En weer wat EBS-leesvoer te vinden op
https://www.ovmagazine.nl/2018/07/met-h ... -uit-1549/maandag 16 juli 2018
Met Haaglanden slaat EBS de vleugels uit
door Maurits van den Toorn in rubriek binnenland
1 reactie
Vervoerbedrijf EBS heeft, met het binnenslepen van de concessie Haaglanden Streek vorige week, zijn derde concessie in Nederland binnengehaald. En zo lijkt het bedrijf een wederopstanding door te maken.
De Metropoolregio Rotterdam Den Haag gunde het busvervoer Haaglanden Streek vanaf augustus 2019 tot en met december 2030 aan EBS. Het gaat om het gebied tussen Hoek van Holland, Delft, Zoetermeer en Leiden. De andere gegadigden waren de huidige exploitant Connexxion en Keolis Nederland.
Stroef begin
Het in 2010 opgerichte dochterbedrijf van de Israëlische Egged Group (het grootste busbedrijf van Israël) rijdt sinds december 2011 met zo’n 200 bussen in de regio Waterland. Dat ging aanvankelijk niet goed, het bedrijf kwam in de problemen door miscalculaties en leed maandelijks een verlies van een miljoen euro.
Dat zou het gevolg zijn van onbekendheid met een aantal aspecten van de Nederlandse ov-markt. Zo was er geen rekening mee gehouden dat chauffeurs hun diensten moeten beginnen en eindigen op een vaste standplaats. Daardoor moesten extra kosten worden gemaakt voor personeelsvervoer naar die standplaats. Ook de kosten voor de OV-chipkaart en de bijbehorende ICT vielen hoger uit dan gepland. Na een herziening van de dienstregeling in augustus 2014 verbeterde de situatie.
Sindsdien gaat het bergopwaarts. Na bij een aantal biedingen achter het net te hebben gevist (onder meer Noord-Holland Noord) kreeg EBS eind 2017 voor een periode van tien jaar het busvervoer op VVoorne-Putten en Rozenburg in handen. Daar gaan nog geen zero-emissiebussen rijden, maar bussen op groengas. Nu komt daar dus, een jaar later, de regio rond Den Haag bij. Voor het eerst wél met zero-emissie bussen.
Veranderingen
Zolang de bezwaartermijn tegen de gunning nog loopt wil EBS niet veel inhoudelijks kwijt. Duidelijk is wel dat er op een aantal verbindingen hogere frequenties komen en langer wordt gereden. Twee buslijnen veranderen in R-netlijnen. Het gaat om de routes Den Haag Leyenburg – Naaldwijk – Maasland Viaduct – Schiedam Centrum (nu lijn 36) en Delft – Pijnacker Centrum – Zoetermeer NS – Zoetermeer Centrum West (nu lijn 55).
De huidige situatie op lijn 45 Den Haag – Voorschoten – Leiden, die deels hoort bij de concessie Zuid-Holland Noord met als gevolg daarvan de gezamenlijke exploitatie door Connexxion (straks dus EBS) en Arriva blijft voorlopig bestaan. Op een later tijdstip gaat de hele lijn over naar de concessie Haaglanden Streek en krijgt EBS het alleenrecht.
Elektrificatie
De Metropoolregio heeft de ambitie om de CO2-uitstoot door het verkeer met 30 procent terug te dringen. Als bijdrage daaraan gaan bij de start van de concessie op de stadsdiensten in Delft en Zoetermeer 23 elektrische bussen rijden.
Moederbedrijf Egged heeft al op beperkte schaal ervaring opgedaan met elektrische bussen. EBS doet dat binnenkort ook: de afgelopen week is de eerste elektrische bus van een serie van tien voor de concessie Waterland afgeleverd.
Op de overige lijnen in het concessiegebied worden de komende jaren 93 hybride groengasbussen ingezet: nieuwe bussen waarbij de in accu’s opgeslagen remenergie helpt bij het optrekken. Deze hybride bussen worden in 2026 en 2027 vervangen door zero-emissiebussen. Alle bussen krijgen airconditioning, wifi en USB-aansluitingen.
App
Onderdeel van het aanbod van EBS is een app die het openbaar vervoer integreert met andere vormen van mobiliteit, zoals elektrische deelfietsen en deelauto’s. “We hebben zo’n app ook op Voorne-Putten aangeboden”, vertelt EBS-woordvoerder Jasper Vermeer. “Het hoeft wat ons betreft niet onze eigen app te zijn, maar wat wij willen hebben is er nog niet, zodat we het zelf laten ontwikkelen. Dat doen we zo open mogelijk, als anderen daarbij willen aanhaken zijn ze welkom”.
Vooralsnog gaat het om een app die verwijst naar producten van andere partijen, maar Vermeer sluit niet uit dat EBS in een later stadium ook zelf deelfietsen en wellicht deelauto’s gaat aanbieden.