze elkaar dus potentieel in de weg zitten.

Maar drie minuten wachten vanwege een potentieel conflict lijkt me toch niet echt de bedoeling. Kan zijn dat ze dit eerder in het testbedrijf niet gezien hebben want voor zover ik heb kunnen zien overlapten de vertrek/aankomsttijden niet, want ik heb er nooit eerder twee trams zien staan of rijden.
iljitsch
 
Berichten: 1745
Geregistreerd: 27 mei 2014 16:22
Woonplaats: Den Haag


Keer terug naar OV-Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron